Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cane Creek Thudbuster zadelpen - Forum Wereldfietser

Cane Creek Thudbuster zadelpen

Direct na levering vorig jaar heb ik mijn Koga WT29 voorzien van een Cane Creek Thudbuster zadelpen. De rubber blokjes vering aangepast op mijn gewicht. Nu ik de eerste paar duizend km erop heb zitten kan ik niet anders concluderen dat het mij in ieder geval uitstekend bevalt. Naar mijn gevoel fietst het niet zwaarder. De enige kanttekening die ik hierbij moet plaatsen dat deze zadelpen peper- en peperduur is. Het is echter wel waar voor je geld.

Afbeelding

Frits
Ik heb zelf de S(hort) T(ravel) Thudbuster en ben daar ook erg tevreden over. Het comfort van de Thudbuster met een ongeveerd Brooks zadel is duidelijk hoger dan van een geveerd Brooks zadel met vaste pen. Helaas is zo'n Thudbuster wel erg lelijk.
Wim
Wim schreef:Helaas is zo'n Thudbuster wel erg lelijk.
Wim
Smaken verschillen Wim, maar zo'n zadelpen heeft wel iets aparts vind ik. Is in mijn beleving prachtig.
Wim schreef:Het comfort van de Thudbuster met een ongeveerd Brooks zadel is duidelijk hoger dan van een geveerd Brooks zadel met vaste pen.
Dat vind ik nu wel weer een goede tip. Want dat vreselijke Koga zadel bevalt mij helemaal niet!!
Ventie schreef:Het fietst beslist niet zwaarder dan menigeen aangeeft.
Dat zou kunnen, maar of een persoon dat neutraal kan beoordelen op basis van gevoel durf ik te betwijfelen.
Ventie schreef:De enige kanttekening die ik hierbij moet plaatsen dat deze zadelpen peper- en peperduur is.
En dat maakt een neutrale beoordeling op basis van gevoel bijna onmogelijk.

Maak er van: 'En naar mijn gevoel fietst het niet zwaarder' en ik wil je helemaal geloven.

Renaat
Aangepast :lol:
Waarom zou het evt. zwaarder fietsen dan?
Omdat alles wat veert energie kost misschien.
LHTJoost schreef:Omdat alles wat veert energie kost misschien.
En jij rijdt zeker ook op massieve banden...

Met goede vering zorg je ervoor dat er minder energie verloren gaat doordat hobbels worden glad gestreken. Een verende band rijdt in de praktijk in ieder geval lichter dan een niet verende, en bij veel grote hobbels in de weg (b.v. washbord) geldt hetzelfde voor een verende zadelpen of vork.
alma schreef: Met goede vering zorg je ervoor dat er minder energie verloren gaat doordat hobbels worden glad gestreken. Een verende band rijdt in de praktijk in ieder geval lichter dan een niet verende, en bij veel grote hobbels in de weg (b.v. washbord) geldt hetzelfde voor een verende zadelpen of vork.
Zowel een luchtband, voorvering en achtervering en zelf zadelpenvering kunnen een nuttige functie hebben. Maar zadelpenvering vergelijken met een luchtband is extreem kort door de bocht. Luchtbanden zorgen voor minder beweging van de volledige fiets + berijder, een verende vork doet dat voor een aanzienlijk deel van die gehele massa. Een verende zadelpen heeft vooral een comfortvoordeel, veel minder voordeel voor de beperking van het energieverlies. Natuurlijk kan elk vorm van goede vering ook een positief effect hebben omdat een 'afgeveerd lichaam' minder snel vermoeid zal geraken.

Maar vering (ook onvoldoende opgepompte banden, een slechte voorvering) kan dus ook heel veel energie kosten. Goedkope zadelpenvering waar mensen bijna met het volle gewicht opzitten zijn daar zelf om bekend. Dus hoewel ik niet beweer dat dat voor de Thudbuster opgaat, is de gedachte helemaal niet zo absurd en is de opmerking over luchtbanden nogal absurd.

