Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Arctic Tour - Dempster Highway - Inuvik - Forum Wereldfietser

Arctic Tour - Dempster Highway - Inuvik

Wij zijn bezig met het voorbereiden van onze deelname aan de Arctic Tour van Cycle Canada (http://www.cyclecanada.com/Tour_Arctic.html) en we zijn benieuwd of er op dit forum ervaringen zijn met die reis en/of met zelf de Dempster Highway naar Inuvik fietsen?

En verder ben ik op zoek naar boekentips om me in te lezen over het hoge Noorden van Canada, vooral de geschiedenis, het leven daar nu en de oorspronkelijke bevolking (dus meer de mensen dan de natuur). Ik vind het altijd leuk om voorafgaand aan zo'n reis stevig te lezen, vandaar. Heeft iemand suggesties? Romans, reisverhalen en zeker fietsverhalen uit die regio zijn ook welkom.

Ik ben benieuwd!
Je kent de site "CrazyGuyOnABike" en bent de engelse taal machtig? Zoek daar op ' Dempster Highway' en je vind enkele prachtige verhalen. Nu nog roepen sommige foto's uit die reisverslagen direct een herinnering op van mijn eigen tocht.
In 2011 fietste ik van Vancouver via Vancouver Island en via Port Hardy (veer "Inside Passage") en Prince Rupert naar Inuvik. In Inuvik was er als verrassing voor mij het Great Northern Arts Festival. Ik heb van het festival genoten en bleef er de hele week. De oorzaak was nood: ik had op de Dempster door regen en modder mijn complete aandrijving (voortandwielen, ketting en cassette) om zeep geholpen en moest wachten op inderhaast bestelde reserveonderdelen die per luchtpost uit Whitehorse kwamen. In Inuvik is geen fietsenmaker. Wel had ik een vijl nodig om een tandwiel passend te maken: daarvoor ga je naar de lokale 'skidoo' reparatiedienst.

Ik raad je aan over de Chilkoot trail en de goldrush te lezen. Op weg naar Dawson City zul je de enorme afvalrupsen ('tailings' ) zien, die de goudbaggeraars ('dredges') hebben achtergelaten. Indrukwekkend, bezoek dat ding!.

Verdiep je in de cultuur van de 'First Nations' in Canada. Leer over de recente geschiedenis, de schande van de 'boarding schools', de introductie van alcohol en de vreselijke gevolgen ervan voor de cultuur van de eerste bewoners.

Overweeg een dagtocht (niet goedkoop) naar Tuktoyaktuk vanuit Inuvik per boot en watervliegtuig. Zodra de Dempster is doorgetrokken naar het noorden, raakt dat plaatsje zijn charme wellicht kwijt.

Verder kocht en las ik in Canada onderweg deze engelstalige titels - niet specifiek vooraf uitgezocht, maar ik heb me laten verrassen door het toevallige aanbod in lokale boekhandels. Uitgelezen zond ik de boeken naar huis in Nederland, als souvenir.

Ronald E. Seavoy - A New Exploration of the Canadian Arctic
ISBN 0-88839-522-1 CDN 17.95

Grant Lawrence - Adventures in solitude - What not to Wear to a SPAM Potluck and other stories from Desolation Sound
ISBN 978-1-55017-514-1 CDN 26.95
(waar het woord 'SPAM' staat, graag het nette engelse woord voor naakt [n*u*d*e] lezen, phpBB is preuts en de moderatoren op dit forum hebben die instelling niet aangepast naar meer Europese normen)

Lael Morgan - Good Time Girls of the Alaska-Yukon Gold Rush
ISBN 978-1-55110-994-7 CDN 17.95 Boekbespreking op GoodReads.com

Therese Remy-Sawyer - Living in Two Worlds - A Gwich'in woman tells her true story
ISBN 978-1-4269-1126-2 CDN 24.95

Anthony Brandt - The man who ate his boots - The tragic history of the search for the northwest passage
ISBN 978-0-307-27656-8 CDN 18.95

Als jij andere interessante titels heb gelezen, of meeneemt of onderweg tegen komt, dan houd ik mij aanbevolen voor suggesties.
Hartelijk dank, aardvark - ik zag je reactie nu pas, want ik had niks meer verwacht eigenlijk!

Wat jij beschrijft is inderdaad ook wat wij gaan doen: over Vancouver Island en dan met de Inside Passage varend noordwaarts. Sinds januari zijn we bezig geweest met een aantal van de dingen die jij ook noemt: de excursie naar Tuk (beetje duur inderdaad), lezen over de goudkoorts (ik vond 'The Klondike Fever' van Pierre Berton geweldig en ik zie ernaaruit om wat van die historie terug te zien in Dawson en omgeving - oja, we hebben ook Charlie Chaplin's 'Gold Rush' gekeken trouwens!) en over de First Nations, al kan ik zeker nog wel wat leestips gebruiken, dus dank daarvoor, ik ga op zoek!

