Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Slim foto´s en meer back uppen: tips? - Forum Wereldfietser

Slim foto´s en meer back uppen: tips?

Het is soms lastig van de foto´s van mijn Canon Ixus onderweg een back up te maken. In de camera zit een micro SD-kaart. Als ik de camera koppel een aan computer, met een kabeltje, meldt de computer een communication error. Dit blijkt te gebeuren indien je meer dan 1000 foto's hebt genomen, ongeacht het aantal bytes.

Nu zoek ik een manier om makkelijk en lichtgewicht de foto's onderweg te kunnen back uppen. Het beste wat ik tot nu toe heb gevonden, is deze kaartlezer (SanDisk MobileMate) die ALLEEN voor microSD bedoeld is.

http://www.saturn.nl/mcs/product/SANDIS ... langId=-11

Dan kan ik de kaart snel uitlezen via een computer, en de bestanden van daar naar een DVD, usb-stick of iets anders (de cloud?) kopiëren.

Jammer dat de kaartlezer alleen voor dat type kaarten is, maar hij is heerlijk klein. En in mijn tablet gaan dezelfde geheugenkaarten, dus daarvoor komt hij ook van pas.

Ik denk dat ik tevreden ga zijn met die oplossing. Maar weet iemand misschien iets nog beters?
Wel eens gedacht om gewoon meerdere SD kaarten mee te nemen? Mijn ervaring op vakantie is namelijk dat men (ook ik vroeger) het zichzelf te lastig maakt met computeroplossingen die nooit zo lekker werken als thuis.
Enkele alternatieven welk je kunt overwegen zijn:

- Het gebruik van een image tank in plaats van een laptop. Deze zijn lichter in gewicht en gebruiken minder stroom. Beide zaken welk tijdens een reis praktisch gezien voordelig kunnen zijn. Nadelig is uiteraard dat het een investering zal betreffen.

- Het gebruik van een camera met 2 SD-kaart sloten. Bij iedere foto welk je neemt heb je direct een backup. In het geval dat een kaartje het begeeft, nog voordat je anders een backup had kunnen maken, zit je nu safe.

Indien extra investeringen geen optie zijn, dan zit je met je huidige methoden relatief veilig. Uploaden naar de cloud kan soms lastig zijn, afhankelijk van je internet verbinding. Foto's zijn namelijk vrij snel erg groot. Zelfs binnen Europa is het moeilijk een locatie te vinden waar je eventjes enkele GB's aan data kunt uploaden.

Branden naar DVD is een goede optie. Brandt in tweevoud en stuur afzonderlijk naar een adres terug in NL terwijl je zelf de bron op SD bewaard zou ik zeggen. Maar ik ben dan ook snel geneigd om van alles meerdere backups te hebben, en nooit te riskeren ineens ca 1000 foto's kwijt te zijn.



Het laatste wat ik je ook mee zou geven is zorg altijd voor meerdere SD kaartjes, en overweeg eventueel ook een 2e accu voor de camera. Backups van je foto's zijn leuk, maar als je plots geen foto's meer kunt maken dan houdt het ook op :). En niet overal is het even gemakkelijk een geschikte vervanging te vinden.
Waarom wil je backuppen?
Ik heb nog nooit een error gehad met een kaart (klopt af op eiken plank). Ik gebruik uitsluitend Sandisk.

Ergens op een vage plek een kaart stoppen in onbekende apparatuur lijkt me enger dan een (2e of 3e) kaartje goed wegstoppen in je bagage. Data van een kaart gaan zelden verloren; bekend is het verhaal van een weliswaar waterdichte camera die zes jaar op zee gedobberd heeft totdat iemand hem vond en het kaartje nog kon uitlezen.
(http://www.dpreview.com/articles/356870 ... with-owner)

Kabeltje aan camera is iets uit de tijd dat er nog geen handigere oplossingen waren. Het signaal moet dan via de electronica van de camera en dat is per definitie complexer en dus gevoeliger dan het kaartje in een computer stoppen.
Ave Gone schreef:Waarom wil je backuppen?
Ik heb nog nooit een error gehad met een kaart (klopt af op eiken plank).

