Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ligfiets vragen - Forum Wereldfietser

ligfiets vragen

Na de ligfietsopstapdagen ben ik op zoek gegaan naar een goedkope ligfiets om eens te kijken of dat echt wat voor mij is, en heb er zowaar een gevonden via MP, een Nazca Fiero (schijnt te lijken op de populaire Challenge Hurricane). Ben daar nu sinds een paar dagen mee aan het wennen, het is toch heel erg anders. Opstappen en wegrijden duurt even voor je dat feilloos onder de knie hebt zonder eerst de hele wegbreedte over te zwabberen, hetzelfde geldt voor stoppen zonder omvallen, maar goed daar kom ik wel uit, ijverig oefenen!

Wel nu alvast twee praktische vraagjes aan mede-ligfietsers:
- gebruiken jullie altijd klikpedalen? Ik merk dat het omgoog houden van de benen toch wel wat moeite kost, voorlopig durf ik nog niet met de klikpedalen zeker niet in de stad, maar als de rest soepel gaat zou dat wel kunnen natuurlijk
- mijn rug wordt al heel snel kletsnat, evenals het kussen! Wat doen jullie hieraan? Ik neem aan dat zo'n gaaszitje van Flevobike dat niet heeft, maar dat heeft lang niet iedereen (ik dus ook niet).

Jeroen
jeroenh schreef:
Wel nu alvast twee praktische vraagjes aan mede-ligfietsers:
- gebruiken jullie altijd klikpedalen? Ik merk dat het omhoog houden van de benen toch wel wat moeite kost, voorlopig durf ik nog niet met de klikpedalen zeker niet in de stad, maar als de rest soepel gaat zou dat wel kunnen natuurlijk
Jeroen
Ik heb combipedalen. Buiten de stad met lange wegen gebruik ik de klikpedalen in de stad en situaties waar ik onbekend ben de andere kant

jeroenh schreef:- mijn rug wordt al heel snel kletsnat, evenals het kussen! Wat doen jullie hieraan? Ik neem aan dat zo'n gaaszitje van Flevobike dat niet heeft, maar dat heeft lang niet iedereen (ik dus ook niet). Jeroen
Ik gebruik het Ventisit kussen en die bevallen mij goed. Je kunt bij Henk nog proberen of hij zo'n stoeltje heeft met Mesh zitting er is ooit een serie gemaakt op verzoek van een ligfietswinkel.
Ik gebruik altijd klikpedalen. Op mijn Challenge Hurricane heb ik Look S-Track, vanwege de verzonken schoenplaatjes, waarmee je ook nog kan lopen.
Op de Optima High Baron heb ik Shimano SPD SL.

Nu reed ik voordat ik ging ligfietsen ook al met klikpedalen, dus hoefde ik niet ook nog eens daar aan te wennen. Ik kan me voorstellen dat je als beginner eerst wat meer vertrouwen wilt krijgen in het ligfietsen, voordat je ook nog eens met klikpedalen begint. Een setje combi pedalen, zoals de Shimano M324 is wellicht een optie.

Op mijn Hurri heb ik een Rainbow kussen. Die werkt prima met de aluminium stoel van Challenge, waarin ventilatiegaten zitten.
Ventisit lijkt me een soortgelijk materiaal, alleen zijn die kussens dikker, comfortabeler en ventileren denk ik beter bij een stoeltje zonder ventilatie gaten.
jeroenh schreef:- gebruiken jullie altijd klikpedalen? Ik merk dat het omhoog houden van de benen toch wel wat moeite kost, voorlopig durf ik nog niet met de klikpedalen zeker niet in de stad, maar als de rest soepel gaat zou dat wel kunnen natuurlijk
Op de ligfiets zijn klikpedalen nog meer aan te raden als op een gewone fiets, dan kun je je benen er inderdaad lekker ontspannen aan laten hangen.
Zie ook de site van de fietsersbond.
jeroenh schreef:- mijn rug wordt al heel snel kletsnat, evenals het kussen! Wat doen jullie hieraan? Ik neem aan dat zo'n gaaszitje van Flevobike dat niet heeft, maar dat heeft lang niet iedereen (ik dus ook niet).
Mijn ervaring is dat zo'n ventilerend kussen erg veel scheelt. De eerste keer is het wat wennen, want het is wat harder, maar het zweet kan moeiteloos weg.
Hier hebben ze wat verschillende modellen op een rijtje gezet.
Op de ligfiets gebruik ik altijd de klikpedalen. Gewone schoenzolen glijden te gemakkelijk weg en dat kan juist in de stad onaangename situaties veroorzaken. Natte rug: Op Grasshopper ligfiets heb ik een zgn. airflow cushion. Comfortabel en weinig last van natte rug, als het tenminste niet van dat zweterige weer is.
Inderdaad klikpedalen! Als je het in het begin niet vertrouwd zet je de spanning van de klikpedalen wat lager zodat je vlugger los klikt, je zult zelf uit ervaring de spanning hoger zetten omdat je anders zonder enige reden los klikt. Eventueel oefen je wat op je gewone fiets...

