Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ortlieb of vaude tassen? - Forum Wereldfietser

ortlieb of vaude tassen?

Gisteren hebben wij onze " oude" fietstassen verkocht omdat we nieuwe waterdichte tassen willen.
Nu is alleen de vraag: vaude of ortlieb, wat is het verschil? En welke zijn beter?

En nu we toch een vraag op het forum neerzetten: Tijdens het googelen kwam ik een site tegen van een Duitse buitensportzaak, en het bleek dat hier de prijzen van een set ortliebtassen goedkoper zijn dan in Nederland. Aangezien we regelmatig in Duitsland komen: Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Anouk

het Ortlieb-Vaude verhaal is al meermaals gevoerd, zie

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ight=vaude
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ight=vaude
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ight=vaude

Naar mijn bescheiden mening is er weinig verschil tussen beiden, sommige mensen preferen Ortlieb, sommigen Vaude. Maar meestal zijn er weinig echt gegronde redenen te vinden.
Het grootste verschil is mijns inziens de prijs, waardoor sommigen kiezen voor Vaude, anderen hebben dan waarschijnlijk iets van, hoe duurder, hoe duurzamer, en kiezen voor Ortlieb.
Ikzelf ben voor de 'goedkoopste' gegaan (maw Vaude) en heb het mij absoluut nog niet beklaagd! (Maar er zullen er ook zeer velen zijn die voor de duurste gegaan zijn en het zich ook niet hebben beklaagd...)

Veel succes in alle geval met je keuze (trouwens is vaude in duitsland ook niet goedkoper dan in nederland of belgie??)

Davy

Hoi Anouk,

Mijn vriend heeft Vaude (Worldtramp Light), ik heb Ortlieb (BackRoller Plus). We zijn over beide merken qua waterdichtheid en sterkte erg tevreden.

Voor ons is er momenteel één reden om eerder voor Vaude te kiezen dan voor Ortlieb en dat is de plaats van de 'kliksluiting'. Bij Vaude klik je je tas midden op de voorkant vast en bij Ortlieb klik je 'm aan de bovenkant, bij de achterkant, vast (snap je het nog :wink: ).

Bij ons ligt de tent altijd in een zak achterop. Hij steekt dan ook een stukje uit over de tassen. Als de tent bij mij achterop ligt, is het vervelend als één van de Ortliebs open moet: je moet dan met je hand zoeken naar de sluiting. Losmaken gaat over het algemeen goed, weer vastmaken blijkt in de praktijk toch wat moeilijker te gaan :). Bij Vaude kun je altijd met gemak bij de sluiting.

Het hoeft natuurlijk geen punt van overweging te zijn voor jullie, noch voor anderen, maar wij liepen er tegenaan.

Succes met kiezen,
Gudrun
Anouk,
Of het nu nog regel is weet ik niet, maar Ortliebtassen zijn in Duitsland altijd een stuk goedkoper geweest dan in Nederland.
De kwaliteitsverschillen zijn klein en de manier waarop de tassen op de fiets passen is dan een tweede relevant punt. Zo passen mijn Backrollers niet op mijn (tweede, of moet ik zeggen zesde) fiets met een Tubus Fly-drager, omdat de haken dat niet willen. Of Vaude's wel zouden passen weet ik niet.
Let er ook op dat duurdere tassen niet altijd de beste zijn. Ze hebben meestal meer hebben en zijn daardoor zwaarder.
Kiezen dus. Groeten,
Leon

Davy's verhaal klopt volgens mij. De verschillen tussen de twee merken zijn niet verschrikkeijk groot. Wat ik evenwel bij Vaude wèl echt mooier vind is de oplossing voor de rolsluiting. Bij Ortlieb krult die omhoog, òf omlaag met een riem die buitenlangs loopt en bij Vaude hebben ze een elegantere oplossing gevonden met een "inwendige" riem. Bij Ortlieb zou ik bang zijn om achter het één of ander te blijven hangen met die riem. Naja, geen halszaak dus.