Renaat
+1
Revanho schreef:
alma schreef: Met goede vering zorg je ervoor dat er minder energie verloren gaat doordat hobbels worden glad gestreken. Een verende band rijdt in de praktijk in ieder geval lichter dan een niet verende, en bij veel grote hobbels in de weg (b.v. washbord) geldt hetzelfde voor een verende zadelpen of vork.
Zowel een luchtband, voorvering en achtervering en zelf zadelpenvering kunnen een nuttige functie hebben. Maar zadelpenvering vergelijken met een luchtband is extreem kort door de bocht. Luchtbanden zorgen voor minder beweging van de volledige fiets + berijder, een verende vork doet dat voor een aanzienlijk deel van die gehele massa. Een verende zadelpen heeft vooral een comfortvoordeel, veel minder voordeel voor de beperking van het energieverlies. Natuurlijk kan elk vorm van goede vering ook een positief effect hebben omdat een 'afgeveerd lichaam' minder snel vermoeid zal geraken.


Maar vering (ook onvoldoende opgepompte banden, een slechte voorvering) kan dus ook heel veel energie kosten. Goedkope zadelpenvering waar mensen bijna met het volle gewicht opzitten zijn daar zelf om bekend. Dus hoewel ik niet beweer dat dat voor de Thudbuster opgaat, is de gedachte helemaal niet zo absurd en is de opmerking over luchtbanden nogal absurd.

Renaat
Ik reageerde slechts op de stelling dat "alles wat veert energie kost". En dat is dus zeker niet waar. Iedere fietser maakt in ieder geval gebruik van één soort vering om lichter te rijden: luchtbanden. Verkeerd toegepaste vering kan er natuurlijk wel voor zorgen dat er onnodig energie verloren gaat, ik heb nooit beweert dat dat niet zo was.
alma schreef: Ik reageerde slechts op de stelling dat "alles wat veert energie kost".
Om de puntjes op de i te zetten, elke vering kost echt energie, maar in sommige situaties is de 'energiewinst' door het beperken van de beweging van een massa in een bepaalde richting (wat ook energie kost) groter dan de energie die de invering kost. Dus netto kan het resultaat positief zijn.

Renaat
Leuke discussie.
Wat is het verschil tussen de lange en de korte veerweg?

gebruik je de lange voor mtb?

Mario
Ja, als je wilt. Verschil is de veerweg :-). Op de mtb ga je harder door grotere hobbels in principe, tenminste de meeste mensen. Dus langere/meer vering nodig. En dan maakt het ook minder uit als je zitpositie kort significant verandert.
Revanho schreef:
alma schreef: Ik reageerde slechts op de stelling dat "alles wat veert energie kost".
Om de puntjes op de i te zetten, elke vering kost echt energie, maar in sommige situaties is de 'energiewinst' door het beperken van de beweging van een massa in een bepaalde richting (wat ook energie kost) groter dan de energie die de invering kost. Dus netto kan het resultaat positief zijn.

Renaat
Precies, zo is het. En het resultaat is wat telt, toch?
Sinds 14 dagen rijd ik ook met een Thudbuster ST.
Is het normaal dat er al wat lichte speling zit op die zadelpen? Ik kan mijn zadel duidelijk een klein beetje links en rechts bewegen, en voor-achter is er ook lichte speling. De speling vindt zijn oorzaak in de busjes van het veersysteem, zie ik (en het elastomeer inzetstuk zit er wel degelijk in.)
Moet ik mij zorgen maken? Terugsturen?
Het is inderdaad een fantisch ding, deze zadelpen. En in Nederland schrikbarend duur, daarom heb ik de mijne meegenomen vanuit de VS. Scheelt zeker zo'n E.70,-. Zeer zeker de moeite van het sjouwen waard. Misschien ken je iemand die daar heen gaat.

Ineke
Ik was net bij Van Herwerden In Voorburg. Daar vroegen zij 179 euro en dan moet je ook nog voor 5 euro een shim kopen.

Bij Bike-components kosten deze pennen 155 euro inc. shim. maar je moet dan wel weer 5 euro verzendkosten betalen.

Mario