Ik schrik er wel van dat je op de Dempster je hele aandrijving om zeep had geholpen. Nou hoeven wij vanaf Inuvik niet meer te fietsen (we vliegen terug), maar toch... wat voor materiaal had je? Ik heb door Afrika op één set Deore XT 10.000 km kunnen rijden (ketting & cassette), ik hoop dat zo'n zelfde set toch echt wel de Dempster gaat overleven!

Dat je het van phpBB niet over bloot mag hebben, tss...

Groet,

Louise
Ach, dat van mijn aandrijving had voor een deel te maken met een iets te optimistische inschatting van de resterende levensduur ervan. Ik wilde voor de Dempster nog geen nieuwe set monteren, maar juist direct erna. Daarnaast had ik twee dagen tamelijk regenachtig weer en daardoor veel last van het beruchte slijk wat dan ontstaat. Op hele stukken zakte ik 1 - 3 cm weg en wierp daarmee erg veel modder in mijn aandrijving. Op enig moment waren de tandwielen voor zo puntig geworden dat de ketting oversloeg, enkele punten braken zelfs deels af.

Ik had zelf ook Deore XT, maar die set had er al flink wat km's opzitten. Ik wijt het echt aan mijn roze bril, en dus aan mijzelf. Niet aan het materiaal.

Zonder die slechte planning had ik nooit contact gelegd met wat oorspronkelijke inwoners, waaronder een oudere dame die uit eigen ervaring nog wist hoe je een zeehondenhuid, bij voorkeur van een wijfje vanwege de kleinere haarfollikels (lekkage), om het frame van een kano vastnaait. Weliswaar gebruikten we ditmaal kevlar als huid, maar het leren bouwen, onder begeleiding, van een traditionele kano in één week, tijdens de GNAF, maakte me een prachtige ervaring rijker. En dan heb ik niet eens over de gezellige maaltijden met de locals, omdat wij, een fanatieke Tsjech en ik, met de vrijwilligers van het festival mochten meegenieten van de voorzieningen van de eetzaal, omdat we zo leergierig en volhoudend waren.

Als laatste nog een toeristische tip: bezoek in Inuvik de gemeenschappelijke kas, omdat je daar meer kunt ervaren wat het is om zo noordelijk te wonen & te tuinieren.
Wel gaaf dat je er net was tijdens dat festival! Wij gaan dat mislopen, zie ik, we zijn er pas in augustus.

Hoe was het weer trouwens - je had dus kennelijk een natte zomer?

Louise
Eigenlijk kende ik maar 3 natte dagen van Vancouver tot in Inuvik. Eentje viel samen met de oversteek Port Hardy naar Prince Rupert. Jammer enerzijds, het uitzicht was daardoor beperkt. Prettig anderzijds, omdat ik droog zat achter glas en de voorzieningen op de veerboot uitstekend waren. De overige twee zaten in het stuk vóór Eagle Plains. Ik arriveerde daar als natte, druipende hond (stonk ook vast en zeker zo :)). Op de terugweg van Inuvik naar Dawson City nog wel één keer een dreigende onweersbui gezien, maar ik had slechts een tiental minuten te maken met een uitloper ervan. De weken erna waren droog. Dus nee, geen natte zomer.
We zijn inmiddels, na een terugreis van drie dagen vanuit Inuvik, terug van de Tour Arctic. Het was geweldig! Een indruk geeft het weblog van onze Canadese vrienden Rae en Ursula, met wie we samen waren. Vooral veel mooie foto's daarop!

Wij hadden wél een natte zomer; het was in het gebied van de Dempster Highway in juni prachtig geweest, maar sindsdien een uitgesproken slechte zomer. De grootste nattigheid hadden wij op de middelste twee dagen, dus voor en na Eagle Plains. En zoals dat gaat: zo werd het wel heroisch! Ik ben twee keer helemaal tot stilstand gekomen door alle aangeslibde modder op mijn wielen, gelukkig steeds maar voor korte stukjes. Het was ook een paar keer goed koud, gelukkig niet veel echte last van gehad. En ik was na die twee zware dagen wel moe, maar ik kon alles blijven fietsen.

Ons materiaal heeft het goed gehouden, al kan ik me nu wel voorstellen wat er met je ketting en cassette kan gebeuren. Er zijn van de groep van 24 fietsers maar liefst 9 derailleurs (of hangers) gesneuveld in de blubber.

En het was vooral erg mooi. Hoogtepunt vond ik trouwens zeker ook de White Pass, dus meteen na de veerboot bij Skagway de bergen over via de historische goudkoortsroute. Dawson ook erg leuk, vanuit die geschiedenis. En daarna de grote, uitgestrekte wildernis is. Als je de Dempster Highway aandurft, is het een geweldige fietservaring!

Inuvik viel me trouwens wat tegen, ik vond het wat deprimerend en ongastvrij. We zijn in het hotel zelfs ronduit afgezet door een hurkerige kelner. Maarja, dat hoort er ook bij, de verlatenheid van zo'n stadje aan het einde van de wereld. De kas was inderdaad de moeite waard! We zijn ook nog naar Tuk geweest, via de delta van de McKenzie rivier. Wat een armoe, maar wel bijzonder om te zien - en om heel even kopje onder te gaan in de Noordelijke IJszee (brrr!).

Groet,

Louise