Additionally, paste this code immediately after the opening tag: test weekendje - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

test weekendje

wow.....hoeveel tassen heb jij...6 of 8 :D nee zoveel had ik niet bij ,

wel nog sandalen die ik ook in de tassen had, staan niet op het lijstje....bestek of zo of onderdelen had ik niet bij me...
Bovenstaande + jouw fototoestel moet zelfs prima kunnen. Eeuwig zonde als je een goed toestel hebt omdat dan te verruilen voor een kleiner met veel minder mogelijkheden.

Oh ja, heb je je pannen ook gevuld met bijvoorbeeld sokken, theedoek - scheelt ook weer ruimte. En inderdaad kleine verpakkingen van alles gebruiken dus als je instant koffie wil (yuk) dan die overpakken. Voor specerijen zijn van die fijne busjes waarin je meerdere soorten kwijt kunt.

Onderstaande lijst was wat ik ongeveer ook bij me had toen ik door Amerika heb gefietst (3 maanden) alleen wat minder onderbroeken hiervoor in de plaats 4 fietsbroeken + shirts (korte mouw). Verder fietsschoenen + wandelschoenen. Dit ging prima in 4 Ortlieb tassen. Moet wel zeggen had mijn fototoestel in een fototas achterop de bagagedrager staan (hieronder de tent 2 kg). Zonder mijn goede camera "ga ik niet weg" (spiegelreflex ,2 lenzen, flitser, converter (toen) nu spiegelreflex (Olympus E330)+ 2 lenzen) - blijft er maar iets anders thuis.
De mijne is niet heel veel anders. Wel voortassen die een heel stuk minder wegen. Zoals Inge zegt elk plaatsje benutten. Die Colemanbrander neemt wel heel veel ruimte in, zelfs vergeleken met een benzinebrander. Ik denk dat dat wel een investering waard is. Had je je slaapzak goed gecompromeerd?
Afbeelding
wilbert heeft met een stuurtas en twee achter tassen met van die kleine tassen er aan een wereld reis gemaakt van 3 jaar. Zie zijn lijst

http://www.wilbertgatochfietsen.nl/

Mario
Robertjan schreef:Inspiratie:
Jim's paklijst voor een paar weken Utah.
Ook dit is in aantal veel meer dan wat johnny-vs laat zien. Het gaat dan ook niet om de aantallen spullen, maar vooral om de weinige spullen die echt veel ruimte en gewicht innemen: tassen, tent, slaapzak, matje en brander.
Onderdelen waarvan de uitgebreidheid ter discussie gezet kan worden:
* kleding als gehele set
* voedsel/watervoorraden als geheel
* gereedschap en reservespul als geheel
* de berg electronica die tegenwoordig mee schijnt te moeten als geheel.
johnny-vs schreef: exped slaapmat (ongeveer 800 gram)
Fors (ook qua omvang) naar huidige maatstaven, zeker voor in de zomer.
dons slaapzak vaude (1150gr)
Voor de zomer redelijk fors, maar als enige slaapzak om ook hartje winter te kunnen kamperen begrijpelijk.
msr kook setje (2 potten en pannetje in mekaar)
Allemaal nodig?
1 drinktas van metaal
Zwaar, en wellicht nog volumineus ook. Wellicht is een thermosfles (of koude-isolerende fles) dan een betere optie in de zomer.
1 washandje, 1 lichtgewicht handdoek rubytec)
Welke maat handdoek? Alles groter dan maat M is functioneel 'oversized' (ook voor grote mensen, met mijn 157cm gebruik ik een formaat van een halve maat S). Van evt. overtollig materiaal kun je een lichtgewicht en compact washandje naaien. Een ander deel kun je gebruiken als keukenhanddoek.
opvouwbaar wasbakje ortlieb
Overbodig
brander coleman feather 442 gevuld met benzine (geen fles meegenomen)
1 schort tot aan de knie
Waar heb je dát voor nodig?! :shock:
1 fleece vest
Hoe compact is die te comprimeren? Je hebt 'm toch wel gecomprimeerd, neem ik aan?
een tasje met wat persoonlijke spullen (lensvloeistof, bril, scheergerief, flesje anti insect.....)
Zie eerdere reacties over miniverpakkingen.
notaboekje en stylo
samsung tablet 10"
Dubbelop?
3 flesjes drinken (van 50 cl)
Zie eerdere opmerkingen over drinken. Teveel volume voor de bewoonde wereld, te weinig volume voor de woestijn en jungle.
klein potje nescafe, en zo van die kleine potjes koffiemelk
Glas, plastic... :wink:
Ik heb dikgedrukt wat opmerkingen toegevoegd. Daarnaast: geen regenkleding en reservekleding bij?

