Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen AGU - Forum Wereldfietser

Fietstassen AGU

Hallo!

In de meivakantie ben ik van plan om met mijn ouders en broertje door Tsjechie te fietsen, maar voor die tijd wil ik graag nieuwe fietstassen die een tijdje meegaan. (ook voor volgende fietsvakanties.) Ik heb wat gezocht op internet en vond de tassen van AGU er goed uitzien.
Heeft iemand misschien ervaring met deze tassen? Ik zat te denken aan AGU yamaska 450 KF en 435 KF, of AGU ventura 150 en 130. Kan iemand mij informatie over deze tassen geven?

Alvast bedankt, Mieke.

Agu is in de afgelopen dertig jaar er niet in geslaagt of heeft er niet voor gekozen om waterdichte tassen te maken. Je moet er nog een bij geleverde hoes om doen. Daar slaat vervolgens de wind onder waardoor regenwater er toch weer onder komt, of de dingen verkleuren door het licht of ze raken zoek kortom zonde van je geld. Gewoon 100% waterdicht zijn de tassen van Vaude of Ortlieb, kost ook wat maar daarna heb je geen nieuwe tas meer nodig, plus goede service. Bij mij ging een haak moeilijk doen, en ik heb via Eric Schuit gewoon gratis nada, voor nop, nieuwe gekregen terwijl die tashaken drie maanden intensief gebruikt waren en 1.5 jaar of meer oud. Je kunt bij hem ook een paar goudvissen zien rondzwemmen in een paar Vaude achtertassen. Of Agu nemen maar dan wel alles binnenin in een vuilniszak verpakken.
En nee, ik heb geen aandelen bij Eric, krijg wel een negerzoen en koffie bij hem.

Groet, Haike :lol:

hoi,

Ik heb agu quaris tassen, deze zijn wel waterdicht gebleken na een tocht van een paar maanden. Deze tassen zijn alleen lastig te koop ik kan ze in ieder geval nergens meer vinden om te bestellen op het internet. Nadeel van de bevestiging was, dat het niet met een kliksysteem werkt waardoor de tassen er bij een hobbel kunnen afschieten.
Inmiddels heb ik ortlieb achtertassen doordat een rat/muis in mijn lege achtertas is gekropen en er 3 gaten in heeft gemaakt.

Ik doe al weer 5 jaar met m'n Agu Quorum en heb -helaas- al heel wat in de regen gefietst. Tot tropische stortbuien aan toe. Regenhoezen er om en nooit natte spullen gehad. Pak niets in in vuilniszakken o.i.d.. Regenhoezen kunnen niet zoek raken want die zitten aan de tassen vast, ze verkleuren wel. In het verleden wel Ortlieb gehad maar daar gingen na verloop van tijd de naden van wijken en dan zijn ze niet echt waterdicht meer.

Dat is grappig want tot voor kort zeiden ze bij Agu zelf dat hun Qurom-line niet waterdicht is. En die aangenaaide hoezen; dat is dus weer een naad extra waar het op kan lekken plus dat ik wel mensen ben tegengekomen waarbij die hoezen er waren afgescheurt. Overigens zegt dat misschien meer van het omgaan met die tassen dan van Agu.

Groet, Haike

Haike schreef:Bij mij ging een haak moeilijk doen, en ik heb via Eric Schuit gewoon gratis nada, voor nop, nieuwe gekregen terwijl die tashaken drie maanden intensief gebruikt waren en 1.5 jaar of meer oud.
Ere wie ere toekomt. Volgens mij is dat niet zozeer de goede service van Ortlieb of Vaude, maar de uitstekende service van Eric Schuit.

Gerd
mieke schreef:Hallo!

Ik heb wat gezocht op internet en vond de tassen van AGU er goed uitzien.
Heeft iemand misschien ervaring met deze tassen? Ik zat te denken aan AGU yamaska 450 KF en 435 KF, of AGU ventura 150 en 130. Kan iemand mij informatie over deze tassen geven?

Alvast bedankt, Mieke.
heb ervaring met de zowel de goedkope-, qourum- en quarius- tassen van agu en ben er niet enthousiast over. de haken werken voor mij niet, de gele hoezen zijn dus niet waterdicht (of ze nou wel of niet vastgenaaid zitten) en van onderen loopt het water er gewoon in; van de quarius laten de naden en binnenkant los en de achtertassen zijn niet erg ruim.(gelukkig had ik alleen de quarius stuurtas). over de hoezen heb ik zelfs een brief naar agu geschreven en ja: die zijn dus niet geheel waterdicht zegt agu. maar dat was allemaal 8 jaar geleden. ben dus na deze fietstocht overgestapt op ortlieb en vaude en klaar ben ik.

GerdC schreef:
Haike schreef:Bij mij ging een haak moeilijk doen, en ik heb via Eric Schuit gewoon gratis nada, voor nop, nieuwe gekregen terwijl die tashaken drie maanden intensief gebruikt waren en 1.5 jaar of meer oud.


