Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein naar Bordeaux en Route naar Santiago - Forum Wereldfietser

Trein naar Bordeaux en Route naar Santiago

Hoi,

Heeft iemand tips om makkelijk met de trein naar Bordeaux te reizen vanuit Utrecht?
Ik wil vanuit daar op de fiets naar Santiago. Iemand enig idee hoe lang je daar over doet, via de Jacobs route? Inschatting 70-100km/dag.
Bedankt!
Rotterdam Centraal
vertrek 10:08
Antwerpen Centraal
aankomst 11:24
overstappen op de trein naar Rijsel (station Lille Flandres)
vertrek 11:49
Aankomst in Rijsel 13:50
Overstappen op de TGV naar Bordeaux. Fietsen kunnen mee. Wel reserveren
Vertrek 14:45
Aankomst in Bordeaux 20:37
Voor alle kaartjes en reserveringen: www.treinreiswinkel.nl
Hallo Francien,

Makkelijk bestaat niet naar Bordeaux is mijn ervaring.
Ik heb in juni zelf deze reis gemaakt maar ben weggebracht naar Lille want het eerste gedeelte vind ik nogal omslachtig.
Ik zou overigens die trein van 14:45 niet meer nemen want dat is het eerste gedeelte een stoptrein en vanaf Parijs stop hij nog een aantal keer.
Er zijn ook tal van tgv's die naar Parijs gaan vanaf Lille in een uur. Dan fiets je in Parijs naar Austerlitz wat ook nog leuk is.
Er zijn tgv's vanaf Austerlitz die in een keer naar Bordeaux gaan in +/- 3 uur tijd.
Reken op een dag of 9 fietsen vanaf Pied de Porte, Bordeaux 2 dagen extra. Hierin zit ook nog een rustdag in Burgos. Ik fietste wel 100 per dag.
Ik heb zelf nog de ochtendtrein naar Dax genomen aangezien het eerste gedeelte vanaf Bordeaux mij nogal saai leek. (Eindeloze lange wegen met alleen maar bos)
Wij hebben de fietsen en bagage door Soetens naar Bordeaux laten brengen en zijn zelf gevlogen. Was heel relaxed. We hebben Le Mans - Lille Europe per tgv gedaan (we reden de andere kant op, terug naar huis) met gereserveerde plaatsen voor de fiets, dat was niet relaxed want ondanks de gereserveerde fietsplaats wil dat niet zeggen dat er plaats voor de fiets is. In onze trein zaten nogal wat mensen die enorme hutkoffers als bagage meehadden, deze bagage stond op de fietsenplek. Regelmatig moesten onze fietsen uit de trein omdat iemand tijdens een stop bij z'n bagage moest. Wij reisde begin augustus, misschien dat een andere periode andere ervaringen oplevert.
pinkbike schreef:Wij hebben de fietsen en bagage door Soetens naar Bordeaux laten brengen en zijn zelf gevlogen. Was heel relaxed. We hebben Le Mans - Lille Europe per tgv gedaan (we reden de andere kant op, terug naar huis) met gereserveerde plaatsen voor de fiets, dat was niet relaxed want ondanks de gereserveerde fietsplaats wil dat niet zeggen dat er plaats voor de fiets is. In onze trein zaten nogal wat mensen die enorme hutkoffers als bagage meehadden, deze bagage stond op de fietsenplek. Regelmatig moesten onze fietsen uit de trein omdat iemand tijdens een stop bij z'n bagage moest. Wij reisde begin augustus, misschien dat een andere periode andere ervaringen oplevert.
Ik heb wel eens die hutkoffers uit het fietsenhok gehaald. Toen de eigenaren reageerden wees ik op het bordje: gereserveerd voor fietsen! Je betaalt niet voor niets 10 Euro extra.
Overigens is Le Mans een tussenstop, maar is Rijsel het beginpunt van de TGV naar Bordeaux en de trein is niet al gevuld.Je moet gewoon zorgen dat je tijdig bij de juiste deur bent om je fiets in te laden.
Bovendien is na 15 augustus het Franse hoogseizoen voorbij.
Eigenlijk geen antwoord op je vraag, maar waarom ga je niet vliegen? In no time ben je met Ryanair in Bordeaux als je vanaf Eindhoven vliegt. Is volgens mij de eenvoudigste, snelste en goedkoopste oplossing. Je moet even je eventuele milieu-bezwaren opzij zetten, maar misschien toch het overwegen waard. Het bevalt ons (zelfs met onze tandem) erg goed.
