Additionally, paste this code immediately after the opening tag: steel is real! - Forum Wereldfietser

steel is real!

Ik ben al een tijd opzoek naar een goei stalen fiets! Op mijn zoektocht kwam ik verschillende soorten stalen frames tegen. Het verschil tussen is me niet altijd even duidelijk. bv: wat is het verschil tussen Butted Cro-Moly steel en Reynolds chromoly steel?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zodat (nog) beter voorbereid bij de fietsenverkoper kan komen!! :)

dank bij voorbaat
gr
Philip
Ik hoop dat je sterk in je schoenen staat want er zullen nu allemaal mensen aanstoot nemen aan je titel en je gaan uitleggen waarom staal niet de beste keus is.

Ik hoop dat dit met respect voor elkaar mening wordt gedaan.

Hans (moderator, die 'toevallig' op een stalen fiets rijdt)
Chro-moly steel is staal gedopeerd met chroom en molybdeen. Het is de standaard legering waarmee fietsen gemaakt worden, deze legering is tamelijk ongevoelig voor vermoeiing maar kan wel corroderen.

Butted wil zeggen dat de wanddikte van de buis varieert over lengte van de buis. (http://reynoldstechnology.biz/faqs/butted_tubing/ - doulbe of triple slaagt op het aantal verschillende wanddiktes dat voorkomt. De gewichtswinst tussen double en triple is beperkt en in verschillende blinde tests die ik heb gelezen (sorry geen link meer) bleek dat er weinig mensen het verschil kunnen voelen al fietsend.

Reynolds heeft verschillende buistypes die afhankelijk van hun nummer verschillende behandelingen hebben ondergaan waardoor het gewicht van het frame en het rijgedrag beantwoord wordt. 501 is zowat hun simpelste staal, 753 het "duurste". Sommige daarvan, zoniet allemaal zijn butted. http://reynoldstechnology.biz/our_materials_531.php
EnriceV schreef:Chro-moly steel is staal gedopeerd met chroom en molybdeen. Het is de standaard legering waarmee fietsen gemaakt worden, deze legering is tamelijk ongevoelig voor vermoeiing maar kan wel corroderen.
Roest minder snel en dieper dan gewoon ijzer. 8)
Duur staal zoals Reynolds 853 is sterker, en dat betekent dat je met minder wanddikte een even sterk frame kunt maken. En dunwandig staal is niet alleen lichter maar rijdt lekkerder (want levendiger en comfortabeler) dan levenloze dikwandige buis. 0,5 mm is voor een vakantiefiets ongeveer het dunste wat nog bruikbaar is (op de dunne gedeelten van een butted buis) zonder dat er deuken in komen. Heel chique snelle fietsen hebben wel eens 0,4 mm wanddikte voor de bovenbuis, maar dan moet je voorzichtig zijn, zeker bij buizen met grotere diameter.
Wim
Michael W schreef:
EnriceV schreef:Chro-moly steel is staal gedopeerd met chroom en molybdeen. Het is de standaard legering waarmee fietsen gemaakt worden, deze legering is tamelijk ongevoelig voor vermoeiing maar kan wel corroderen.
Roest minder snel en dieper dan gewoon ijzer. 8)
Dat kan kloppen, ik vermeldde het vooral omdat roestvaste staalsoorten veel vermoeiingsgevoeliger zijn wat de reden is waarom fietsen niet gemaakt worden van roestvast staal.
HansvanderVeeke schreef:Ik hoop dat je sterk in je schoenen staat want er zullen nu allemaal mensen aanstoot nemen aan je titel en je gaan uitleggen waarom staal niet de beste keus is.

Ik hoop dat dit met respect voor elkaar mening wordt gedaan.

Hans (moderator, die 'toevallig' op een stalen fiets rijdt)
Bedankt voor de heads up :)
Ik sta open voor alle meningen (kan er alleen maar van bijleren)! Uiteraard met respect voor ieders mening...
Bedankt voor de nuttige info!
philip_dv@msn.com schreef:Ik ben al een tijd opzoek naar een goei stalen fiets! Op mijn zoektocht kwam ik verschillende soorten stalen frames tegen. Het verschil tussen is me niet altijd even duidelijk. bv: wat is het verschil tussen Butted Cro-Moly steel en Reynolds chromoly steel?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zodat (nog) beter voorbereid bij de fietsenverkoper kan komen!! :)

dank bij voorbaat
gr
Philip
Hallo,

Zit ergens met hetzelfde idee.
Een stalen frame kopen en afmonteren.
Heb je reeds een idee? (check even de U.K.markt)

