Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...betaald parkeren in bos! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

...betaald parkeren in bos!

Enfin er word weer eens voorbij gegaan dat je al heel veel belasting betaald voor een auto en dat door verder belasten men wel even uitmaakt wat zinnig is en wat niet? Want zo duur maken dat het alleen nog te gebruiken is als het echt nodig is. Want duur bepaald wat nodig is en wat niet?

De enige reden dat staatsbosmaffia dit doet is geld gebrek. Want ze mogen geen subsidie meer vangen van de EU want dat is staatssteun. Fijn he al die privatisering.
Zieke gedachte gang!
Zucht.... :(
Slaapt schreef:Enfin er word weer eens voorbij gegaan dat je al heel veel belasting betaald voor een auto en dat door verder belasten men wel even uitmaakt wat zinnig is en wat niet?
Er word weer eens voorbij gegaan aan het gegeven dat een pak autogebruik (naargelang tijdstip, locatie, ...) de maatschappij meer kost dan opbrengt.

Renaat
Klinklare onzin. Want in Nederland leverd de auto meer op dan het kost. Jammer dat staatsbosmaffia en de gemeente daar niet van mee kan vreten. In Nederland is de auto melkkoe. Dat zegt elje overheidsambtanaar
Peter Rodenburg schreef: M.a.w. voetgangers en fietsers betalen belasting zodat automobilisten subsidie kunnen ontvangen. Maar dat zal de Telegraaf wel weggelaten hebben.
Welke belasting betalen voetgangers en fietsers dan? Toch geen wegenbelasting!

Er is op zijn minst wat voor te zeggen om openbare parkeerplaatsen als onderdeel van het wegenstelsel te beschouwen. Het Regelement Verkeersborden en Verkeersregels is daar ook van toepassing.
Slaapt schreef:Klinklare onzin. Want in Nederland leverd de auto meer op dan het kost.
Zo'n klinklare onzin is dat echt niet: http://www.ce.nl/?go=home.downloadPub&i ... er_DEF.pdf

Overigens schreef ik heel duidelijk:
Revanho schreef: Er word weer eens voorbij gegaan aan het gegeven dat een pak autogebruik (naargelang tijdstip, locatie, ...) de maatschappij meer kost dan opbrengt.
Het woordje 'pak' en de woorden 'naargelang tijdstip, locatie, ...' staan er niet voor niets. (Je zal me dus nooit horen beweren dat iedere autogebruiker de maatschappij (let wel, ik schrijf uitdrukkelijk niet overheid) meer kost dan oplevert.)
Slaapt schreef:Dat zegt elje overheidsambtanaar
Ook wel knap dat u elke overheidsambtenaar heeft bedraagt of weet heeft van een onderzoek waarin elke overheidsambtenaar is bevraagd geweest.
math schreef: Er is op zijn minst wat voor te zeggen om openbare parkeerplaatsen als onderdeel van het wegenstelsel te beschouwen. Het Regelement Verkeersborden en Verkeersregels is daar ook van toepassing.
En is er niet op zijn minst wat voor te zeggen dat mensen moeten betalen voor het gebruik van 15-25m² openbare ruimte?
Wat het reglement Verkeersborden en Verkeersregels daar met te maken heeft is mij overigens niet duidelijk? In talloze landen betaald men ook tol voor het gebruik van bepaalde wegen die nochtans gewoon openbaar zijn.

Renaat
parkeren moet gratis zijn , overal zonder meer (mijn gedacht he) het auto gebruik op zich moet ontmoedigd worden.....

autogebruikers betalen zowieso al voor het gebruik van de openbare weg...

maar natuurlijk is het gemakkelijk om elke gelegenheid aan te grijpen om weer eens een hoop geld uit de mensen hun zakken te halen.....

straks gaan de westerse landen meespelen met die scouts van IS , wedden dat ze die gelegenheid weer gaan aangrijpen om de benzine prijs omhoog te halen wegens olie tekorten....tuurlijk zijn er geen tekorten dat is al lang allemaal voorzien, maar de goegemeente slikt alles toch en betalen doen ze toch dus waarom niet dan.....
Grappig, dit forum is wel de laatste plek waar ik de Gefrustreerde Boze Autorijder verwachtte tegen te komen.
johnny-vs schreef:parkeren moet gratis zijn , overal zonder meer (mijn gedacht he) het auto gebruik op zich moet ontmoedigd worden.....
Is je achterliggende redenering dat men dient te streven naar een vermindering van het autogebruik door het creëren van een verschuiving van de kosten van het bezit van de wagen naar het gebruik van de wagen?
In zo'n verschuiving kan ik me vinden, maar ik begrijp niet hoe het overal gratis maken van parkeren daarin past. Ook een gericht parkeerbeleid (en daar hoort dus ook een beleid met betalend parkeren bij) is noodzakelijk om onnodig autogebruik te ontmoedigen. Waarom zou men korte verplaatsingen niet met de wagen doen als men op de plaats van bestemming gratis kan parkeren en dus enkel de kost van het zeer beperkte brandstofverbruik in zo'n geval ontmoedigend werkt?

