Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden keuze - Forum Wereldfietser

Banden keuze

Hoy, in februari-maart gaan wij fietsen in Oeganda met de mtb. Momenteel liggen er Schwalbe Marathon 26 x 2.00 op. Zijn dit geschikte banden om door Oeganda of-road te rijden of zijn echte en bredere noppenbanden een betere keus. Wij fietsen wel zonder bagage.

Mvg.,

Phildar
Februari/maart is dan de regentijd helemaal voorbij? Ik dacht het wel. Op zich heb je dan geen noppenbanden nodig. Maar ik zou door Oost-afrika niet met de gewone Marathon rijden, maar voor dergelijke tochten kiezen voor de Marathon Mondial in dezelfde maat.
Ik heb afgelopen januari en februari 1500 km Of en On road in Oeganda met deze banden gefietst, zonder één lekke band.
Peter.
Hoewel niet in Oeganda heb ik de Marathon Mondial binnen Europa zowel on- als offroad gebruikt. Bijna 5000 km verder nog altijd geen lekke band. Mijn vriendin met ruim 3000 km eveneens nog geen enkele lekke band. En dat ondanks toch rijden over vrij scherp gesteente, her en der diverse glasscherven op het wegdek, een spijker, etc.

Met name ook qua grip ben ik zelf erg tevreden met deze banden. Op meer grint formaat gesteente rijdt je eigenlijk zonder problemen door, zonder weg te slippen zodra je wat meer vaart probeert te maken. Maar ook klimmen op losliggende stenen e.d. gaat redelijk.

Qua robuustheid en functionaliteit denk ik dan ook dat de Marathon mondials een zeer geschikte keus kunnen zijn voor je toch.
Bedankt voor jullie feedback. Ik heb vorig jaar tijdens mijn tocht van Antwerpen naar Rome in Zwitserland en Italie enkele off-road tochten gemaakt, met de Schwalbe Marathon, natuurlijk met een lagere druk, en dat was geen probleem. Banden hebben nu +/- 10 000 km gereden en beginnen nu slijtage te vertonen. Geen enkele keer plat. Ga waarschijnlijk de zelfde banden nemen voor Oeganda.
Nogmaals bedankt.

Philmar
Wij hadden in Oeganda ook Schwalbe Marathons op onze fietsen, maar een stukje smaller. En 28 inch. Volstond prima.

Wat is jullie reisplan?
Ons reisdoel is tweeledig. Wij gaan voor het avontuurlijke mountainbiken en ook voor het goede doel fietsen in Oeganda. Ons reisdoel is het westen ( Rwenzorigebergte ) en het noorden ( Langoregio ) en natuurlijk gaan we ook de verschillende projecten bezoeken die we met onze sponsoring gelden hebben, en gaan helpen verwezenlijken. We fietsen niet in groep, maar kunnen onze tochten individueel rijden op gps, we hebben ook een oproep systeem bij, voor het geval er bijstand nodig zou zijn. In 2010 hebben we dit ook gedaan in Burkina Faso. Dit was een ongelofelijk avontuur. Dwars door Burkina Faso, in temp. van boven de 45°. Van het groene zuiden naar de Sahel. Het was een sponsoring tocht voor waterputten en groentetuinen. Dit alles is een samenwerking met Broederlijk Delen en Camino Loco, een organisatie van avontuurlijke mountainbike tochten.

Philmar