Kabeltje aan camera is iets uit de tijd dat er nog geen handigere oplossingen waren. Het signaal moet dan via de electronica van de camera en dat is per definitie complexer en dus gevoeliger dan het kaartje in een computer stoppen.
Wat nog niet is, kan altijd nog komen ;). In de afgelopen 10 jaar heb ik een tweetal SD kaartjes gehad welk het hebben begeven. En vrij recent is een micro SD kaart in mijn smartphone ermee opgehouden. De SD-kaartjes waren beide al vrij oud. Het micro SD kaartje slechts enkele maanden.

En zeker tegenwoordig met SD-kaartjes van 32 GB, 64 GB en binnen no-time zelfs 128 GB als goed betaalbaar, waarop respectievelijk 2000, 4000 of zelfs tot 8000 foto's opgeslagen kunnen worden... moet ik er persoonlijk niet aan denken om op die wijze ooit het risico te lopen meerdere weken aan foto's kwijt te raken.

De keuze is uiteraard aan ieder of ze investeren in backups of niet. Persoonlijk zou ik het echter sterk aanraden.
stef.l schreef:En zeker tegenwoordig met SD-kaartjes van 32 GB, 64 GB en binnen no-time zelfs 128 GB als goed betaalbaar, waarop respectievelijk 2000, 4000 of zelfs tot 8000 foto's opgeslagen kunnen worden...
Het gaat om een Ixus, die bestanden hoef je niet zo groot te laten zijn, zo goed zijn die lenzen nu ook weer niet.
Ik gebruik al jaaaren een Sandisk kaartlezer. Ik haal elke dag de foto's van de verschillende kaarten (cf en sd) die ik heb, formatteer het kaartje in de camera en begin de nieuwe dag met een echt lege kaart. (Met leegmaken op de pc blijft altijd info achter die je kaart sneller volmaakt, formatteren in de camera is echt leeg)
De Sandisk kaartlezer is heel veel sneller dan de kabel aan de camera.

Het nadeel van grote geheugenkaarten vind ik als er iets mee gebeurd, ben je vaak heel veel kwijt. Liever 2 kaarten van 16 GB dan 1 van 32 GB.

Het gebruik van een imagetank is wel makkelijk, maar is weer een apparaat erbij. Ik gebruikte die eigenlijk alleen bij opdrachten waarbij je heel veel foto's moet maken en niet kan nakijken ter plekke, bv bij concertfotografie. Je wilt je pc of tablet ook graag mee. Je foto's daarop zetten is voldoende, eventueel je tocht wegzetten in de cloud.
Als imagetank gebruik ik als tussenstation een tablet (met 64 GB opslag, SD-kaart kan ik met extra adapter uitlezen, tablet vervangt ook e-reader), waarna in de bewoonde wereld de data, of in elk geval de belangrijkste selectie daaruit, in een of meerdere sessies naar een e-mailaccount (is tenslotte ook een vorm van cloudopslag) en/of eigen NAS (online, VPN) kopieer. Ik wantrouw per definitie vreemde computers (virus, key-logger).

Ik geloof niet in de onfeilbaarheid van SD-kaarten, ofschoon ze in hun beschermhoesjes vrij aardig gevrijwaard zijn voor onheil van buitenaf. Net als anderen al opmerkten, spreid ik het risico op totaalverlies door mijn foto's verdeeld over verscheidene kleinere kaarten op te slaan. Ik maak kiekjes met een eenvoudige richt-en-schiet-camera en uit ervaring max. 20 per dag (gemiddeld). Op basis van de lengte van de reis in dagen en de maximum resolutie/bestandsgrootte per foto kies ik het aantal kaarten en de grootte (in GB). In de praktijk neem ik er 4 mee (genummerd van 1 > 4), maar je zou kunnen kiezen voor meervouden van 7 (labelen met weekdag en evt. weeknr.). Daarmee vermijd ik het tussentijds wissen van de SD-kaarten (een vergissing onderweg is zo gemaakt). In vergelijking met analoge fotografie is opslag zo goedkoop, dat ik eerder nieuwe kaarten aanschaf, dan dat ik de oude wis.