Gratis parkeren zou leiden tot een verhoogd autogebruik voor korte afstanden en tot een verhoogd autobezit en daarmee tot een sterke verhoging van de parkeerproblemen.
Bovendien hebben ook geparkeerde wagens een negatieve impact op de leefbaarheid van de omgeving.

Anders gezegd, een beleid van gratis parkeren zou - zeker in steden - tot een totale parkeerchaos leiden en naast het streven van een beperking van het autogebruik is het ook wenselijk om het autobezit te doen dalen.

De stelling 'parkeren moet overal gratis zijn, maar de brandstoffen moeten sterk in prijs stijgen' vind ik dan ook erg vreemd en ik heb geen weet van enig mobiliteitsdeskundige die dat pleidooi zal onderschrijven.
Jonathan schreef:Grappig, dit forum is wel de laatste plek waar ik de Gefrustreerde Boze Autorijder verwachtte tegen te komen.
Ook op dit forum zitten er mensen die de fiets niet als functioneel vervoersmiddel zien, mensen die een gigantische ecologische voetafdruk hebben, mensen die van mening zijn dat fietsongevallen vooral aan fietsers te wijten zijn, ...
johnny-vs schreef:een wagen moet voor iedereen bereikbaar zijn
Wat een kolder. Wat "moet" er nog meer voor iedereen bereikbaar zijn? Een helikopter? Een straalvliegtuig?
Jonathan schreef:Grappig, dit forum is wel de laatste plek waar ik de Gefrustreerde Boze Autorijder verwachtte tegen te komen.
geen idee op wie je doelt maar indien op mij.....ik heb geen auto :D
Revanho schreef:
johnny-vs schreef:parkeren moet gratis zijn , overal zonder meer (mijn gedacht he) het auto gebruik op zich moet ontmoedigd worden.....
Is je achterliggende redenering dat men dient te streven naar een vermindering van het autogebruik door het creëren van een verschuiving van de kosten van het bezit van de wagen naar het gebruik van de wagen?
In zo'n verschuiving kan ik me vinden, maar ik begrijp niet hoe het overal gratis maken van parkeren daarin past. Ook een gericht parkeerbeleid (en daar hoort dus ook een beleid met betalend parkeren bij) is noodzakelijk om onnodig autogebruik te ontmoedigen. Waarom zou men korte verplaatsingen niet met de wagen doen als men op de plaats van bestemming gratis kan parkeren en dus enkel de kost van het zeer beperkte brandstofverbruik in zo'n geval ontmoedigend werkt?

Gratis parkeren zou leiden tot een verhoogd autogebruik voor korte afstanden en tot een verhoogd autobezit en daarmee tot een sterke verhoging van de parkeerproblemen.
Bovendien hebben ook geparkeerde wagens een negatieve impact op de leefbaarheid van de omgeving.

Anders gezegd, een beleid van gratis parkeren zou - zeker in steden - tot een totale parkeerchaos leiden en naast het streven van een beperking van het autogebruik is het ook wenselijk om het autobezit te doen dalen.

