Additionally, paste this code immediately after the opening tag: solar batterij oplader - Forum Wereldfietser

solar batterij oplader

Iemand tips voor een goede batterijoplader? We fietsen van huis naar Rome en lees toch af en toe een verhaal van een gestolen telefoon/gps op de camping, waar je alleen op de toiletten/douches je apparaten kan opladen.
Gewoon een goedkope powerbank kopen en in de wc neerleggen. Daarvandaan kun je dan je telefoon opladen. Maar als je je telefoon in principe uit zet hoef je hem ook maar heel zelden op te laden.
Wim
Ik had tijdens mijn drie weken fietstocht door Frankrijk een Waka Waka Power Light mee. Die deed het prima.
Een powerbank (losse accu om apparaten op te laden) is een oplossing.

of zorgen dat je een naafdynamo op de fiets krijgt. Daarmee kan je bijna alles opladen.

Afbeelding

(bron)
vroeg mij af kan je met alleen een B & M E werk, ook een gps opladen of moet er dan een buffer accu tussen voor de E-werk?

Ik zag op de Pinkster tocht dat Kees een Zzing oplader heeft, die zijn gps oplaadde. Kost maar 99 euro.

mario
Een Garmin heeft een buffer nodig, anders gaat ie miepen. Aan alleen een E-werk heb je dus niet genoeg.
Sonja Greve schreef:Iemand tips voor een goede batterijoplader?
Zoekfunctie al gebruikt?
supermario schreef:vroeg mij af kan je met alleen een B & M E werk, ook een gps opladen of moet er dan een buffer accu tussen voor de E-werk?

Ik zag op de Pinkster tocht dat Kees een Zzing oplader heeft, die zijn gps oplaadde. Kost maar 99 euro.

mario
Voor de meeste GPS-en heb je een bufferaccu nodig om de spanning op peil te houden als je stil staat. Wij hebben voor onze GPS62 de USB work van B&M o.a. bij Bike4travel voor €90 Werkt fantastisch, ook bij koffie stops en niet te lange lunchpauzes blijft de buffer voldoende energie geven. je hebt natuurlijk wel een naafdynamo nodig.

Ronald van der Perk
Ik heb onlangs bij Solarpowersupply.nl de Xtorm Lava Charger AM-114 gekocht.

Heb hem heel kort even getest:
Laadt goed op in de zon, maar je kunt hem ook via het stopcontact opladen als er onvoldoende zon is.
Ik kan er in ieder geval 2 keer mijn smartphone volledig mee opladen.

Meer over mijn ervaringen zal ik hier melden na mijn fietsvakantie.

Ingrid
eindgebruiker schreef:Een Garmin heeft een buffer nodig, anders gaat ie miepen. Aan alleen een E-werk heb je dus niet genoeg.
Onzin, Ik heb een Garmin 64st en een B&M E-werk lader, gaat prima
Stekeltje schreef:
eindgebruiker schreef:Een Garmin heeft een buffer nodig, anders gaat ie miepen. Aan alleen een E-werk heb je dus niet genoeg.
Onzin, Ik heb een Garmin 64st en een B&M E-werk lader, gaat prima
Dit ligt iets genuanceerder. Zoals ik al hiervoor schreef hebben de meeste Garmin GPS-en een buffer accu nodig om uitschakelen bij stilstand te voorkomen. Het nieuwe model 64st schakelt bij uitvallen van de externe spanning automatisch over op de inwendige batterij/accu bij die GPS heb je dus geen bufferaccu nodig. Overigens is de E-work bij gebruik van alleen maar USB 5 Volt wat erg kostbaar.

Ronald van der Perk
Ik heb trouwens een garmin oregon 600

mario
Ook op de wiki staat een tip (PDF). Zij die het beter weten, kunnen de wikipagina over dit onderwerp verder aanvullen. :wink: Deze vraag komt namelijk jaarlijks een paar weken voor de zomervakantie voorbij. Als je terugkijkt in de subfora zul je zien dat het regelmatig langskomt.
supermario schreef:Ik heb trouwens een garmin oregon 600
Die heeft helaas ook een bufferaccu nodig.
Maar komt het dan dat Kees Swart tijdens de pinkstertocht alleen maar fietste met een Son naaf en een Zzing, geen accu buffer.

Hij heeft een etrex 30

Mario
@supermario
Op de website van Zzing staat dat deze een ingebouwde bufferaccu heeft. Met een klein beetje moeite had je die informatie zelf kunnen vinden (tenzij je de Duitse en Engrlse taal niet machtig bent, dan heb ik niets gezegd). Je had ook dit, wat oudere, testbericht hier op het forum kunnen vinden met de zoekfunctie.
Zzing schreef:Uninterrupted power supply

An internal battery with a capacity of up to 2.700 mAh stores the excess energy produce by your hub generator and backs up DC output during breaks or slower sections on your trip. Thus a continuous power supply is guaranteed, even under challenging conditions.
Ik heb wel gisteren een andere test gedaan met de Garmin Oregon gps.

Ik kocht 4 Panasonic eneloop batterijen. Die waren bij koop voor 80% geladen. heb deze daarna nog een uur opgeladen en stopte er 2 in mijn gps met het scherm verlichting 100% aan. Na precies 5 uur waren ze leeg. Daarna 2 nieuwe in de gps gedaan en het scherm verlichting helemaal uitgezet, na 18 uren waren ze leeg.

Ik denk toch maar dat ik met mijn test blij kan zijn met de zon fiets ik altijd met het scherm verlichting helemaal uit, door het goede scherm kan ik dan nog steeds goed zien waar ik fietst.

Als ik een oplader en accu buffer koop, moet ik ook een naaf dynamo kopen. Kost weer een boel geld. De fietsvakantiewinkel is wel het goed koopst.

Mario
Misschien kan dit iemand helpen maar het is al een oudje (2010). Een test van verschillende naaf-oplossingen:
http://fahrradzukunft.de/11/steckdose-unterwegs/
Ik heb toch naar besloten om een ZZing te kopen. Mijn vraag is heb ik aan 200 mah genoeg of moet ik 2700 mah kopen.

Mario
ngkroon schreef:Ik had tijdens mijn drie weken fietstocht door Frankrijk een Waka Waka Power Light mee. Die deed het prima.
Ook ik heb hier zeer goede ervaringen mee. Goedkoop, duurzaam en werkt probleemloos. Met de aanschaf ervan steun je ook nog eens een goed doel .......