Schema (idee, bij 7 kaarten).
SD-kaart 1 - Dag 1 > Back-up naar tablet aan einde dag
SD-kaart 2 - Dag 2 > Back-up naar tablet aan einde dag
Enz.
SD-kaart 1 - Dag 8 > Back-up naar tablet van de nieuwe foto's, dag 1 behouden.
SD-kaart 2 - Dag 9 > Back-up naar tablet van de nieuwe foto's, dag 2 behouden.
Enz.
SD-kaart 1 - Dag 15 > Back-up naar tablet van de nieuwe foto's, dag 1 & 8 behouden.
SD-kaart 2 - Dag 16 > Back-up naar tablet van de nieuwe foto's, dag 2 & 9 behouden.
Enz.
Tabletgeheugen vol? Dan oudste naar NAS geback-upte dag(en) wissen.

Mocht een SD-kaart falen, dan ben ik in het ongunstigste geval de foto's van die dag kwijt. Is de tablet stuk, of bega ik een stommiteit daarmee, dan staan de foto's nog op de SD-kaarten. Is de tablet stuk of vol, én gaat één SD-kaart stuk, dan heb ik weliswaar een of meerdere gaten (dagen) in mijn reisverslag, maar dan in elk geval niet van een aaneengesloten periode van meerdere dagen.

N.B. Maak ik op een dag veel meer foto's dan mijn gemiddelde, dan wil ik nog wel eens eerder de geheugenkaart wisselen.

Het steeds wisselen van geheugenkaarten betekent een extra risico op falen, maar weegt voor mij op tegen verlies van data.

Als back-up van de extra informatie (pdf's, gidsen, kaartmateriaal) op de tablet/e-reader staat die data ook op een separate SD-kaart (met USB-adapter, vind ik universeler dan een USB-stick) die ik bij me heb. En die data staat ook in de cloud (en eigen NAS, persoonlijke data versleuteld) om niet alles opnieuw te hoeven verzamelen/samen te stellen bij verlies.
Mooi verhaal van Aardvark. Zo heeft ieder zijn eigen manier ontwikkeld.

Als je geheugenkaarten van een betrouwbaar en goed merk koopt hoef je echt niet met 7 kaarten op stap.

Komt waarschijnlijk de vraag wat is betrouwbaar??

Sandisk en Lexar nog nooit problemen mee gehad, ik fotografeer vanaf het eerste moment digitaal. Blijkt ook uit testen, staat bv ook op de Nikonsite.

Bv Transcend helaas pindakaas.

Dit is geen garantie, uitzonderingen zijn er altijd.
Dank allemaal. Leuk om te lezen hoeveel verschillende aanpakken er zijn.

Ik wil back uppen omdat ik wel eens een geheugenkaart of camera ben kwijtgeraakt. Dan is het fijn een extra exemplaar van elk bestand te hebben.

Ik ga het maar houden bij die kaartlezer en een extra geheugenkaart. En waar mogelijk onderweg af en toe of een DVD branden of zaken te uploaden naar de cloud. Mijn tablet heeft daarvoor niet genoeg geheugenruimte. De volgende wordt groter :)

