Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht rond Zwarte Zee - Forum Wereldfietser

Fietstocht rond Zwarte Zee

Dit jaar willen wij, mijn fietskameraad en ik, een fietstocht maken rond de Zwarte Zee. Started in Istanbul -> Noordkust van Turkije -> Georgië -> Kaukasus Rusland -> de Krim Oekraine -> Donaudelta Roemenie - > Bulgarije -> terug naar Istanboel. Het lijkt ons een heel aantrekkelijke route met veel variatie qua volkeren, cultuur, natuur, landschap, moeilijkheidsgraad. Maar we hebben tot nu toe nog niemand kunnen vinden die zoiets eerder ondernomen heeft. Er moeten dus vast wel problemen, hindernissen, etc. zijn. Daarom deze vraag: wie kan hierover meer vertellen - of over een gedeelte van deze route? Of ons doorverwijzen?
Hallo Johan,

Wij hebben vanaf Istanbul tot de Georgische grens gefietst.
Dus indien je daarover vragen hebt, kan je bij ons terrecht.

Ik(blanche) heb ooit een reisverslag geplaatst over het gedeelte Istanbul t/m Sinop op deze site. Maar kan het niet meer terug vinden.

Douwe en Blanche

Als Constanta exemplarisch is zou ik met een GROTE boog om de zwarte zee heen rijden ;)

Dat zal je niet lukken. Niet omdat de route zo zwaar is maar omdat er op 2 plekken politieke problemen zijn.
Nog te overwinnen zijn de problemen rond Trans-Dniëstrië. Dat is het oostelijk gedeelte van Moldavië. Dit gebied staat niet onder controle van de centrale regering in Chisinau. Er is doorheen te fietsen maar dat kost je wat aan omkoopgelden en je hebt er ervaring met niet officiële militaire krachten voor nodig. Ik zou het je niet aanraden, je kunt om het gebied heen door in Moldavië zuidelijker te rijden via Comrat en daar de grens met Oekraïne over te steken. Dan pal langs de kust rijden. Is nog een aantrekkelijkere route ook.
Het andere probleemgebied is niet te overwinnen. Abchazië. Dat is een afgescheiden gedeelte van Georgië. Jarenlang was het onmogelijk zowel via de noord- als via de zuidgrens dit gebied te betreden. Inmiddels lukt het een enkeling om vanuit Georgië Abchazië in te reizen, maar dat zijn alleen de zeer ervaren lieden voor wat betreft moeilijke gebieden. De noordgrens (ten zuiden van de Russische stad Sochi) blijft gesloten voor westerlingen. Russen en Abchaziërs mogen er wel overheen. Verder landinwaarts gaat ook niet. Dan kom je door allerhande conflictgebieden als Zuid-Ossetië, Tsjetsjenië en Dagestan. Over Dagestan lijkt veilig, er vinden geen serieuze gevechten plaats, maar het land herbergt veel onofficiële pleisterplaatsen van diverse onfrisse groeperingen. De kans dat je aan de Azereidzjaanse grens aankomt zonder een ongewenst gastvrij verblijf bij deze of gene gewapende groep is heel klein.
Je enige optie zal zijn vanaf een Russsiche havenstad een veerboot te nemen naar Georgië.

Beste Ivo,
Bedankt voor je uitgebreide informatie over de 2 hindernissen. :) Die in Georgië (Abchazië) is dacht ik makkelijk te overwinnen door de boot te nemen tussen Poti en Sochi (er gaat zelfs een draagvleugelboot, las ik). De overgang van Oekraine naar Roemenie is wat moeilijker. Er loopt helemaal in het zuiden van Oekraine wel een weg van Reni (Oekraine) naar Galati (Roemenie) die slechts 3 (drie) kilometer over Moldavisch gebied gaat (Giurgiulesti). Bovendien is hier onlangs een grensoverschrijdende economische zone tussen de 3 landen overeengekomen. Zou dat niet lukken? Ik heb al bij allerlei instanties geinformeerd (per e-mail) maar krijg helaas van niemand antwoord. Wat dunkt je? :roll:

John Peeters schreef:...in het zuiden van Oekraine wel een weg van Reni (Oekraine) naar Galati (Roemenie) die slechts 3 (drie) kilometer over Moldavisch gebied gaat (Giurgiulesti). Bovendien is hier onlangs een grensoverschrijdende economische zone tussen de 3 landen overeengekomen. Zou dat niet lukken? Ik heb al bij allerlei instanties geinformeerd (per e-mail) maar krijg helaas van niemand antwoord. Wat dunkt je? :roll:
Volgens de Wikipedia encyclopedie behoort het zuiden van Moldavië tot Gagaoezië, een autonome regio. Best interessant en verwarrend al die autonome regios in het verre oosten van Europa.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Republiek_Moldavië
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gagaoezië
http://nl.wikipedia.org/wiki/Transnistrië

Het stuk door Gaguzië was het stuk dat ik aanried, Comrat is de hoofdstad van Gaguzië.
John Peeters schreef:Beste Ivo,
Bedankt voor je uitgebreide informatie over de 2 hindernissen. :) Die in Georgië (Abchazië) is dacht ik makkelijk te overwinnen door de boot te nemen tussen Poti en Sochi (er gaat zelfs een draagvleugelboot, las ik). De overgang van Oekraine naar Roemenie is wat moeilijker. Er loopt helemaal in het zuiden van Oekraine wel een weg van Reni (Oekraine) naar Galati (Roemenie) die slechts 3 (drie) kilometer over Moldavisch gebied gaat (Giurgiulesti). Bovendien is hier onlangs een grensoverschrijdende economische zone tussen de 3 landen overeengekomen. Zou dat niet lukken? Ik heb al bij allerlei instanties geinformeerd (per e-mail) maar krijg helaas van niemand antwoord. Wat dunkt je? :roll:
Een Moldavisch visum is makkelijk te krijgen. Ik heb het gewoon op de ambassade in Brussel gehaald. Wel ff vragen als je belt waar ze nu weer gevestigd zijn. De ambassadeur zelf stond me te woord, een vriendelijk man. Hij geeft je echt de indruk welkom te zijn in Moldavië. De Moldavische ambassade is dan ook de beste bron voor informatie over waar je de grens over mag. Voor zover ik weet niet bij de Donau-delta. Maar dat stuk heb ik niet uitgebreid befietst, ik ben bij Iasi de grens overgegaan aangezien ik vanuit Hongarijë kwam.