Sportieve groeten,
woestijn5 schreef:
philip_dv@msn.com schreef:Ik ben al een tijd opzoek naar een goei stalen fiets! Op mijn zoektocht kwam ik verschillende soorten stalen frames tegen. Het verschil tussen is me niet altijd even duidelijk. bv: wat is het verschil tussen Butted Cro-Moly steel en Reynolds chromoly steel?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zodat (nog) beter voorbereid bij de fietsenverkoper kan komen!! :)

dank bij voorbaat
gr
Philip
Hallo,

Zit ergens met hetzelfde idee.
Een stalen frame kopen en afmonteren.
Heb je reeds een idee? (check even de U.K.markt)

Sportieve groeten,
De Specialized Awol Comp en de kona rove springen er bij wat uit.
ik ben opzoek naar een sportieve fiets waar je ook wat gewicht aan kan hangen. :)
Het spijtige van Kona frames is dat ze altijd een rechte vork gebruiken waardoor het voordeel van een gebogen stalen vork die wat kan veren verdwijnt. Wat meteen één van de troeven van stalen frames is. Zelfde vaststelling met de AWOL, reden hiervoor bij de AWOL is alvast de schijfremmen, bij Kona komt het ook voor bij fietsen die niet bedoeld zijn voor schijfremmen.

Vergeet in je zoektocht de klassiekers niet (ik vermeld degene met gelijkaardig doel als de frames die je opsomt)
-Surly cross check
-Soma Saga
-Thorn Audax MKIII
of iets meer offroad gericht
-Salsa vaya
-Surly Orge

Of minder exotisch: de VSF TX randonneur of hoe hij dit jaar ook heet ;-)
Of Thorn Sherpa en Thorn Club Tour.
EnriceV schreef:Het spijtige van Kona frames is dat ze altijd een rechte vork gebruiken waardoor het voordeel van een gebogen stalen vork die wat kan veren verdwijnt. Wat meteen één van de troeven van stalen frames is. Zelfde vaststelling met de AWOL, reden hiervoor bij de AWOL is alvast de schijfremmen, bij Kona komt het ook voor bij fietsen die niet bedoeld zijn voor schijfremmen.

Vergeet in je zoektocht de klassiekers niet (ik vermeld degene met gelijkaardig doel als de frames die je opsomt)
-Surly cross check
-Soma Saga
-Thorn Audax MKIII
of iets meer offroad gericht
-Salsa vaya
-Surly Orge

Of minder exotisch: de VSF TX randonneur of hoe hij dit jaar ook heet ;-)
Een paar van die klassiekers ben ik tegengekomen. Vooral de Vaya (ook met een rechte vork) sprak me na het testritje wel aan, maar die kost €300 meer dan de Rove of Awol, hier en daar waarschijnlijk beter afgemonteerd, toch een groot verschil vind ik.
Ik heb die Soma eens opgezocht (kende ik niet) en idd, een hele mooie fiets, ook apex afgemonteerd! enkel spijtig dat de dichtstbijzijnde dealer in Rotterdam zit...
Inderdaad een sportieve fiets, stalen frame en de mogelijkheid om relatief licht te reizen.

Tevens liefst geen 16 kg of meer, zoals de meeste.

Maar max. 12 kg, moet toch kunnen een beetje afhankelijk van de afmontage.
woestijn5 schreef:Inderdaad een sportieve fiets, stalen frame en de mogelijkheid om relatief licht te reizen.

Tevens liefst geen 16 kg of meer, zoals de meeste.

Maar max. 12 kg, moet toch kunnen een beetje afhankelijk van de afmontage.
Met bagagedragers (n al de rest) is dat toch wel heel weinig. De Awol en de Rove wegen ongeveer een 12 kg en daar zit nog niets op om te kunnen reizen...
als je onder de 12 wil blijven met alles er op, zal je naar en titanium frame moeten gaan denk ik.
Mijn Salsa vaya blijft onder de 11.5kg met een redelijke afmontage.
Frame/vork: Salsa vaya
Stuur-/zadel-pen: Thomson elite
Stuur: 3T ergonova team
Wielen: Notubes ztr crest met ZTR naven.
Banden: Schwable Kojak (met binnenbanden, nog niet tubeless).
Groep: Shimano Tiagra met Avid BB5 remmen.
Crank; FSA Gossamer
Spatborden, tubus bagagedrager en Garmin inclusief.

