Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsvakantie Zwitserland: auto 3 weken parkeren bij Basel? - Forum Wereldfietser

fietsvakantie Zwitserland: auto 3 weken parkeren bij Basel?

Voor onze fietsvakantie deze zomer door Zwitserland (3 weken Luc Oteman) willen wij onze auto ergens aan het begin van de route parkeren voor die periode. Heeft iemand hier ervaring mee? Wij zouden graag tips krijgen voor een veilige/handige parkeerplaats! Wouter en Ineke
Geen ervaring met Basel. Wel met auto parkeren en dan fietsen. Als je kampeert kan je de auto tegen betaling op de camping achterlaten. Achter de slagboom. Veilig gevoel.

Off-topic:
In DK stond ie zelfs op de oprit van "Overnatning I Det Fri" adresje
Als je een geen te dure auto hebt zou ik hem zo in een woonwijk zetten .Gaat vast goed
Ik zou ook eerst even proberen dit bij je startpunt te regelen, dat zal wel tegen betaling zijn maar dan staat de auto ook op het terrein/parkeerplaats. En anders een woonwijk inderdaad. Het hoeft ook niet per-se Basel te zijn denk ik, je kunt ook ergens op de 1e etappe een startpunt kiezen, dan zijn er vast meer mogelijkheden.
Zou je hem niet op een parkeer terrein van een grote supermarkt kunnen neerzetten ?
Of bij een iets kleiner dorp en dan op een parkeerplaats bij een treinstation.
Je gele nummerbord platen zullen wel opvallen.
Gewoon parkeren op de camping. De camping van Basel zou dan wellicht niet mijn eerste keuze zijn, want veel jongeren, maar elke camping in een dorp is geschikt. Soms moet je betalen, soms ook niet...
Dus je betaald 1 overnachting met een tent op een camping, en de volgende ochtend vraag je of je auto er 3 weken mag staan omdat je met fiets gaat rondtrekken ?
Een aantal jaren geleden heb ik mijn auto een dag of zes geparkeerd bij de camping van Lörrach, net over de Duitse grens. Er is daar een parkeerterrein bij een sportveld (zie Google Earth).
Je kan ook vanuit NL een paar campings aan de route bellen en het gewoon vragen. Telefoonnummers van die campings staan achterin de gids.
cotweetje schreef:Dus je betaald 1 overnachting met een tent op een camping, en de volgende ochtend vraag je of je auto er 3 weken mag staan omdat je met fiets gaat rondtrekken ?
Ja! En als ze daar wat voor willen rekenen, dat vind ik dat prima...
Het parkeren op een campingparking (mits toelating en zo nodig betaling) lijkt me in alle gevallen een nette oplossing. Ik ken verder de parkeerdruk en het parkeerbeleid niet in Basel, maar in veel steden kampt men met een gebrek aan parkeerruimte. Het is dan niet erg netjes een wagen ergens 3 weken in een woonwijk te laten staan.
Bovendien is mogelijk ook verboden (in België is dat in ieder geval zo) en is het zelf niet uit te sluiten dat je wagen wordt weggesleept.

Ook het parkeren op een supermarktparking is naar mijn gevoel niet netjes als men daar geen overschot van plaatsen ter beschikking heeft. En een supermarktparking lijkt me (net als een woonwijk) ook niet altijd een veilige plek.

Renaat
Gewoon ergens op straat parkeren. Je betaalt er ook belasting voor om dat te mogen doen. Natuurlijk wel op openbaar terrein, en niet op iemands privé terrein (wat een parkeerterrein van een supermarkt soms wel is).

Heb zelf twee jaar geleden gefietst in Spanje en daar mijn auto geparkeerd. Ik kreeg toen ook de suggestie om mijn auto tegen betaling op de camping te zetten. Rationeel gezien belachelijk. Mijn auto staat normaal ook altijd op straat geparkeerd, in de nabijheid van Rotterdam. Er is bijna geen plaats in Europa waar hij onveiliger staat, helemaal niet als dat een rustige vakantiebestemming is.
@Peter, rationeel gezien heb je een punt alleen zijn problemen met je auto ver van huis wel een stuk lastiger en daarbij komt dat een goed gevoel bij de plaats waar je je auto achterlaat bijdraagt aan je vakantieplezier.
LHTJoost schreef:@Peter, rationeel gezien heb je een punt alleen zijn problemen met je auto ver van huis wel een stuk lastiger en daarbij komt dat een goed gevoel bij de plaats waar je je auto achterlaat bijdraagt aan je vakantieplezier.
Problemen met mijn auto hier zijn: vandalisme, braak (kapot slaan (driehoek)ruit) en benzine diefstal. Als je dat in het buitenland overkomt is dat echt niet veel erger dan in Nederland lijkt mij. De kans dat je het overkomt isover het algemeen wel kleiner.