Het schijnt trouwens dat Vaude met een superlichte tas uitkomt, binnenkort. En heb je al bij Bike4travel.nl gekeken? Die prijzen zijn zeer scherp, zeker met de 5% korting bij vooruitbetaling. Ik heb ze niet echt goedkoper gevonden.

ik heb me net dit weekeind op de beurs ook op tassen georienteerd, en mijn voorkeur gaat nu uit naar Vaude omdat daar een handig zij-vak in zit (aan de binnenkant) waarin je kleine platte spulletjes zoals bv kaarten of bestek handig apart kunt houden zonder dat ze door je tas gaan zweven.
Ortlieb heeft dit niet.

Met de huidige aanbieding van bike4travel schelen Ortlieb en Vaude maar een paar euro.

Succes, Quirien

Zelf hebben we al weer vele jaren Ortlieb classic front- en backrollers voor dagelijks en vakantiegebruik. We hebben ze nog niet stuk gekregen.
Vooral de combinatie aanbieding van bike4travel met een stel voor [i]en[/i] achtertassen voor slechts 155 euro is erg aantrekkelijk.
Wim

Bedankt voor alle informatie tot nu toe. Ik heb zelf tubus dragers. Ik ga in elk geval even op bike4travel kijken.
Ik heb op de fietsbeurs ook even gekeken bij de stand van de zwerfkei waar ze beide tassen hadden. Het sluitingssysteem van vaude leek mij ook fijner. (ik had het idee dat de ortlieb, waarbij de band aan de voorkant loopt, snel uit de bevestiging schiet, maar misschien heb ik dit mis).

In elk geval bedankt voor de reacties.
De verschillen zijn niet groot, tenzij Ortlieb met iets revolutionairs gaat komen in het nieuwe seizoen: veel lichtere "Classic"-tassen. Ik heb ze nog niet in m'n handen gehad, dus iets nuttigs zeggen over het materiaal kan ik niet.

In de huidige situatie is het met name zo dat Ortlieb als eerste kwam met de waterdichte tassen, een nieuw ophangsysteem bedachten, en dat daarna VauDe de ophanghaken heeft doorontwikkeld waardoor deze mooier en technischer (en dus kwetsbaarder in "extreme" omstandigheden?) zijn. Ook is VauDe vaak nét ietsje goedkoper.

In een ander forumtopic had ik het erover dat de Ortlieb-zakken aan het "tassenframe" (de hardkunststoffen plaat(jes) tussen tas en ophangsysteem) geschroefd zijn en de VauDe-zakken gepopnageld, en dat dit een voor-/nadeel zou zijn. Echter hoor ik ook dat mensen met gepopnagelde tassen van VauDe dit ook gewoon met schroef en moer repareren, net als ik bij m'n Ortlieb-tas heb gedaan :wink:. Dit is dus géén voor-/nadeel.

Enige belangrijke technische verschil zijn dus de ophanghaken die bij VauDe mooier zijn, en bij Ortlieb simpeler.
Robertjan schreef:De verschillen zijn niet groot, tenzij Ortlieb met iets revolutionairs gaat komen in het nieuwe seizoen: veel lichtere "Classic"-tassen.
Hoi Vaude hierover in de gaten. Zeeeeer binnenkort komt er iets op de markt :roll:

Hallo,

Sinds ik m'n Ortliebtassen heb, heb ik de band die langs de voorkant loopt nog maar één keer gebruikt. Ik vind het een onding en doe de tassen dus altijd 'omhoog' dicht.

Nu heb ik gehoord dat Ortliebs nooit lekken (klopt tot nu toe) behalve als je ze 'omhoog' dichtdoet. Is dit waar? Heeft iemand hier ervaring mee? (Ik heb weleens wat vocht in de tas gevonden, maar weet dus niet of dat hieraan ligt)

Wat mij betreft zou dat dan een nadeel van Ortlieb zijn. Vaude heeft in dat geval óók een mooier en praktischer sluitmechanisme als het om de zijkanten gaat.

