Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen (axa) slot? - Forum Wereldfietser

Wel of geen (axa) slot?

Hallo fietsfans,

Tijdens de laatste nieuwjaarsbijeenkomst van de wereldfietser was er een hele mooie dia-lezing van een stel dat door India heeft gefietst. (sorry, ik ben de naam vergeten) Toen ik hem hoorde vertellen dat de fietsen tijdens vervoer met de trein niet op slot mochten klonk er nogal wat geroezemoes door de zaal en ik vroeg me af hoe anderen hier mee omgaan.
Ik heb 4 jaar geleden een tocht gemaakt door Vietnam en nadat we van de noordelijke bergroute terug in Hanoi waren besloten we om een gedeelte met de trein te reizen. Voorwaarde van de VS (Vietnamese spoorwegen) was dat we de fietsen vooruit zouden sturen omdat de passagiers-treinen geen tijd hebben om op alle plaatsen lang te stoppen.
Bijkomende voorwaarde was dat de fiets niet op slot mocht om het dienstdoende personeel een hoop gesjouw te besparen. We moesten de fietsen afgeven bij een depot en dan maar hopen dat we ze op de plaats van bestemming weer ongeschonden in ontvangst konden nemen. We hadden reserve-sleutels bij ons dus voor het geval een grappige VS beambte de sleutels weg zou halen zou dat zo dus geen probleem geweest zijn. Kortom alles is goed gegaan, prachtig land, prachtige reis gemaakt maar wie heeft tips voor de volgende keer dat ik (en jullie) met zoiets geconfronteerd worden. Is het dan misschien beter om alleen een hangslot mee te nemen zodat men je fiets niet op slot kan zetten of moet je eisen dat ie op slot gaat?

Gr. Peter

Hallo Peter,

Ik heb een Axa op mijn fiets zitten, zodat ik toch mijn fiets op slot kan zetten als ik bijv. naar de wc moet tijdens een fietstochtje in de buurt, ik heb dan geen zin om een ketting- of beugelslot mee te nemen. Tijdens mijn fietsvakanties heb ik wel een ander slot bij me, zodat ik mijn fiets ook ergens aan vast kan zetten als ik mijn fiets langere tijd achter moet laten. Maar het extra slot gebruik ik dan weinig, ik gebruik meestal alleen mijn Axa slot.

Ik heb wel reserve sleuteltjes bij me, dus ik zou aan zo'n verzoek van de spoorwegen kunnen voldoen. Wel zou ik de pedalen er afhalen, zodat niemand erop zou kunnen fietsen.

Groetjes,
Frank

Hi Peter,

Afgelopen januari was ik in India en ook mijn fiets ging zonder slot de trein in, maar geen probleem. Het frame werdt mooi ingewikkeld in jutte zakken en kreeg zelfs een bordje met mijn naam en een pakketnummer.
Ik heb daar niet eens bij stil gestaan, want zo gaat dat in India. Er is trouwens geen indier die je fiets uit de bagage ruimte durft te halen, want alle omstanders weten dondersgoed dat dat niet van hem/haar is.
Op elk perron staan werkmannetjes die de verantwoordelijkheid hebben voor de bagage ruimte en de pakketen, daar komt geen vreemdeling aan.

Groet, Rena :wink:

hallo,
Hoe zetten jullie 's nachts de fiets vast, op slot of niet en zo ja, hoe en waarmee? Of in de tent parkeren? :D

@orelia: op slot en als we ze nergens aan vast kunnen zetten, dan ten minste vast aan elkaar. In de tent zetten we ze nooit. Ze gaan wel mee een hotel in, maar ook daar gaan ze op slot!

We hebben ook gehoord van mensen die een heel dun visdraadje vanaf de fietsen naar binnen lieten lopen met aan het uiteinde een belletje... dan wordt je gewaarschuwd als je "beet" hebt!

El & El

Hoi!

We zetten de fietsen het liefst dichtbij de tent aan een hek/boom vast. Als dat niet lukt zetten we ze in ieder geval aan elkaar vast. We gebruiken onze axa sloten plus een kabelslot.