Ondanks dat het een TGV is tussen Parijs en Bordeaux schiet de totale rit geen klap op. Vooral Parijs kost je veel tijd. Zelf verbaasde het mij destijds, met een auto vanuit Nederland ben je uren eerder in Bordeaux dan met de trein. Zoals hierboven gemeld is omgeving Bordeaux uitermate saai en vlak. Vanuit Biarritz starten is ongetwijfeld veel leuker. Zit je tenminste snel in de bergen.
Stekeltje schreef:Ondanks dat het een TGV is tussen Parijs en Bordeaux schiet de totale rit geen klap op. Vooral Parijs kost je veel tijd. Zelf verbaasde het mij destijds, met een auto vanuit Nederland ben je uren eerder in Bordeaux dan met de trein. Zoals hierboven gemeld is omgeving Bordeaux uitermate saai en vlak. Vanuit Biarritz starten is ongetwijfeld veel leuker. Zit je tenminste snel in de bergen.
Je hoeft helemaal niet naar Parijs, want er gaat een rechtstreekse trein van Rijsel naar Bordeaux. Doet er inderdaad bijna zes uur over, maar met de auto red je dat echt niet. Is met de auto 782 km en je komt vast wel een paar keer in de file, verder moet je ook nog wel eens stoppen om te rusten, te plassen, te eten en te tanken.
In de TGV is een restauratie. Je kunt lekker ontspannen een boek lezen, van achter je scherm wat werken of een spelletje doen.
Je hoeft helemaal niet naar Parijs, want er gaat een rechtstreekse trein van Rijsel naar Bordeaux.
Dat is mooi, dat zal zeker schelen. toen wij een jaar of 10 geleden gingen moesten we toch echt over Parijs met uren vertraging wegens al dat overstappen. Idd is het reizen in de TGV verder prima te doen.
Stekeltje schreef:
Je hoeft helemaal niet naar Parijs, want er gaat een rechtstreekse trein van Rijsel naar Bordeaux.
Dat is mooi, dat zal zeker schelen. toen wij een jaar of 10 geleden gingen moesten we toch echt over Parijs met uren vertraging wegens al dat overstappen. Idd is het reizen in de TGV verder prima te doen.
Tijden veranderen. Zoekt eerst altijd de huidige situatie uit :idea:
alfredhog schreef:Eigenlijk geen antwoord op je vraag, maar waarom ga je niet vliegen? In no time ben je met Ryanair in Bordeaux als je vanaf Eindhoven vliegt. Is volgens mij de eenvoudigste, snelste en goedkoopste oplossing. Je moet even je eventuele milieu-bezwaren opzij zetten, maar misschien toch het overwegen waard. Het bevalt ons (zelfs met onze tandem) erg goed.
Vliegt Ryanair nog wel vanaf Eindhoven op Bordeaux? Ik zie de verbinding niet op de site van deze stuntmaatschappij staan. En of het voor mensen uit de Randstad allemaal eenvoudiger en goedkoper is betwijfel ik.
Met de trein zet je je fiets in Den Haag HS simpelweg in de trein, stapt in Antwerpen en Rijsel over en je bent midden in Bordeaux op de fietsroute vanuit het centrum langs de Garonne of richting camping. Mijn fiets is rijklaar om direct op te stappen.
Voor Eindhoven Airport moet ik eerst met de trein naar Eindhoven en vanuit het station op de fiets naar de luchthaven. Daar heb ik toch ruim de tijd nodig om mijn fiets in te pakken en in te checken. Op de luchthaven van Bordeaux moet ik wachten op mijn fiets, vervolgens mijn fiets uitpakken en fietsklaar maken en banden oppompen. Vervolgens vanaf de luchthaven mijn weg zoeken naar Bordeaux en naar de camping. De wegen naar luchthavens zijn meestal niet aantrekkelijk om te fietsen. Verder vliegt Ryanair vaak al zeer vroeg in de morgen. Er zijn bij Eindhoven Airport twee hotels: prijzen vanaf € 66 - of € 86,- .

