Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dilemma: naafdynamo, COMPACT dynamo of nog iets anders - Forum Wereldfietser

Dilemma: naafdynamo, COMPACT dynamo of nog iets anders

Ongeveer 5 jaar geleden heb ik een Santos travelmaster 2.6 gekocht, zonder naafdynamo. Was toen ook niet een gemis. Tegenwoordig, iets meer een gemis, niet eens zozeer vanwege licht, maar meer het niet kunnen opladen van telefoon, gps en/of tablet.
Een naafdynamo (SON) zou leuk zijn, maar de kosten zijn vrij hoog, en redelijk zwaar qua gewicht. Als alternatief, dacht ik aan een Axa HR velgdynamo, maar in combinatie met Magura remmen, is de bevestiging niet mogelijk of lastig.
Op mijn zoektocht kwam ik toevallig ook een soort van velgdynamo 2.0 tegen, heb op het forum gezocht of deze al is besproken, maar kom 'm maar één keer tegen als optie.
Het gaat om de COMPACT dynamo (http://www.velogical-engineering.com/rim-dynamo-en) en volgens de maker zijn Magura remmen geen probleem voor de bevestiging. Het gewicht is een pre, ongeveer 75 gram, maar de dynamo kost €150,00. Voor mij, veel geld, om even uit te proberen.

Heeft iemand ervaringen met deze COMPACT dynamo, of heeft nog een ander :idea: helder idee. Zonne energie is geen optie.

Roosje
Roosje, op http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_en.html staat een soort van test, (in het engels) Het komt er in het kort op neer dat het vooral voor mensen die niet vaak het licht aan hebben interessant kan zijn al vindt hij het ook duur.
Voor nog meer http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_nl.html wel in het nederlands.

Ook maakt en verkoopt hij wielen met naafdynamo. Voor de prijs van de velg-dynamo heb je bij hem bijna een wiel met naafdynamo. Als je dan toch bijna toe bent aan een nieuw wiel wist ik het wel.
Met een powerbank als deze kun je je smartphone een keer of zes opladen. Gewicht: 300 gram of daaromtrent. Af en toe een nachtje aan de lader, en over stroom hoef je je geen zorgen meer te maken. Wat mij betreft de beste en gemakkelijkste oplossing.
Een shimano naafdynamo of een shutterprecision doen voldoende hun werk een zijn aanzienlijk goedkoper dan een Son.
Ik zou geen roldynamo (flank of loopvlak) kopen omdat ze op het moment dat je ze het meest nodig hebt falen/slippen: slechte weersomstandigheden, verloren gereden, ...
Als je geen naafdynamo wil, dan is een powerbank misschien inderdaad een betere optie. Maar ik denk dat de gevoelselementen tegen een naafdynamo groter zijn dan de reële elementen (dat bedoel ik algemeen, niet voor jou specifiek). In de praktijk ervaar ik geen weerstand als het licht uit staat. Enkel als het aan staat is dat voelbaar, maar dat is niet onlogisch want je creëert energie op dat moment.
Ik was laatst op pad met iemand met zo'n Velogical, in de regen, en dat ging prima. Hij slipte niet door water en andere rommel, en de berijder had niet het idee dat hij erg veel weerstand gaf. Wel geeft ie een gezellig gezoem, wat ik denk ik vervelend zou vinden als ik hem de hele dag aan zou hebben.
Bij Meilenweit koop je voor 130 euro een nieuw wiel met een Shimano sportdynamo.

http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... s_id=28028


Mario
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe.

@_Peter_ leuke site, met veel informatie. Die SP (Shutter precision) naafdynamo zou interessant kunnen zijn. Betaalbaar en licht van gewicht.

@peter de rijk, een powerbank zou inderdaad ook kunnen, maar het spreekt me wel aan om mijn 'eigen' energie te kunnen opwekken. Het is inderdaad wel de simpelste oplossing :)

@EnriceV, inderdaad, de 'altijd' weerstand is voor mij ook een hobbeltje. Welke naafdynamo heb je zelf?

@urje, kon hij er ook apparaten mee op laden, of gebruikte hij hem alleen voor licht? Mmm gezoem de hele dag, of ik dat nu zo aantrekkelijk vind.....

