Additionally, paste this code immediately after the opening tag: test weekendje - Forum Wereldfietser

test weekendje

Komend weekend ga ik eens met alle bagage een testweekend houden, alle materiaal is gloednieuw, tent, slaapzak, exped slaapmat, brander ,fiets....alles dus...als test voor mijn trip in augustus naar het zuiden....

gelijk maar even de bivakzone in hoogstraten - wortel even uitproberen.....

alst ma rap weekend is ....
En......hoe is het gegaan ?
fietstrip op zich leuk ,
en wat hebben we geleerd ?
dat ik heel mijn bagage toestanden moet gaan herzien, en toch nog zal moeten gaan investeren ...helaas..

ik had geen reservekleding bij, geen eten, alleen paar busjes drinken das al...en enkel de basisuitrusting en dan nog geladen als een muilezel en een overdreven gewicht...

Ik snap er niks van hoe anderen erin slagen om met enkel 2 achtertassen te gaan rondtrekken, ik kom met 4 niet toe...

mijn fototoestel blijft in de toekomst thuis, dat ding is veel te groot en te zwaar, de kwaliteit zal ik helaas moeten missen dan (nikon D300 met 17-50 lensje erop)
dus dat word geld uitgeven voor een klein handzaam cameraatje dat liefst nog een heel klein beetje kwaliteit bied ....

Ik had heel veel moeite om de slaap te vatten op mijn nieuw exped matje,ik ben dan ook als een wrak opgestaan , mijn oude heel zware thermarest mat is een enorme luxe tov deze exped maar helaas kan ik die niet meenemen is 3 keer zo zwaar dan deze exped...

mijn nieuwe tent msr elixer 2 is vrij goed bevallen moet ik zeggen, niks condens gehad , goede ruimte (2,6 kg) ook wel aan de zware kant ma goed de prijs is dan weer heel licht.....

wat mijn fiets betreft (voor de eerste keer helemaal geladen aardig wat km gedaan) die bevalt uitstekend en geladen rijd die echt wel zalig , alleen moet ik iets gaan doen aan het stuur, dat moet echt wat hoger en is niet mogelijk met het stuur dat erop staat (dat kan ik maar een cm verhogen en dat deed ik reeds...zou nog een cm of 3-4 hoger moeten voor mij )dus moet ik informeren bij bike4travel voor een ander stuur wat mogelijk is....
krijg nu echt tintelende handen, en als ik meer rechtop zit , zit ik ook wel confortabeler ....

alle spullen voldeden prima, behalve dan het matje.....mss moet ik het gewoon even wennen dat kan ook natuurlijk...

heb voor de eerste keer ook de hele rit gedaan op mijn etrex 20 met de osm fietskaart, helemaal goed!!

conclusie: vroeger reed ik mijn tochten met een aanhanger en dat ging goed, dus ik ga niet verder sukkelen en terug een aanhanger kopen, voor mij is dat de oplossing.....dat extreem lichtgewicht op pad gaan lukt mij niet en met een aanhanger belast ik mijn fiets niet zo erg want op een tocht van enkele weken moet ik meer spullen meeslepen dan nu het geval was .....
Je gaat dus met twee tassen en één aanhanger op pad? Ja, da kan natuurlijk ook. Maar beschrijf eens wat er nu allemaal in je achtertassen zat dan? Want met twee voortassen erbij ben je natuurlijk wel wat minder geld kwijt.
Heb je een lijstje van wat je allemaal bij je had? Ik ben benieuwd. Geen kleren, geen eten, superklein tentje en matje... en toch nauwelijks alles in vier tassen kwijt kunnen. Dat klinkt alsof je een hoop dingen meeneemt die je misschien ook thuis kunt laten.
ja ik ga in het vervolg met 2 achtertassen en een aanhanger fietsen , lijkt me veel beter plan....

even ongeveer wat ik bij me had....
tent 2,6 kg op de bagagedrager
zware camera met lens
exped slaapmat (ongeveer 800 gram)
exped kussen (heel licht geen idee exacte gewicht)
dons slaapzak vaude (1150gr)
msr kook setje (2 potten en pannetje in mekaar)
1 drinktas van metaal
1 washandje, 1 lichtgewicht handdoek rubytec)
1 keukenhanddoek
opvouwbaar wasbakje ortlieb
brander coleman feather 442 gevuld met benzine (geen fles meegenomen)
1 fietsonderbroek
1 schort tot aan de knie
1 fleece vest
een tasje met wat persoonlijke spullen (lensvloeistof, bril, scheergerief, flesje anti insect.....)
1 rol wc papier
hoofdlamp
notaboekje en stylo
samsung tablet 10"
3 flesjes drinken (van 50 cl)
klein potje nescafe, en zo van die kleine potjes koffiemelk
heuptas met nog wat rommel in (sigaretten , enkele batterijen, papieren, geld enz...)