Wat is het risico dat Ryanair de vlucht heeft geannuleerd? Of dat er toch iets mis is met je ticket, waardoor je ineens wordt geconfronteerd met stevige extra kosten?
Ryanair vliegt alleen nog vanuit Brussel Charleroix naar Bordeaux. Vanaf Amsterdam vliegt de KLM rechtstreeks (cityhopper, weet niet of daar altijd fietsen in kunnen).
Transavia vliegt vanaf Rotterdam tot eind oktober naar Bergerac in de Dordogne, dat is niet zo heel ver van Bordeaux en vandaar kun je ook aanhaken op een Santiago-route.
peter de rijk schreef:Ryanair vliegt alleen nog vanuit Brussel Charleroix naar Bordeaux. Vanaf Amsterdam vliegt de KLM rechtstreeks (cityhopper, weet niet of daar altijd fietsen in kunnen).
Transavia vliegt vanaf Rotterdam tot eind oktober naar Bergerac in de Dordogne, dat is niet zo heel ver van Bordeaux en vandaar kun je ook aanhaken op een Santiago-route.
In de Cityhopper van de KLM kunnen fietsen mee. Op de site van de KLM kun je nu ook zien wat het meenemen van een fiets per bestemming kost: http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare ... /index.htm


Van Bergerac naar Bordeaux is over de grote weg 113 km. Reken voor rustige wegen toch nog op wat extra.
Pas op dat Cyrano met zijn neus je banden niet lek prikt :lol:
TS wil naar Santiago, vanuit Bergerac is het 33 km langer dan vanuit Bordeaux naar St. Pied de Port, zo leert Google Maps (fietroute) :wink: ...
Als ze per se eerst naar Bordeaux wil en van daaruit eerst een saai stuk wil rijden, heb ik niks gezegd.
peter de rijk schreef:TS wil naar Santiago, vanuit Bergerac is het 33 km langer dan vanuit Bordeaux naar St. Pied de Port, zo leert Google Maps (fietroute) :wink: ...
Als ze per se eerst naar Bordeaux wil en van daaruit eerst een saai stuk wil rijden, heb ik niks gezegd.
Inderdaad: TS wil naar Santiago. Vanaf Poitiers biedt Clemens Sweerman echter met zijn Sint-Jacobsroute twee varianten: via Angoulême naar Dax, of via Saintes en Bordeaux naar Dax.
Overigens is Bordeaux een bezoek zeker waard: een échte fietsstad!
Ik vind dat die "saaiheid" nogal overtrokken wordt.
bert sitters schreef:
peter de rijk schreef:TS wil naar Santiago, vanuit Bergerac is het 33 km langer dan vanuit Bordeaux naar St. Pied de Port, zo leert Google Maps (fietroute) :wink: ...
Als ze per se eerst naar Bordeaux wil en van daaruit eerst een saai stuk wil rijden, heb ik niks gezegd.
Inderdaad: TS wil naar Santiago. Vanaf Poitiers biedt Clemens Sweerman echter met zijn Sint-Jacobsroute twee varianten: via Angoulême naar Dax, of via Saintes en Bordeaux naar Dax.
Overigens is Bordeaux een bezoek zeker waard: een échte fietsstad!
Ik vind dat die "saaiheid" nogal overtrokken wordt.
Bovendien kun je vanaf Bergerac naar Saint-Jean-Pied-de Port Les Landes ook moeilijk ontwijken, of je moet een grote lus naar het oosten nemen.
Overigens gaat ook de andere variant van Clemens Sweerman niet ver ten oosten van Bordeaux. Je kunt ook een stukje Luc Oteman doen langs de Garonne en dan overstappen op Sweerman naar Santiago.
peter de rijk schreef:Ryanair vliegt alleen nog vanuit Brussel Charleroix naar Bordeaux..
Ik vind de naam Luchthaven Brussel-Zuid/Charleroi erg misleidend. Dit vliegveld ligt op 60 km ten zuiden van Brussel!
bert sitters schreef:Ik vind de naam Luchthaven Brussel-Zuid/Charleroi erg misleidend. Dit vliegveld ligt op 60 km ten zuiden van Brussel!
Dat is vast en zeker ook de schuld van die stunters van Ryanair, Bert. :wink:
peter de rijk schreef:
bert sitters schreef:Ik vind de naam Luchthaven Brussel-Zuid/Charleroi erg misleidend. Dit vliegveld ligt op 60 km ten zuiden van Brussel!
Dat is vast en zeker ook de schuld van die stunters van Ryanair, Bert. :wink:
Klopt ook nog, want de luchthaven heette Gosselines. Veel activiteiten waren er niet, totdat Ryanair het al jaren ingeslaapte vliegveld ontdekte en er een uitvalsbasis van maakte. Dankzij allerlei voordeeltjes en feitelijk verkapte subsidies van de Waalse overheid kon Ryanair er zeer voordelig terecht.

