Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop eerste trekkingfiets - Forum Wereldfietser

Aankoop eerste trekkingfiets

Goedenavond,

Ik (student, 20 jaar) ben op zoek naar een (eerste) trekking fiets en hoop hier adviezen te kunnen krijgen voor de aankoop daarvan. Op de wiki vond ik een lijstje met vragen dat ik als volgt heb beantwoord:

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Fietsvakanties, het gaat om mijn eerste trekkingfiets.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
stevig doorfietsen i.c.m. sportieve houding.

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Dit is niet de bedoeling, dus zelden.

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
De bedoeling is vooral op verharde wegen te rijden. Indien nodig wil ik het houden bij gravel en schelpenpaadjes etc. geen extreme mountainbikepaden.

Waar gaan de vakanties naar toe?
voornamelijk de alpen & scandinavie

Wat voor vakanties worden dat?
Kampeervakanties waarbij ik de benodigde bagage zelf op de fiets meeneem.

Je lichaamslengte
1.93m

Je gewicht
68 kg

Je lichaamsbouw
Voor mijn lengte normale arm en beenlengte. binnenbeenlengte ~98cm.

Wat is je budget?
Het liefst < 1000 euro, gezien het om mijn eerste fiets gaat.

Ik heb reeds gekeken naar enkele fietsen van o.a. cube (de cube touring klasse http://www.cube.eu/nl/bikes/tour/touring/ ), maar deze bleken allemaal maar met een framemaat van max 62 cm geleverd te kunnen worden. Hoe nauw luistert dit met mijn lengte? (aldus een berekening gevonden op internet (0.66*bbl) zou ik 65cm nodig hebben)

Alvast bedankt,

Tom
vraag me af of je voor een trekkingfiets zo'n hoogte nodig hebt. Ben zelf 1.91m en zit perfect op 60cm fiets (Idworx ER XL). Heb wel in verleden een stadsfiets gehad van 65cm - maar dat lijkt me ongeschikt voor het vakantiewerk.
+1 Ik rijd al jaren op fietsen van 60cm bij 1.90 lengte.

Bij een gewenste sportieve zit en jouw leeftijd zou ik denken aan een racestuur. Maar misschien vindt je dat helemaal niks. Met een budget van 1000,- misschien 2e hands overwegen?
Groot(mishandeld imho) frame. Wat onderdelen terug erop schroeven en je bent onder de 1000 klaar! Dan heb je een topfiets!!Afbeelding
http://link.marktplaats.nl/m805611791
Ah oke, de grootte van het frame is dus niet zo kritisch of is het een questie van smaak/fietstype? (ik vond bijv. een oude koga miyata racefiets van 65cm hier thuis goed fietsen).

Zo'n frame ombouwen tot trekking fiets, moet ik daarbij aan veel meer denken dan het vervangen van pedalen, het stuur, achterbagagedrager, de spatborden en het schakelsysteem? Is er veel ervaring nodig om zo een goede fiets te bouwen?

Tom
Ik heb jaren op een 59cm frame met 28"" probleemloos ge-wereldfietst met mijn 1.96.
Ik had daarbij een verstelbare stuurpen met recht atb.
heb 65cm frames gereden maar die vond ik altijd wat zwabberig. 65 cm is wat lastiger te (ver)kopen als 2e hands nmm

Walter
Tomwi schreef:Ah oke, de grootte van het frame is dus niet zo kritisch of is het een questie van smaak/fietstype? (ik vond bijv. een oude koga miyata racefiets van 65cm hier thuis goed fietsen).

Zo'n frame ombouwen tot trekking fiets, moet ik daarbij aan veel meer denken dan het vervangen van pedalen, het stuur, achterbagagedrager, de spatborden en het schakelsysteem? Is er veel ervaring nodig om zo een goede fiets te bouwen?

Tom
Als je een klein beetje technisch inzicht hebt, is dat goed te doen. Gebruik de zoekfunctie maar eens naar topics waarin dat gedaan is. Gebruik anders de kennis van andere forumleden of vrienden voor hulp. Handig is dan te weten in welke regio je woont.
Je zou ook kunnen kijken naar een Stevens x6 lite:

Volledig Deore afgemonteerd maar relatief goedkoop zodat je zelf nog wat aanpassingen kunt doen. Ik rijdt er zelf op, lekker stijf frame en wendbaar (let op de balhoofdhoek). Heb een ander achterwiel (Rigida Ryde Zac 19 36 spaaks) en Conti Travelcontact banden: economisch, sterk en snel genoeg wat mij betreft

Nadeel zou de framemaat kunnen zijn (max 61 cm). Geen idee of je daarmee toe kunt maar deze fiets biedt -denk ik- ruimte voor een lange stuur- en zadelpen.
N.a.v. de bovenstaande reacties is het zelfs misschien verstandiger om voor een frame van 61/62 cm te gaan? (met het stuur en zadel lijkt mij ook nog wel het e.e.a. afgesteld te kunnen worden).