Wellicht dat het idee van Ave Gone wel slim is: kom eens bij een kampeerweekend. De Harskamperdennen bijvoorbeeld. Dat is geen trekkingweekend, waardoor het voor jou wellicht wat beter geschikt is om eens naar eenieders uitrusting te kijken en hoe dat ingepakt wordt.
een schort tot aan de knie had ik bij omdat ik in een lange broek fiets met een fietsonderbroek, bij aankomst wil ik dan wat luchtigers aan doen...
regenkledij had ik idd niet bij me..
die fleec vest was niet gecomprimeerd, ik denk trouwens dat dat niet gaat lukken is nogal een dikke....enkel een t shirt die ik aan had als kledij zou mss wat frisjes geweest zijn in de ochtend , en al een geluk dat ik ze bij had....

dat harskamperdennen weekend wat houd dat dat in? een gezellig samenzijn of...?
helaas ben ik nogal een "langzame" fietser en doe geen 100 of meer km per dag , dan zal het moeilijk zijn om zulke weekends mee te doen...
waar is dat precies dat weekend?
deze slaapzak heb ik , voor hartje winter gaat dat niet lukken denk....
http://www.bever.nl/vaude-slaapzak-chey ... olour=1204
Kleding mee
koersbroek 153
onderbroek 75
sokken 58
slippers 590
korte broek 159
wit shirt 99
lange broek 251
regenjas 384
regendekzadel 21
rugzakje 79
Kleding aan
helm 262
buff 37
windjasje 590
koersbroek 100
handschoenen 66
schoenen 845
hoofddoekje 21
blauw shirt 192
toiletartikelen
handdoekje 225
washandje 30
toiletpapier 123
tandenborstel 30
tandpasta 70
zonnebrand 22
sudo creme 22
shampo 38
zeep 93
gereedschap
multitool 302
plakset 137
gearties 54
reserve biband 179
tiribs 7
kettingpons 46
sluitstukjes 4
koken
mok 74
bestek 2
mes 16
blikopener 2
houten spaan 21
zakjes 2
afwas/spons 7
maaltijd 170
kooktoestel 750
fles brandstof 878
aansteker 16
zoetjes 12
koffie 30
instantsoep 67
peper/zout 10
theedoek 70
persoonlijk
bril (koker) 81
zonnebril 28
medicijnen 231
ehbosetje 185
camera 581
telefoon + opl 199
powerbank +opl 330
hoofdlampje 79
kaarten 82
kamperen
tent 1850
matje 1358
slaapzak 1268
kussen 125
stoeltje 760
ortliebzak 270
tassen 1900
totaal 17058

Johnny, dit was mijn laatste paklijst. Zonder een grammenjager te zijn, wilde ik wel eens weten wat ik meesjouwde. Dit was 5 kg minder dan mijn eerste tocht. Alles wat ik niet gebruikt had liet ik thuis. Een paar zaken toegelicht: kleding was minimaal, 'savonds deed ik 2 shirts over elkaar of als het echt veel kouder werd mijn windjasje weer aan. Bij toiletartikelen, papieren washandjes, creme in kleine plastic potjes, bij koken geen bord, maar at uit de pan, geen waterzak, 2 bidons werkten ook, bij persoonlijk geen Nikon spiegelreflex met objectieven, maar de Fuji x100, bij kamperen wil ik de slaapzak nog wel een keer vervangen voor lichter, het matje is zwaar, maar comfortabel, dus die luxe gun ik mezelf (exped LW9), ortliebzak is kanozak waar tent matje en slaapzak inzaten die op de bagagedrager zat. De rest kon in de 2 achtertassen. En een klein frametasje voor mijn gsm en geld. Er konden geen boodschappen meer bij, die deed ik aan het einde van de dag en vervoerde die in het rugzakje wat ik dan pas uit de tas haalde.
Afbeelding
Dit ging allemaal prima voor mij.
Vergeet ook niet dat tussen kleding met dezelfde functionaliteit ook gigantische verschillen kunnen zitten. Onlangs nog wat T-shirts en sokken gewogen en de lichtste exemplaren wogen slechts de helft van de zwaarste. En dit terwijl er voor de trip in kwestie geen enkel functioneel verschil was tussen die T-shirts en sokken. (Wel tussen T-shirts en sokken op zich natuurlijk, deze zijn niet onderling uitwisselbaar :wink: )

Zo'n verschil voor alle kledingsstukken maakt op het geheel ook al snel een kilootje verschil.

Renaat
Hoi Johnny,

Ik ben zelf ook geen ster in licht pakken. Maar ik zie op jouw foto een slot op je achterrekje liggen van zo'n 2 kilo. Die zou ik omruilen voor een licht slot.

Je kunt bijvoorbeeld een Eagle Creek slotje met staaldraadje kopen en die zonder dat het al te veel opvalt aan je scheerlijn leggen. Als ze je fiets proberen te stelen (die enkele keer dat dat zal gebeuren), word je vanzelf wakker... Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het was een tip die ik ooit ergens gelezen heb. En ik heb op mijn laatste tripje besloten dit te gaan doen...inderdaad, zodat ik mijn kettingslot thuis kan laten :oops: .

