Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke Fiets GPS - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke Fiets GPS

ik kreeg onlangs een mio 310.
voor mijn eerste kennismaking met het gps-wereldje vind ik het prima. Eenvoudig en reeds veel mogelijkheden die ik kan uitzoeken op internet. Wel heb ik de indruk dat je veel meer kan doen met Garmin. Maar voorlopig ben ik tevreden.
De ondersteuning is prima: na een week werkte het touchscreen niet meer. Terug naar de firma gestuurd (gratis) en een week later was die hersteld. Mijn ergernis slaat over tot tevredenheid :)
Nadeel: capaciteit van 10 uur. Geen AA batterijen met met ingebouwde accu. Powerbank is aangeraden... ('k had het liever anders gehad..).
PeterVanRijn schreef:Dat is toch alleen maar mogelijk als je én een kaart hebt die weet wat 'mooie' routes zijn, én een GPS-apparaat die daar mee overweg kan? Voor zover mij bekend zit dat in elk geval niet in de OFM.
Jawel, dat kan je met 'Tolwegen vermijden' aanzetten. Dan volgt de OFM uitsluitend de fietsroutes (knooppuntroutes, LF routes etc). Of dat mooie routes zijn, dat hangt er maar net van af of de makers van die knooppuntroutes wel hun best hebben gedaan, dat is lang niet overal het geval.

Overigens is die optie 'tolwegen vermijden' niet in alle Garmins aanwezig. In de Garmin Edge Touring ontbreekt deze optie volledig, en in de Oregon 600 ontbreekt die optie in het fietsprofiel maar is wel aanwezig in het auto of motorprofiel. Die kan je gerust gebruiken want de autowegen heb ik niet routerend gemaakt.

Overigens kan geen enkel apparaat uit zichzelf gaan berekenen wat nu een mooie fietsroute is. Daarvoor zijn de algoritmes veel te complex en de processor van de GPS te traag.

De Garmin heeft het al zwaar om een route over een dicht fietspadennetwerk te berekenen over een afstand van meer dan 20km.
Travelmaster schreef: Falk hoor ik goede ervaringen over, net zoals de Teasi One.
Falk ken ik niet, zal me eens informeren.
Travelmaster schreef:
Maar Ed, je zult er volgens mij niet aan ontkomen om gewoon veel zelf uit te zoeken. Internet, en forums als deze en die van gps.nl, zijn daarbij je vriend. En YouTube voor uitleg in bewegende beelden.
Ben ik me van bewust, maar eerst informeren of er iets bestaat wat aan mijn verwachting kan/zal voldoen.
Op gps.nl zal zeker een schat van info en ervaring te vinden zijn, misschien daar ook eens aanmelden met deze vraag.
Travelmaster schreef: De ontdekking van de OpenFietsMap was voor mij een eye-opener... dat geklooi met kaarten die je moet ontgrendelen... dat wil ik niet meer.
Ik volg de fiets GPS ontwikkelingen al een tijdje niet meer, ........ OpenFietsMap ken ik niet, weet weer wat te doen op deze grauwe, grijze regendag.

Bedankt allemaal voor reactie/info tot nog toe.
Ed kettingvet schreef:Dag allemaal,
Nieuw hier op het forum en meteen een vraag:
Reeds een paar jaar ben ik in het bezit van een Garmin GPSmap 60CSx.
Ik heb er ook al jaren zo een. Kon enkele andere toestellen uitproberen, maar nooit vond ik de voordelen van die aard dat ik zou investeren in een nieuwere.
Het enige nadeel dat ik ondervond met dit toestel was de automatische routering die soms nogal op mijn systeem werkte. Met CityNavigator dan.
Dit voorkom ik door hoofdzakelijk met een voorbereide track te werken.
Nu gebruik ik de OSM generic routable (Bel -Ned) kaarten. Ben ik tevreden over.
Vorig jaar fietste ik in Zweden met de openfietsmap. Werkte zeer goed ook in de steden. Alleen het scherm vond ik niet zo goed afleesbaar. Op dat punt zijn die generic dan weer ok.
Je eis "Eenvoudige adres naar adres navigatie ", is op dit toestel inderdaad zeer omslachtig om in te brengen. Als je kaart die adressen dan al kent, ben je nog niet zeker dat de autoroutering het goed doet. Los ik ook op door de adressen als waypoints met de pc in te brengen. Tevens kijk ik dan de route na. Om ze vervolgens als route en als track in het toestel te laden.
In algemene zin kennen de garmin-outdoortoestellen drie, relatieve, bezwaren:

a. de apparaten zijn geschikt voor een heel breed scala aan toepassingen. Dat maakt ze in eerste instantie wat ingewikkelder doordat er allerlei instellingen mogelijk zijn de je mogelijk nooit gebruikt. Of liever: je zult eerst moeten ontdekken wat voor jou wel of niet relevant is.
Kijk eens op http://www.youtube.com/watch?v=JTR9afqX ... J-tgVZ2Zhc
Daar bespreek ik, per toestel, de belangrijkste instellingen dat kan helpen.

