Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verbeter je zichtbaarheid! - Forum Wereldfietser

Verbeter je zichtbaarheid!

Ik rijd regelmatig rond op de kleinere wegen van het Franse platteland en dan valt het me vaak op dat veel vakantiefietsers slecht of nauwelijks zichtbaar zijn, vooral voor achteropkomend verkeer. Zwarte fietsbroek, fietstruitjes in gedekte kleuren en fietstassen waarvan de zichtbare achterkanten vaak zwart zijn. Knap gevaarlijk op de smalle en bochtige departementale wegen, waar de gemiddelde vrachtwagenchauffeur bovendien vooral bezig is met bellen, eten en andere dingen die zijn oplettendheid negatief beïnvloeden.
Om je zichtbaarheid en daarmee je veiligheid te verhogen zou je kunnen kiezen voor:
- Fietstruitjes in fluo-geel of oranje, of lichtblauw, alle drie kleuren waarvan is vastgesteld dat ze het best afsteken in een omgeving die wordt gedomineerd door groene, grijze en bruine tinten.
- Felgekleurde regenhoezen over je fietstassen.
- Felgekleurde stickers of zelfklevende markeringsfolie op de zijkanten je fietstassen (de zichtbare kant van achteren).
- Felgekleurde helm.
- Fluo hesjes.
- Knipperend achterlicht op batterij, bv. aan je zadel of aan je bagagedrager.
In Frankrijk is buiten de bebouwde kom in het donker of bij slecht zicht overdag het dragen van een goedgekeurd hesje of vergelijkbare kleding zelfs verplicht. Het maakt inderdaad veel uit, en mij zie je niet zonder. Ortlieb heeft nu ook een serie fietstassen in dayglow kleur, en met veel reflectiemateriaal erin verwerkt.
Wim
Natuurlijk is het raadzaam om er voor te zorgen dat je als fietser goed zichtbaar bent. Dus het advies is terecht.

Toch vind ik het belangrijk om mee te geven dat het niet de slecht zichtbare fietsers zijn die het grote probleem vormen, wel:
wimmo17 schreef: de gemiddelde vrachtwagenchauffeur bovendien vooral bezig is met bellen, eten en andere dingen die zijn oplettendheid negatief beïnvloeden.
Renaat
Een terechte oproep. Mag ik hier verwijzen naar een eerder topic op dit forum: "Zichtbaarheid in het verkeer II"?
wimmo17 schreef:...het Franse platteland en dan valt het me vaak op dat veel vakantiefietsers slecht of nauwelijks zichtbaar zijn...
Dien je als fietser in Frankrijk niet een fluoriserend hesje bij je te hebben/te dragen als de omstandigheden dat vereisen (Wim was eerder met zijn reactie, laat ik aanvullen met: "Fluo-hesjes in Frankrijk", link Franse verkeerswet)?
wimmo17 schreef:...,waar de gemiddelde vrachtwagenchauffeur bovendien vooral bezig is met bellen, eten en andere dingen die zijn oplettendheid negatief beïnvloeden.
Tegen onoplettenheid helpt natuurlijk niets. Hoe anders zijn ongevallen waarbij gemotoriseerde voertuigen tegen van alarmlichten en retroreflectie voorziene afzettingen botsen te verklaren?
wimmo17 schreef:- Knipperend achterlicht op batterij, bv. aan je zadel of aan je bagagedrager.
Een enkele fietser die een flitslicht gebruikt is opvallend. Maar geldt dat ook in grote drommen in bijv. een stedelijke omgeving? Naar mijn idee gaat in zo'n omgeving de signaalfunctie verloren, of niet (zie: 'Warum blinkis mist sind')?

Tip.
Mijn fietsverlichting (naafdynamo) staat i.h.a. op 'automatisch inschakelen'. Ik realiseerde me dat ik bij veranderende weersomstandigheden (regen, naderend onweer) en later op de dag tegen duisternis de geleidelijke verslechtering van mijn zichtbaarheid voor het overige verkeer te laat bemerkte. Met 'automatisch inschakelen' gaat mijn verlichting minstens een kwartier eerder aan, dan dat ik dat zelf zou doen.
Nog meer voordelen. Zelfs op paden met dichtbebladerde bomen gaat hierdoor geregeld mijn verlichting aan. Bij het inrijden van tunnels kan ik mijn aandacht bij de weg en het verkeer houden i.p.v. me over mijn stuur te buigen om de lichtschakelaar om te zetten.

Update - 2014.06.20
Bij onze oosterburen (outdoorseiten.net) volg ik een vergelijkbaar draadje met de ietwat lugubere titel 'Der Tod trägt Schwarz'.
Ben net terug uit Frankrijk. Mijn ervaring is dat juist op de smalle en bochtige departementale wegen, chauffeurs (en met name vrachtwagenchauffeurs) goed opletten. Om de paar honderd meter een bocht, heuvel, tractor of uitrit houdt ze wel bij de les. Het zijn juist de lange rechte N-routes waarbij ik het idee heb dat ze sneller met andere zaken bezig zijn.

Desondanks: fluoriserende hesjes wegen weinig en koop je in Nederland bij een gemiddelde toko-bazar voor 3 euro dus niemand hoeft het daarvoor te laten. Ik had dit lampje aan mijn tent op m'n bagagedrager gebonden. Erg handig bevestigingsmechanisme in het geval dat een lamp op je frame weg zou vallen achter je bagage.
Anders schreef:Ben net terug uit Frankrijk. Mijn ervaring is dat juist op de smalle en bochtige departementale wegen, chauffeurs (en met name vrachtwagenchauffeurs) goed opletten. Om de paar honderd meter een bocht, heuvel, tractor of uitrit houdt ze wel bij de les. Het zijn juist de lange rechte N-routes waarbij ik het idee heb dat ze sneller met andere zaken bezig zijn.
Inderdaad. Ik draag lang niet altijd een hesje, maar in elk geval wel op rechte wegen waar auto's je met hoge snelheid voorbij scheuren, zoals die in landen als Italië en Spanje soms niet te vermijden zijn. Wegen dus die niet primair voor fietsers geschikt en bedoeld zijn, en juist daar is het belangrijk van grote afstand goed zichtbaar te zijn.
wimmo17 schreef:- Fietstruitjes in fluo-geel of oranje, of lichtblauw,
:idea: http://www.wereldfietser.nl/nieuws/wereldfietser-shirts! :)

(Overigens lijkt de oproep mij minstens evenveel van toepassing voor het even gauw boodschappen doen tegen sluitingstijd op je fiets thuis in je spijkerbroek en je donkere winterjas als op het stille Franse platteland, maar dat terzijde.)

Carl