En wat betreft Harskamperdennen en jouw tempo/afstand: ik ben van plan mee te gaan (eerste keer met WF) en hoop dat er meerdere types als jij zijn :D . Ik fiets namelijk ook bij lange na niet 100 km per dag. En ook niet heel snel.

Groetjes,
Niki
Zonnewende schreef:En wat betreft Harskamperdennen en jouw tempo/afstand: ik ben van plan mee te gaan (eerste keer met WF) en hoop dat er meerdere types als jij zijn :D . Ik fiets namelijk ook bij lange na niet 100 km per dag. En ook niet heel snel.
Er komen er daar maar weinig die 100 km per dag willen fietsen. Wees welkom. Meefietsen is zeker niet verplicht, je kunt ook zelf of met een paar anderen een ronde doen of op de camping blijven. Het gaat vooral om het ontmoeten en de gezelligheid. Iedereen die je aanspreekt met een vraag als "Waarom heb jij dit zo en zo...?" zal je graag uitleggen hoe dat zo komt. Niet dat iedereen hetzelfde doet of het met elkaar eens is, maar dat is iets anders :D
dat weekend lijkt mij heel erg interessant en ga dit dan ook meedoen!!


Niki ,idd had een redelijk slot bij me, maar weegt in geen geval 2 kg hoor ik denk Hoogstens de helft of zo....zou het eens moeten wegen.....
het slot is niet echt bedoeld om de fiets zo mega stevig vast te leggen op de camping zelf , want de truc met de draad naar binnen pas ik ook toe en ik ben nogal rap wakker :D eerder bedoeld om als ik ergens bijvoorbeeld een supermarkt of zo zou binnengaan de fiets stevig ergens aan vast te maken, ik ben als de dood als ze mijn fiets met bagage moesten stelen, ....in eigen land is dat "vervelend" maar ergens ver weg pffff moet er niet aan denken.....

dat is het nadeel van alleen fietsen, ik zou veel liever met enkele gelijkgezinden willen fietstochten maken maar helaas het lukt me precies niet mensen te vinden, degene die ik vind praten over een minimum van 100 km per dag en het liefst nog meer.....dat is voor mij geen vakantie dan, ik ben niet prestatie gericht en wil genieten ...
bij gebrek aan medefietsers ben ik me dan maar aan het orienteren om alleen te fietsen.....
hmmm 150 km ....moet ik effe bekijken of dat met de trein mogelijk is als ik eventueel de grens overfiets naar breda en van daaruit met de trein, geen idee of dat kan....
zonnewende......hoeveel namen heb jij ? ik zie dat je afsluit de ene keer met leonie en de andere keer met niki ? :D :roll:
johnny-vs schreef:hmmm 150 km ....moet ik effe bekijken of dat met de trein mogelijk is als ik eventueel de grens overfiets naar breda en van daaruit met de trein, geen idee of dat kan....
Dat maakt het juist eenvoudiger. Omdat het nog augustus is mag je 24/7 met fiets in de trein.
Van Wuustwezel naar Breda is zo'n 30 km.
De trein duurt ruwweg 2 uur. 1 overstap.
Van Ede naar Harskamp is 15 km.
Via Arnhem of kan ook maar dat is verder fietsen.
Wat fototoestel betreft: ik ben een weekje terug van een maand Frankrijk. De reflex heb ik bewust thuis gelaten. De oude Lumix TZ-19 (compact met groot zoombereik) voldeed niet - moest telkens kleuren corrigeren, contrast bijwerken, ... - en er kwam een "betere compact" in de plaats: een Fuji X20. Natuurlijk moest ik in kwaliteit inboeten tegenover een DSLR, maar eigenlijk waren de beelden behoorlijk goed en diende ik, om aan mijn normen te voldoen, niets te corrigeren. Het hoeft natuurlijk geen X20 te zijn, maar met een degelijke compact kom je ook een heel eind en die neemt weinig plaats in. De Fuji lag altijd binnen handbereik, er moest geen objectief gewisseld worden, en toch kon ik behoorlijke beelden schieten.
Anderzijds: ik was niet echt licht geladen :wink:
Als referentie de beelden op de blog. Het enige wat ik deed, was de resolutie aanpassen en een kadertje rond het beeld zetten.

Slaapzak: die van mij is ook dons, maar een Lafuma van 600g. De slaapmat (Vaude Norrsken) weegt ook zoiets. In Frankrijk had ik nergens koud met die combinatie, die samen zoveel weegt als jouw slaapzak :wink:
Mocht je de kou vrezen, dan kan een "liner" (binnenzak) uitkomst bieden. Dat kan een heel compact pakje zijn, maar het biedt wel extra comfort.

Het is elke keer weer afwegen: wat neem ik wel of niet mee? Wat zal ik wel of niet missen? En dan je beschikbare ruimte optimaal benutten. Met nog enkele testritten kom je er wel uit.