Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iemand een Dazer te leen/te koop? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Iemand een Dazer te leen/te koop?

Ed kettingvet schreef: Tsja,2 seconden ....voorwaarde om (om het even hoe) te kunnen reageren is natuurlijk dat er daar mogelijkheid/tijd voor is.
Trouwens, ik heb nergens "aardig zijn" als oplossing aangegeven.
Maar ik heb je tot nu toe nog geen enkele concrete tip weten te geven in dit topic, alleen maar kritiek op hoe anderen het aanpakken.
En het gaat hier net om situaties zoals Robertjan die omschrijft waarin men maar enkele seconden (of nog minder) tijd heeft om te reageren uit lijfsbehoud.

Als je toch zoveel van dit onderwerp weet, dan zouden mensen iets kunnen hebben aan tips hoe je je best reageert in situaties zoals Robertjan geeft. Zolang je je beperkt tot het afkraken van de oplossingen die mensen nu gebruiken, zijn je bijdragen waardeloos.

Renaat
Afgelopen weekend nog meegemaakt. Op een onverhard paadje met nogal wat mul zand en door auto's en andere voertuigen veroorzaakte gleuven geconcentreerd aan het sturen om vooruit te komen en niet om te vallen. Ik reed een vrijstaand huisje voorbij en plotseling verscheen de luid blaffende hond. Hij bleef op zijn erf (dus deed zijn "werk" goed), maar ik schrok me wezenloos en moest alle zeilen bijzetten om niet met fiets en al om te kukelen. Het ging hier om een gewoon vrijstaand huis en niet om een boerderij. Er zijn technische oplossingen om vrijstaande huizen te beveiligen. Een waakhond is dus eigenlijk per definitie overbodig. Maar als je dan zo nodig een hond wilt, laat onschuldige voorbijgangers met rust. Dat kun je zo'n dier leren. Het is voor jezelf als eigenaar die op een rustige plek woont, ook wel zo fijn, lijkt mij...

De bedoeling was aan te sluiten aan de quote over plotseling blaffende waakhonden. Dat ging dus niet helemaal goed :)
Ed kettingvet schreef:
Polling schreef:Als je zegt dat je je aan de plaatselijke cultuur moet aanpassen, mag je dus de loslopende/wilde/zwerfhonden wegjagen en mishandelen. Doen de locals ook. Hoort bij de cultuur....
Van sommige mensen kan men zo'n reactie verwachten, daarom schreef ik ook:
Ed kettingvet schreef:
je zou als beschaafd mens toch minstens wat respect kunnen tonen.
Sorry hoor, maar als ik echt bedreigd wordt door een agressief beest, met het risico dat ik hondsdolheid oploop, dan denk ik echt niet: "Ach, wat een lief hondje." Of die agressie nu komt door een verkeerde behandeling of een onjuiste africhting, maakt bij mij op dat moment niet uit. Als het dier geen gehoor geeft aan mijn oproep om op te houden en rechtsomkeerd te maken, is bij mij ook geen respect meer en ben ik bereid om alle middelen in te zetten om dat beest van mij af te houden.
Dat geldt ook voor de omgang met mensen. Het is in het algemeen verstandig om beheerst en beschaafd te reageren op mensen die een grote bek opzetten of jou fysiek bedreigen. In de praktijk wil het nog wel eens gebeuren dat je een grote bek teruggeeft. Daar heeft je "gesprekspartner" in dit geval in feite zelf om gevraagd.

Degene die zich verdedigt staat in zijn recht. De aanvaller (hond of mens) zit fout.
bert sitters schreef:...als ik echt bedreigd wordt door een agressief beest, met het risico dat ik hondsdolheid oploop...
Als een dier besmet is met rabies veranderd dat zijn gedrag:
  1. beesten die normaal mensen ontliepen gaan ze bijvoorbeeld juist opzoeken;
  2. een hond die anders nooit iemand beet, gaat dat wel doen.
Dus: (blaffende) honden bijten niet, maar honden met rabies wel.

