Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorstellen + advies gevraagd - Forum Wereldfietser

voorstellen + advies gevraagd

137 berichten
Omdat ik geen voorstel topic kon vinden - of heb er gewoon overheen gekeken - doe ik het voorstellen maar meteen in dit bericht.

Ik heb tot een jaar of 15 a 20 geleden best fanatiek gefietst en de nodige fietstochten/ reizen gemaakt. Nu ligt het fietsen al zeer geruime tijd stil door verschillende oorzaken o.a. werken in het buitenland, studie naast baan (ik sta voor de klas en geef Engels). Ca 1 1/2 jaar geleden heb ik een flink auto ongeluk gehad en had ik niet verwacht dat ik weer ooit op een fiets zou kunnen stappen en zeker niet voor langere tijd. Van dit ongeluk ben ik nog steeds aan het herstellen en verwacht binnen ca 2 weken in de Hoogstraten aan een revalidatietraject te beginnen. Met de fysio het reeds over fietsen (toerfietsen + vakanties) gehad en zij gaf aan dat dit voor mij best weer tot de mogelijkheden gaat behoren. Vanaf het moment dat ik dat goede nieuws kreeg ben ik me gaan inlezen in wat er nu allemaal in fietsenland aan mogelijkheden is. En moet zeggen hoe meer ik weer aan het lezen ben over fietsen, spullen, reizen ed. des te meer zin ik weer krijg om de draad van een aantal jaren geleden weer op te pakken.

Inmiddels ben ik er wel achter dat ik bepaalde eisen heb voor een nieuwe fiets - eentje die weer lekker lang mee kan en van goede kwaliteit is (max 3000,-- a 3200,-- euro). Voor merken heb ik de volgende voorkeur:
M-Gineering/ Avaghon, Vittoria/ Snel (waarbij de laatste in mijn woonplaats zit). Echter om wat voor reden dan ook spreken de 1e drie me meer aan. Waarom kan ik niet verklaren het zit misschien in de naam en bij M-Gineering in de aanpak.

Wat ik graag op de fiets wil hebben is:
1 een Rohloff naaf (had hier tot voor kort nog nooit van gehoord maar het gesloten schakel systeem in combinatie met minder onderhoud spreken me erg aan evenals het makkelijker schakelen) + ketting
2 Magura HS 33 remmen (eventueel de 11 serie)
3 Son naaf + verlichting (SON Edelux (80 lux) ) of Shimano naafdynamo DH-3N70 - andere tips welkom
4 Shimano platform pedalen (lijkt me handig omdat je er ook met gewone schoenen op kunt fietsen)
5 Nitto randonneur stuurbocht (omdat ik van de fysio een redelijk rechte zit moet hebben) + een stuur met drop bars vind ik fijn met afdalingen). Eventueel zit ik ook nog te denken aan een vlinderstuur. Advies graag!
Crankstel: Stronglight (zat op mijn vorige fiets en was ik erg tevreden over)/ Sugino? Tips welkom.
Zadel: dames model waarschijnlijk een Brooks maar houd me aanbevolen voor tips.

Alle andere dingen zoals velgen/ banden ed heb ik me nog niet echt in verdiept. Doch heb over Schwalbe en Panaracer goede dingen gelezen. Op mijn vorige had ik Continentals met verdikt loopvlak.
Verder wil ik er een Tubus cosmo achterdrager op (voordrager voorlopig nog niet).
Komende zomer vakantie wil ik bij bovenstaande merken gaan kijken want in het echt is toch altijd anders dan van papier (of in dit geval via de website). Daar waar het me het meeste bevalt of de prijs/ kwaliteitsverhouding het beste is er eentje bestellen zodat ik het komende fietsseizoen (2015) op een goede fiets rustig aan kan beginnen bij de lokale toerfietsvereniging. Voorlopig fiets ik nog op mijn hometrainer om weer kracht, energie op te bouwen.

