Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vaude Power Lizard Ultralight - Forum Wereldfietser

Vaude Power Lizard Ultralight

iemand ervaring met deze tent.....slechts 1 kg dat lijkt mij wel heel erg weinig voor 2p en zou knap zijn.....maar is die ook een beetje degelijk?
Ik kan deze ook nergens in de buurt gaan bekijken en zal ze eventueel via internet moeten bestellen, dus hoop ik op gebruikerservaringen....

bij vrijbuiter staat deze voor een aangename prijs ....

iemand?
Is Roosendaal dichtbij genoeg? Maar als je zegt dat 'ie nergens in de buurt te bekijken is, zal je die winkel waarschijnlijk al wel gebeld hebben... :oops:
Het vloerplan van die tent is assymetrisch. Het waaiert uit naar 115 cm breed (krap aan de breedte van een twijfelaar) maar is ter hoogte van je heup maar 90 cm (de breedte van een regulier 1-persoons matras). Ik noem dat erg veel van je slapie houden. Twee slaapmatjes naast elkaar lijkt niet te gaan lukken. Comfortabel voor één, bij een reddingsactie of noodgeval passen er twee in. Ik vind dat de aanduiding 2-persoonstent aan misleiding grenst.

Voor een lichtgewicht eenpersoonstent is ca. 1 kilo gewicht een kunstje dat meer fabrikanten beheersen.

Zelf heb ik twee tenten van heel licht materiaal. Een Terra Nova Laser Competition (1-p.) en een Vaude Ferret 1 UL 2, waar 2 personen zonder bagage met minder moeite (rechthoekig, 120 cm breed) in passen. Die tent weegt net geen 2 kilo.
De lichte Terra Nova heeft mij al 365+ nachten beschermd tegen de elementen, ook op IJsland. Over de Vaude ben ik ook tevreden, al heb ik er minder nachten ervaring mee (en nog niet in heel slecht, stormachtig weer).

Als de vraagprijs van ca. €340 voor de Lizard UL je budget is, zou ik ook kijken naar aanbiedingen bij Terra Nova en natuurlijk de Raskampeerder op het forum 'te koop aangeboden' naar ervaring en de reden van verkoop vragen.

@Robertjan
De shop uit je link heeft op haar website in elk geval de verkeerde plattegrond (van de grotere 2-3 p.) aan de tent gekoppeld.

Aanvulling n.a.v. Robertjan hieronder.

Gelukkig zijn er nog onafhankelijke winkels met deskundig personeel die in mindere mate de veilige middenweg bewandelen. Als ik in de buurt van Roosendaal kom zal ik ze zeker bezoeken. Mijn opmerking was geenszins bedoeld als minpunt - hell no!, als dat het geval was, dan mag het grote knaagdier direct inpakken (wat een baggersite, maar dat terzijde).

Als buikslaper en veelvuldig wentelaar ben ik kennelijk op iets meer ruimte gesteld :D
Bij regenweer op een rustdag merk ik dat ik met de TN Laser Comp. graag een plek met een afdak (bijv. schuur of schuilhut) opzoek. Slapen in dat kleine ding is oké, maar verblijven is geen feest.
aardvark schreef:Ik vind dat de aanduiding 2-persoonstent aan misleiding grenst.

Voor een lichtgewicht eenpersoonstent is ca. 1 kilo gewicht een kunstje dat meer fabrikanten beheersen.

@Robertjan
De shop uit je link heeft op haar website in elk geval de verkeerde plattegrond (van de grotere 2-3 p.) aan de tent gekoppeld.
Dat laatste zag ik ook net. Waarschijnlijk gewoon een klein foutje. Toevallig ken ik die winkel en het zijn zeer, zéér deskundige mensen. Een foutje op de website is zeker niet iets waar ik ze op af zou straffen.