We leggen ook vaak een pan met deksel (of iets anders dat veel lawaai maakt als het omgetrapt wordt) dicht bij de fiets. Met behulp van een spin bevestigen we de pan aan de trappers van de fiets. Geen idee of het ons uiteindelijk zal beschermen tegen diefstal maar het geeft in ieder geval een goed gevoel als de kust niet helemaal 'veilig' is :lol:

Gudrun

Ook ik zet natuurlijk altijd mijn fiets ergens aan vast wanneer ik kampeer. Een hek of boom. Sommige campings bestaan soms enkelt uit grasveld. Deze rij ik dan vaak voorbij maar soms is het niet te voorkomen en moet je noodgedwongen op zo'n kaal veldje staan. Mijn fiets heb ik het liefst vlak bij me dus ik zet hem dan ook niet een kilometer verder aan die ene lantaarnpaal. Ik heb wel een handigheidje bedacht om de fiets goed te beveiligen tijdens mijn nachtrust. De fiets leg ik plat neer, vlakbij mijn tent. Ik bind vervolgens een draadje aan een spaak en trek deze door tot onder de tent. Dan bind ik het draadje aan het pinnetje van mijn "Personal alarm"(zo'n apparaatje dat een gigantisch lawaai maakt wanneer je het pinnetje eruit trek). Het apparaatje zelf zet ik vast met een haring in de buitentent. Wanneer iemand zo brutaal is mijn fiets te verplaatsen, wordt het pinnetje uit het alarm getrokken. Zeker weten dat je daar wakker van word.

Vriend en ik hebben beide een gewoon axa slot voor even snel wegzetten. En wat kabels, fietsen aan elkaar. In hotels zijn de fietsen of op de kamer geweest of personeel wilde dat we ze in andere ruimte deden. Dat deden we dan ook gewoon, wel op slot.
Voor het geval ik het niet vertrouwde (bij de tent dan) had ik trekrotjes bij me die kan je dan aan de spaken binden en dan maar hopen dat je wakker wordt :D Kosten niks. Overigens nooit gebruik en bij regen is het effect ook twijfelachtig.

Groetjes Marieke

Ik heb een heel dun staaldraadje met lusjes aan beide einde, waar een klein slotje door kan. Het slotje maak ik uiteindelijk vast aan een van m'n spaken, het dichts bij de as. Mochten ze het draadje door knippen, dan kan er nog niet mee gefietst worden, want het slotje stop het wiel van draaien. Het slotje moet dus ook doorgeknipt worden en de kans dat je dan ook de spaak doorknipt is groot!

Uiteraard probeer ik de fiets altijd ergens aan vast te zetten, maar als er niets is, dan gewoon op de grond naast de tent. Ik heb er ook wel eens aan gedacht om de tent iets op te tillen en een van de tentstokken door het wiel te bevestigen, aangezien de tentstok vast zit aan de buitentent en aan de bevestiging van de binnentent kun je daar dus je wiel tussenvoegen. Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Groet, Rena :wink:

bedankt voor de tips. Leuk om te lezen! Orelia

Ik vind een ringslot toch wel erg handig als ik even een ijsje wil kopen of zo. Overigens gebruik ik daarvoor op de tandem het Axa/Basta Click 3 Booster slot. Dat is een combinatie van een slot en een brakebooster (nuttig voor de altijd wat zwakke achterrem van een tandem, en handig als een ander ringslot niet wil passen):
http://axabasta.intermix2.nl/index.asp? ... s.asp?id=4
Voor het serieuzere werk heb ik dan nog een heel stevig kettingslot waarmee ik de tandem aan een hek of zo vast kan zetten. Een bijkomend voordeel van een ringslot is dat het extra bescherming geeft voor je kostbare achterwiel. Onderdelendiefstal is hier en daar immers ook een echt risico. Voor dat laatste zijn de onderdeelsloten van Pitlock ook interessant: http://www.pitlock.de/ Die beschermen niet alleen kostbare onderdelen zoals wielen, maar maken je fiets volledig onbruikbaar voor een dief. Helaas zal alleen de ervaren professionele fietsendief ze herkennen en je fiets laten staan.
Wim

Als je uitval assen op je fiets hebt zitten; gewoon je voorwiel eruit halen en in je tent zetten. De rest zet je op slot. Maar je fiets is een stuk minder aantrekkelijk geworden om meegenomen te worden.

Groet, Haike
Wat ook goed werkt is een AXA ringslot met een insteekkabel. Deze kabel doe je door je voorwiel, en aan iets wat aardevast (boom of paal) is zodat je fiets niet op te pakken is. Nu is er de Defender met een 10mm dikke kabel!

Zie www.axa-basta.nl

Let goed op de voorwaarden van je fietsverzekering!!!!!!!!!!!!!!