Ik heb vandaag daarom weer verder gezocht naar mogelijk geschikte trekking fietsen. Ik kwam hierbij tot het volgende lijstje:

Cube touring rf
- framemaat tot 62 cm
- deore afmontage op de schakelaars na (alivio)
Stevens 6x lite (zoals voorgesteld hierboven)
- framemaat tot 61 cm
- volledig deore afgemonteerd
- niet gemakkelijk verkrijgbaar in NL?
Giant aero rs2
- framemaat tot 61 cm
- achterderailleur deore, rest is uit de acera groep
- verstelbare stuurpen

Qua schakelsysteem is de Giant het slechtst lijkt mij? Ik heb veel gelezen dat men toch minstens voor deore moet gaan. Valt de cube, naast de giant, daarmee ook buiten de boot, of kunnen de schakelaars (alivio) ermee door?
Verder vroeg ik mij af of bijv. bij de stevens en cube standaard het stuur in hoogte versteld kan worden, of dat men daarvoor een nieuwe stuurpen moet kopen?
(Afgaande op de foto's lijken de sturen mij afstelbaar, maar weet dit niet zeker).

Tom
Ik kocht op marktplaats voor 40 euro een Giant Granite frame en heb deze met spullen van bikecompenents zelf helemaal opgebouwd.

Mijn tubus dragers kocht ik voor weinig ook op marktplaats. Mijn wielen kocht ik voor slechts 105 euro inclusief verzendkosten bij Roseversant met LX naven
(heeft nog stalen assen, XT heeft nu alu assen) ik weeg 94 kilo en heb nog nooit een spaak gebroken. terwijl ik fiets met voor en achter tassen.

Ik was alles bij elkaar ongeveer 500 euro kwijt.

BBun55 trapas, alivio crankkstel, deore derailleurs en remmen. Het hoeft allemaal niet zo duur te zijn. Wat ik wel heel belangrijk vind zijn goede wielen.

Mario
Hoi Tom,

De Stevens en de Cube hebben een heel andere uitvoering: De Stevens is een kale crosshybride en de Cube is met spatborden, verlichting en bagagedrager. Waar kies je voor? En idd, je kunt natuurlijk ook tweedehands kopen.

Als je nieuw koopt, kun je natuurlijk ook bepaalde zaken bedingen (banden, andere stuurpen etc). Laat je dan in elk geval opmeten en "goed op de fiets zetten" want een goede fietshouding is voorwaarde nr 1 voor fietsplezier!

Ik wil je in elk geval meegeven:
-vaste voorvork,
-28 inch wielen,
-gewone v-brakes,
-Deore, zoveel mogelijk
Wim schreef:Tijd voor wat huiswerk:
http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Dit artikel was inderdaad heel nuttig & duidelijk :D
peter76 schreef:Hoi Tom,

De Stevens en de Cube hebben een heel andere uitvoering: De Stevens is een kale crosshybride en de Cube is met spatborden, verlichting en bagagedrager. Waar kies je voor? En idd, je kunt natuurlijk ook tweedehands kopen.

Als je nieuw koopt, kun je natuurlijk ook bepaalde zaken bedingen (banden, andere stuurpen etc). Laat je dan in elk geval opmeten en "goed op de fiets zetten" want een goede fietshouding is voorwaarde nr 1 voor fietsplezier!

Ik wil je in elk geval meegeven:
-vaste voorvork,
-28 inch wielen,
-gewone v-brakes,
-Deore, zoveel mogelijk
Ik had de stevens erbij gezet met in het achterhoofd houdende montage van voor mij wenselijke onderdelen zoals de bagedrager, spatborden, andere banden. Gezien de prijs van deze fiets leek mij daar inderdaad nog wel ruimte voor.

Ik zie zelf ook nog wel wat in het aanpassen van een bestaande fiets van mij zoals in het artikel gegeven word (deze kwam uit de ideal (grieks merk) trekking line, helaas wel verende voorvork). Twijfel wel sterk of het de moeite waard is, want zo ongeveer alles aan die fiets is versleten: een tweedehands frame kopen van een goede trekkingfiets lijkt mij dan een beter idee. Ik ga eens kijken of ik daar een plan voor kan maken.

Tom