zo van buiten even opgesomd , hopelijk niks vergeten....
johnny-vs schreef: Ik snap er niks van hoe anderen erin slagen om met enkel 2 achtertassen te gaan rondtrekken, ik kom met 4 niet toe...
Zoals anderen reeds aangaven, post eens concreet wat je meenam, dan kunnen mensen concreet advies geven.
Want jij snapt het misschien niet, de kans dat anderen het wel begrijpen (met een gedetailleerd bagagelijstje) is erg groot.
johnny-vs schreef: ik had geen reservekleding bij, geen eten, alleen paar busjes drinken das al...en enkel de basisuitrusting en dan nog geladen als een muilezel en een overdreven gewicht...
Het gewichtprobleem ga je toch echt niet oplossen met een aanhangwagentje, integendeel. Dat ding weegt ook wat en daar komt dan nog de extra luchtweerstand bij en de weerstand van twee extra banden. Dus als je het nu al overdreven vond, dan ga je het nog erger maken.
johnny-vs schreef: Ik had heel veel moeite om de slaap te vatten op mijn nieuw exped matje,ik ben dan ook als een wrak opgestaan , mijn oude heel zware thermarest mat is een enorme luxe tov deze exped maar helaas kan ik die niet meenemen is 3 keer zo zwaar dan deze exped...
Test dat matje eens in optimale omstandigheden. Dus gewoon thuis naast je bed en speel dan met wat variabelen (met of zonder kussen, verschillende temperaturen, ...). Zo kom je er achter of het matje echt het probleem is of dat er een andere factor een belangrijke rol speelt.

Renaat
Maar... daar vul je toch geen twee achtertassen mee...? Er moet meer zijn wat meeging...!
toch wel...de achtertassen zijn wel met klepsluiting die ik nog had van vroeger, de voortassen zijn met rolsluiting....
ik denk dat in tassen met rolsluiting meer in kan .....dan in die met klep zoals die van mij...

ik denk niet dat ik wat vergeten ben bij mijn opsomming....misschien nog iets kleins of zo maar veel zal het ni zijn...en ik was toch wel zwaar geladen vond ik en had voor mijn gevoel maar weinig bij me....
ergens doe ik iets fout , zie het zelf ook wel maar wat.....

aan de fiets zelf hing nog wel een kadertasje met wat kleine spullen (binnenband, wat plakspullen en een tooltje met wat sleutels eraan)
johnny-vs schreef: tent 2,6 kg op de bagagedrager
zware camera met lens
exped slaapmat (ongeveer 800 gram)
exped kussen (heel licht geen idee exacte gewicht)
dons slaapzak vaude (1300gr)
msr kook setje (2 potten en pannetje in mekaar)
1 drinktas van metaal
1 washandje, 1 lichtgewicht handdoek rubytec)
1 keukenhanddoek
opvouwbaar wasbakje ortlieb
brander coleman feather 442 gevuld met benzine (geen fles meegenomen)
1 fietsonderbroek
1 schort tot aan de knie
1 fleece vest
een tasje met wat persoonlijke spullen (lensvloeistof, bril, scheergerief, flesje anti insect.....)
1 rol wc papier
hoofdlamp
notaboekje en stylo
samsung tablet 10"
3 flesjes drinken (van 50 cl)
klein potje nescafe, en zo van die kleine potjes koffiemelk
heuptas met nog wat rommel in (sigaretten , enkele batterijen, papieren, geld enz...)
Zoveel heb je heus niet bij, en wat je opsomt krijg je toch makkelijk in vier tassen? De truuk is rollen en stoempen: de ruimte die je hebt optimaal benutten. Als ik jouw lijst zie, komt die ongeveer overeen met wat ik zou meenemen. Ik laad dat dan zo:
achtertas 1: alles om te slapen: slaapzak, kussen, matje, hoofdlamp, en als het kan ook binnen en buitenzeil van de tent.
achtertas 2: Eerst het vuurtje erin, dat heeft een lastige vorm. Sokken, handdoeken en andere kleine spullen gebruiken om je kleinste potje en drinktas te vullen. Die spullen naast het vuurtje. Fleece en de andere kledingsstukken ertussen duwen, en dan aanvullen maar.

Drank steek je in de bidonhouders, of flessenhouder. Tentpalen en pikketten steek ik ook nog in achtertas 2. Stuurtas bevat jouw heuptasje + fototoestel.