Dat is beste wel een lang verhaal geworden - langer dan ik op voorhand had gedacht - en hoop dat jullie mij met goede tips de juiste richting geven om de voor mij beste fiets samen te stellen.
Hoi Inge,

Welkom op het forum. Leuk om je voor te stellen en je verhaal te kunnen lezen.

Als je wat zoekt op het forum, kun je dagen besteden aan het inlezen.
Je situatie is vergelijkbaar met die van mij een aantal jaren geleden. Ik had min of meer dezelfde overwegingen. Omdat M-gineering bij mij in de buurt zit, ben ik een keer bij Marten langs gegaan. Op basis van zijn adviezen en mijn wensen hebben we een mooie fiets kunnen samenstellen. Ik fiets daar al jaren met plezier op.
Natuurlijk kun je ook naar de andere aanbieders op je lijstje gaan. De 'fietsenmaker' dichtbij hebben heeft zeker zijn voordelen. Je moet wel rekening houden met wat tijd als je de fiets custom laat bouwen.
Een laatste suggestie: doe ik de fietsreparatiecursus. Dat geeft je een hoop extra inzicht.

Er is ook een erg lezenswaardig verhaal van Wim over een nieuwe fiets. Maar op de een of andere manier ben ik die link altijd kwijt. Ik weet zeker dat iemand anders je de link kan en gaat geven.

Succes met je keuze en ik vind het leuk als je ons op de hoogte houdt. Ik hoop dat ik straks je keuze kan bewonderen in een foto.
Hallo hans,

Dank voor het welkom en ja dat van het inlezen daar ben ik al de nodige tijd mee bezig.

Ik weet dat een fietsenbouwer in de buurt handig is maar wil alle opties openhouden. En dat ene custom bike bouwen meer tijd kost ben ik me van bewust daarom dat ik hem ook in het najaar wil bestellen zodat hij ergens eind januari klaar is.

Over een fietsreparatiecursus heb ik nagedacht en die wil ook zeker gaan volgen. Of bij Snel of via de Wereldfietser. Want een bandje wisselen lukt me nog wel maar alle andere nieuwigheden krijg ik graag uitgebreid uitgelegd.

Dank - als ik er uiteindelijk uit ben zal ik zeker een foto plaatsen.
Inge1 schreef:3 Son naaf + verlichting (SON Edelux (80 lux) ) of Shimano naafdynamo DH-3N70 - andere tips welkom
Mijn reisfiets is voorzien van beide. Normaliter de sjieke Edelux koplamp i.c.m. de Son naafdynamo, op pekeldagen mijn reservewiel (met standaard winterband) met de Shimano naafdynamo. Op dat soort dagen is de wel meetbare, maar in de praktijk te verwaarlozen, lichtere loop van de Son dynamo toch niet te voelen.
Bespreek met de bouwer van je fiets welke dynamo je het beste kunt toepassen (er zijn zoveel modellen van Son) als je die ook wilt gebruiken om allerlei apparatuur (navigatie, smartphone, tablet, camera-accu, e.d.) te voeden.

Je hebt geen achterlichtkeuze opgegeven. De Edelux koplamp heeft standverlichting, wat ik wel een veilig gevoel vind, kies een achterlicht dat dat ook heeft! Ik denk er zelf over om mijn B&M DToplight XS plus (met standlicht) te vervangen door een Philips Saferide (met standlicht). Dat achterlicht spreekt mij aan vanwege de grotere afstraalhoek en daarmee de betere zijdelingse zichtbaarheid.

Ben je geïnteresseerd in een vergelijk van allerlei fietsverlichting, dan is de website van Gambiet wel aardig. Tamelijk technisch, maar voldoende objectief wat mij betreft.

@Hansvanderveeke
Bedoelde je de pagina 'Een fiets kopen' op de Fietsvakantiewiki en dan het document 'De eerste keer op fietsvakantie'?
Leuk project met leuk budget. En prima om met iets positiefs bezig te zijn na een moeilijke tijd. Met juiste advies en juiste mensen gaat dat helemaal goed komen. Zou zeker een keer bij Marten langsgaan voor advies en om te kijken of zijn fietsen iets voor je zijn. Zou zomaar kunnen dat je meteen om bent.

