Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe kom je in een goed "ritme" - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe kom je in een goed "ritme"

Ok, maar dat is ook wel enigszins verklaarbaar he;)!

Kwam er vanmorgen nog een tegen... bijzondere woonwerkfiets:).
Ik merk dat ik makkelijker lange afstanden fiets als ik een licht verzet trap zodat ik wat meer omwentelingen per minuut maak, zeg rond de 90.

Op tijd eten betekent voor mij bij de eerste trek al wat eten, en niet wachten tot het honger wordt. Omdat ik nooit echt train voor een reis kan het gebeuren dat ik zo enorme hoeveelheden voedsel verstouw, wat wel grappige taferelen kan opleveren bij het ontbijt als we eens in een hotel overnachten.

De enige echte vermoeidheid waar ik tegen heb moeten vechten was de verveling. Na dagen en dagen fietsen ben ik het wel eens een beetje zat. In Frankrijk zat ik ooit gewoon weg te dutten op het zadel. Dag in dag uit alleen maar fietsenfietsenfietsen vind ik heerlijk...maar heel soms even niet.
Yopie schreef:Polling, lekker genieten! ieder op zijn eigen manier en wat je zegt klinkt zeker mooi.
En misschien kwam ik wat zuur over maar ik bedoel het niet kwaad hoor. Soms wordt alleen naar mijn inziens het woordje 'moet' een beetje te vaak gebruikt:
<...>
Maar misschien heeft het ook iets met leeftijd te maken en praat ik wel anders als ik de 60 passeer,
<...>
Grapje hoor. :D
Ik heb juist heel bewust in mijn berichtje nergens moeten gebruikt. En de 60 ben ik ook nog niet gepasseerd. ;-)
Heeel erg bedankt voor al jullie antwoorden, zeer welkom en waardevol!
Het belangrijkste is naar mijn mening eten. Daarnaast nachtrust.

Training zou ik niet zozeer als interessant beschouwen. Het belangrijlste welk training bepaald is hoeveel km je in bijv. 8 uur kunt afleggen. Maar het aantal uren verandert niet snel.

Probeer bij eten daarbij ook niet te letten op "gezond". Het blijven cardio uitlatingen. Eet daar naar. Veel brood, pasta en voor kcal eiwit/vet/koolhydraat rijk eten combineerr noten, chocolade en gedroogd fruit(/vlees). Drink bovendien ook voldoende.

Ga daarnaast vroeg slapen. En probeer op te staan zonder wekker. Zeker in een tent hoeft dit laatste geen probleem te zijn. De zon en vogeltjes wekken je wel in alle rust ;).

Als laatste, fiets in rust. Maak er geen sprint van. Je dagafstand sterk vergroten doe je niet in een korte meerdaagse tocht van hoogstens enkele weken. Maar door training. Of lichter/met minder weerstand te reizen. Met name off-road wil je er geen sprint van maken.
stef.l schreef:Training zou ik niet zozeer als interessant beschouwen. Het belangrijlste welk training bepaald is hoeveel km je in bijv. 8 uur kunt afleggen. Maar het aantal uren verandert niet snel.
Met training kun je ervoor zorgen dat je naar verhouding meer vetten gaat verbranden en minder koolhydraten. Zo kun je langer op de fiets zitten zonder uitgeput te raken. Dit omdat de vetreserves meestal genoeg zijn om vele honderden kilometers op te rijden, terwijl de koolhydraatreserves maar toereikend zijn voor maximaal twee uur. Door training kun je dus niet alleen harder fietsen, maar zeker ook langer.

Verwacht van elk van deze maatregelen afzonderlijk geen wonderen, maar met elkaar moeten ze er toch voor kunnen zorgen dat je behoorlijke dagafstanden kunt fietsen zonder uitgeput te raken.
Heel erg bedankt voor alle reacties! Ik zal jullie de ervaringen laten weten, we vertrekken morgen, we hebben nog geen idee waar naartoe, zie mijn andere post in Europa :)

P.S. Iemand hier ervaring met het fietsen in de provence? Veel klimmen / zwaar?
stef.l schreef:Het belangrijkste is naar mijn mening eten. Daarnaast nachtrust.
Voor mij is het net andersom. Maar zou ook zeggen dat het daar met name omgaat. Daarnaast lol hebben en genieten van je omgeving.

Mijn pa was vroeger altijd van mening dat je op je eerste dat maximaal 80km mocht fietsen. Daar houd ik me niet helemaal aan, maar als je in je dagelijks leven niet vaak fietst is opbouwen zeker zinvol.

Probeer daarbij te fietsen op een tempo waarbij je makkelijk met iemand kan/zou kunnen praten zonder buiten adem te raken.
Bij mij bleek het juiste ontbijt veel verschil te maken. Ik heb jarenlang brood gegeten als ontbijt, ook bij mijn eerste fietsvakantie. Maar het jaar erna bleek muesli veel beter te werken en eet ik dat nu ook in het dagelijks leven. Als ik met brood ontbijt word ik 's middags wat flauw en knap ik pas weer op na het avondeten. Ik ben niet anti-brood, als lunch werkt het voor mij wel en eet ik het graag. Gewoon dingen uitproberen en hou er rekening mee dat sommige dingen op andere momenten misschien anders vallen.

Ik hou ook pauzes om rustig wat te eten en drinken, voor dat ik echt moe of hongerig word en om zeker te weten dat ik genoeg drink. Ik fiets vrij stevig door, dus als ik 80 km fiets is mijn dag soms: 1 uur fietsen, fruitpauze, 1 uur fietsen, lunchpauze, 1 uur fietsen, ijsjespauze, 1 uur fietsen, camping. Dan ga ik toch maar plaatsjes bekijken (niet zo'n enorme fan daarvan) omdat je anders weer om 2 uur 's middags op de camping zit. Je moet er soms gewoon rekening mee houden dat niet alle delen van je lijf (en geest) hetzelfde willen. In mijn geval houden mijn knieen de rest van mij niet bij en moet ik dat gewoon maar accepteren en ze hun zin geven.
SanneB schreef:Bij mij bleek het juiste ontbijt veel verschil te maken. Ik heb jarenlang brood gegeten als ontbijt, ook bij mijn eerste fietsvakantie. Maar het jaar erna bleek muesli veel beter te werken en eet ik dat nu ook in het dagelijks leven.
Idem bij mij. Mengeling van granen, noten, zaadjes en gedroogde vruchten zorgen voor een stevige fond om de dag kloek te beginnen.
Ik heb het zelfs al droog leren eten.
Heb veel in ZO Azië gefietst,daar is het niet altijd makkelijk om met brood te ontbijten.
Het Aziatisch ontbijt zie ik meestal niet zitten maar soms kan je niet anders.
Verder probeer ik onderweg veel kleine banaantjes te scoren en als het mogelijk is ook wat colaatjes
Het probleem is dat je water in de bidons snel opwarmt en dan is het voor mij niet meer te drinken
S'avonds het vocht te kort weer aanvullen door veel water en/of bier te drinken
Natuurlijk zijn rijst noedels en bami gerechten prima koolhydraten gerechteten