Blijven nog twee voortassen over voor kleding en eten. (en als je net als ik de tent mee in de achtertassen hebt gekregen, dan kan je altijd nog extra stouwen op de bagagedrager als je veel voedsel moet inslaan).

Een aanhanger heb ik wel eens geprobeerd, maar ik fiets toch liever met tassen.
johnny-vs schreef: exped slaapmat (ongeveer 800 gram)
Naar hedendaagse normen ook nog niet echte een lichtgewicht.
johnny-vs schreef: dons slaapzak vaude (1300gr)
Vroor het de stenen uit de grond of ben je niet zwetend uit je tent gedreven? Want een donzen slaapzak van 1300 gr is normaal gezien geschikt voor behoorlijk lage temperaturen.
Zelf een synthetische slaapzak van dat gewicht is voor veel mensen nog geschikt voor temperaturen van een graad of 5.
johnny-vs schreef: msr kook setje (2 potten en pannetje in mekaar)
1 drinktas van metaal
Gewicht? Want op zich is er op dat gebied geen massa gewicht te besparen. Maar licht t.o.v. zwaar is vaak wel een verschil van 25-50%. En vele kleintje kunnen dus al snel enkele kilo's verschil maken.
Heb je de twee potten en het pannetje ook gebruikt?
johnny-vs schreef: 1 keukenhanddoek
opvouwbaar wasbakje ortlieb
Is die wasbak nodig/wenselijk? Ik heb nog nooit zo'n ding gebruikt en eigenlijk ook nog nooit gemist.
En vervang die keukenhanddoek (theedoek voor de Nederlanders) door een lichtgewichts. Dat hoeft niet duur te zijn, één of andere kunststof poetsdoekje uit de supermarkt kan prima werken.
johnny-vs schreef: een tasje met wat persoonlijke spullen (lensvloeistof, bril, scheergerief, flesje anti insect.....)
Als je gewone verpakkingen meeneemt, dan valt er ook heel wat te winnen door de benodigde hoeveelheid in miniverpakkingen in te pakken.
johnny-vs schreef: klein potje nescafe,
Toch geen glas hoop ik?

Als ik dat zo lees, dan moet het volume toch echt wel van de tent en vooral van de slaapzak afkomstig zijn.

Renaat
Ik snap die drie flesjes drinken ook niet zo. Had je geen bidon aan je frame? Misschien een idee om een petfleshouder te monteren?
Breng je spullen van het testweekend eens mee naar een activiteit van de WF of VF, dat schiet waarschijnlijk beter op dan elkaar lange verhalen schrijven hier.
het potje nescafe ......hmmm wel van glas dus....
de slaapzak is iets lichter 1150 gram en geen 1300 zoals ik net schreef (even nagekeken.....)
en idd deze was wel heel erg warm ja heb er boven op geslapen want het was snikheet in de tent....
potten en pannetje heb ik niet gebruikt nee, heb dat enkel meegenomen omdat ik deze rit als test beschouwde en dus moest het mee....
heb zelfs geen koffie gemaakt want heb gaan "paalkamperen" en daar was geen water voorzien dus....geen koffie

die wasbak kan ik wel thuislaten ja, maar zoveel weegt dat nu ook weer niet he...
keukenhanddoek blijft in het vervolg wel thuis (bij nader inzien had ik er 2 bij...)

de volledige tent lag op de bagagedrager ...al de rest in de tassen ....

ik moet zo te horen nog een en ander leren ivm bagage.....