b. die breedte aan toepassingen maakt ook dat er 'af fabriek' meestal geen kaarten geïnstalleerd zijn. Betekent dat je, voor je het apparaat kunt gebruiken, eerst 'aan de bak' moet om kaarten te installeren.
Het goede nieuws is dat je in de garmin toestellen ook de gratis Open Fietsmap kunt gebruiken. Ook bijv Mio gebruikt die kaart, maar dan ben je van Mio afhankelijk qua frequentie van updates. Voor de Garmin kun je via http://www.openfietsmap.nl zelfs wekelijks een update downloaden.
ook dit is een drempel die je even over moet, maar ben je daar overheen dan heb je voor de fietstoepassing de best denkbare kaarten.

c. en dan is er ook nog het programma Basecamp. Ook dat wordt voor vele toepassingen gebruikt. Van motorrijden tot geocaching. Maar ook uiterst geschikt voor het downloaden, bewerken en ontwerpen van fietsroutes. Maar ook hier: je moet het wèl even onder de knie krijgen.

Heb je daar moeite mee; overweeg dan wellicht aanschaf van de MrGPS cursus DVD 'op pad met de Garmin GPS. Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen ... min-gps-2/
Dat is vier uur cursusvideo waarin bijvoorbeeld ook belangrijke basiskennis aan de orde komt, zoals het verschil tussen track en route.

Als je op die manier een regenachtige zondagmiddag (of langer..) in werking van toestel en software steekt gaat er (alsnog) een wereld voor je open.
MrGPS schreef: Het goede nieuws is dat je in de garmin toestellen ook de gratis Open Fietsmap kunt gebruiken. Ook bijv Mio gebruikt die kaart, maar dan ben je van Mio afhankelijk qua frequentie van updates.
Mr GPS, die Mio gebruikt niet de Openfietsmap maar wel een andere op OSM data gebaseerde kaart. Geen idee hoe die eruit ziet, maar het is iig niet mijn kaart.
En TS: OSM staat weer voor Open Street Map. Open Fiets Map is daaarop gebaseerd, maar bijvoorbeeld ook Open MTB Map.
Laat het duidelijk zijn, mijn deur staat hier zelfs niet meer op een kiertje voor Garmin.
Ik vind dat nogal halsstarrig, maar dat is natuurlijk jouw keuze. Je beperkt jezelf ermee in je uiteindelijke keuze, maar dat kan de beslissing natuurlijk ook eenvoudiger maken.
Ik vind ook dat nogal vooringenomen bent over Garmin voor iemand die OFM niet kent. Maar dat mag natuurlijk. Ik zou niet meer zonder mijn Etrex willen en zeker niet willen overstappen op een ander merk. Maar dat is dan misschien wel mijn vooringenomenheid.
LHTJoost schreef:Ik vind ook dat nogal vooringenomen bent over Garmin voor iemand die OFM niet kent. Maar dat mag natuurlijk. Ik zou niet meer zonder mijn Etrex willen en zeker niet willen overstappen op een ander merk. Maar dat is dan misschien wel mijn vooringenomenheid.
Vooringenomen? ... moest eens weten hoe arrogant ze me hebben behandeld bij hun "helpdesk"....... ze lieten me duidelijk horen dat het ze niet van plan waren om me te helpen, verkopen dat was hun doel/oplossing ...... tja marktleider hé.
Natuurlijk heb ik geen vertrouwen meer in ze.
En nogmaals Garmin is mij te omslachtig, wens niet eerst aan de PC te moeten om route te maken enz ...... heb ik geen zin in.
Ed kettingvet schreef:En nogmaals Garmin is mij te omslachtig, wens niet eerst aan de PC te moeten om route te maken enz ...... heb ik geen zin in.
Ik ben zo iemand die dat toevallig wel leuk vind, maar je zult ongetwijfeld de enige niet zijn die daar geen trek in heeft.
Dus ik hoop dat je ter leringhe ende vermaeck van andere forumgebruikers je uiteindelijke keuze en je ervaringen daarmee met ons wilt delen.
Ik vraag me ook af of je aan een koppeling met de PC ontkomt. Zelfs mijn TomTom moet ik een keer in de zoveel tijd aan de pc koppelen voor updates.

Overigens doet de manier waarop je door hun helpdesk geholpenbent feitelijk niets af aan de kwaliteiten van het apparaat, toch? Toegegeven: Garmin heeft (had?) een heel starre manier om om te gaan met de koppeling tussen kaart, toestel en PC. Niet meer van deze tijd.