De hersens van het beest zijn aangetast: methoden die eerst werkten op de hond (dazer, stenen gooien, streng toespreken, etc.) zullen niet meer werken. Waarschijnlijk ben je al gebeten voor je er erg in hebt.
Revanho schreef: Maar ik heb je tot nu toe nog geen enkele concrete tip weten te geven in dit topic,
Waarom zou ik wel concrete tips gaan geven wanneer de basisaanpak zelfs niet word begrepen / opgemerkt.
Concrete tips zal ik nooit geven via forums o.d., enkel en alleen al voor het feit dat elke situatie een specifieke aanpak vergt.
Revanho schreef:.
zijn je bijdragen waardeloos.
Maar je leest ze wel.
Ed kettingvet schreef: Waarom zou ik wel concrete tips gaan geven wanneer de basisaanpak zelfs niet word begrepen / opgemerkt.
Om de eenvoudige redenen dat je anderen bekritiseert over hun aanpak maar geen enkel alternatief biedt.
Ed kettingvet schreef: Concrete tips zal ik nooit geven via forums o.d., enkel en alleen al voor het feit dat elke situatie een specifieke aanpak vergt.
Je maakt het jezelf wel erg makkelijk. En denk je nu werkelijk dat iemand gelooft dat jij in de seconden dat mensen soms maar hebben om te reageren jij wel altijd een specifieke aanpak kan bedenken?
Ed kettingvet schreef: Maar je leest ze wel.
Het lijkt me voor de hand liggend dat ik pas kritiek geef op wat iemand schrijft nadat ik het gelezen heb. Logisch, niet?

Renaat
Als moderator het topic opgeschoond van reacties over al dan niet iets toevoegen en al dan niet begrijpend lezen. Blijft over de inhoudelijke bijdragen waarin men in meer of mindere mate zijn of haar eigen aanpak progageert. Een lezer kan dan er het hare/zijne van denken en een keuze maken.

Hoewel sommige bovenstaande reacties als prikkelend en/of scherp opgevat kunnen worden, bevatten deze geen persoonlijke aanvallen, doch observaties. Gelieve dan ook al dan niet te reageren, doch inhoudelijk.

Robertjan -Tijdelijk 5e moderator, omdat er 3 van de 4 op vakantie zijn...-
Larsfietsthard schreef:Aangezien €40 niet in mijn budget past ben ik nog op zoek naar een goedkope Dazer of iemand die hem wil uitlenen voor mijn tocht door Roemenië, van 24 juli t/m 15 augustus.
Alvast dank!
Intussen zit je fietsvakantie er op, ben benieuwd hoe dikwijls je de Dazer hebt moeten gebruiken?
net dit topic ontdekt en gelezen.....
even dit: een Dazer werkt bij sommige honden goed bij andere dan weer niet, conclusie: onbetrouwbaar

ook nog even dit , honden hebben helemaal niks te zien met de "natuur" honden leven niet in de natuur , die dieren zijn kweeksels van de mens, hun gedrag of wangedrag is de fout van de mens (meestal) want het gebeurt zeker ook dat wanneer een hond toch goed is opgevoed deze op een gegeven moment in de fout gaat , waarschijnlijk door een plotse gebeurtenis waar de instincten van het dier de bovenhand halen....

als je in den vreemde word lastig/aangevallen door een hond is hard rennen of fietsen idd geen oplossing, roepen en veel kabaal maken helpt soms , een fietspomp helpt ook soms waar je een flinke mep mee uitdeeld maar enkel bij zwakke honden, beter is nog in landen waar het risico groot is op je bovenbuis een stevige stok te bevestigen (klitebandje) die snel te pakken is in geval van nood...
1 hond is meestal niet echt gevaarlijk , ik zeg wel "meestal" als ze met meerdere zijn dan moet je wel oppassen en zijn alle middelen gerechtvaardigd om je te verdedigen...

een kwispelende hond die je achterna holt al blaffend of naast je loopt en blaft is meestal geen probleem echter eentje dat minder blaft maar grommend op je afkomt moet je voor oppassen , dat zijn de bijters....

een stevige stok is doorgaans het meest doeltreffend, een steen veel minder, omdat wanneer je er naast gooit je mss de tijd niet meer hebt om je te herpakken, een stok daarentegen is veel doeltreffender omdat je die blijft vasthouden en doorgaans is 1 rake tik voldoende , maar het moet dan wel goed raak zijn!

deze raadgevingen zijn enkel van toepassing op honden zonder enige opvoeding of training, straathonden dus, een afgerichte hond die op je afkomt doe je helaas niks tegen, het enige wat je daar kan tegen doen is stokstijf stil staan , dan valt deze je niet aan.....en hopen dat de eigenaar komt opdagen...

verder is er een heel groot verschil tussen de loslopende honden die je in Nederland en België tegenkomt en de honden die je in Roemenië kan tegenkomen, hou daar wel rekening mee.....

