Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Skane (Zuid Zweden) - Forum Wereldfietser

Fietsen in Skane (Zuid Zweden)

Hoi,
ik ben van plan een fietsreis samen met mijn zoon van zeven door Zuid Zweden te maken deze zomer. Ongeveer van Malmö naar karlskrona, misschien nog via Bornholm. Iemand ervaring met deze route? Ik zie dat er een "vlinderroute" is uitgezet. is het leuk fietsen langs de kust of is het leuker om door het binnenland te gaan. Op zich lijkt me de kust het leukste omdat we dan ook veel kunnen zwemmen.
En dan de campings... Ik zie alleen maar van die echte strandcampings met veel caravans. Zijn er ook leuke campings langs de kust?

Groet,
Claar
De wegen langs de kust in het zuiden en zuidoosten van Zweden zijn in de zomer behoorlijk druk. Als er geen fietspaden liggen bepaald niet leuk om te fietsen. Dan kun je beter over de kleine weggetjes wat verder in het binnenland rijden. Op de campings staan het dan vol met zon/strand zoekende vakantiegangers.
Qua campings zijn het inderdaad veel reguliere campings met veel caravans e.d. Natuurcampings e.d. kom je er niet veel tegen, gezien het legaal is je tentje ergens binnen de natuur op te zetten. Zweden zelf doen dit dan ook. Douchen is niet nodig, neemt gewoon een duik in het water ergens langs de kust of in een meer.

Voor wat betreft drukte op de wegen valt het erg mee. Hoewel druk uiteraard relatief is. Maar zou ik veel wegen in zuid Zweden vergelijken met de polder wegen in het groene hart binnen de randstad. Komt wel auto's tegen, maar op veel gebieden is het eens in de paar minuten een enkele auto. Mijn ervaring beperkt zich echter tot het gebied tussen Kristianstad en Karlskrona. Alwaar ik veel gewandeld heb. Mogelijk dat het in het westen drukker is.

Zorg ervoor dat je de hoofdwegen iig vermijd, ga niet uit van route borden. Plan vooraf de route, en neem GPS of kaart met je route mee. Vrij gemakkelijk heb je dan rustige wegen te pakken, niet te ver van de kust vandaan.

Qua binnendoor of langs de kust zou ik geneigd te zeggen langs de kust. Het binnenland in zuid Zweden is vrij monotoon. Dicht bebost gebied, waarin je vrijwel geen spontaan leven zult zien. Uitzicht langs de kustlijn is mooier. Wel heb je in het binnenland zo nu en dan bijv. een elk park zitten. Voor een jongen van 7 waarschijnlijk nog wel leuk. Niet iedere dag zul je een elk kunnen aaien. Over het algemeen zijn ze vrij ver van elkaar verwijderd, dus zoek vooraf ééntje welk eventueel langs de route zal liggen.
Wij hebben vorig jaar deelgenomen aan de CykelTuristVeckan in Brakne-Hoby en hebben de streek tussen Karlshamn en Karlskrona verkend.
Dat is een hele mooie en rustige streek: prachtig om te fietsen zowel het binnenland als langs de kust.
Ik denk dat de CykelTuristVeckan ook met kinderen een aanrader is, dit jaar gaat ze door in Motala.
Heb vorig jaar ook grotendeels langs de kust gefietst (Skurup, Ystad, Simrishamn, Kristianstad, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Oskarshamn, Visby, Götland). Langs de kust leek mij mooier dan door het binnenland, ik vond het in ieder geval een erg mooie route; uiteindelijk maar klein stukje autoweg gefietst; veelal sverigeleden aangehouden.

Stenshuvud nationalpark en Karlskrona (én Kalmar én Götland) vond ik erg gaaf, Ystad een grote tegenvaller.

