Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff 500/14 50T crankstel gates belt drive - Forum Wereldfietser

Rohloff 500/14 50T crankstel gates belt drive

Wij staan op het punt aan de GDMBR te beginnen.

Wij rijden met de rohloff 500/14 en 50Tanden crankstel en de gates belt drive we hebben dus een rolafstand van 1,05m in de lichtste versnelling. Is dit licht genoeg? of kunnen we het eventueel oplossen met een voorblad van 39tanden.

Bedankt,
Lidje
Lidje, ik heb geen idee. Wel weet ik dat je naast een nieuw voorblad ook een nieuwe belt nodig zal hebben, een ketting kun je inkorten een belt niet.
Zet er eens een derailleurfiets (met een triple, voor goed vergelijk, en dezelfde wielomtrek) naast en ga dan eens één crankomwenteling vooruit in de lichtste versnelling. Kom je dan verder bij je Rohloff, dan kan een kleiner voorblad helpen (of een groter achtertandwiel, maar ik weet niet of dat wordt aangeraden). Komt de derailleurfiets verder: niets aan het handje.
Weet je zeker dat het 1.05 meter is, volgens de Gates/Rohloff manual is het minimale verzet dat mag met de naaf 2.09 meter (46x22).
Als het 1.05 m is, dan is dit meer dan genoeg. Ikzelf heb een 55/24 (2.29m) en geen enkel probleem bij 10 tot 15% klimmen (behalve mijn benen dan).
Lidje schreef:
we hebben dus een rolafstand van 1,05m in de lichtste versnelling.

Bedankt,
Lidje
Klopt dat wel? Lijkt me heel erg klein. Hoeveel tanden heeft het achtertandwiel en wat is de wielomtrek?
Eridanos schreef:Weet je zeker dat het 1.05 meter is, volgens de Gates/Rohloff manual is het minimale verzet dat mag met de naaf 2.09 meter (46x22).
Als het 1.05 m is, dan is dit meer dan genoeg. Ikzelf heb een 55/24 (2.29m) en geen enkel probleem bij 10 tot 15% klimmen (behalve mijn benen dan).
Als dit zo is, is de crank waarschijnlijk slechts een halve omwenteling rond gegaan.
Lidje schreef:Wij staan op het punt aan de GDMBR te beginnen.
rohloff 500/14 en 50Tanden
Is dit licht genoeg?
Je wilt toch niet zeggen dat je op zo'n reis gaat zonder eerst een fatsoenlijke probeertocht te maken hé?

Als die 1,05 meter een halve omwenteling van de cranck betreft komt de 2,10 m van een hele omwenteling nagenoeg overeen met een 1:1-overbrenging op een 28"-derailleurfiets. Dat geldt niet als een erg licht verzet. Ik ben blij dat ik een flink stuk lichter kan.
Maak je niet ongerust! Mijn ervaring is dat een heel klein verzet alleen zin heeft op verharde wegen, waar je de volle breedte van de weg kunt gebruiken. Op dirt roads, bospaden en single tracks is het bewaren van je balans veel moeilijker omdat je ook precies moet sturen. Een andere beperking is het slippen van je achterwiel op losse ondergrond. Een klein verzet helpt daar weinig. Afstappen en een stukje duwen op steile stukken is heel normaal en ook heel goed voor het ontspannen van je beenspieren en het weer onder controle krijgen van je adem.
Hallo Lidje,
Met deze verhouding kun je minimaal zo rond de 6 km/h rijden bij een normale trapfrequentie. Dat is over het algemeen meer dan voldoende.
Groet,
Marco
Maar licht is het niet. Het komt overeen met 1:1 op een 28"-derailleurfiets. Ik ben blij dat ik lichter heb. In Zwitserland ging ik vaak met 5 km/u en soms met 4 km/u de berg op en in dat laatste geval was 22 voor en 34 achter erg fijn.
zit momenteel met een 28inch wiel. 700X47mm. Het achterste kroontje heeft 20 tanden.

Ik dacht volgens de handleiding te lezen dat ik dan 1,05m had.
Of klopt dit niet?
Afgelegde afstand in 1ste versnelling bij 50 tanden voor, 20 tanden achter en een wielomtrek van +/- 2.24m (700x47c) = 50/20*0.279 (1ste versnelling Rohloff)*2.24 = 1.56m.
Dit komt +/- overeen met een verhouding (22tanden voor) / (32tanden achter) bij een derailleursysteem.
Lidje schreef:zit momenteel met een 28inch wiel. 700X47mm. Het achterste kroontje heeft 20 tanden.

Ik dacht volgens de handleiding te lezen dat ik dan 1,05m had.
Of klopt dit niet?
Nee, dit klopt inderdaad niet. Met 50 voor en 20 achter en een 47-622 band leg je in de kleinste versnelling per pedaalomwenteling (heel rondje) ongeveer 1,56 meter af.

Dit is vergelijkbaar met 22 voor en 32 achter bij een derailleurversnelling. Licht genoeg dus.
Dank voor de correcties op mijn commentaar. Ik kon niet controleren of die 1,05 resp. 2,10 m correct waren. Met het verzet is zo inderdaad niks mis.
hmmm...
Om relaxed bergop te fietsen met bepakking zou je toch beter kunnen kijken naar een 22 tanden achter tandwiel i.c.m met jou 50 tanden voorblad.

Ik fiets zelf ook op een 50/20 Zion (van Nicholas) Rohloff belt MTB en een 50/22 tands Pioneer (van Nicholas) 'reisfiets'. Met 50/22 trap je net wat lichter. Je moet alleen even controleren of er een belt met de geschikte lengte voor jou is.
Wist je dat er een app (in elk geval iPhone) is om dat uit te rekenen. De app heet:
"Gates Bicycle Drive Calculator". Je moet dan wel de lengte weten van je liggende achtervork.