Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2 Persoons tunneltent - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

2 Persoons tunneltent

Yopie schreef:Robertjan, wat vind je trouwens van de Jack Wolfskin en Nordisk tenten? (die laatste heeft trouwens een mooi 2pers UL tentje van maar 880gram).
En offtopic, maar ik kan het niet laten, moet het toch ff zeggen: heb zelf een Ferrino Snowbound 2, hele fijne tent en hoort wat mij betreft ook in je rijtje topmodellen voor het zwaardere alpinisme. :wink:
Aangezien ook je vraag offtopic is, heb ik die in een PB beantwoord. Ik laat deze ruimte liever voor tips aan de OP.
Beste Jorijn,
Gezien je eisen, raad ik je aan ook eens te kijken naar de Fjall Raven Akka View.
(zie http://www.fjallraven.com/akka-view-2).

Voor €500 bij Bever te koop, en polyester/pu coating en 3 kg.
Plus:
- erg ruim van binnen voor 2 personen, passen met gemak twee slaapmatjes en je kan met gemak recht opzitten
- aan beide zijden van de tent een ingang met grote vestibule, waar je je fietstassen makkelijk kwijt kan en nog voldoende ruimte over houdt om te zitten
- Ideaal voor mooi weer, omdat je vestibules aan beide kanten helemaal open kunt zetten (leuk in de zomer, en in Scandinavie: uitzicht en veilig voor de muggen)
- zelfdragende tent

En ja heb de tent zelf 8) . En ja vind het de meest fantastische 2- persoons tent die ik ooit gehad heb. Vooral door de ruimte en de twee ingangen, bovendien goed afgewerking, stevige stokken en haringen. En je zet m op in paar minuten op.

Succes met je keuze
We hebben uiteindelijk gekozen voor de Lowland caribou XT, vanwege de volgende redenen:
- Fjällräven heeft een erg lage binnentent.
- Lightwave ultra leek ons minder handig vanwege de vele touwtjes op de grond, eerst binnentent opzetten, en weinig opbergvakjes.

De lowland is ook nog in de aanbieding bij een zaak, waarbij ik ook nog 15% korting krijg van de KNBV, dus inclusief footrpint ben ik dan 500 euro kwijt.

Heel erg bedankt voor alle tips, informatie en ervaringen! Ik heb hier veel aan gehad!

Verder adviseer ik iedereen die ook een tunneltent zoekt ook goed de filmpjes van de op pad test te bekijken: http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-li ... enten-2014.

Ik zal na de zomer laten weten hoe de tent bevalt.
Jorijn schreef:Bedankt voor al deze waardevolle informatie! Ik ben wel weer wat gerustgesteld over nylon tenten. Mijn voorkeur wijkt op de moment aardig naar de Lowland Caribou 3XT, vanwege de goede prijs/kwaliteit verhouding en de mooie features, zoals te zien zijn in het op pad filmpje.
Vorig jaar heb ik bij Zwerfkei een Caribou 3XT gekocht, showmodel en dus wat ouder type. Het viel me op dat de 3XT maar 3050 gram weegt, inclusief stokken, haringen en scheerlijnen maar dan zonder de bijgeleverde zware opberg zak van Lowland. Gebruik hiervoor een oud slaapzakhoesje. Dit is een stuk minder dan de 3500 gram die door Op Pad in hun vergelijkingstest wordt opgegeven. Maar dat zal misschien een ander/nieuwer model zijn geweest.

De tent is prima, makkelijk op te zetten, lekt niet en is ruim/lang genoeg; de instap is inderdaad wat laag maar niet hinderlijk (ben 191 cm); voordeel daarvan is dat de zijdeur nauwelijks inregent als je die laat open staan; ventilatie is goed, weinig condens. Ik weet dat er vroeger wat problemen waren met de kwaliteit van Lowland/Birdland grondzeil; over het grondzeil van mijn model kan ik nu nog niets zeggen, voorlopig alles nog droog.

