Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wachten op de nachttrein Amsterdam Centraal - Forum Wereldfietser

Wachten op de nachttrein Amsterdam Centraal

Aankomende zomervakantie gaan we (gezin van 4) fietsen van München naar Praag. We stappen in Amsterdam op de nachttrein die om 20:30 vertrekt. Vorig jaar vertrokken we ook uit Amsterdam en hebben we met onze ziel onder de arm en de fietsen aan de hand naar een plekje gezocht waar we even rustig konden zitten. Dat viel niet mee in de Amsterdamse drukte. We zijn bij New York Pizza beland en de fietsen stonden daar beslist in de weg, we zaten er niet op ons gemak.
Heeft iemand nog een gouden tip waar we in de buurt van Amsterdam CS een poos kunnen zitten, met zicht op onze fietsen?
Kom zelden ècht in Amsterdam, de drukte trekt mij niet. Maar de laatste keer dat ik er was was het aan de Oosterdokskade vrij rustig. Zit een La Place, zit een Coffee Company. En niet zozeer richting de winkels, coffeeshops, etc. maar juist een beetje weg daarvan in het "verlengde" van het station. Paar minuten lopen, en met de fiets zou je er al helemaal snel zijn.

Indien iemand welk wat vaker in Amsterdam komt of woont kan bevestigen of het daar met regelmaat rustiger is, en niet enkel een uitzondering was, kan dat een optie zijn. Veel La Place vestigingen zijn tot of rond 20:00 over het algemeen ook nog wel open namelijk.
Ik kom ook zelden in Amsterdam, maar ik zou het denk ik aan de andere kant van het IJ proberen...
Wij zoeken ons meestal een plaats ergens aan de Veemkade; vanaf het Bimhuis naar het oosten is altijd wel een redelijk plekje te vinden.
urje schreef:Ik kom ook zelden in Amsterdam, maar ik zou het denk ik aan de andere kant van het IJ proberen...
Direct aan de andere kant van het IJ heb je inderdaad Cafe De Pont. Daar is het een stuk rustiger en kun je waarschijnlijk ook wel zicht op de fiets houden. Vijf minuten met de gratis pont achter CS. http://www.cafedepont.nl/
Überhaupt is het reizen met de gratis pontjes erg leuk om even te doen.
Kom zelden ècht in Amsterdam, de drukte trekt mij niet. Maar de laatste keer dat ik er was was het aan de Oosterdokskade vrij rustig. Zit een La Place, zit een Coffee Company. En niet zozeer richting de winkels, coffeeshops, etc. maar juist een beetje weg daarvan in het "verlengde" van het station. Paar minuten lopen, en met de fiets zou je er al helemaal snel zijn.
Was daar laatst een keer met de auto, en parkeerde toen in de Oosterdok parkeergarage, waar ze ook een overdekte fietsenstalling hebben. Ik kan me maar zo voorstellen dat je ze belt en vraagt of ze een uurtje op je fiets en bagage kunnen passen, terwijl je zelf een kop koffie doet. Nee heb je, ja kun je krijgen....

http://www.parkingcentrumoosterdok.nl/
http://macbike.nl/en/location/oosterdokkade/
Ik ken Amsterdam/omgeving CS redelijk goed. Het hangt er natuurlijk van af of je, wie weet bij mooi weer, een plek zoekt om simpelweg te wachten, of dat je er ook iets te eten en te drinken bij zoekt.
Mijn tip zou ook zijn om, met de voorkant/stadskant van het station in je rug, direct linksaf te gaan, richting Oosterdok c.q. bibliotheek (aan de oostkant van het station dus). Je zou de fietsen in de overdekte stalling onder de bieb kunnen stallen (gratis) en dan boven in de bieb (La Place, open tot 22 uur) iets kunnen eten of drinken. Je hebt alleen op deze manier geen zicht op je fiets. Wil je dat wel, parkeer ze dan pal voor de bieb (er staan er meer!) en ga buiten zitten bij pizzeria Va Piano, pal naast de bieb. Zo hou je zicht en kan een van jullie naar binnen om iets lekkers te halen.
Je bent hier beslist uit de drukte van de binnenstad en toch zeer dicht bij het station. Ook een mogelijkheid: neem de pont (achterkant van het station) richting IJ-plein, zo'n vijf minuten varen, en ga zitten bij het Wilhelminadok, aan de dijk. Een rustige plek met wijds uitzicht op het voorbijkomende scheepvaartverkeer. Plan de terugvaart wel iets van tevoren, hij vaart elke tien minuten ongeveer heen en weer, en stopt pal aan de achterkant van het station. Bij W'dok kun je de fietsen voor de deur parkeren, met een beetje moeite ongeveer binnen zichtafstand.
Succes!
Neem het pontje naar Eye (op de Noordoever) en zet daar je fietsen op het bordes voor het cafe. Zo hou je ze mooi in zicht terwijl je zelf droog binnen je laatste Hollandse biertje drinkt.
Ha, wat een goede tips! Met een pontje, dat lijkt me wel wat.
Het viel ons vorig jaar op hoe weinig mogelijkheden er eigenlijk zijn in Amsterdam CS om te zitten als je dat vergelijkt met andere grote stations van andere grote steden.
Door de aanleg van de metro is het natuurlijk al jaren een rommeltje rondom Amsterdam Centraal.
En daarbij ligt CS eigenlijk op een eilandje. Aan de ene kant het ei en aan de andere kant Damrak en kanalen. De overgebleven ruimte is hard nodig om al het verkeer toegang tot het station te geven...
Ik kan me voorstellen dat je met twee kinderen en fietsen vol bagage niet door Amsterdam wil gaan fietsen als je daar geen ervaring mee hebt, de noordkant van het IJ met het Eye lijkt me dan een goede plek maar als je het geen probleem vindt om een stukje door de stad te fietsen dan kan je natuurlijk ook gewoon naar het Vondelpark gaan. Een half uurtje voor vertrek rijd je dan weer richting Amsterdam CS.
Maar misschien ben ik in deze een slechte adviseur, ik vind Amsterdam een heerlijke stad en heb geen kids onder m'n hoede....

Maarten