Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw stuur na valpartijen? - Forum Wereldfietser

Nieuw stuur na valpartijen?

Ik vraag me al een tijdje af of ik een nieuw vlinderstuur moet aanschaffen om mogelijke ongelukken te voorkomen.

Dit vlinderstuur heb ik al jaren en ben er gedurende de tijd zo nu en dan mee gevallen. Twee maanden geleden heb ik een hele harde klapper gemaakt (ik klapte door 'externe factoren' voorover en ik lag onder mijn fiets) waarbij mijn fiets lichtgewond raakte en ik bijna niks had. Één van de vier bouten welke mijn vlinderstuur vasthouden is eruit getrokken. Ik realiseerde me dat het stuur aan grote spanningen heeft blootgestaan en ik dit in de gaten moet houden.

Nu vroeg ik mij af of er een mogelijkheid is dat het stuur maanden nadien (met regelmatig fietsen) nog zou kunnen afbreken. Ik heb vernomen dat dit zou kunnen. Het stuur voelt verder nog goed vast aan. Kraakt wel eens, maar dit kan het hele aluminium frame doen. Wat kunnen jullie mij adviseren?

Alvast bedankt :)
Ik zou het stuur vervangen. Een gebroken stuur is niet leuk, en dat is precies wat er met aluminium kan gebeuren na een dergelijke belasting. Dit althans is wat ik zelf heb gedaan na zo'n incident, en toen ik laatst een tweedehands veldrijfiets kocht heb ik ook voor de zekerheid het stuur vervangen. Bij staal zie je het meestal aankomen , maar bij aluminium kan het zomaar onaangekondigd gebeuren. Bij fietsen op de baan wordt veel gevallen, en daar zijn stalen sturen niet ongewoon. Daar zie je het anders dan bij aluminium vaak aankomen.
Wim
+1, je valt hard en een stuur is niet zo duur. Wim heeft helemaal gelijk mbt de eigenschappen van alu, ik had het stuur meteen vervangen.

Let bij het kopen van een nieuw vlinderstuur op de 'reach' van het stuur zodat je zitpositie hetzelfde blijft.
Gisteren bij de fietsenmaker een fiets zien staan waarbij het stuur nog wel heel was maar de stuurpen (ook alu) in het oog (daar waar het stuur doorgaat) was afgebroken, dat kan dus ook. Overigens niet gevraagd wat er was gebeurt.

Ook een tandarts of kaakchirurg is niet blij als hij de gevolgen van zo'n val weer moet herstellen.