Enige minpuntje vind ik het voeteneinde van de binnentent: in de opstaande rand van de kuip zitten twee stokjes waarschijnlijk bedoeld om het grondzeil op te houden. Maar die constructie is niet goed op te spannen met als resultaat dat het binnendoek hopeloos doorhangt bij je voeten. Ga zelf een extra spanpunt aan die stokjes zetten... Hopelijk is dat probleem bij de nieuwere modellen beter opgelost. Misschien eens even gaan spieken in Maarsbergen :wink:
Om de keuze nog wat moeilijker te maken: Wij hebben de Eureka bighorn 2 sul alleen dan de 3 persoons versie. Fijne lichte ruime tent, slechts 3.2kg en 115cm hoog! Kan deze zeer aanbevelen.
Smitty schreef: Enige minpuntje vind ik het voeteneinde van de binnentent: in de opstaande rand van de kuip zitten twee stokjes waarschijnlijk bedoeld om het grondzeil op te houden. Maar die constructie is niet goed op te spannen met als resultaat dat het binnendoek hopeloos doorhangt bij je voeten. Ga zelf een extra spanpunt aan die stokjes zetten... Hopelijk is dat probleem bij de nieuwere modellen beter opgelost. Misschien eens even gaan spieken in Maarsbergen :wink:
Daar heb ik in het begin ook mee zitten klooien. Het is even een handigheidje maar je kunt hem goed op spanning krijgen. Nu wil je natuurlijk weten hoe: Als ik naast mijn tent stond zou ik het zo doen, maar heb nu even geen idee hoe ik dat ook alweer deed :oops:
Verbazingwekkend dat ik de Exped Gemini II en III nog niet tegengekomen ben. Net iets ruimer dan de MSR Hubba Hubba en waanzinnig makkelijk op te zetten.
Ik heb de III sinds ruim een maand en ben zeer tevreden. Blijft binnen de gevraagde specs.
De eenvoudige stokvoering en het feit dat de hoogte niet alleen in het midden zit, maar door de steile wanden over de hele vloer zit, geeft een enorme ruimte.
http://youtu.be/LZUiZA-n608

Succes met je keuze.

Paul
We hebben sinds zaterdag de Lowland Caribou 3XT in ons bezit en hem al even opgezet in de tuin. Hij is lekker ruim en ook hoog genoeg. Het opzetten gaat snel, zeker nu de binnentent aan de buitentent is gekoppeld voor de volgende keer. De stokken hebben niet allemaal dezelfde kleur, waardoor je makkelijk ziet welke waar moet. Bij het voeteneind (bij de stokjes) zitten twee klipdingetjes: 1 voor de bovenkant met ook een touwtje en een voor de onderkant. Je zet ze zo beide vast aan de buitentent/haring. Ik heb al gezien dat je hem beter kan spannen door hem in het lusje zetten dat hierbij ontstaan en niet in het rondje voor de haring. Ik ben jammer genoeg vergeten een foto te maken. Wel vond ik dat de de voortent tussen de voordeur en zijdeur en deze kant aan de andere zijde wat slap stond. Dit kan echter ook liggen aan dat het de eerste keer is dat ik deze tent heb opgezet.

Ik zag dat nog een aantal mensen tentjes hadden voorgesteld met aan beide kanten een voortentje. Zo'n soort tent had ik hiervoor. Ik wilde nu juist een andere soort, zodat je makkelijker in de voortent kan zitten om te koken en dat je niet ongeveer over je spullen heen naar binnen moet. Het zijn echter zeker fijne tentjes.

Ik zal na mijn vakantie laten weten hoe hij in het echt bevalt!
Wij hebben enkele weken geleden de Robens Voyager 2EX aangeschaft. Inmiddels een aantal keren gebruikt.

Mijn bevindingen:
- Pakformaat en gewicht zijn acceptabel. Gewicht is, meen ik, 3,1 kilo. Ingepakt past de tent eenvoudig in een Ortlieb tas (roller plus) en anders eenvoudig op de achterdrager te plaatsen.
- Opzetten van de tent is eenvoudig en snel. In 15 minuten staat de tent.
- Binnenruimte is prima. Voorportaal is groot genoeg voor alle fietstassen en dan nog genoeg (zit)ruimte over. En prettig, twee ingangen. Slaapgedeelte is voor ons prima (ik ben 1,80, vriendin 1,74, beiden normal postuur), voor grotere personen zou het krap kunnen worden. Voor die mensen is de 3EX mogelijk een alternatief.
- Kwaliteit lijkt erg goed. De tent ziet degelijk uit, zeker in vergelijking met andere tenten in deze prijscategorie (die wij hebben gezien).