even mijn gedacht uit eigen ervaring....
Naast het stilstaan ook je armen gekruist voor je borst doen zodat ze niet naar je handen gaan bijvoorbeeld. Tip die ik van collega politie mannen en hondenafrichters heb gekregen.
Inge1 schreef:Naast het stilstaan ook je armen gekruist voor je borst doen zodat ze niet naar je handen gaan bijvoorbeeld.
Waar gaan ze dan wél naartoe?
johnny-vs schreef:een stok daarentegen is veel doeltreffender omdat je die blijft vasthouden en doorgaans is 1 rake tik voldoende , maar het moet dan wel goed raak zijn!
Stoere mannentaal.
Jonathan schreef: Waar gaan ze dan wél naartoe?
Als je vorige dierenbeulen praktijken toepast nergens meer.
Ik heb ook honden, twee grote harige beesten die gek op fietsers zijn. Zodra ze er een in de peiling krijgen gaan ze er huilend op af want degene die de fietser als eerste op de grond weet te krijgen heeft natuurlijk de beste plek. De fietser wordt dan helemaal afgelebberd en ook wordt er enthousiast getongzoend, jammer dat de meeste fietsers het niet kunnen waarderen, beetje flauw is het wel ja. :wink:

Schreeuwen helpt niet want dan worden ze alleen maar enthousiaster, agressief reageren is het domste wat je kunt doen want dan worden zij ook boos, ook niet de armen voor de borst want dan valt de fiets en je moet juist zorgen dat de fiets tussen jou en de hond staat .. negeren en rustig doorfietsen is hier het beste (als dat lukt tenminste). Of het gelebber voor lief nemen. :D
Gelukkig komen er hier bijna nooit fietsers en ben ik dus het enige slachtoffer.

Nu krijg ik natuurlijk te horen dat honden aan de lijn moeten enzo, maar de wereld is er niet alleen voor fietsers. Honden beschermen erf, huis, vee, mensen en ze horen gewoon bij het leven. Iemand met bv wat schapen en geiten kan vaak niet zonder hond, vooral niet in gebieden met wolven.

Mijn honden hebben bv al heel wat vossen, veelvraten, dassen en ander tuig bij de kippen vandaan gehouden. Denk ook dat wilde zwijnen ruiken dat ze maar beter een blokje om kunnen lopen, erg fijn want een wild zwijn in je tuin is een ramp. En op herten en elanden die je moestuin leegvreten/vertrappen zit je ook niet te wachten.

Heb ook een tijd bij een skipiste gewoond, met een mtb-pad door de tuin en in de zomer kwamen er wel eens van die downhill jongens voorbij sjeesen. Tja, het is toch mijn tuin/grond ..

Maar een echt agressieve hond sla je inderdaad op zijn kop of probeer je een goede trap te verkopen, jammer voor de hond en zijn baas maar zo is ook het leven. En een beetje hond gaat hier heus niet dood van, terwijl de mens van een hondenbeet behoorlijk ziek kan worden.

Er zijn ook fietsers die het over ammoniak in de ogen spuiten hebben of andere schandalige voorstellen maar dan ben je volgens mij goed ziek bezig.
Yopie schreef:Schreeuwen helpt niet want dan worden ze alleen maar enthousiaster, agressief reageren is het domste wat je kunt doen want dan worden zij ook boos, ook niet de armen voor de borst want dan valt de fiets en je moet juist zorgen dat de fiets tussen jou en de hond staat .. negeren en rustig doorfietsen is hier het beste (als dat lukt tenminste). Of het gelebber voor lief nemen. :D
Maar je kunt toch niet redelijkerwijs verwachten dat een fietser weet hoe hij/zij met jouw honden om moet gaan? Ik zou het behoorlijk intimiderend vinden als zo'n groot dier zomaar tegen mij opspringt. Daarnaast weet ik niet of een bepaalde hond wel of geen kwaad in de zin heeft: zelfs als ik de reacties van zo'n dier ken blijven het nog levende wezens met onvoorspelbar gedrag en ik weet niet of het baasje erachter een verantwoordelijke persoon is of een sadistische mafketel. Een hond moet mij beschouwen als iemand waar hij van af moet blijven, altijd, punt uit. Daar zou ik geen gedragscursus, speciale kennis of stoere mannenspierballen voor nodig moeten hebben, dat besef moet bij het dier zelf leven.

Daarbij heb ik wel eens met iemand gereisd die door een incident in de jeugd fobisch reageert op dit soort dingen. Voor zo iemand is je hond vrij laten rondlopen vergelijkbaar met het toewerpen van een vogelspin: beestje doet vast niks, maar je weet niet wat je losmaakt aan angst en de gevolgen daarvan.
Yopie schreef: Nu krijg ik natuurlijk te horen dat honden aan de lijn moeten enzo, maar de wereld is er niet alleen voor fietsers. Honden beschermen erf, huis, vee, mensen en ze horen gewoon bij het leven. Iemand met bv wat schapen en geiten kan vaak niet zonder hond, vooral niet in gebieden met wolven.