Doel is om wat gewicht te winnen links en rechts en dan met naafdynamo en verlichtingset alsnog onder de 11.5, liefst onder de 11 uit te komen voor een volwaardige reisfiets.
Bedenk dat een fiets bestaat uit een frame en onderdelen die je eraan hangt. Het frame is maar een klein deel van het totale gewicht. Een lichter frame van gelijke sterkte en inzetbaarheid kan als je meer betaalt hoogstens iets van 500 gram lichter zijn. Als het lichter moet lever je in aan draagvermogen en levensduur. Dat geldt voor het frame, maar ook voor wielen etc. Er zijn lichte velgen die de helft wegen van degelijke velgen als de SP19. Hetzelfde geldt voor banden: een 40 mm Schwalbe Marathon Greenguard weegt 810 gram per stuk, en een nog iest bredere (ja heus) 37 mm Panaracer Pasela 490 gram. Samen 640 gram verschil. Extra lichte binnenbanden zijn ook nog eens 100 gram per stuk lichter. Die Pasela's zijn prachtige banden voor snel touren, maar zo degelijk als de Marathon zijn ze niet (maar wel veel sneller en comfortabeler).
De kern van je beslissing is hoeveel gewicht de fiets moet dragen, en over wat voor wegen je wilt rijden. Een fiets als de Thorn Audax en vergelijkbare brevetfietsen zijn lekker snel en tamelijk licht, maar met een kilo of 10 bagage houdt het wel op, en de maximaal 28-32 mm bandjes zijn geen feest op bospaadjes (en minder naarmate je zelf zwaarder bent). Zelf zou ik ook op een snelle vakantiefiets niet smaller dan de 35-37 mm Pasela's willen. Deze zomer reed ik met vrij weinig bagage de Reitsma route terug uit Italië, en een derde of zo van de route was onverhard. Mijn 42 mm (26x1.75) Pasela's waren soms maar net breed genoeg. Begin dus bij de vraag naar het gewicht en het wegdek. Veel beginners hier zeggen dat ze toch vooral asfalt rijden, maar vergeten dat dat in Nederland is.
Als je een snelle nog betaalbare fiets wilt hebben waar je lichte kampeerbagage op kunt meenemen zou ik ook eens kijken naar de Surly Crosscheck. Als je echt lichter wilt zit je vast aan maatwerk en echt dure onderdelen. Lichtere bagage is een stuk goedkoper dan een echt lichte fiets, en voor snel fietsen zijn snelle banden vaak minstens zo belangrijk als een lichtere fiets.
Succes,
Wim
Wim schreef:Bedenk dat een fiets bestaat uit een frame en onderdelen die je eraan hangt. Het frame is maar een klein deel van het totale gewicht. Een lichter frame van gelijke sterkte en inzetbaarheid kan als je meer betaalt hoogstens iets van 500 gram lichter zijn. Als het lichter moet lever je in aan draagvermogen en levensduur. Dat geldt voor het frame, maar ook voor wielen etc. Er zijn lichte velgen die de helft wegen van degelijke velgen als de SP19. Hetzelfde geldt voor banden: een 40 mm Schwalbe Marathon Greenguard weegt 810 gram per stuk, en een nog iest bredere (ja heus) 37 mm Panaracer Pasela 490 gram. Samen 640 gram verschil. Extra lichte binnenbanden zijn ook nog eens 100 gram per stuk lichter. Die Pasela's zijn prachtige banden voor snel touren, maar zo degelijk als de Marathon zijn ze niet (maar wel veel sneller en comfortabeler).
De kern van je beslissing is hoeveel gewicht de fiets moet dragen, en over wat voor wegen je wilt rijden. Een fiets als de Thorn Audax en vergelijkbare brevetfietsen zijn lekker snel en tamelijk licht, maar met een kilo of 10 bagage houdt het wel op, en de maximaal 28-32 mm bandjes zijn geen feest op bospaadjes (en minder naarmate je zelf zwaarder bent). Zelf zou ik ook op een snelle vakantiefiets niet smaller dan de 35-37 mm Pasela's willen. Deze zomer reed ik met vrij weinig bagage de Reitsma route terug uit Italië, en een derde of zo van de route was onverhard. Mijn 42 mm (26x1.75) Pasela's waren soms maar net breed genoeg. Begin dus bij de vraag naar het gewicht en het wegdek. Veel beginners hier zeggen dat ze toch vooral asfalt rijden, maar vergeten dat dat in Nederland is.
Als je een snelle nog betaalbare fiets wilt hebben waar je lichte kampeerbagage op kunt meenemen zou ik ook eens kijken naar de Surly Crosscheck. Als je echt lichter wilt zit je vast aan maatwerk en echt dure onderdelen. Lichtere bagage is een stuk goedkoper dan een echt lichte fiets, en voor snel fietsen zijn snelle banden vaak minstens zo belangrijk als een lichtere fiets.
Succes,
Wim
Bedankt voor de zeer interessante info! :)
Waar kan ik Panaracer Pasela banden kopen?
Wel the steel is ilusion
Een moderne stalen fiets is een marketing term.
Moderne ¨stalen fiets¨ is eigenlijk aluminium fiets met een stalen frame.
Velgen, naven, stuur, stuurpen, zadelpen, cranks, voor kettingbladen, pedalen, shiftersderauleur, remmen, remhandles, bagagedragers,spatboarden zijn van AL.