Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GDMBR en Wifi - Forum Wereldfietser

GDMBR en Wifi

Beste,

onze tocht naar de Great Divide Mountain Bike in Canada/Amerika nadert.
Ik heb enkel nog maar een simpele GSM.

Ik overweeg om nog een tablet te kopen eventueel enkel met Wifi.

Ik vroeg me af of er in de dorpjes die we tegenkomen wel Wifi is. Kan ik daarop rekenen? Of is het toch beter om ook een 3G/4G mee te hebben?

En is er dan voldoende mogelijkheid om hier en daar het toestel terug op te laden.
Tot nu toe reisden we zonder digitale snufjes, misschien wordt dit jaar een keerpunt.

Vriendelijke groeten
Sabien
In 2007 viel mij op dat er in plaatsen (eetgelegenheden, motels) aan de GDMBR gratis WiFi werd aangeboden, waar dat toen in Europa op veel plaatsen (nog) betaald moest worden. Omdat ik zelf geen computer of dergelijke mee had, maakte ik af en toe (eens per 2 weken of zo) gebruik van een internetcafé of bibliotheek.
Met een telefoonkaart belde ik eens per 3-5 dagen naar NL om het thuisfront te laten weten dat het goed met mij ging en in welke plaats ik was. Heel af en toe stuurde ik een SMS (goedkoopste oplossing destijds voor mij) als mijn NL GSM ontvangst had (sporadisch! - had met dekking te maken maar ook met frequentiebanden).

In 2011 kruiste ik, onderweg van Sumas, WA naar Key West, FL, in Montana de Continental Divide route. Mij viel op dat internetcafé's op hun retour zijn, ook de openbare computers in hostels en motels waren veelal verdwenen. Naar mijn idee zijn bibliotheken de enig overgebleven plek waar je (gratis) kunt internetten, tenzij je een apparaat met WiFi bij je hebt. Zelfs kleine eetgelegenheden boden gratis WiFi, waar dat 4 jaar eerder niet zo vanzelfsprekend was. Vrijwel elke commerciële camping biedt WiFi.
Openbare telefooncellen zijn in rurale gebieden nagenoeg verdwenen, heel soms tref je er nog een bij een benzinestation, maar ik zou er niet op vertrouwen dat je er tegenkomt. Bellen deed ik maar een paar keer, opnieuw met een telefoonkaart, vanuit een motel o.i.d. Het thuisfront was op de hoogte van mijn voortgang en status met een SPOT.

Op de kaarten van Adventure Cycling Ass. staan de plaatsen met bibliotheken aangegeven. Ik zou daar ook nu weer gebruik van maken.

Je zult begrijpen dat ik van oplaadpunten geen snars weet, want mijn uiterst simpele telefoon stond vrijwel permanent uit ('s avonds kort aan om bereik te checken en SMS te ontvangen of te versturen) en hield het 4+ weken uit zonder op te laden. Dus af en toe de accu bijladen in een eettentje tijdens een lunch hield me lang gaande (zowel in 2007 als 2011). Ook mijn ebook (2011) hield het lang uit zonder tussentijds opladen en ik was er niet van afhankelijk (alleen leesplezier en wat pdf's, geen kaarten of navigatie).

Mocht de moderne mens in je toch zuchten naar digitale afleiding: stel een aanschaf uit tot je daar bent en twee weken zonder hebt gedaan. Door de fysieke inspanning van het rijden van de GDMBR en het genieten van de weidse natuur verwacht ik dat je snel zult zijn afgekickt van je verslaving aan een schermpje. :D
Ik ben echt niet verslaafd hoor ! Verre zij van daar. Maar eens een boek lezen is wel leuk en eens een mailtje versturen kan ook wel fijn zijn om het thuisfront te laten weten dat alles goed gaat.
Vorig jaar had ik een Ipad en Iphone mee. Om af en toe te mailen, een tweet te sturen, maar vooral vanwege een (bijna) dagelijks blog.
Wifi was ruim beschikbaar. Niet iedere dag, maar het scheelde niet veel .....
Voor het opladen gebruikte ik vrijwel uitsluitend een Wakawaka Power (oplader/lamp op zonne-energie). Dit werkte onvoorstelbaar goed.
Dus conclusie: met Wifi alleen zal het lukken. Bedankt voor de info.
Groetjes,
Sabien
Sabien schreef:
Ik vroeg me af of er in de dorpjes die we tegenkomen wel Wifi is. Kan ik daarop rekenen? Of is het toch beter om ook een 3G/4G mee te hebben?
Nog even een (algemene) aanvulling:

Zelfs de kleinste Amerikaanse gehuchten met een bar en/of eetgelegenheid hebben wifi.
Mcdonalds, starbucks, particuliere campings, hotels/motels etc etc altijd wifi.

3/4G is in rurale en soms zelfs aan stadsranden vaak niet beschikbaar.
(In stadsgebieden is er dan wel weer het snelle 4G LTE netwerk.)

in rurale en/of meer afgelegen gebieden is er ook geen gsm dekking. Dit kan al 10km buiten een dorp(je) zijn.
ik neem op dergelijke tochten geen smartphone mee maar een emergency beacon en soms een tablet.



Walter
Bedankt voor alle nuttige info. Reis is geannuleerd in laatste instantie, ontzettend spijtig maar niets aan te doen. Vliegtuig moet zondag zonder ons vertrekken en ook de beren zal nog een jaartje op ons moeten wachten ...
Hopelijk kunnen we volgend jaar deze tocht maken !

Groetjes,
Sabien