Gudrun

Gudrun schreef:Nu heb ik gehoord dat Ortliebs nooit lekken (klopt tot nu toe) behalve als je ze 'omhoog' dichtdoet. Is dit waar? Heeft iemand hier ervaring mee? (Ik heb weleens wat vocht in de tas gevonden, maar weet dus niet of dat hieraan ligt)
Bij gebrek aan riemen (kwijt) maak ik mijn voortassen ook omhoog dicht. Ze zijn dan toch waterdicht, maar er blijft in het "rolletje" wel wat modderig water staan. Ach...
Leon

In het fietssportmagazine van de NTFU staat een test van de bekendste fietstassen. Dus ook de Vaude en Ortlieb. Hieruit blijkt dat beide merken zeer goed waterdichtheid zijn. Vaude scoort punten w.b. vorm en inhoud. Ortlieb heeft weer een betere ophanging.
Ikzelf heb Ortlieb tassen. Mijn ex-vriend heeft Vaude. Wat ons opviel was dat de ophanging van Vaude soms losraakte op een hobbelige weg. De ophanging van Ortlieb is duidelijk steviger en gemakkelijker in gebruik. Vaude heeft inderdaad zeer handige binnenvakjes, ook in de stuurtas. Ortlieb heeft als minpunt de "moeren" aan de binnenkant van de tas. Ik heb vaak genoeg mijn vingers pijn gedaan. Ik heb ze nu dus afgeplakt met tape.

We hebben uiteindelijk gekozen voor Vaude tassen.
Waarom? Qua uiterlijk vond ik de ortlieb tassen mooier. Ze zijn iets vierkanter.
Echter, de vaude tassen vond ik van binnen mooier afgewerkt. Zowel de voor als de achtertassen. Het extra zakje met rits in de achtertas vind ik een pluspunt. En de manier waarop de tassen dichtgaan vind ik nog het grootste pluspunt. De riem die over de voorkant wordt getrokken bij de Ortlieb tassen lijkt mij niet practisch, bij Vaude zit dit naar de zijkant toe.
Vanochtend hebben we ze dus uitgebreid bekeken, en de bestelling is net bij bike4travel geplaatst.

In elk geval bedankt voor jullie reacties. Het heeft zeker geholpen bij het maken van een keuze.

Groet Anouk
Twee weken geleden hebben wij Ortlieb achtertassen (backrollers classic) besteld via internet in Duitsland, bij globetrotter.de. De oranje achtertassen waren daar ong. 60 euro per set. Oranje zal daar niet zo goed verkopen waarschijnlijk maar toevallig is het de lievelingskleur van onze zoon! Binnen 4 dagen hadden we de fietstassen in huis, ook de betaling geen probleem. Misschien een tip?

Voor mij Ortlieb
- links rechts maakt niet uit
- binnenzakjes kun je erbij kopen (input heten die geloof ik)
- lichter dan vaude (in de classic uitvoering)
- nadeel van vaude vind ik die hele grote plastic zijkanten

marcoschriek schreef: - nadeel van vaude vind ik die hele grote plastic zijkanten
???

Wat bedoel je met plastic zijkanten? Volgens mij zijn de zakken redelijk identiek. Beide merken hebben polyester- en nylontassen.

Wat Marco denk ik bedoelt zijn die plastic verstevigingsplaten aan de wielzijde. Die zitten bij Vaude aan de buitenkant en bij Ortlieb aan de binnenkant. Maakt dus niet zoveel uit, toch?
Dan lijkt me de VauDe-plaat veel steviger dan die van Ortlieb. Een Ortlieb-tas kun je bijna dubbelvouwen!

Dat is ook zo. In feite zit er bij Vaude zelfs aan de binnenkant ook een plastic plaat. Het weefsel van de tas zit a.h.w. ingeklemd tussen die twee platen. De Vaude is dus inderdaad een stuk stijver. Of je dat een voordeel, dan wel een nadeel vind is denk ik een persoonlijke zaak.