Het klopt dat meer fabrikanten een lichte en comfortabele tent op de markt brengen. Ik denk dat de 'Mountain Laurel Designs TrailStar' en de 'ZPacks Hexamid Solo' momenteel wel de lichtste modellen zijn die nog realistisch zijn.
Toch was een breedte van 110cm zo'n 15 jaar geleden een realistische (doch wat smalle) 2-persoonstent, met de toenmalige standaard slaapmatmaat van 51cm breedte. 120cm was al iets comfortabeler.Met de toelopende matten tegenwoordig lijkt me dat het inderdaad wat smaller kan. 90cm is dan precies pas, maar daarom heet het ook geen 2-persoons. Voor adventure racing en mountain marathons is de TN Laser Ultra 1 (van 74-87cm breed) genoeg voor 2, maar dan heb je alle spullen buiten liggen en binnenin geen plek voor iets anders dan recht op je rug te liggen. Zijslapen is er dan niet bij.

Overigens zie je in tentenseries 2 aanduidingen:
x-x persoons (een ruimere voor het linkeraantal, een krappere voor het rechteraantal)
x-persoons (zit er tussenin, dus niet zo ruim voor het x-aantal, erg ruim voor een x-1 aantal...).
Het is maar een aanduiding. Waar het om gaat is dat je zelf het gevoel hebt het juiste dak boven je hoofd te hebben. :roll:
Deze wereldfietser heeft er een te koop:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=22907
de winkel in roosendaal kende ik nog niet, thanks voor de link.....

de tent aangehaald in de link en aanbod van 2dehands zijn beide duurdere versies , ik had deze tent in gedachte
http://www.vrijbuiter.be/tenten/lichtge ... ltralight/
verder is ze bedoeld voor alleen in te slapen dus hoeven er geen 2 matjes in te liggen.....
johnny-vs schreef:de tent aangehaald in de link en aanbod van 2dehands zijn beide duurdere versies , ik had deze tent in gedachte
http://www.vrijbuiter.be/tenten/lichtge ... ltralight/
Dat zijn dus precies dezelfde en geen duurdere "versies". :roll:
hmmm nee niet dezelfde denk ik hoor (ik kan fout zijn natuurlijk)
de tent die hier word aangehaald is deze
http://www.vrijbuiter.be/tenten/lichtge ... izard-sul/

echter ik bedoel deze
http://www.vrijbuiter.be/tenten/lichtge ... ltralight/


da zijn toch ni dezelfde he, maar het prijsverschil is wel heel groot .....en het is de goedkopere die ik overweeg
De ene (dure) is de 2-3 personen uitvoering en de andere is de 1-2 personen versie.
Wim
ha zo , ja dan prefereer ik al helemaal voor de goedkopere , tis voor mij alleen da zal dan wel lukken zeker , 1 persoon + bagage....? hoop ik....
normaal had ik een andere tent voorzien, maar heb hier eens aan het pakken geweest en kom op een gewicht wat je niet wil weten alles bijeen.....hoe andere dat doen weet ik niet , maar zelfs met het meest noodzakelijke blijf ik boven de 20 kg uitkomen aan bagage......(24 kg)

als ik hoor dat er zijn die met 10-15 kg op pad gaan en ook alles bijhebben :shock:
Het antwoord is tweeledig: overbodige zooi thuislaten en volume reductie zodat je geen voortassen nodig hebt die samen met de drager leeg al 2-2,5 kg wegen. Ga je naar de andere kant van de wereld dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Wim
nee ik ga voorlopig niet te ver, doel is zuid frankrijk, groene weg.....eind deze maand vertrek ik...