Overigens: je zou je kunnen gaan inlezen in het gebruik van een smartphone in combinatie met al dan niet gratis navigatiesoftware. Wereld op zich, maar wellicht hoef je dan geen nieuw toestel aan te schaffen.
Travelmaster schreef:Ik vraag me ook af of je aan een koppeling met de PC ontkomt. Zelfs mijn TomTom moet ik een keer in de zoveel tijd aan de pc koppelen voor updates.
Inderdaad, Tommeke aan de pc, klikken op update installeren, klaar......een mooie moto route zoekt hij voor mij via kronkelwegen functie.....krijg dan meerdere mogelijkheden.Simpel en doeltreffend zo ervaar ik dat.Ik wist niet wat ik zag/meemaakte toen ik de TT voor de eerste keer gebruikte.
Travelmaster schreef: Overigens doet de manier waarop je door hun helpdesk geholpenbent feitelijk niets af aan de kwaliteiten van het apparaat, toch?
Dat heb ik nergens geschreven/beweert, hier wat ik wel heb geschreven:
Ed kettingvet schreef: Ik zeg niet dat de Garmin toestellen slechte producten zijn maar zij hebben er in mijn geval een slecht product van gemaakt door mij niet bij te staan in mijn probleem, ze hadden het met wat goede wil zo kunnen oplossen ...... kost ze niks.
Ed, ik val je niet aan dus vat het alsjeblieft ook niet zo op. Ik heb het over het apparaat an sich, níet over het apparaat in combinatie met hun software. Dát maakte het voor jou tot een product dat niet aan je verwachtingen heeft voldaan. Tenminste, dat meen ik uit je bericht op te maken. En dat hebben meer mensen ervaren hoor.
Nu je die kennis hebt, en je weet dat er alternatieve, gebruiksvriendelijker software gratis op verkrijgbaar is, zou je dan nog steeds een nieuwere Garmin afzweren?
Ik heb je al eerder in dit topic gewezen op de aan-de-balie-hulp bij Waypoint. Die sturen je echt niet met een kluitje in het riet mits je ook wat van ze aan wil nemen. Of dat zo is, weet je zelf het beste.
Travelmaster schreef:Nu je die kennis hebt, en je weet dat er alternatieve, gebruiksvriendelijker software gratis op verkrijgbaar is, zou je dan nog steeds een nieuwere Garmin afzweren?
Eh, laat dat gebruiksvriendelijker maar weg. Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet :oops: :? :wink:
Ik heb zelf ook meermalen de neiging moeten onderdrukken om onderweg de Garmin in het ravijn te werpen dus ik begrijp Ed wel. :roll:
Dat ben ik niet met je eens, maar een nuance: IK VIND de software gebruiksvriendelijker. Onder software versta ik zowel de programma's om de kaarten op de garmin te krijgen, alsook de kaarten zelf. De manier van het ontgrendelen van kaarten vond ik altijd een crime, terwijl je die met OFM niet meer hebt. Dat maakt het voor mij een stuk gebruiksvriendelijker.

Maar mee eens: je moet er zelf wel wat voor doen, en het is minder gebruiksvriendelijk dan de (bv.) TomTomsoftware. Maar daar kun je vervolgens een stuk minder mee.

Maar als we terugkomen op de vraag van Ed, vraag ik mij wel af welke fietsnavigatie de TomTom-eigenschappen en werkwijze het beste benadert.
Travelmaster schreef: Ed, ik val je niet aan dus vat het alsjeblieft ook niet zo op.
Nee hoor, ik apprecieer je inbreng ten zeerste.
Travelmaster schreef: Nu je die kennis hebt, en je weet dat er alternatieve, gebruiksvriendelijker software gratis op verkrijgbaar is, zou je dan nog steeds een nieuwere Garmin afzweren?
Ik ben erg argwanend geworden naar Garmin toe, en zoals je aangeeft heb ik zelf wel erg kunnen ervaren dat zo'n Garmin niks voor mij is ....... computerkluns die ik ben.
Travelmaster schreef:Maar als we terugkomen op de vraag van Ed, vraag ik mij wel af welke fietsnavigatie de TomTom-eigenschappen en werkwijze het beste benadert.
Misschien de Garmin Nüvi (ik ken alleen de 2xx/3xx serie) dit zijn zeer simpel te bedienen Tomtom achtige apparaten en daar draait de OFM ook op. Nadeel is dat je er verder weinig mee kan dan van A naar B navigeren (wel op mooie fietsweggetjes met de tolwegen vermijden functie), dat het ding niet waterdicht is, slecht/niet afleesbaar in de zon en na 2 uur is de batterij leeg. Op Marktplaats zijn ze al voor een paar tientjes te koop.