Ere wie ere toekomt. Volgens mij is dat niet zozeer de goede service van Ortlieb of Vaude, maar de uitstekende service van Eric Schuit.



Gerd
Nou? ik noem Erik toch met naam en toenaam? maar ik neem aan dat hij het op zijn beurt weer reclameert bij Vaude, en ik heb de oude haak wel bij hem achtergelaten Plus dat ik ook wel verhalen ken van gebruikers die rechtstreeks contakt hadden met Vaude en daar heel tevreden over waren, over de service die ze kregen.

Groet, Haike

Ze vallen niet uit elkaar, maar met handschoenen aan krijg je nog geen appel uit het achtervak.
De regenhoezen vallen lekker op in klotenweer, maar erg handig werken ze niet.
Wel of niet waterdicht is een keuze, maar binnen die restrictie zou het ontwerp toch eenvoudig te verbeteren moeten zijn.

Tja het zal wel aan mij liggen maar als ik producent was van fietsentassen kan ik me niet voorstellen dat je er niet voor kiest om die dingen dan maar niet waterdicht te maken. Dat je het qua tecniek niet voorelkaar krijgt, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Maar als je concurent bewijst dat het wel kan, moet er toch een lichtje gaan branden dat het je klanten zou kunnen gaan kosten
Welke fietser zit er nu te wachten op een niet waterdichte tas?

Groet, Haike

Ik fiets al sinds begin jaren negentig onder alle weersomstandigheden met Agu Quorum en heb nooit de neiging gehad tassen van een ander merk te kopen. Ik vind de prijskwaliteitverhouding prima.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat de regenhoezen lastig om de tas te bevestigen zijn. Het is even sjorren. Die regenhoezen zijn wel weer handig als je een ritje met bus of trein maakt, grijpgrage vingers kunnen er minder gemakkelijk in. O ja, en de tassen verkleuren van zwart naar grijs dus als ze pas nieuw zijn denkt iedereen dat je een groentje bent.
Die preoccupatie met waterdichtheid snap ik niet zo goed; ik heb in tropische stortbuien gefietst maar nog nooit is er iets nat geworden in de Quorums met regenhoezen, verder zitten mijn kleren altijd in plastic zakken, gewoon omdat dat makkelijk is en voor de zekerheid. Een stuurtas moet natuurlijk wel waterdicht zijn, gezien de elektronica die er vaak in vervoerd wordt. En die is bij mij dan ook van Ortlieb.
Overigens geloof ik niet dat AGU ook maar iets zelf maakt en dat ze heel goed in staat zijn waterdichte tassen te laten produceren, maar dat het gewoon een kwestie van positionering in de markt is. Het zou theoretisch zelfs zomaar kunnen dat AGU- en Ortliebtassen uit dezelfde fabriek komen.

Agu

Ik fiets ook met AGU-tassen,...zijn destijds speciaal voor de Mpact-fiets ontworpen (kleurstelling) en ik kreeg ze er gratis bij (voor, achter en stuur). Handig is dat er sjorbanden aan de zijkanten zitten zodat je de tas plat krijgt. Maar meestal is deze toch wel goed gevuld....
Inderdaad zijn die fel gele hoezen makkelijk bij slecht weer. Het grote nadeel vind ik dat ze de toegang tot de tas zo blokkeren omdat ze bovenin de tas zitten. Een dikke prop bij de ingang. Nu kun je dat lossnijden natuurlijk....

En wanneer het gaat regenen en je hebt nog een kanobag en tent e.d. overdwars op de fiets liggen, dan kun je ook weer lastig bij het ritsje voor de hoezen. Verder ben ik er wel aardig over te spreken. Maar ik overweeg toch zeker een paar waterdichte achtertassen aan te schaffen. Daar heb ik mijn kleding in. En voor heb ik de pannetjes e,d. Gewoon gemakkelijker.
De stuurtas staat ook op de nominatie om vervangen te worden. te slap en niet waterdicht, en de hoes heb ik er al niet meer in omdat de klep dan helemaal niet goed sluit. Helaas perfecte kleurstelling van de fiets...maar onpraktisch.
Ik heb eerst een grote Agu Quorum stuurtas versleten en toen een Ortlieb stuurtas in de opruiming gekocht. Die bleek wel waterdicht, maar voor de rest niet handig. De grote klep van mijn Agu die je met éém hand open en dicht kunt tijdens het fietsen miste ik. Toen kwam ik "mijn" Agutas in de opruiming tegen: hebbes!
De handigheid van 99% van de tijd woog voor mij zwaarder dan de waterdichtheid van de andere 1%.
Leon

Bedankt voor de vele informatie!
Ik overweeg nu ook om toch Ortlieb of Vaude tassen aan te schaffen, ik zal er nog even over nadenken...

Mieke.