heb speciaal al een nieuwe slaapmat en slaapzak gekocht om gewicht en volume te sparen.....weet niet zo wat ik nog kan thuislaten eigenlijk.....het enige dat ik nog kan verzinnen is mijn fototoestel want dat ding weegt met lens nogal wat maar dat wil ik wel graag bij me hebben , voor de rest weet ik het niet....
mijn oorspronkelijk plan was zelfs met een aanhanger te fietsen en mijn gitaar dan nog mee te slepen maar dat plan heb ik voorlopig afgeblazen.... :D
johnny-vs schreef:hoe andere dat doen weet ik niet , maar zelfs met het meest noodzakelijke blijf ik boven de 20 kg uitkomen aan bagage......(24 kg)

als ik hoor dat er zijn die met 10-15 kg op pad gaan en ook alles bijhebben :shock:
Johnny, ik zit onder de 10 kg bagage maar ik ben maar een dun grietje. En ben jij niet een stevige jongenman met net een maatje meer? Dus slaapzak, mat, kleding, schoenen etc weegt dan snel een paar kilo meer. :wink:

En post eens je paklijst, vinden we altijd errug leuk.
ik ga eens alles opschrijven (en wegen ) en hier neerzetten....

en ja als "dun grietje" snap ik dat je minder gewicht bij hebt, al zal dat mijn gedacht niet zoveel uitmaken of je moet heel erg lichte spullen hebben..

ik weet wel dat mijn exped matje 850 gram weegt, mijn slaapzak 1150 gram
tent weet ik nog niet, degene die ik heb weegt 5kg een super tent al jaren in gebruik (met de auto) redelijk klein te verpakken maar veel te zwaar spijtig genoeg....

voor mezelf gaat de weegschaal vlot voorbij de 100 daar word momenteel wat aan gedaan maar voorlopig nog met weinig suc6 :(
Ben ook wel benieuwd naar je paklijst. Als ik zie wat ik allemaal meesleep...
Ik heb hem en er ook samen met mijn vriend in geslapen.

Het materiaal voelt erg dun en het voelt daardoor niet heel betrouwbaar. Ik heb er echter meerdere heftige onweersbuien en rare winden mee overleefd. Ik ben weleens bang geweest dat mijn tent het zou begeven, maar hij kan best veel hebben.

Twee nadelen aan de tent: de lusjes voor de haringen zijn niet rekbaar, dus je blijft haringen verplaatsen als het 's avonds afkoelt. Ik heb me voorgenomen dit te vervangen door elastiek (zoals bij de Terra Nova Laser) of lijntjes met schuifjes. Tweede, grotere, nadeel: condens. Echt verschrikkelijk als er helemaal geen wind staat. De tent heeft weinig ventilatiemogelijkheden, je kan de rits van de deur een beetje open doen en dat is het. Mijn binnentent werd altijd nat omdat ik vroeg opstond en te lui was om mijn binnentent er uit te halen. Bij redelijk normaal weer droogt de tent overdag wel redelijk snel: na het opzetten veegde ik de plasjes water uit de binnentent, zette de deur open en in een kwartiertje was het allemaal weer droog.

Ik kocht de tent voor mij alleen (lekker ruim) maar heb er ook samen in geslapen. De reisgenoot aan de achterkant ligt snel met het hoofd tegen de binnentent. Als het waait is dat vervelend, want dan beweegt het tegen je hoofd. Maar het is niet zo erg dat je ook tegen de buitentent komt. Ik sluit me er bij aan dat je je reisgenoot lief moet vinden. De ruimte in de vestibule is erg minimaal. Ik zou niet weten wat ik met modderige, niet waterdichte tassen zou moeten. In de vestibule staan ze snel tegen het doek. Ik heb zelf ortliebs die ik gewoon naast de tent laat staan. In de Terra Nova heb je meer ruimte voor tassen, maar is de binnentent een stuk kleiner.
Heb deze tent ook gekocht ivm ruimte en lage gewicht - inderdaad wat condens maar heb wel behoorlijk regen gehad. Ben 1.91 maar heb er prettig in gekampeerd. net mail gehad van vrijbuiter v/a 7 juli - 20% extra korting dus kost ie weer rond de € 275,00 heb ik er ook voor betaald en dat is mijns inziens een goede prijs kwaliteitsverhouding