Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsvakantie Zwitserland: auto 3 weken parkeren bij Basel? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsvakantie Zwitserland: auto 3 weken parkeren bij Basel?

in Belgie mag het in ieder geval niet, gegarandeerd dat je auto weggesleept is ...
een auto mag max 24 uur op dezelfde plaats blijven staan hier ...
in de praktijk gebeurt dat natuurlijk niet maar als er een onbekende auto in een straat staat, wees maar zeker na een paar dagen dat die er niet meer staat....
Wat is er trouwens op tegen om met de trein naar Basel te gaan? Dan schrap je heel het parkeerprobleem (terwijl je hem aan je verhaal te horen verder niet gebruikt dan voor de heen en terugweg). Op NS highspeed vallen de prijzen me mee en duurt de reis zo'n 6,5 tot 7 uur. Weet alleen niet hoe dat met de fiets gaat/ bevalt.
Revanho schreef:Zelf al zou het niet verboden (of niet gecontroleerd) worden, dan nog is het niet erg netjes als er ergens een gebrek is aan parkeerplaatsen.
In de hele randstad hier is zo'n beetje gebrek aan parkeergelegeheid. Opzettelijk zo gecreëerd door de overheid overigens. Toen ik mijn huisje kocht was er een gigantische gratis parkeerterrein voor mijn deur. Nu staat er inmiddels een theather/bibliotheek/gemeentekantoor/woonhuizen. En voor parkeren is een vergunningsysteem ingevoerd. Mijn auto staat nu voortaan 800 meter verderop.
Kortom: iedereen is verplicht niet netjes te zijn hier, want er is vrijwel overal een gebrek aan parkeerplaatsen.
Revanho schreef:Het belastingsargument is op zich al absurd, maar helemaal in een land waar men als toerist te gast is.
Je betaald ervoor om de weg te mogen gebruiken, dus mag je dat ook doen. Bovendien laat Zwitserland je als gast gewoon meebetalen: je moet een vignet kopen als je met je auto gebruik wil maken van hun snelwegen.
En als er geen vignet plicht zou zijn, zou het argument nog steeds opgaan: de Zwitsers mogen immers hier ook hun auto parkeren, zonder vignet te moeten kopen.

Hier staan hier overigens veel auto's met poolse en andere oost-europese kentekens geparkeerd. De Nederlandse overheid is er wel mee bezig om deze mensen ook belasting te gaan laten betalen, omdat ze een groot deel van het jaar in Nederland zijn.
Peter_K schreef:In de hele randstad hier is zo'n beetje gebrek aan parkeergelegeheid. Opzettelijk zo gecreëerd door de overheid overigens. Toen ik mijn huisje kocht was er een gigantische gratis parkeerterrein voor mijn deur. Nu staat er inmiddels een theather/bibliotheek/gemeentekantoor/woonhuizen. En voor parkeren is een vergunningsysteem ingevoerd. Mijn auto staat nu voortaan 800 meter verderop. .
Er is daar nooit gratis parkeerterrein geweest, alleen moest jij er niet voor betalen. Want zo'n parkeerterrein kost natuurlijk wel geld en dat geld moet ergens vandaan komen. Bij een zogezegd gratis parkeerterrein betaald dus iedereen, ook mensen die er geen gebruik van maken, bij een betalend parkeerterrein betalen de mensen die er gebruik van maken.

(Een bovengrondse parkeerplaats 'kost' enkele duizenden euro's/jaar. Een ondergrondse met gemak factor 5-10 meer.)
Peter_K schreef:Je betaald ervoor om de weg te mogen gebruiken, dus mag je dat ook doen. Bovendien laat Zwitserland je als gast gewoon meebetalen: je moet een vignet kopen als je met je auto gebruik wil maken van hun snelwegen.
En als er geen vignet plicht zou zijn, zou het argument nog steeds opgaan: de Zwitsers mogen immers hier ook hun auto parkeren, zonder vignet te moeten kopen.
Je betaalt niet om je zin op de openbare weg te doen. (Bovendien betalen veel mensen veel te weinig voor de weg.)
En neen, je betaalt niet aan Zwitserland om gratis drie weken je wagen in een woonwijk kwijt te geraken. Maar als je zelf niet inziet dat het (zeker als er een gebrek aan parkeerplaatsen is) verkeerd is om in een woonwijk drie weken een parkeerplaats in beslag te nemen, dan maak ik me niet de illusie dat enig rationeel argument je zal weten te overtuigen. Ik vind je houding in deze wel veelzeggend.