Ik denk dat mijn voorkeur nu zou uitgaan naar een SP (Shutter precision) naafdynamo, die ik dan zou laten inbouwen in mijn voorwiel.

roosje
Als je altijd je licht laat branden of je dynamo gebruikt om iets anders van stroom te voorzien merk je na verloop van tijd niet meer dat je een paar watt gebruikt die niet in snelheid worden omgezet.
Voordeel van licht aan ook als het niet donker is is dat je eerder wordt opgemerkt. Let maar eens op auto's die je tegemoet komen rijden, de auto met licht aan zul je eerder waarnemen.
Het ligt er maar aan waar je de fiets gebruikt. Ik heb op mijn vakantiefiets helemaal geen dynamo, ik fiets nooit in het donker, uitgezonderd een sporadisch tunneltje en eenmaal op een camping aangekomen is het eenvoudig om alles even op te laden. Idem in een hotel, of desnoods even een half uurtje in een etablissement.
Batterijverlichting op led gaat heel lang mee, tenminste een flinke fietsvakantie en anders laad ik ook die AA batterijen op.
Voordeel: een lichtere en goedkopere fiets.
Of het echt een alternatief is weet ik niet maar het is in ieder geval iets anders: ik kwam dit voorjaar een Duitse hippie tegen met een windmolentje op zijn stuur. Ik heb het even gegoogeled; een Hymini. Deze leverde genoeg stroom om er zijn oude Nokia mee opladen vertelde hij. Het was wel aan de westkust van Marokko en het waaide daar enorm. Maar goed, in principe maak je altijd je eigen wind op de fiets natuurlijk.
Zelf gebruik ik tot m'n volle tevredenheid een (SON) naafdynamo, die via een KEMO converter gekoppeld is aan een powerbank (7000 mAh).
M'n Garmin GPS wordt gevoed door een tweede, identieke powerbank. Ik wissel ze om als de laatste leeg is, en op dat moment is meestal de powerbank die aan de naafdynamo hangt, weer vol.

Ik ben altijd huiverig voor dynamo's die door band of velg worden aangedreven; bij (veel) regen/sneeuw verwacht ik toch problemen. Een naafdynamo is veel bedrijfszekerder. Maar ja, het kost je wel een nieuw wiel...

@roosje: ik houd er inderdaad ook van om onafhankelijk te zijn, en op deze manier ben je altijd voorzien van voldoende stroom.
Die Compact lijkt mij een beetje een oude velgdynamo versie 2.0 , maar door het ontwerp en een mooie marketingstrategie opeens een hoop geld waard....voor dat serieuze bedrag moet je toch een velg met naafdynamo kunnen krijgen? Verder sluit ik me geheel aan bij het verhaal van bovenstaande persoon....
Een jaar of twee geleden wilde ik ook een permanente stroombron voor mijn vouwfiets. Dat mag dan geen wereldfiets zijn, maar met een Birdy kun je toch ook al wat. R+M (de ontwerper van die fiets) levert dan wel een optioneel wiel met naafdynamo, maar een Son vind ik erover, wegens te duur en zeker voor een fiets die ik niet dagelijks gebruik. Via de hiervoor opgegeven link bestelde ik een SP SV8 en maakte daarmee een nieuw wiel. Da's een prima naafdynamo en heel licht. Ik betaalde er €95 voor, verzendingskosten inbegrepen.
Wat het gewicht betreft: vergeet niet dat je eigen naaf ook wat weegt. Het gaat over het verschil in gewicht.

Wat de technische kant betreft: in Fahrradzukunft werden een aantal high end naafdynamo's getest. Wouter, van de link in een ander bericht, had wel kritiek op de test, omdat die zo zou opgezet zijn dat Son bevoordeeld werd. Niettemin staat er interessante informatie in. Kijk ook eens naar de Sunup spaakdynamo.

Als je stroom nodig hebt, vind ik een naafdynamo een prima oplossing: werkt altijd en is erg betrouwbaar. Die paar watts weerstand merk je na korte tijd helemaal niet meer. Er zijn andere componenten die veel meer vermogen gebruiken. Enkel indien je streeft naar absoluut de laagste weerstand (of als je geen elektriciteit nodig hebt), wordt dat belangrijk.
roosje schreef:Ik denk dat mijn voorkeur nu zou uitgaan naar een SP (Shutter precision) naafdynamo, die ik dan zou laten inbouwen in mijn voorwiel.
Als je de naaf van een wiel vervangt heb je per definitie nieuwe spaken nodig. Je velg is echter ook al vijf jaar oud en velgen zijn niet heel duur, dus het is een idee om die ook meteen te vervangen.
.....
Dan heb je dus een nieuw wiel!
Roosje,ik ben in mei naar Santiago gereden,en heb een son dinamo.Ik heb op die reis men GPS en telefoon op geladen in het stopcontact.
Ben op geen enkele camping in de problemen geraakt en was niet alleen
die dat zo deed, simpel en goedkoop.
Groeten jan