Kortom, een aanrader en wellicht het overwegen waard. Zeker voor die prijs. Andere tenten die ook op de nominatie stonden, waren de Vango Pulsar 200/300 en Bergans Fjell 3P. Op basis van persoonlijke voorkeuren toch uiteindelijk gekozen voor de Robens.

Succes in ieder geval.
Ik kocht 2 weken geleden bij Huna outdoor in Den Haag, een eureka spifire duo voor slechts 119 euro. Veel tent voor weinig geld. Ging er de volgende dag mee fietsen. De WF pinkstertocht. Een zee van ruimte. de tent is makkelijk op te zetten.

pakmaat 55x20
hoogte max:105
breedte 160
lengte 360

mario
Hierbij mijn ervaring met onze nieuwe Lowland Caribou 3XT. Het was dit jaar jammer genoeg geen fietsvakantie, maar ik heb er wel 10 dagen in midden Frankrijk mee gekampeerd.

Opzetgemak
De tentstokken kan je er maar aan 1 kan insteken. Aan de andere kant valt de stok een afgesloten zakje. Aan de insteekkant zitten ze in een plastic hulsje. Dit systeem werkt prima. De tent staat overeind met 2 haringen aan de voorkant en 3 aan de achterkant. Als je echter ook bij de stokken en de scheerlijnen haringen zet, dan ben je wel wat haringen verder. (11 voor de tent zonder scheerlijnen).
In het begin zette ik de de footprint lusjes in dezelfde lusjes als de buitentent. Dan kan je echter de tent niet goed spannen. Je zal de footprint in ieder geval op enkele plaatsen dus met een andere haring vast moeten zetten of de lusjes van de footprint verlengen.
Bij het voeteneind heb je stokjes in de binnentent. Het is belangrijk dat het klipje van de bovenkant en de onderkant van het stokje op de juiste manier aan elkaar zijn verbonden, anders valt het stokje om. Je kan aan het voeteneind met aantrekbare lusjes makkelijk bepalen of je de buitentent ver of dichtbij de grond wil spannen om de ventilatie te reguleren en de tent bij regen bij te spannen.
Je zet of de buitentent en binnentent tegelijk op, of ze tent eerst de buitentent op. Dit is wel heel handig tijdens regenbuien. De binnentent is met lusjes verbonden met de buitentent.
Over het algemeen kan je tent makkelijk opzetten en afbreken. Het enige nadeel is dan er wel wat haringen nodig zijn.

Ruimte
Zowel de voortent als de binnentent zijn heerlijk ruim voor 2 personen. Ik als persoon van 1.66m kon zelfs nog een rugzak kwijt aan mijn voeteneind in de binnentent. Ook lange mensen hebben dus genoeg ruimte. Ook heb je in de binnentent nog voldoende ruimte om wat spullen naast je matje kwijt te kunnen. Verder zitten er 3 opbergvakjes, wat ook hele praktisch is. In de voortent kan je makkelijk 8 fietstassen kwijt en dan heb je nog steeds ruimte om binnen te komen/in de voortent te zitten.
Er zijn twee ingangen: aan de voorkant en één aan de zijkant. Ik heb alleen de zijingang gebruikt. De zijingang heeft wel een redelijk lage instap, waardoor je soms de bovenkant raakt als je te vroeg omhoog komt als je naar buiten gaat. De vooringang is volgens mij wat hoger. Van binnen is de tent niet de meest hoge. In de voortent kan je nog wel zitten, maar ook daar is het niet super hoog. In de binnentent kan zelfs ik niet helemaal rechtop zitten.