Ik heb zelf het idee dat de waarde van waterdichte fietstassen schromelijk wordt overdreven. Behalve wanneer je regelmatig rivieren moet doorwaden (b.v. in de binnenlanden van Ijsland), bieden waterdichte fietstassen (in ieder geval voor mij) geen extra voordelen. Sterker nog: zelfs alleen maar nadelen. Ik rijdt zowiezo niet in de regen want daar heb ik een enorme hekel aan; ik wacht wel tot het droog is. In de weinige keren dat ik wel door de regen fietste (als het echt niet anders kan) hielden de regenhoesjes alle (!) water buiten. Waterdichte fietstassen hebben vaak geen extra vakken die juist handig zijn om kleine dingen in te stoppen, zodat je die dan niet van onderuit je tas hoeft op te diepen als je die een keer onderweg nodig hebt, en zodoende je hele tas overhoopt haalt. Bovendien betekent waterdicht ook: geen ventilatie. En dat je kleding niet bepaald meer okselfris is na 2 weken fietsen hoef ik hier hopelijk niet uit te leggen.
Ik heb tijdens de ca. 25.000 km die ik in het buitenland met bagage heb gefiets geen enkel moment waterdichte fietstassen gemist. (Nou ja, behalve die allereerste keer toen ik met fietstassen van de f 14,95 van de Aldi op pad ging. Maar dat tevens de allermooiste keer :wink: ).

Ik heb niet de tijd en het geld om het me te kunnen permiteren 5 dagen te wachten omdat het met bakken uit de hemel valt, en er na een week weer eens een mager zonnetje begint te schijnen. Bovendien stel je je dan wel heel afhankelijk van de weersomstandigheden op inplaats dat je het weer als "gegeven" neemt. En niets is zo heerlijk om na een dag in de regen te hebben gefietst om 's avonds in je tent je waterdichte tas te kunnen openen, om daar een droge broek of slaapzak uit te kunnen halen. Want als je slaazak nat wordt kun je het knap onbehaaglijk krijgen lijkt me zo. En okselfris? Ik ken geeneen fietser die onderweg okselfris blijft. Ik geloof ook niet dat dat de norm is van de gemiddeld rondtrekkende mens per fiets. En een tas waarin opgevouwen kleding okselfris blijft? Die moet dan ook zo een doorlatende structuur hebben dat rijwater/modder van voorbij rijdende auto's ook zo hun geurtjes achter laten. Ik geloof niet dat in een niet waterdichte tas je kleren frisser blijven; je kleren worden vochtig in die tas en daar gaan ze echt niet frisser van ruiken. Heb je wel eens kleren gewassen thuis in de wasmachine om ze vervolgens na drie dagen uit de machine te halen? Die kun je erin laten zitten en nog een keer wassen.

Groet, Haike geen 25.000 km gereden maar genoeg om op waarde te kunnen schatten wat het voordeel is van een waterdichte fietstas

Haike schreef: En niets is zo heerlijk om na een dag in de regen te hebben gefietst 's avonds in je tent je waterdichte tas te kunnen openen, om daar een droge broek of slaapzak uit te kunnen halen
Na een dag lekker in de zon gefietst te hebben lijkt mij persoonlijk een veel beter begin... :D


En zo bang voor een drupje water dat ik me die plestik Ortliebs aan zou moet doen ben ik ook niet. Zullen we het zo afspreken dat Haike met GEGARANDEERD WATERDICHTE EN ONDOORDRINGBARE TASSEN op pad gaat en de rest desgewenst met een plastic zakje riskeert niet de hemel te erven?

dat lijkt mij een mooie afspraak. Het gaat hier tenslotte om ervaringen uitwisselen en niet om gelijk krijgen.....toch?

m-gineering schreef:


Na een dag lekker in de zon gefietst te hebben lijkt mij persoonlijk een veel beter begin... :D

En zo bang voor een drupje water dat ik me die plestik Ortliebs aan zou moet doen ben ik ook niet. Zullen we het zo afspreken dat Haike met GEGARANDEERD WATERDICHTE EN ONDOORDRINGBARE TASSEN op pad gaat en de rest desgewenst met een plastic zakje riskeert niet de hemel te erven?[/quote]

Met het zonnetje erbij is natuurlijk lekkerder rijden, maar mijn lijntje met boven doet het niet zo goed, dus ik kan niet zo goed bestellen qua type weer


En Marten; het meeste valt altijd naast je :D en verder moet iedereen maar zelf weten waar hij/zij z'n geld aan uit geeft.

Groet, Haike

Peter Rodenburg schreef: Waterdichte fietstassen hebben vaak geen extra vakken die juist handig zijn om kleine dingen in te stoppen, zodat je die dan niet van onderuit je tas hoeft op te diepen als je die een keer onderweg nodig hebt, en zodoende je hele tas overhoopt haalt.
Vaak geen extra vakken klopt, maar ze zijn er wel! Ik heb als achtertassen de Vaude World Tramp Plus: Met (waterdichte!) voorvakken....... Ik heb ook graag eenvoudig toegang tot mijn EHBO-spullen en mijn gereedschap en ik houd mijn spullen bij voorkeur droog......