Pas op dat bij onderdelen voor vakantiefietser duurder niet altijd beter is gezien kwetsbaarheid en reparatie/vervanging in den vreemde. Less is More (soms).
Dag Inge
Welkom op het forum en veel succes met revalideren. Die fiets komt er wel en die fietstocht ook wel weer. Ik stuur je een pb.
Dank allemaal voor jullie reacties - fijn zo een warm en behulpzaam welkom!

@wimbas - heb je een pm teruggestuurd. Zojuist je verhaal gelezen - wat een belevenis en petje af voor wat je bereikt hebt. Succes met de volgende tocht. Ben benieuwd hoe deze voor je verloopt.

@LHTJoost - dank voor de tip "less is more" - een van de redenen dat ik geen spatborden op de fiets wil :wink: en ja ik weet dat duurder niet altijd beter is.

@Aardvark - goede tip om dit met de bouwer te bespreken. Ik ben er voor mezelf wel uit dat een usb aansluiting voor telefoon/ mps op te laden mogelijk moet zijn. heb ik nog niet meteen nodig maar vind het wel handig als het er nu op zit hoef ik later geen extra geld neer te leggen.
Dank voor de achterlicht tip - hier had ik nog niet echt over nagedacht maar standverlichting is inderdaad wel heel erg fijn. Ik ga zeker de links die je hebt geplaatst bekijken en hoop dat de Gambiet niet te technisch voor me gaat worden.
Welkom hier, en mooi dat je al weer zover opgeknapt bent fietsen in beeld begint te komen. Ik heb een paar opmerkingen.
Ik deel je voorkeur voor een racestuur, en de Nitto randonneur is een fijn stuur.
Bij een racestuur hoort echter wel een andere geometrie dan bij een recht stuur of een krakeling. Bij een racestuur hoort een wat korter frame. Het is dus nodig dat je echt van tevoren besluit wat voor stuur het moet worden. Bovendien kan het niet met een standard frame uit het rek omdat zo'n frame in Nederland altijd is ontworpen voor rechte sturen.
Als je een racestuur wilt kun je geen Magura HS 33 remmen gebruiken want die zijn voor race sturen. Ooit waren er Magura remmen voor racesturen (de HS 66) maar die moet je nu op ebay zoeken. Dat kan wel, maar het duurt soms even. Het alternatief is V brakes met de speciale Tektro racestuur grepen voor v brakes.
Zelf heb ik een M-gineering fiets met Nitto racestuur, HS 66 remmen en een Rohloff naaf. Ik ben erg tevreden.
Succes,
Wim
Welkom Inge!
Inge1 schreef:5 Nitto randonneur stuurbocht (omdat ik van de fysio een redelijk rechte zit moet hebben) + een stuur met drop bars vind ik fijn met afdalingen). Eventueel zit ik ook nog te denken aan een vlinderstuur. Advies graag!
Misschien heb je hier zelf allang aan gedacht, maar het lijkt me verstandig na te gaan of de fysiotherapeut en jij hetzelfde verstaan onder 'een redelijk rechte zit'. Mocht jij bijvoorbeeld uitgaan van een racebocht (op een baanfiets bij wijze van spreken) en dan een randonneursbocht een redelijk rechte zit vinden geven, terwijl de fysiotherapeut denkt vanuit stadsfietsbegrippen, dan kon jullie beiden weleens een verrassing te wachten staan... Sterkte gewenst, en alvast heel veel plezier bij het samenstellen van je nieuwe fiets!

Carl
@Wim - dank voor de tip mbt de remmen. Zit inderdaad aan het Nitto randonneursstuur te denken. Ik zal zeer zeker de geometrie in de gaten houden. Juist dat wat kortere frame is voor mij fijn zeker als het stuur een cm of 5 boven het zadel staat (althans was zo op mijn vorige fiets).