het klopt wel dat een aanhanger een eigen gewicht heeft maar tegenwoordig heb je er van slechts een paar kg, en ik kan dan de voortassen in ieder geval ook al thuislaten.....vroeger reed ik altijd met een aanhanger (zelfbouw en flink zwaarder) en voor zover mijn herinneringen hier terug gaan heb ik daar nooit problemen mee gehad en had aardig wat meer bij me....wilde nu na al die verhalen toch eens zonder proberen....een snelheidsduivel ben ik niet, integendeel....
Travelmaster schreef:Ik snap die drie flesjes drinken ook niet zo. Had je geen bidon aan je frame? Misschien een idee om een petfleshouder te monteren?
ja heb wel een bidon aan de fiets en ook een petfleshouder...niet gebruikt... :(
johnny-vs schreef:
Travelmaster schreef:Ik snap die drie flesjes drinken ook niet zo. Had je geen bidon aan je frame? Misschien een idee om een petfleshouder te monteren?
ja heb wel een bidon aan de fiets en ook een petfleshouder...niet gebruikt... :(
Dat is dan op z'n zachtst gezegd "niet zo handig", want dit scheelt dus anderhalve liter ruimte in je tassen. Da's best een hoop. Daar had je al eten voor twee of drie avonden in kunnen doen.
Travelmaster schreef:
johnny-vs schreef:
Travelmaster schreef:Ik snap die drie flesjes drinken ook niet zo. Had je geen bidon aan je frame? Misschien een idee om een petfleshouder te monteren?
ja heb wel een bidon aan de fiets en ook een petfleshouder...niet gebruikt... :(
Dat is dan op z'n zachtst gezegd "niet zo handig", want dit scheelt dus anderhalve liter ruimte in je tassen. Da's best een hoop. Daar had je al eten voor twee of drie avonden in kunnen doen.
eigenlijk gewoon dom.... :D dat besef ik nu wel.....
Nou, gewoon nóg een testweekendje doen en tikkie beter plannen!
johnny-vs schreef:even ongeveer wat ik bij me had....
tent 2,6 kg op de bagagedrager
zware camera met lens
exped slaapmat (ongeveer 800 gram)
exped kussen (heel licht geen idee exacte gewicht)
dons slaapzak vaude (1150gr)
msr kook setje (2 potten en pannetje in mekaar)
1 drinktas van metaal
1 washandje, 1 lichtgewicht handdoek rubytec)
1 keukenhanddoek
opvouwbaar wasbakje ortlieb
brander coleman feather 442 gevuld met benzine (geen fles meegenomen)
1 fietsonderbroek
1 schort tot aan de knie
1 fleece vest
een tasje met wat persoonlijke spullen (lensvloeistof, bril, scheergerief, flesje anti insect.....)
1 rol wc papier
hoofdlamp
notaboekje en stylo
samsung tablet 10"
3 flesjes drinken (van 50 cl)
klein potje nescafe, en zo van die kleine potjes koffiemelk
heuptas met nog wat rommel in (sigaretten , enkele batterijen, papieren, geld enz...)
Als je dit niet op de fiets krijgt heb je kleine tassen. Dit krijg ik wel op de mijne (standaard Ortliebtassen):
1 fietsschoenen (paar)
1 sjaal
1 stoeltje 600g
1 thermo-onderbroek
1 kaarslampje + reserve kaarsen
1 kussentje 300 g
1 slaapmatje + reparatieset
1 slaapzak 1500 g
1 tent 4 kg
1 zaklamp
1 lichte waterdichte jas
1 fietsbroeken
1 lange broek, afritsbare pijpen
1 ademende regenbroek
4 onderbroeken
1 pet
1 muts
1 sandalen (paar)
3 shirts
4 sokken (paar)
1 handschoenen
1 trui (fleece)
1 zwembroek
1 afwasmiddel
1 beker
1 benzinebrander + zonder fles
1 benzinebranderfles (leeg)
1 benzine
1 bestek
1 bord
1 pannenset
1 pollepel
1 schilmesje
1 spons
1 theedoek
1 plastic zakken
6 wasknijpers
1 waslijn
1 wasmiddel
1 zakmes
2 bidons 0,5 liter
1 petfles
1 waterzak
2 broodbeleg
1 noten, dadels, pruimen etc.
1 ketjap
1 koeken (pak)
1 koffiepoeder
1 lunchpakket
1 olijfolie
1 peper, zout, kruiden
3 pakjes sinaasappelsap
1 suiker
4 voorraadpotten
1 bril + etui
1 kam
1 lippencreme
1 naaigarnituur
1 oordopjes
1 reisapotheek
1 scheercreme
1 scheerkwast
1 scheermes + mesjes
1 shampoo
1 tandenborstel
1 tandpasta
1 wc-papier (rol)
1 zeep
1 zonnebrandmiddel
1 zonnebril
1 handdoeken
3 landkaarten
1 paspoort
1 kopie van paspoort
3 pasfoto's
2 pennen
1 portemonees met kleingeld
1 telefoonkaart
1 woordenboekje
2 achtertassen
1 extra tas achterop
1 binnenband
1 flesje smeerolie
5 reserve spaken
1 rugzakje
1 extra slot voor de fiets
1 stuurtas
2 voortassen
1 crancktrekker
1 pignonafnemer (NBT)
1 spakenspanner
1 inbussleutels (set incl. 10 mm)
1 steeksleutel 8-10
1 steeksleutel 15-17 (voor de pedalen)
1 solutie (tube)
1 plakkers
2 schuurpapier
2 bandenlichters
1 kettingpons
5 elastieken
20 tie wraps
1 reserve remkabels
2 reserve derailleurkabels
1 stukje ketting
2 noodspaken
2 remblokjes
1 trapassleutel
1 tangetje
1 brookssleutel
1 smalle conussleutel
1 fototoestel
1 hemd met lange mouw