Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Diabetes en fietsreizen - Forum Wereldfietser

Diabetes en fietsreizen

Er zijn hier en daar wat posts over diabetes en vond elders op internet o.a videodagboeken van Marco Meijerink en een oud draadje. Het leek mij zinvol een verzameltopic aan te maken dus bij deze.

Zijn er mensen die ervaring hebben met insuline afhankelijkheid en het reizen per fiets?
Hoe bewaar je het best de insuline en/ of waar haal je nieuwe voorraad? Dit geldt ook voor alle denkbare hulpmiddelen.
Hoe kwam je het best uit qua voeding?

Heb je tips, ervaring, advies of andere aanvullingen; post ze in dit topic.

Gr.
Wij hebben jaren geleden met onze dochter fietsvakantie gehouden. Het moeilijkste was niet het koelhouden (speciale gelzakjes voor de insulinepennen, en 'snachts op de camping was er altijd een koeling voorhanden, geen campingeigenaar zegt nee als je uitleg geeft).
Wat wij voor haar veel ingewikkelder vonden, was de voeding en het voorkomen van hypo's. Veel fietsen, zeker voor een jonge puber, heeft erg veel invloed op de bloedsuikerspiegel, heel persoonlijk, dus geen vaste richtlijnen voor te geven. Dochter moest constant blijven eten, en na het fietsen nog een uurtje of 2-3, anders schoot ze alsnog in een hypo.
Bedankt voor je reactie Polling. De Frio koeltasjes staan goed bekend inderdaad. Al vraag ik me wel af als je zoals ik drie pennen per week nodig hebt waar je al die pennen laat mocht je een maand of langer weggaan. Nou zal injecteren aanzienlijk minder hoeven tijdens het vele fietsen maar toch.

De uitdaging die je beschrijft voor je dochter is voor mij (en denk velen) ook de grootste. Factoren als leeftijd, fitheid, hoe strak iemand ingesteld staat e.d spelen hierbij uiteraard ook een rol. Zo eet, beweeg en leef ik gestructureerd, als ik hier vanaf ga wijken (door bv fietsvakantie) moet ik ontzettend oppassen (mijn gemiddelde hangt al jaren tussen de 5.5 en 6.0). Heel voorzichtig zijn met injecteren of soms helemaal niks hoeven injecteren, goed blijven testen en genoeg rust nemen tussendoor helpt wel al blijft het een puzzel.

De kunst is hoe dan ook opnieuw ingesteld raken aan de 'nieuwe' situatie van extra beweging, ander ritme. Heb overdag kortwerkende insuline, dit is voor mij in het dagelijks leven de manier om snel te kunnen bijsturen indien nodig.
Als ik onderweg ben koel ik mijn insuline, kort- en langwerkend, niet. Volgens mij staat op de verpakking dat je het maximaal een maand kunt bewaren boven de 20 °C, dan is het ook wel op, en ben ik weer thuis.
Verder draag ik een armband van [url]http:www.uppi.nl[/url] met de tekst ' diabetic type 1 insulin dependent' aangezien ik alleen op vakantie ga. Gelukkig nog nooit nodig geweest. Deze armband draag ik in nederland trouwens ook al jaren. Aangezien ik alleen reis, ga ik ook wat hoger zitten, dit ook in overleg met mijn internist. Mijn ervaring is ook dat ik veel minder insuline moet spuiten en op tijd rust.
Het blijft soms lastig vind ik.

Groet, roosje
Op (fiets)vakantie koel ik mijn kort en langwerkende insuline in de pennen niet. De voorraad insuline (Penfill patronen) bewaar ik in een Frio-tasje welke ik af en toe onder de kraan houd. Deze bewaar ik in twee plastic zip-zakjes onder in mijn stuurtas.
Op vakantie heb ik veel minder insuline nodig, bij het ontbijt en lunch spuit in dan minder dan de helft van wat ik normaal nodig heb. Ook bij het avondeten en van de langwerkende insuline spuit in minder dan normaal maar wel meer dan de helft. Dit is een kwestie van uitproberen er en ervaring.
Qua eten nuttig ik iets grotere porties dan thuis.

Met onderweg aanvullen van de insuline en overige items heb ik geen ervaring, ik neem altijd ruim voldoende van huis mee. Je kunt natuurlijk van te voren je (huis)arts om extra recepten vragen welke opgesteld zijn in het latijn.
@roosje:
Bedankt voor de reactie. Handige tip met betrekking tot de armband. Ik fiets ook alleen en denk dat een armband eerder zichtbaar is dan de pas in mijn portemonnee.

@woef:
Bedankt voor de reactie. Is inderdaad raadzaam om recepten mee te nemen, al is het maar dat je iets achter de hand hebt.

Nemen jullie, indien niet alleen op reis, een Glucagon pen mee voor noodgevallen? Of druivesuiker/ glucopep/ hypio-fit.
Alleen druivensuiker (dextro) en muesli-repen.
Op 2 muesli-repen na (ivm te lage bloedsuikerwaarde voor het slapen gaan) heb ik die dit jaar niet nodig gehad.
Hoi suikerbeesten,
Ik gebruik zelf al jaren een insulinepomp en dat is zeker een voordeel bij het fietsen. Ik heb voor de fietsdagen een speciaal fietsschema gemaakt waarbij de basaalstand duidelijk anders is als op werk en thuisdagen(+/- 40%)
Een 2 uur voor aanvang fietsen geeft de pomp al een lagere basaalinsuline af en dat voorkomt dat ik extra moet eten om een hypo te voorkomen
De bolus voor de maaltijden tijdens het fietsen zet ik ook op 50% van de normaalstand
Tijdens het fietsen eet ik vaker (elke 11/2 uur)maar wel minder per keer. Zeker bij forse inspanning merk ik wel dat ik wel eens een hypo krijg na het eten. Het lijkt wel of je eten dan minder snel in je maagdarmkanaal komt omdat alle zuurstof naar je spieren gaat. Een vertraagde bolus geven kan dan helpen
Ik ben trouwens wel blij met mijn fietsmaatje (en partner Ben) want ondanks alles krijg ik nog wel eens een onverwachte hypo en dan is iemand die ingrijpt en je letterlijk dwingt om te eten wel handig . Hij blijft ook altijd heel geduldig en lief ondanks mijn stemming ...........
Op de website van de BasvanderGoorfoundation vind je trouwens ook handige tips

groetjes Ingrid
@woef:
Netjes hoor!

@Ingrid:
Wat fijn dat je een voordeel merkt tijdens het fietsen met een insulinepomp. Ik besef me dat ik weinig weet van insulinepompen, dat zal wel veranderen aangezien een familielid er binnenkort een krijgt. Erg prettig als je iemand zoals Ben hebt in de omgeving!
Bedankt voor de tip over de website: Bas van der Goor