@Carl - de fysio weet dat ik weer wil gaan toerfietsen op een randonneursfiets. En als het lichaam het over enige tijd weer toelaat voorzichtig weer een fietsvakantie wil gaan maken (wel via hostels/ B&B of zo). Als dat goed gaat kan het misschien weer met kamperen. Verwarring i.v.m. het stadfietsbegrip en recht zitten is er niet.
Wel goed dat je het noemt want had zo maar gekund.

Ze gaat me ook helpen bij het verder fit worden op de hometrainer (eerst gewoon tijd opbouwen en daarna met interval training de conditie aanpakken) - dit naast het hele andere revalidatietraject wat ik ga volgen.
Als een rechte zit belangrijk is, zou je kunnen overwegen naar een ligfiets te kijken. Ik heb zelf geen ervaring met de ligfiets op vakantie. Ik heb ooit een zware hernia gehad met verlammingsverschijnselen, kon bijna een jaar niet op een gewone fiets rijden en heb toen op advies van mijn fysiotherapeut een driewielige ligfiets aangeschaft (USVA Comfort), dus een relatief hoge comfortabele fiets, geen velomobiel. Die heeft mij enorm geholpen met de revalidatie en met het opnieuw opbouwen van mijn conditie. Het was ook een zeer comfortabele manier van fietsen. Er zijn verschillende mensen op dit forum actief die de meest fantastische tochten hebben gemaakt op de ligfiets, o.a. "waltertje".

Zelf rijd ik sinds ruim een jaar op een Giant Tracker die ik tweedehands heb gekocht. Daar zit een krakelingstuur op. Mijn ervaring is dat geen enkele houding perfect is, maar dat ik met regelmatig overpakken het wel lang volhoud op mijn fiets, zonder pijntjes, tintelende vingers etc. Ik zit licht voorover, ongeveer zoals je ook op een gewone hybridefiets of sportieve stadsfiets zit. Het stuur staat iets hoger dan het zadel. Dat bevalt mij het best.
Hallo Riny,

Dank voor de ligfiets tip - alleen gaat dat voor mij vermoedelijk geen optie worden daar ik ook graag tochten met een club rijd. Iets wat met een ligfiets best wel onhandig is.

Op mijn hometrainer zit ik ook redelijk rechtop end at gaat tot nu toe prima - inderdaad wel met regelmatig verplaatsen van de handen.

De zit zoals jij hem beschrijft zal vermoed ik ook de zit zijn die het voor mij gaat worden.
Kleine update. Ik heb gisteren op de revalidatie mijn 1e fietstochtje gehad van 30 min :D . Was toch wel weer erg lekker en heel anders dan de hometrainer. Plan is nu 2x (of meer) met de gewone fiets een rondje van 6 km te maken en dit langzaam uit te breiden zodat een uur fietsen op een gewone (stadsfiets) mogelijk is. Ondertussen bouwen we de hometrainer naar de 30 min op en gaan vanaf dan aan interval training doen (ook onder begeleiding van de revalidatie fysio).

Verder ga ik volgende week vrijdag naar Marten wat ook tevens mijn 1e grote autotocht wordt had na het ongeluk nogal last van PTSS verschijnselen maar m.b.v. EMDR zijn die nu zo goed als weg en rijd ik weer zo ongeveer hetzelfde als voorheen. Dus ook dit wordt een mooie uitdaging.

Ik heb nu de volgende dingen in mijn lijstje staan om met Marten te bespreken. Afhankelijk van het totale bedrag wordt het Rohloff of derailler. Zal een volgende update plaatsen als ik terug ben van Marten.