Ryanair begon met het gebruik van de naam Brussel-Zuid. Veel passagiers dachten dat de luchthaven niet ver van station Brussel-Zuid lag en niet 60 km ten zuiden van Brussel.
Het werd echter een succes en ook andere prijsstunters kwamen. Ryanair bleef echter verreweg de grootste.

De Waalse overheid investeerde veel geld in de luchthaven. Was immers een welkome economische motor voor het in problemen verkerende Charleroi, waar de industrie bijna geheel verdwenen is en dat een werkloosheidcijfer van ruim 26% kent.

De luchthaven en het Waalse Gewest werden door de EC veroordeeld tot het betalen van een flinke boete voor de niet toegestane overheidssubsidies aan Ryanair.
In beroep werd de boete ingetrokken, omdat de EC een vormfout had gemaakt.

Rond de luchthaven floreren nu acht hotels. Een flink aantal passagier boekt een goedkope vlucht, maar moet wel een nacht in een hotel doorbrengen, om 's morgens vroeg de eerste vlucht te halen.

De luchthaven heet nu officieel Aeroport de Charleroi - Bruxelles Sud.
Het aantal passagiers groeit nog steeds als kool. Afgelopen hoogseizoen werd aan de passagiers dringend geadviseerd om vanwege alle drukte drie uur voor vertrek bij de incheckbalie aanwezig te zijn: en dat voor een slechts relatief korte vlucht in Europa! Schenen soms chaotische taferelen geweest te zijn op de overvolle luchthaven.

Ryanair heeft wel een tegenslag gehad. Doordat Brussel zelf vanuit Londen gemakkelijker en sneller bereikbaar is met de Eurostar-trein, moest Ryanair de vluchten vanaf Londen naar deze luchthaven staken. Hier wint de trein het dus van een luchtvaartprijsstunter :idea:
bert sitters schreef:
Stekeltje schreef:
Je hoeft helemaal niet naar Parijs, want er gaat een rechtstreekse trein van Rijsel naar Bordeaux.
Dat is mooi, dat zal zeker schelen. toen wij een jaar of 10 geleden gingen moesten we toch echt over Parijs met uren vertraging wegens al dat overstappen. Idd is het reizen in de TGV verder prima te doen.
Tijden veranderen. Zoekt eerst altijd de huidige situatie uit :idea:
@ Bert
Lang geleden dit draadje maar ineens actueel voor mij geworden. Waarschijnlijk kijk ik verkeerd maar alle TGV verbindingen die naar Bordeaux rijden vanuit Nederland lopen via Parijs. Waar heb jij die verbinding om Parijs heen gevonden ?