Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Benzinebrander: Inhoud brandstoffles? - Forum Wereldfietser

Benzinebrander: Inhoud brandstoffles?

Hoi,

Ik overweeg de aanschaf van een bezinebrander. Heb er geen ervaring mee (kook altijd op gas). De diverse fora (incl WF) afstruinend komen er een paar goede opties voorbij (bijv Primus Omnifuel).

Mijn vraag is: wat is een praktisch werkbare inhoud van de brandstoffles? Bijv. 5 dagen 's voor 2 personen 's ochtends pasta + koffie/thee en 's avonds avondeten + koffie/thee.

(ik denk dat ik met gas dan zo'n 350g verbruik, dus dan zou het met benzine ook 350g worden? Of gaat er bij het voorverwarmen meer verloren... zoals je ziet heb ik er echt geen verstand van)
Willem, de fles die bij de meeste benzinebranders wordt geleverd heeft ongeveer de inhoud van een halve liter, dit heeft mogelijk te maken met het binnenwerk waarmee je de fles op druk brengt en ervoor zorgt dat de brandstof naar de brander kan, een groter fles heb ik niet geprobeerd. Zelf heb ik daarnaast nog een Siggfles met de inhoud van ook een halve liter. Voor mij alleen is dit voldoende, tanken bij een pomp is tot nu toe geen probleem gebleken, in het buitenland, hier in nederland kan het zo zijn dat er een minimum afname is.
Ik beantwoord niet helemaal je vraag want dat is iets wat je niet kan meten voor een eenduidig antwoord, op grotere hoogte en bij kouder weer ga je meer verbruiken. Misschien dat ze op de Hiking-site een antwoord hebben.
Zo'n standaard fles is bij mij in de regel genoeg voor een week met 2. Ms in de winter niet. De enige keren dat ik het probeer uit te meten is als ik met het vliegtuig weg ben. Ik tank als het nodig is. Soms samen met de auto vaak alleen de brander fles.
Halve liter is onder normale Europese zomer/lente/herfst omstandigheden genoeg voor het koken van een ontbijtje s'ochtends en een avondmaaltijd gedurende 5-7 dagen. Onze ervaring is dat je vrijwel overal ter wereld wel inhoud vind voor je fles. Ook op de meest afgelegen plekken hebben mensen wel een jerrycan met benzine. Desnoods tank je wat van een brommer- motorrijder. En in Spanje kookte we eens een hele week door vertaalproblemen op terpentine. Had een raar keurtje maar het werkte :wink:
Voor de heel afgelegen lange reizen kan je een een liter fles kopen of neem je xtra benzine mee in een flesje. Overigens kopen wij in Nederland altijd wasbenzine voor onze brander - Optimus multifuel.
Ik gebruik een 0,3 Liter flesje. Ga ik wat langer weg uit het benzinestation circuit dan neem ik een halve liter (cola) fles mee. Frisdrank flessen zijn wbt vloeistofdichtheid en druk bestendigheid zeer betrouwbaar.
Bovendien kosten ze niet zoveel :D
Vreemd, ik ben er ook al eens naar op zoek geweest, maar het lijkt een zorgvuldig bewaakt bedrijfsgeheim te zijn: wat verstookt brander X per minuut aan grammen/milliliters brandstof?
Ok dank, helder. Voor korte tripjes is een fles van 0,35-0,5 liter voldoende; voor langere trips in onbewoond gebied (bestaat dat nog?) kan er een extra pet-flesje mee.

Zo nu snel een slotje op het topic voordat er een discussie over welke type brander etc komt 8)
Allemaal vrij zuinige verbruikers lees ik hier.
We doen met z'n 2en met een MSR Whisperlite Int ca 4 dgn met 0.6ltr wasbenzine/euro95.

Daarmee maken we 1liter water kokend in de ochtend, nog 2 keer hetzelfde later de dag, avondeten (rijst/pasta oid met uitgebreid groente pakket) en nog een liter heetwater voor de thee/koffie na.
In de avond koken we dus vrij uitgebreid en verbruiken daardoor red wat.

Uiteraard met gebruik van windscherm.
Met Optimus Terra HE pannenset gebruiken we met de heat-exchanger pan minder brandstof om een liter water te koken.
http://www.zwerfkei.nl/koken-voeding/pa ... he-cookset
Met Tefal pannetjes, iets als deze:
http://www.asadventure.nl/bo-camp-panne ... id_colour=
duurt het koken van een liter water wat langer.

veel kookplezier,