Heb helaas geen tips mbt campings, heb alleen in vandrarhem/hotels overnacht.
Wij hebben met onze zoon en dochter gefietst op Bornholm en een stukje uid-Zweden. Zij waren destijds net 6 en 7,5 jaar oud. Bornholm is echt een aanrader. Wij zijn er zelfs nog een tweede keer terug geweest en dat doen we anders nooit ;-). We zijn vanaf Sassnitz met de boot naar Bornholm gevaren. Daar een rondje gefietst en toen vanaf Bornholm met de boot naar Ystad. Daar een klein bochten gemaakt door het binnenland richting Malmö. We zijn toen nog een dagje met de trein naar Kopenhagen geweest en hebben daar een bezoek gebracht aan Tivoli. Daarna vanaf Trelleborg met de boot terug naar Sassnitz. Wat ik mij nog herinner van zweden is dat de afstanden van camping naar camping wat tegenvielen. Net iets te ver. En vanaf de kust het binnenland in was voor kinderbeentjes nog wel een klimmetje. Maar Bornholm was echt super! En Zweden wel te doen hoor. Maar de campings in Denemarken zijn ons beter bevallen.
hoi,

Bedankt voor alle tips! Helaas gaat het dit jaar niet lukken om te fietsen in Zuid Zweden. ik wilde er naar toe gaan met de nachttrein, maar door werkzaamheden rijdt die in de week dat ik wilde reizen niet door naar Kopenhagen en is het erg ingewikkeld om in Zweden te komen met onze fietsen.
Ik heb inmiddels al wel weer een nieuw plan. Nog steeds Zweden, maar niet met onze fiets... Nu is het plan om naar de stockholmse archipel te gaan en daar te gaan eiland hoppen en hier en daar een fiets te huren. Die elanden komen dus (hopelijk) wel goed! En Bornholm en Zuid Zweden blijft gewoon op het lijstje staan...

Groet,
Claar
Mocht je je bedenken: wij hadden hetzelfde probleem (zij het de andere kant op), maar besloten vanuit Kopenhagen naar Kolding te treinen (dat gaat wel), hiervandaan naar Flensburg te fietsen (90 km) en daar in de (nacht)trein naar Nederland te stappen.
Claar schreef:hoi,

Bedankt voor alle tips! Helaas gaat het dit jaar niet lukken om te fietsen in Zuid Zweden. ik wilde er naar toe gaan met de nachttrein, maar door werkzaamheden rijdt die in de week dat ik wilde reizen niet door naar Kopenhagen en is het erg ingewikkeld om in Zweden te komen met onze fietsen.

Claar
Misschien voor de toekomst? Wij namen de vrachtboot als vervoermiddel. Gent - Göteborg. Fiets gaat gratis mee. Geen gedoe met inpakken enz. Voor de prijs van een vliegticket krijg je een mooie cabine met eigen toilet, badkamer. Tevens vol pension.
Duurt wat langer maar is zeer ontspannend. Helemaal niet ingewikkeld. Met de fiets naar de boot en eens aangekomen fiets je de boot uit.
Waar had je die vrachtboot geboekt? Klinkt best geinig...
Ik vermoed dat oswald bij DFDS Seaways boekte. Hun tarief van €100 per volwassene (halve route, halve prijs), voor een scheepsreis van ca. anderhalve dag, vind ook ik aantrekkelijk (jammer genoeg komen er wel €35 boekingskosten bij).
aardvark schreef:Ik vermoed dat oswald bij DFDS Seaways boekte. Hun tarief van €100 per volwassene (halve route, halve prijs), voor een scheepsreis van ca. anderhalve dag, vind ook ik aantrekkelijk (jammer genoeg komen er wel €35 boekingskosten bij).
Die was het. We waren zeer tevreden. Wat uitwaaien, boek lezen, brug bezoeken,
machinekamer bezoeken, film kijken en uitslapen....
Stockholmse archipel (en Alandarchipel !) zijn heel erg mooi. Ben inmiddels een keer of 3 daar geweest. Laatste keer was 2 jaar geleden en toen hebben we daar met onze zoon in de fietskar een grote ronde gemaakt.
Veel plezier, het is erg mooi daar!
ja, Aland is erg mooi, daar zijn we al eens wezen fietsen. Nu wilde ik het bij de Zweedse eilanden houden. Heb je nog tips voor bepaalde eilanden of plekken?

Groet,
Claar