Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brander - Forum Wereldfietser

Brander

Hallo,

Ik ben van plan binnenkort een nieuwe brander aan te schaffen. De keuze wil ik gaan maken uit:
MSR Whisperlite
MSR Dragonfly
Optimus Nova

Of zijn er nog andere opties?

Nu hoor ik verschillende geluiden van de MSR branders, met name de pomp schijnt daar een zwak punt te zijn? Wat zijn jullie ervaring hiermee?
De Optimus heeft een aluminium pomp. Is dit de oplossing?

Graag jullie hulp.
Wat denk je van Primus www.primus.se (het lichtste model weegt slechts 96 gram) of Trangia www.trangia.se (beide in het engels), of het slimme Lundgren www.lundgren.biz (nu alleen in het zweeds, binnenkort ook in het engels).

Cheers,
Sebastian

Wij hebben pas een Optimus Nova aangeschaft en deze twee weken uitgetest. Deze bevalt ons erg goed. We hebben zelfs probleemloos ruim een week op diesel kunnen koken zonder schoon te maken, en daarna (weer zonder schoonmaken, we waren namelijk de sleutel die je daarvoor nodig hebt al de eerste dag verloren) overgestapt op wasbenzine. Ook dit ging prima.
GTM schreef:MSR Whisperlite
Nu hoor ik verschillende geluiden van de MSR branders, met name de pomp schijnt daar een zwak punt te zijn? Wat zijn jullie ervaring hiermee?
Ik heb een whisperlite van het oude type met "plastic" pomp. Ik ben er tevreden mee, en heb na een stuk of (ff schatten) 30 weken fietsvakantie nog geen probleem. Wel pas ik er mee op dat ik iets forceer en smeer de pomp (schroefdraad en rubbers) af en toe met vaseline. Je kunt niet alle brandstoffen stoken, maar ik verwacht niet dat ik in landen kom waar men geen autobenzine verkoopt. In de loop der tijd wordt de brander overigens beter regelbaar. In het begin had ik wel eens problemen met verstoppen en moest met het ding gaan schudden, maar na een paar jaar was dat er ook af.
De tegenwoordige types hebben wat aluminiumonderdelen aan de pomp, daar heb ik geen ervaring mee.
De whisperlite heeft zeker als voordeel dat hij goedkoper is dan andere MSR-branders en je krijgt niet het geluid van een startende F16 zoals bij de dragonfly. 8O 8O 8O
Leon
Ik ben het helemaal eens met Sebastiaan. We gebruiken al enige tijd een spiritusbrander en dat bevalt heel goed. Qua formaat niets groter dan een pannenset, maar dan zit de brander er al in.

De brander kan niet kapot en is erg eenvoudig te bedienen. Geen pompjes, ventieltjes of knopjes. Vullen met spiritus, lucifer erbij en koken maar.

Heel windvast, heeft al een ingebouwd windscherm.

Bovendien: in aanschaf heel goedkoop (vergeleken met een benzinebrander)

Nadelen:
- niet zo heel heet
- beschikbaarheid brandstof. In NL geen probleem, maar daar buiten een vraagteken. In Portugal konden we met goed zoeken goed aan spiritus komen, maar dat zegt niet alles.

Hallo,

ik gebruik ook de whisperlite int. en ben ook zeer tevreden. Handig, compact, je kan overal tanken.

De keuze van je brander zal vooral afhangen van waar je naar toe wil:

blijf je in streken waar je wel geregeld een supermarkt tegenkomt, koop dan een gewone benzine brander voor coleman-fuel. Dit is de goedkoopste, maar ook meeste beperkenden optie.
Als je kiest voor bv een whisperlite kan je koken op loodvrije benzine, petroleum en kerosine (en nat Coleman-fuel). hiermee kom je normaal gezien overal toe. uitgezonderd...
Afika, sommige stukken van Azië....

Dus kies vooral een brander ifv je bestemmingen.