Het Rainbow zitkussen is ook bij mij ideaal gebleken. Een volledig droge rug zul je nooit hebben, maar het is een heel verschil.
Ik rij zowel met gewone fietsen, met een ligfiets als met een velomobiel. Op de ligfiets en de velomobiel zitten SPD-pedalen. Dat is comfortabeler én veiliger (je voeten kunnen niet van de pedalen schieten), maar het is wel even wennen. Klikpedalen op een ligfiets is iets waarvan je na het aanschaffen ervan denkt "waarom had ik dat niet meteen gedaan?".

Voor die zwetende rug is een Ventisit of Rainbow kussen inderdaad een prima oplossing. Een spanzitje (zoals bij Flevobike of Azub) is dat ook, maar het vraagt heel wat meer aanpassing aan de fiets.

Succes met het oefenen!
Bedankt voor de antwoorden.
Op een van de "gewone" fietsen gebruik ik spd-pedalen, dus daar was ik al wel aan gewend, zojuist ook maar eens geprobeerd op de ligger. Slechts een keer omgevallen door te laat uitklikken, en verder bevalt het inderdaad geweldig goed, precies zoals CapoJan zegt, waarom niet meteen gedaan?
Het "liggevoel" begint te komen :D, uitkijken dat het geen verslaving wordt 8)

Kussen zal ik binnenkort uitzoeken, evenals andere bandjes (er zitten nu 28mm race dingetjes op) denk dat dat 40mm Marathon Racers zullen worden, iemand daar ervaring mee toevallig?

Jeroen
Heehoi,

ik rij ook altijd met klikpedalen, tegenwoordig Time ATAC XC. Combipedalen heb ik geprobeerd, maar dat vond ik niks. Ook op dubbelzijdige klikkers kun je prima een paar kilometer rijden met gewone schoenen, en als de afstand groter wordt, wil ik sowieso inklikken.

SPD vind ik overigens het meest matige kliksysteem, al het andere wat ik heb geprobeerd was comfortabeler, degelijker, beter voor mijn knieën of een combinatie van die drie.

Voor de zweetrug gebruik ik ook een ventisit, vooral in combinatie met de geperforeerde aluminium stoeltjes van Challenge werkt dit uitstekend. Gaaszitjes hebben ook weer nadelen; ze zijn breed, op termijn lubberen ze uit en ik vermoed ook dat ze je schouders naar elkaar toe drukken. Dat laatste wil je niet, omdat het je ademhaling minder goed maakt.

Veel plezier met je fiets! Dat je er mooie reizen mee mag maken.

Walter
ik gebruik meestal klikpedalen tijdens het ligfietsen, maar vorig jaar heb ik een vakantie met gewone schoenen geligfietst. Dat ging beter dan verwacht: de schoenen schuiven niet van de pedalen terwijl het geen pedalen met veel grip zijn. Ook was het voor mij niet heel duidelijk merkbaar inspannender. Volgens mij is het ook een kwestie van training en gewenning.Tegenwoordig gebruik ik wel weer klikpedalen (Time Atac, bevalt goed) omdat ik het toch iets comfortabler meen te vinden.

Met de ventisit mat en merino wool kleding heb ik geen problemen met bezwete rug.
Hier ook : zowel gewone fiets, als ligfiets als velomobiel. Op al mijn fietsen SPD-pedalen, eens dat je die gewend bent, wil je niks anders meer. En daarbij ook : met 1 paar schoenen kun je op al je fietsen rijden !

Wat de zweetrug betreft : heb nu op al mijn ligfietsen een gaaszitje, niks beter voor een droge rug dan dat ! Ventisit vond ik vreeslijk, dat kriebelde door mijn kledij heen. Een hoesje rond de Ventisit ademt dan weer helemaal niet, waardoor je weer een kletsnatte rug krijgt. Met een gaaszitje totaal geen problemen, lekker ademend en super comfortabel :D

Allewedertje