Ventilatie
De tent heeft in de voortent een soort extra dakje door een extra stok en een stuk gaas onder het dakje. Verder kan je de voordeur bovenaan open zetten, want daarboven zit een ventilatiedakje. Verder kan de zijdeur in zijn geheel vervangen worden door een gaasdeur. Tenslotte kan je aan het voeteneind de hoogte van de buitentent ten opzichte van de grond reguleren. In de binnentent heb je zowel bij de ingang als bij je voeteneind de mogelijkheid om een stuk stof weg te ritsen, waarachter zich een stuk gaas bevindt. Het doek van de buitentent staat op grondhoogte in het midden en wat hoger voor en achteraan.
Als je er met twee personen in slaapt met windstil, zonnig weer, met een horzijdeur en ook de voordeur op een kier. Dan hadden we eigenlijk altijd nog steeds een redelijke laag condens; als je met de hoofd tegen de buitentent aankwam dan kreeg je een regenbui van enkele druppels op je hoofd. Als ik dit vergelijk met de tentjes die naast mij stonden (oude Hilleberg tunneltent waar 1 persoon in sliep, MSR Hubba Hubba waar 2 personen in sliepen, goedkope tunneltent waar 1 persoon in sliep met deur dicht) dan had deze tent meer condens dan de anderen.

Waterdichtheid
Ondanks enorme stortbuien die de gehele dag en nacht aanhielden is de tent geheel droog gebleven. Ook de voortent was droog. Alleen de naad boven de deur lekte en beetje. Ik weet dat dit komt, omdat naden niet getaped zijn bij silnylon tenten, dus dat ik de naden nog even moet behandelen met seam seal.
Zonden scheerlijnen bewoog de tent nog een beetje bij rukwinden, maar met scheerlijnen stond hij echt als een huis. In zowel de voortent als je binnentent zijn lusjes aanwezig om een waslijntje te maken, om je natte kleren op te hangen.
Het doek blijft aardig gespannen tijdens regen. Het ging niet klapperen en ik heb alleen het voeteneind wat bij gespannen.

Eindoordeel
Voordelen:
- Veel ruimte
- Degelijke tent (zelfde dikte stoffen en coating als Hilleberg!)
- Veel ventilatiemogelijkheden
- Ruime binnentent
- Goede slecht weer tent

Nadelen:
- Redelijk wat haringen nodig (het is immers een tunneltent...)
- Ventilatie? (is denk ik gewoon onvermijdelijk bij kunststof tenten)
- Lage zijdeur en tenthoogte redelijk laag.

Het is een heel verhaal geworden, waar jullie hopelijk wat aan hebben. Ik ben eigenlijk heel tevreden over de tent. Hij is echt zo heerlijk ruim, goed en degelijk onderkomen tijdens je fietsvakantie. Eigenlijk had ik alleen minder condens verwacht vanwege de vele ventilatiemogelijkheden.
Tijdens zoektocht naar een andere tweepersoonstent heb ik in Excel een overzicht gemaakt van 28 tenten. Ik kan hier geen bijlage koppelen aan bericht en de info dumpen in dit bericht wordt onoverzichtelijk. Als iemand belang heeft bij een overzicht (inclusief maten, gewicht, waterkolom en nieuwprijs) kan ik het toesturen. Of misschien bestaat er optie om het hier op forum te zetten, maar ik lees niet dat bijlages koppelen of plaatjes plaatsen mogelijk is.
rienepien schreef: maar ik lees niet dat bijlages koppelen of plaatjes plaatsen mogelijk is.
Je hoeft hier maar heel even rond te kijken om te zien dat plaatjes plaatsen kan. Even de zoekfunctie gebruiken en je weet ook hoe. Als je bestand ergens online staat, kun je uiteraard gewoon de URL posten.

Ik ben benieuwd naar je overzicht, het klinkt heel nuttig voor wie ook op zoek is naar een tent!

Succes,

Carl
Ik zie blijkbaar iets over het hoofd, maar vind nergens de optie om een plaatje te uploaden (http://www.wereldfietser.nl/phpBB/faq.php#f33). Ik heb hem niet online staan, maar kijk of ik hem anders op mijn google pagina zet.

Inmiddels staat het plaatje op het web: https://plus.google.com/photos/10673935 ... rWmq5fwoAE
Hoe je foto´s kunt plaatsen op het forum kun je hier lezen.

Bovenin elke forum staan een aantal posts met algemene tips. Het is handig om die eens te bekijken.