Mijn honden hebben bv al heel wat vossen, veelvraten, dassen en ander tuig bij de kippen vandaan gehouden. Denk ook dat wilde zwijnen ruiken dat ze maar beter een blokje om kunnen lopen, erg fijn want een wild zwijn in je tuin is een ramp. En op herten en elanden die je moestuin leegvreten/vertrappen zit je ook niet te wachten.
Dat is allemaal wel waar, maar ik ben het absoluut ook met Jonathan eens. Iemand kan niet weten met wat voor honden hij/zij te doen heeft. Ik vind dan ook dat men van een eigenaar mag verwachten om voldoende controle over zijn/haar hond(en) te hebben en honden dusdanig te hebben opgevoed dat ze (buiten privédomein) niet zomaar grommend of blaffend op anderen afrennen.
Yopie schreef: Er zijn ook fietsers die het over ammoniak in de ogen spuiten hebben of andere schandalige voorstellen maar dan ben je volgens mij goed ziek bezig.
Daar ben ik het ook met eens. Dat doet men gewoon niet!

Renaat
Jonathan, daar heb je helemaal gelijk in. Dat bedoelde ik met 'zo is het leven'. De persoon die zich hier een ongeluk schrikt heeft wat dat betreft gewoon pech. Gelukkig luisteren de honden wel heel goed, één fluitje en ze staan weer naast me. Maar ze moeten toch altijd eerst even heel hard naar die persoon rennen, tja .. slecht opgevoed, egoistisch gedrag, waakinstinct, overenthousiasme, fietsliefde, hondenstreken .. noem maar op.

Maar waar ik woon is niet een soort Vondelpark, het is gewoon bos en ruige natuur waar honden los mogen lopen dus het kan gewoon gebeuren dat je als argeloze fietser of wandelaar een loslopende hond tegenkomt. Tja ..

In het jachtseizoen zijn daarentegen loslopende honden weer niet echt veilig (net als wandelaars, fietsers, bessenplukkers etc) en dan doe je er goed aan je hond aan de riem te doen (en ook zelf fluoriserende kleding te dragen).

Maar volgens mij gaat dit topic meer over agressieve honden en ik wilde eigenlijk aangeven dat je soms door agressief gedrag een hond makkelijk agressief kunt krijgen. Ik zou dat dus zelf niet als tip aanraden.
Wel als verdediging tegen een hond die al agressief is, dan kun je volgens mij ook niets anders. Fluister- of hypnotiseer methodes helpen dan echt niet.
het gaat hier voornamelijk dacht ik over honden in een land al roemenie, ik denk dat het daar anders is dan een hond die je hier tegenkomt.....

zelf heb ik aardig wat ervaring met honden , maar dan wel hier bij ons, gezien wijzelf een kennel hebben met herders, 24 stuks, en ja, soms krijgen we wel eens mensen op bezoek die geen raad meer weten met hun agressieve hond, helaas is de fout zo goed als altijd bij henzelf te zoeken ......

bij agressieve honden die ergens in het buitenland rondlopen en geen "thuis" hebben is de aanpak anders dan wanneer je er hier eentje tegenkomt, lievemoederen helpt dan soms niet en moet je daadkrachtig optreden om het dier op andere gedachten te brengen....
Hard schreeuwen en je dominant opstellen (geen angst tonen!) helpt echt wel - dat hebben wij meermaals ervaren. Als ze hardnekkig zijn, gelijk stoppen en de fiets tussen jou en de hond(en) plaatsen. Stenen gooien of een grote stok paraat hebben. Filmstatief is ook erg handig. :wink:
Yopie schreef:Jonathan, daar heb je helemaal gelijk in. Dat bedoelde ik met 'zo is het leven'. De persoon die zich hier een ongeluk schrikt heeft wat dat betreft gewoon pech.
De hier gevoerde discussie over hoe 'natuurlijk' een hond is, is volgens mij een soort spraakverwarring: een hond, als huisdier, is bezit van iemand, en niet een onderdeel van het natuurlijke milieu. Wanneer ik van een gevallen boomstam over een rivier val, heb ik pech, of ik ben onvoorzichtig geweest. Kom ik echter bij een brug waarvan een paar planken gevaarlijk zijn, terwijl ik niet kan weten welke dat zijn, dan is dat nalatigheid, want zo'n brug is van iemand. Waneer ik wordt geïntimideerd of gevaar loop door andermans bezit, dan is er geen sprake van domme pech of een soort c'est la vie houding. De vraag is of we honden moeten accepteren als onderdeel van het, al dan niet 'natuurlijke', milieu, of dat we ze rekenen tot de zaken waar we zelf verantwoordelijkheid voor dragen. Ik denk dat het laatste het geval is.