Frame buizensets gemengd (niveau Reynolds 725)
Rando pakket met brede vorkkroon, achterdrager & lowrideroogjes, cantinokken, 3e bidon, standerbevestiging, slotoogjes, oogjes voor verlichtingskabel
Nokjes voor pomp op bovenbuis/ zadelbuis
Rohloff aanpassing (excenter bracket met klemstroppen, oem2 oor, kabelgeleiding voor externe of interne schakelbox)
aandrijving Rohloff 14 naafversnelling / derailleur

balhoofdstel BSC draad (Stronglight?) of draadloos Ahead?
stuurpen Niet verstelbare stuurpen / Marten Gerritsen custom gemaakte stalen ahead pen?
stuur Salsa Cowbell3 (ivm met niet diep willen zitten – stuur paar cm hoger dan zadel)/ Nitto Dirtdrop rm014/ Nitto randonneur
stuurlint ? – onder het lint gel kussentjes

Velgen Sputnik/ Exal sp 19
Spaken Sapim Strong
Banden Schwalbe Little Big Ben 40-622 (28x1.50)/ panaracer pasela (+1 vouwbare reserve)
Binnenband ? (+ reserve)

Zadelpen Zadelpen 2-bouts ? of indien buget toelaat Thudbuster (4 cm + beschermingshoesje)
Zadel Terry Fisio Gel Women/ SQlab 602 of 602LE (Geen Brooks!!)

Pedalen Shimano PD-M324 Combi pedalen
Crankstel Sugino DX/ RD2 crankset 42/ Sugino/ Stronglight triple (derailleur)
Trapas SKF
Ketting KMC X1 ketting Rohloff/single speed + powerlink in ketting

Remmen Magura HS33
Remgrepen Race (Sunrace remschakelgrepen (dubbel/triple in geval van derailleur keuze)/ Mittelmeyer grepen of duimshifters
adapter voor grepen (Felgenbremsadapter) (http://www.radgeber-freiburg.de/Tandems ... emsadapter


Naaf Rohloff naaf zilver EXT (8010)/ Shimano XT/ LX 36 gts
Snelspanner Quick release
Voornaaf Shutter Precision PV-8 naafdynamo

Koplamp Axa Luxx 70 plus (usb uitgang)/ Edelux?
Achterlicht Philips Saferide Lumiring (dynamo)

Slot AxA Defender met chip DPC zwart
Spatborden geen
Standaard ?
Achterdrager Tubus Cosmo RVS drager
Voordrager Tenzij nu binnen budget
Bidonhouder petfleshouder
Bidonhouder 2x camelbak Podium big chill bidon
Pomp Topeak Morph Turbo/?
Hoi Inge,

Fijn dat je, je goed hebt ingelezen. het belangrijkste van de fiets is dat hij goed zit , de rest vergeeetik heel snel. geometrie zadel stuur zijn daarbij t belngrijkst daarna is ene ene stukje comfort in hoe wil je schakelen. en een stuk veilighied in hoe wil je remmen. de rest staat voor mij in diesnt van boevenstaande en vergeetik heel snel.

marten is goed in t maken van fietsen , geniet ervan. mooie plek om nar toe te gaan.
Hoi Lennart,

Zonder inlezen kom je niet ver. Merkte al snel dat alles wat ik nog wist van 20-25jaar gelden compleet achterhaalt is.

En ja de zit vind ik ook erg belangrijk - maar weet inmiddels dat Marten er erg goed in is om de fiets perfect van geometrie te laten zijn. Zit "eisen" die ik heb is dat ik een beetje recht moet zitten (opdracht fysio), een goed sturende fiets wil en het stuur ene paar cm boven het zadel moet kunnen. Voor de rest ga ik samen met Marten kijken hoe de gehele geometrie dan moet worden.

Qua zadel zal het een beetje uitproberen worden vermoed ik alhoewel ik erg neig naar de SQLab - waarom geen idee! gewoon een gevoel.

Stuur moet in ieder geval een bocht hebben die niet te diep is vandaar de Cobwbell en Dirtdrop in mijn rijtje. - fijn met afdalingen/ wind tegen - heb over deze sturen eigenlijk alleen maar positieve reacties gelezen. Ben benieuwd wat Marten gaat adviseren.