De stelling 'parkeren moet overal gratis zijn, maar de brandstoffen moeten sterk in prijs stijgen' vind ik dan ook erg vreemd en ik heb geen weet van enig mobiliteitsdeskundige die dat pleidooi zal onderschrijven.
Jonathan schreef:Grappig, dit forum is wel de laatste plek waar ik de Gefrustreerde Boze Autorijder verwachtte tegen te komen.
Ook op dit forum zitten er mensen die de fiets niet als functioneel vervoersmiddel zien, mensen die een gigantische ecologische voetafdruk hebben, mensen die van mening zijn dat fietsongevallen vooral aan fietsers te wijten zijn, ...
het doel moet zijn, het totale aantal autos verminderen, drastisch verminderen dan lossen de problemen zichzelf op, ....in een piepklein landje als Belgie, een zakdoek groot , rijden 7 miljoen autos rond (vrachtwagens inbegrepen) is dat niet een klein beetje veel dan?
minder auto's lost het parkeer probleem ook op, evenals de files , over de luchtvervuiling hebben we het dan nog niet.....
johnny-vs schreef:het doel moet zijn, het totale aantal autos verminderen, drastisch verminderen ....
Ja duidelijk, maar dat bereik je echt niet met onbetaald parkeren bij natuurgebieden en daar ging het hier in dit topic over, dacht ik :wink:
PierreS schreef:...wetend dat er ook WF'rs met de mountainbike in de auto naar het bos toe gaan om daar door 'gaten' te rijden.
Onderstaand een stukje gaat over andere gaten!

Betaald parkeren in bos
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2301 ... os___.html

Waren de parkeergelden nodig geweest voor bv onderhoud of aankopen van natuurgebieden, dan heb ik er minder moeite mee...
Ten eerste: wie zegt dat die parkeergelden niet worden gebruikt voor onderhoud en aankoop van natuurterreinen?

Natuurorganisaties zijn door de economische recessie afgelopen jaar de helft van hun inkomsten kwijtgeraakt door het wegvallen van overheidssubsidies. Logisch dat zij op zoek moeten naar andere manieren om hun producten en diensten te vermarkten. Immers, hun bos- en natuurterreinen moeten gewoon beheerd worden al is het alleen maar om veiligheid en behoeften van de recreant te waarborgen. Dan hebben we het nog niet eens over bepaalde soorten die voor hun voortbestaan afhankelijk zijn van actief beheer, bijvoorbeeld door het in stand houden van heide en bepaalde gevoelige natuurtypen.

Er wordt wel eens vergeten dat bos- en natuurbeheerders veel meer diensten leveren dan alleen hout voor de bouw en productie van papier, meubels etc. Het product hout is relatief makkelijk te vermarkten, maar voor andere diensten zoals schone lucht, schoon drinkwater, tegengaan van klimaatverandering, recreatieve en landschappelijke waarde etc is dat veel lastiger. En dat terwijl iedereen baat heeft bij het grootste deel van deze diensten, want iedereen heeft schone lucht, water etc nodig. En een recreatieondernemer in de buurt van een natuurgebied dankt een deel van zijn inkomsten aan het feit dat zijn klanten afkomen op dat natuurgebied.

Het vragen van parkeergeld voor het bezoek aan een natuurterrein (dat veelal wel vrij toegankelijk, maar desondanks prive terrein is) vind ik een prima manier om extra inkomsten te vergaren. Ik verwacht niet dat veel mensen hierdoor de auto laten staan. Hoogstens zal er een lichte verschuiving optreden naar het bezoek van kleinere natuurgebieden waar mogelijk geen parkeergeld betaald hoeft te worden. Zeker als het gaat om mensen die dagelijks met de hond naar het bos karren om het beest daar uit te laten.

Kortom, ik ben een voorstander van deze manier van inkomsten vergaren door bos- en natuurbeheerders.

Dirk
Slaapt schreef:Enfin er word weer eens voorbij gegaan dat je al heel veel belasting betaald voor een auto en dat door verder belasten men wel even uitmaakt wat zinnig is en wat niet? Want zo duur maken dat het alleen nog te gebruiken is als het echt nodig is. Want duur bepaald wat nodig is en wat niet?

De enige reden dat staatsbosmaffia dit doet is geld gebrek. Want ze mogen geen subsidie meer vangen van de EU want dat is staatssteun. Fijn he al die privatisering.
Zieke gedachte gang!
Dat is echt grote flauwekul. Zowel Staatsbosbeheer als ook private organisaties zoals De Landschappen, Natuurmonumenten, kleine particuliere terreinbeheerders etc kampen met hetzelfde probleem. Heeft niets met privatisering te maken. De rijksoverheid heeft momenteel gewoon andere prioriteiten en dus is er minder geld voor natuur.

