Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dax-Santiago de Compostela OF Santiago de Compostela - Dax - Forum Wereldfietser

Dax-Santiago de Compostela OF Santiago de Compostela - Dax

Vorig jaar ben ik tot Dax gekomen, dit jaar wil ik het laaste stuk rijden naar Santiago de Compostela.
Nu vraag ik me af wat de makkelijkste route is, van Dax naar Santiago of omgekeerd.
Als ik vanuit Dax begin, moet ik direct de Pyreneeen over, en dat valt voor iemand van het vlakke land (groningen) niet mee vrees ik!

Wie heeft ervaringen of tips.

Je kunt natuurlijk even oefenen in de Ardennen, of de Eifel.
Je hebt vanaf Dax nog even een aanloop naar de Somportpas, maar dat is dan ook meteen ook de hoogste pas. Als je die aankan, weet je dat het met de rest ook wel snor zit. Het laatste stukje van de Somportpas is even doorbijten, maar tijdens het klimmen moet je voortdurend denken: "Ik kom er wel." Proberen in een klimritme te komen. Kijk eens achteruit. Dan zie je wat je al gedaan hebt. Boven op de top komt de beloning: er ligt een schitterende afdaling in het vooruitzicht. En je bent dan ook nog in Spanje!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Die col du Somport ken ik ook. Wat ik me herinner is dat er aan de spaanse kant een soort snelweg ligt, terwijl het aan de franse kant allemaal haarspeldbochten zijn. Vanaf de top kun je je zo naar beneden laten storten richting Jaca. Er is (was?) aan de franse kant ook een jeugdherberg die al redelijk hoog ligt. Dan kun je 's morgens meteen met de klim beginnen. Misschien staat die ook in het boekje van de Sint-Jacobsroute.

Ik heb afgelopen zomer samen met een vriend ook de col du somport gereden. Het is een mooie pas maar om echt rustig te fietsen zou ik een kleinere wge opzoeken i.p.v de n134 met veel vrachtverkeer. Het is wel een paar keer voorgekomen dat er van beide kanten 2 vrachtwagens kwamen waardoor je bijna werd aangereden. Bij de aanloop naar de col ontbreekt ook bij een groot gedeelte de berm waardoor je niet kan uitwijken als er een vrachtwagen komt. Als je eenmaal op de oude pas bent, zijn de vrachtwagens gelukkig verdwenen in de tunnel.

Waarom ga je niet gewoon bij Ronchevalles erover? minder hoog 1000 zoveel, en je rijdt vanuit Dax eerst naar het zuidoosten (te ver) om daarna weer terug te moeten naar het westen. Je zoekt de hoogste Col uit en je gaat meer km's maken. Die km's zou ik dan maken na Santiago richting Cap Finnesterre, hoort er eigenlijk nog bij de tocht en heeft op mij vele malen meer indruk gemaakt dan toen ik het plein voor de catedraal op reed. En in Spanje is het ook aardig klimmen geblazen (Cebrero) ik geloof niet dat het veel uit maakt. Ik heb er mijn aantekeningen op nagekeken en je bent aan het klimmen tot je zo ongeveer Santiago binnen bent gereden. Mijn voorkeur zou uitgaan om in Dax te beginnen. Je gaat immers nog door Les Landes en dat is hartstikke plat met kleine heuveltjes. Tegen de tijd dat je dan in Saint-pied-au-port staat aan de voet van de Perineeën zijn je beenspieren wel warm en soepel.

Bon Camino, Haike

Ik ben een keer door de Vallée des Aldudes gefietst, is lager (maar 911 mtr) en zeer rustig, je rijdt dan daarna zo Pamplona in !!
Wel mis je Jacca, maar of dat zo erg is ligt aan je pelgrimsgevoel denk ik.

Mich schreef:Ik ben een keer door de Vallée des Aldudes gefietst, is lager (maar 911 mtr) en zeer rustig, je rijdt dan daarna zo Pamplona in !!
Wel mis je Jacca, maar of dat zo erg is ligt aan je pelgrimsgevoel denk ik.
Heb je daar ook een routebeschrijving van? Op je website zag ik het niet staan.

roosje

Roosje
Stuur maar een mailtje, dan maak ik even een kaartje voor je.