Renaat
Revanho schreef:Er is daar nooit gratis parkeerterrein geweest, alleen moest jij er niet voor betalen.
Ik betaal me hier in Nederland helemaal blauw aan belastingen. Met gratis bedoel ik inderdaad dat er niet ook nog eens extra per geparkeerde tijd betaald hoefde te worden. Zo'n beetje alle auto's staan gedurende de meeste tijd ergens "gratis" geparkeerd. Betaald parkeren is bedoeld om op lokaties waar parkeerplaatsen schaars zijn, deze beter te verdelen. Voor de meeste gemeentes zijn parkeergelden forse inkomsten, en hebben ze niets te maken met gemaakte kosten gerelateerd aan parkeren.
Revanho schreef:Je betaalt niet om je zin op de openbare weg te doen.
Wel degelijk dus. Parkeren op de openbare weg is alleen toegestaan als je wegenbelasting betaald. Betaal je geen wegenbelasting, dan kun je een bekeuring krijgen. Dat dat (nog) niet Europees geregeld is, doet daar niets aan af.
Revanho schreef:Maar als je zelf niet inziet dat het (zeker als er een gebrek aan parkeerplaatsen is) verkeerd is om in een woonwijk drie weken een parkeerplaats in beslag te nemen, dan maak ik me niet de illusie dat enig rationeel argument je zal weten te overtuigen. Ik vind je houding in deze wel veelzeggend.
Ik heb nergens aangegeven dat je je auto zodaning moet parkeren dat hij anderen in de weg staat. (Nog) niet overal zijn parkeerplaatsen schaars. Ik heb zelf mijn auto ook eens een aantal weken geparkeerd in Chur, en daar stond hij niet in de weg.
Op de meeste campings zal hij overigens wel in de weg staan, en dat is dan meteen ook de reden dat je er waarschijnlijk voor zult moeten betalen.
Wellicht nu even weer OT over auto 3 weken parkeren bij Basel?
OmeGerrit schreef:Wellicht nu even weer OT over auto 3 weken parkeren bij Basel?
Wellicht niet meer meelezen indien niet geïnteresseerd?
Er worden gelijk wel weer héél zware morele oordelen geveld in deze discussie. Dat je omwonenden geen hinder bezorgt is toch vanzelfsprekend?
heb zelf ook zitten kijken redelijk veilig maar waarschijnlijk ook duurste oplossing - langparkeren franse kant airport basel 3 weken wel iets van 140 Euri :?
Nogmaals, en nu ook van mij een pleidooi van mij voor de trein: de Intercity Nightline naar Basel is een geweldige verbinding als je je fiets wilt meenemen, en heel goedkoop.
Wim
Wim schreef:Nogmaals, en nu ook van mij een pleidooi van mij voor de trein: de Intercity Nightline naar Basel is een geweldige verbinding als je je fiets wilt meenemen, en heel goedkoop.
Wim
Beetje lastig als je via de Elzas terug wil met een kofferbak vol Pinot Gris. ;-)
De Intercity Nightline is zo goedkoop dat je die Pinot Gris dan ook wel gewoon thuis kunt kopen.
Beste mensen,

Graag zoals ome Gerrit al aangaf. Graag weer in topic op de vraag van de TS.
Discussies over wel of niet met de auto en de parkeer tarieven mogen in een eigen topic bediscussieerd worden.
Probeer het eens in het Franse deel van Basel. Misschien kun je iets regelen op de camping in Huningue.
http://campinghuningue.free.fr/. Het rechterdeel van de titelfoto is niet op de camping overigens ...

Excuus, zie nu pas dat deze optie al aan bod is geweest ...
Ik liet al vaker de auto een aantal weken op een camping achter. Gewoon bij arriveren direct vertellen dat je een parkeerplek zoekt om een rondje te kunnen fietsen en vragen wat er mogelijk is. Ik bood altijd aan te betalen, maar dat werd steeds vriendelijk geweigerd. Wel ging het altijd om kleinere campings met voldoende parkeerruimte. Dat kun je makkelijk uitzoeken. Ik gaf maar een fooi bij de overnachting na terugkeer.
Ik heb jaren in Basel gewoond en gewerkt. Parkeren is daar erg lastig, maar als je eenmaal ergens staat wel veilig. In de omliggende dorpen (aan de Zwitserse kant) is er veel gemakkelijker plek te vinden. Franse kant van de grens is minder slim...
Goede optie is ook het vliegveld van Basel/Mulhouse, daar heb je voldoende veilige langparkeerplaatsen. De tips over parkeren op campings zijn prima bruikbaar.
Beste mensen bedankt voor al jullie nuttige tips! Onze bedoeling was in eerste instantie om met de fiets in de trein richting Zwitserland te gaan.. Maar helaas waren onze reisdata al volgeboekt.. Het parkeren van de auto gaat vast helemaal goedkomen m.b.v. de vele adviezen! Nogmaals bedankt!
Mochten jullie twijfels houden over het parkeren, dan kun je ook de trein overwegen. Er rijden zeer betaalbare nachttreinen rechtstreeks van Amsterdam naar Zürich, die ook in Basel stoppen.
Omdat het in dit topic diverse malen wordt genoemd, wil ik wat de CNL-nachttrein betreft toch wel aantekenen dat je echt maanden tevoren moet boeken om van een goedkoop tarief te profiteren. Als ik nu voor half juli een ligplaats wil reserveren naar Zürich kost dat € 289 retour. Goedkoop kan ik dat niet noemen. Een nachtelijke zitplaats lijkt me meer iets voor masochisten, en een bedplaats is bij een boeking op de wat kortere termijn even duur als business class vliegen.