Dirk
Slaapt schreef:Klinklare onzin. Want in Nederland leverd de auto meer op dan het kost. Jammer dat staatsbosmaffia en de gemeente daar niet van mee kan vreten. In Nederland is de auto melkkoe. Dat zegt elje overheidsambtanaar
Over klinkklare onzin gesproken.
Deze overheidsambtenaar denkt daar in ieder geval anders over...
Dirk
johnny-vs schreef:parkeren moet gratis zijn , overal zonder meer (mijn gedacht he) het auto gebruik op zich moet ontmoedigd worden.....

autogebruikers betalen zowieso al voor het gebruik van de openbare weg...

maar natuurlijk is het gemakkelijk om elke gelegenheid aan te grijpen om weer eens een hoop geld uit de mensen hun zakken te halen.....

straks gaan de westerse landen meespelen met die scouts van IS , wedden dat ze die gelegenheid weer gaan aangrijpen om de benzine prijs omhoog te halen wegens olie tekorten....tuurlijk zijn er geen tekorten dat is al lang allemaal voorzien, maar de goegemeente slikt alles toch en betalen doen ze toch dus waarom niet dan.....
Dus als ik een keer in Belgie ben, mag ik mijn auto ook gratis een weekje op jou oprit parkeren Johnny? :wink:

Je vergeet dat veel natuurterreinen weliswaar vrij toegankelijk zijn, maar in veel gevallen is het ook eigendom van een natuurorganisatie, dus prive terrein.

Dirk
iceman schreef:Je vergeet dat veel natuurterreinen weliswaar vrij toegankelijk zijn, maar in veel gevallen is het ook eigendom van een natuurorganisatie, dus prive terrein.
Dirk
Wij zijn hier, in de Bollenstreek, niet anders gewend dan dat we toegang betalen om in de waterleidingduinen te mogen komen. Wie hier regelmatig komt koopt een jaarkaart. Wie met de auto komt betaalt ook nog apart parkeergeld. Niks mis mee, want onderhoud en toezicht moet ook betaald worden door het AWD.
Meer info: http://awd.waternet.nl/bezoek-de-awd/
johnny-vs schreef: het doel moet zijn, het totale aantal autos verminderen, drastisch verminderen dan lossen de problemen zichzelf op, ....in een piepklein landje als Belgie, een zakdoek groot , rijden 7 miljoen autos rond (vrachtwagens inbegrepen) is dat niet een klein beetje veel dan?
minder auto's lost het parkeer probleem ook op, evenals de files , over de luchtvervuiling hebben we het dan nog niet.....
Maar wil je nu het aantal auto's verminderen of het autogebruik verminderen. Want het ene moment lijk je het ene te zeggen en daarna weer het andere.

Wil je hoofdzakelijk het autogebruik verminderen, dan dient vooral het gebruik duurder te worden (dus hogere niet-vaste kosten zoals brandstof, rekeningrijden, parkeergelden, ...) of op een andere manier geremd te worden (files niet bestrijden, alternatieven verbeteren, sluipverkeer onmogelijk maken, ...).

Wil je vooral het autobezit verminderen, dan dient vooral het bezit duurder te worden (overal betaald parkeren op openbaar terrein, hoge wegentaksen, dure bewonerskaarten, ...) of op een andere manier geremd te worden.
Als je nu zegt dat je vooral minder auto's wil, dan is het niet logisch te pleiten voor gratis parkeerplaatsen.

Wil je - zoals ik - zowel het autogebruik als autobezit verminderen, dan kan het laten betalen van parkeren een logische keuze zijn.

Maar los van de discussie over het streven naar een lager autobezit en/of autogebruik ben ik het ook gewoon met de mening van Dirk eens dat het vragen van parkeergeld voor het bezoek aan een natuurgebied (of exacter gezegd, voor het parkeren aan dat natuurgebied) een prima manier kan zijn om extra broodnodige inkomsten te verzamelen.

Het mogelijk verminderd autogebruik of bezit (maar dat laatste zal in dit specifieke geval erg beperkt zijn) is daarbij gewoon mooi meegenomen.
Nog even afgezien van of wel of niet, door het wegvallen van subsidies die men kreeg voor het openstellen van het bos valt er voor de eigenaar van het bos, of dat nu een privé-persoon of stichting of bedrijf is een belangrijke inkomstenpost weg. Het hebben van een bos is namelijk geen vetpot maar meer een dure hobby wat zonder extra inkomsten bijna niet meer op te brengen is. De een zal ervoor kiezen parkeerkosten te gaan berekenen de ander het stookhout (als hij dat aan kan bieden) wat duurder maken.
Ik vindt het overigens nog niet zo'n gek idee, je betaald voor de luxe je auto op de grond van iemand anders te parkeren. In de stad is het niet anders. Als je dat niet wilt ga je niet of met de fiets.