Qua schakelen ben ik alleen derailleur gewend en ben dus erg benieuwd naar hoe een Rohlof schakelt maar budget zal hierin bepalend zijn. Mocht het een derailleur worden dan wil ik het frame wel voorbereid hebben voor Rohloff zodat het dan over een aantal jaar kan

Remmen helemaal mee eens zijn erg belangrijk vandaar de Magura - ben alleen nog wel benieuwd hoe dat met de racegrepen opgelost gaat worden.

Genieten zal ik er zeker van - zie er nu al naar uit. Hoop dat het lekker rustig is op de weg.
Racebocht en magura's kan maar kost tijd (blijven zoeken op ebay en marktplaats) en is niet echt goedkoop.

mn surly cross check was net helemaal af. (met canti's) kijk nog 1 keer op mp en bingo een setje handgrepen hs 66. (ik
Stuurlint heeft er nog geen week op gezeten...
dnek dat ik 5 jaar af en aan gekeken had..

sindsdien hard gespaard en nu de rohloff erin.

nu wachten to iemand geintegreerde magura rohlof remschakelgrepen voor de racebocht bedenkt...

ik ben jalours en hoop ooit t geld te hebben zodat ik een m-geneering te kunnen laten bouwen
Beste Inge,

Je hebt heel wat voor de boeg! Veel succes gewenst met het opbouwen van het fietsen (en de fiets!), en de autorit naar K-W. Leuk, een fiets bijeen sprokkelen! Je lijstje zag er zo op het oog doordacht uit, en Marten gaat er ongetwijfeld nog verstandige dingen over zeggen. Klein dingetje:
Inge1 schreef:Nokjes voor pomp op bovenbuis/ zadelbuis
De zadelbuis zul je nodig hebben voor een bidonhouder, en een pomp onder de bovenbuis vind ik niet makkelijk als je de fiets moet dragen. Nu weet ik niet of dat voor jou van toepassing zal zijn, zo ja dan is een houdertje dat je onder een bidonhouder kunt monteren handig. De mijne zat ooit bij een goedkoop minipompje (van BBB geloof ik) en houdt inmiddels mijn Topeak Mountain Morph vast. Je pomp zit hierbij naast de framebuis.

Groeten,

Carl
Carl schreef:Beste Inge,
Klein dingetje:
Inge1 schreef:Nokjes voor pomp op bovenbuis/ zadelbuis
De zadelbuis zul je nodig hebben voor een bidonhouder, en een pomp onder de bovenbuis vind ik niet makkelijk als je de fiets moet dragen.
Carl,

Een zadelbuis heeft een voor EN een achterkant. Bij sommige fietsen met een iets langere achterbouw (achterkant van de voeten niet tegen de achtertassen, weet je wel) past er nog perfect een pomp tussen het achterspatbord en de achterkant van de zadelbuis. Dus je bidon kan nog probleemloos tegen de voorkant.
:idea: En als je dan ineens voor een custom build frame gaat, dan is dat misschien ook iets om in het achterhoofd te houden. Zo kan je gemakkelijk een volwaardige, lange pomp meenemen. (pompt eens zo gemakkelijk :) )

Greetz,
Bram
Aan de achterkant zat ik inderdaad te denken - makkelijk + mooi aan de kant. Spatborden wil ik er niet op dus ruimte genoeg vermoed ik.

@Bram als je een lange pomp moet aanraden welke zou dat dan zijn. Zat zelf aan de kleine Topeak Mountain Morph te denken.

@Lennart - Marten heeft spullen van Mittelmeyer en volgens het internet hebben zij een tussen stukje ontwikkeld waarbij je gewone racegrepen kunt gebruiken. Deze:
Afbeelding Dus zijn HS 66 grepen niet meer noodzakelijk.
Op mijn m-gineering Rohloff fiets zit de Zefal HPX pomp achter de zitbuis. IK heb de HS 66, en zou die oplossing zeker verkiezen boven adapters etc. V brakes met Tektro grepen voor racestuur met v brakes werkt ook goed. Marten weet er alles van.
Wim