En een "goed gevoel", tja dat is per definitie subjectief. Ikzelf denk geen moment aan mijn auto, nu niet, en op vakantie ook niet. Heeft voor mijzelf dan ook geen zin om daar geld aan uit te geven. Voor iemand anders kan het het geld wel waard zijn.

Verder is het ook nog eens zo dat een camping soms criminaliteit aantrekt, er is immers buit die niet altijd goed bewaakt wordt. Maar het doel zijn dan vaak tentjes: lekker makkelijk en zonder herrie in te breken. Dan moet je maar hopen dat ze je auto niet ook meteen even aan doen.
Woonwijk of camping zou ik liever doen dan op een parkeerterrein bij supermarkt of station. Op het moment dat je de auto neerzet lijkt het heel onopvallend, maar steeds als de supermarkt dicht is staat alleen jouw auto er nog. Op een verder leeg en vaak verlaten terrein is dat vragen om problemen.

Meestal vinden campings het niet zo'n probleem, als ze tenminste niet heel krap in de plekken zitten.
Ik zou inderdaad gewoon even wat campings in de omgeving mailen/ bellen. Moet je er vast wel uitkomen als je netjes vraagt.
Revanho schreef:Bovendien is mogelijk ook verboden (in België is dat in ieder geval zo) en is het zelf niet uit te sluiten dat je wagen wordt weggesleept.
Bedoel je dat het in België verboden is om een paar weken in een straat te parkeren als je er zelf niet woont? Ik heb inderdaad eens gehoord dat zo'n regel in Duitsland zou bestaan, maar heb er nooit concreet bewijs van gezien. Dat werd beweerd in verband met de parkeerproblemen in een woonwijk bij de luchthaven Frankfurt.
Hoi Ineke en Wouter,

Wij hebben twee jaar geleden onze auto ook op een camping in de buurt van Basel achtergelaten, nadat we er een nachtje hadden gekampeerd. We betaalden 1 frank per dag. Een camping dicht bij Basel kon het niet! maar een klein campinkje verder in het dorpje Zwingen kon het wel, was dicht bij een treinstation, dat is wel handig voor de terugweg...

We hebben het al vaker zo gedaan. We bellen nooit van te voren, maar zoeken een camping uit en vragen dan ter plekke of het kan, voordat we er gaan kamperen. dan kun je eventueel nog ergens anders heenrijden.

Basel kun je ook heel goed komen met de nachttrein en je fiets mee...

Groet,
Claar
peter de rijk schreef: Bedoel je dat het in België verboden is om een paar weken in een straat te parkeren als je er zelf niet woont? Ik heb inderdaad eens gehoord dat zo'n regel in Duitsland zou bestaan, maar heb er nooit concreet bewijs van gezien. Dat werd beweerd in verband met de parkeerproblemen in een woonwijk bij de luchthaven Frankfurt.
Het is in België op heel veel locaties inderdaad verboden om je wagen langer dan 24 uur op dezelfde locatie op openbaar domein te laten staan. In veel gevallen is dat zelf verboden als je er wel woont.
Peter_K schreef:Gewoon ergens op straat parkeren. Je betaalt er ook belasting voor om dat te mogen doen. Natuurlijk wel op openbaar terrein, en niet op iemands privé terrein (wat een parkeerterrein van een supermarkt soms wel is).
Zelf al zou het niet verboden (of niet gecontroleerd) worden, dan nog is het niet erg netjes als er ergens een gebrek is aan parkeerplaatsen.

Het belastingsargument is op zich al absurd, maar helemaal in een land waar men als toerist te gast is. En het is niet omdat iets openbaar domein is dat iedereen het recht (moreel of wettelijk) heeft om er naar goeddunken gebruik/misbruik van te maken.

Renaat