Wat ik zelf niet doe, maar wel een goede optie vind: er zijn externe harde schijven die je ook op afstand kunt bedienen, met een inlog. Dan kun je foto's naar je eigen HD sturen via internet. Ik doe het zelf niet omdat ik geen zin heb mijn HD wekenlang aan te laten staan terwijl ik op reis ben. Maar ik kan me voorstellen dat het een handige optie is voor andere.
Ik haal mijn sd kaart gewoon uit mijn camera en stop die in mijn laptop. En dan als backup in the cloud, Google+ of harde schijf. Ik zou niet met dvd of usb stick werken. Als je veel foto's maakt dan raak je snel het overzicht kwijt. Weet ik uit eigen ervaring :shock:
Janneke V schreef:Wat ik zelf niet doe, maar wel een goede optie vind: er zijn externe harde schijven die je ook op afstand kunt bedienen, met een inlog. Dan kun je foto's naar je eigen HD sturen via internet. Ik doe het zelf niet omdat ik geen zin heb mijn HD wekenlang aan te laten staan terwijl ik op reis ben. Maar ik kan me voorstellen dat het een handige optie is voor andere.
Dat is dus wat ik doe met mijn NAS (Network Attached Storage). De NAS schakelt zich periodiek aan en uit (vandaar dat ik soms noodgedwongen naar e-mail upload), maar er zijn er die je via het internet wakker kunt maken (WoL), nadat je eerst een veilige verbinding (VPN) naar je eigen netwerk hebt opgezet. Bij mij staat dus alleen de router met een VPN-service continu aan. Bij stroomuitval start alles vanzelf weer op, zo niet kan ik terugvallen op e-mail of een (tijdelijke) cloudservice zoals Google, Crashplan, iCloud, Amazon, enz. - ook te overwegen als alternatief als je zelf niet voldoende technisch onderlegd bent om de opslag in je thuisnetwerk veilig te verbinden met het boze internet (daar zijn veel schurken onderweg ;)).
martie schreef:Ik haal mijn sd kaart gewoon uit mijn camera en stop die in mijn laptop. En dan als backup in the cloud, Google+ of harde schijf. Ik zou niet met dvd of usb stick werken. Als je veel foto's maakt dan raak je snel het overzicht kwijt. Weet ik uit eigen ervaring :shock:
Jaaaa, dat overzicht. Grom. Maar een rommeltje nog altijd beter dan helemaal geen back up :)

(ik ga zelf geen laptop meeslepen op vakantie, vandaar de DVD en USB-opties)
aardvark schreef:
Janneke V schreef:Wat ik zelf niet doe, maar wel een goede optie vind: er zijn externe harde schijven die je ook op afstand kunt bedienen, met een inlog. Dan kun je foto's naar je eigen HD sturen via internet. Ik doe het zelf niet omdat ik geen zin heb mijn HD wekenlang aan te laten staan terwijl ik op reis ben. Maar ik kan me voorstellen dat het een handige optie is voor andere.
Dat is dus wat ik doe met mijn NAS (Network Attached Storage). De NAS schakelt zich periodiek aan en uit (vandaar dat ik soms noodgedwongen naar e-mail upload), maar er zijn er die je via het internet wakker kunt maken (WoL), nadat je eerst een veilige verbinding (VPN) naar je eigen netwerk hebt opgezet. Bij mij staat dus alleen de router met een VPN-service continu aan. Bij stroomuitval start alles vanzelf weer op, zo niet kan ik terugvallen op e-mail of een (tijdelijke) cloudservice zoals Google, Crashplan, iCloud, Amazon, enz. - ook te overwegen als alternatief als je zelf niet voldoende technisch onderlegd bent om de opslag in je thuisnetwerk veilig te verbinden met het boze internet (daar zijn veel schurken onderweg ;)).

Heel leerzaam, dit. Wie weet ga ik daar eens mee stoeien deze winter, als de avonden lang zijn.
Janneke V schreef:Ik denk dat ik tevreden ga zijn met die oplossing. Maar weet iemand misschien iets nog beters?
Ja, een USB OTG-kabel. Daarmee heb je aan je tablet genoeg, en heb je verder geen (evt. besmette) computer meer nodig. De kabel gaat in je tablet, en in de kabel gaat een USB-stick. Als je dan je SD-kaart in je tablet stopt kun je de foto's van de kaart rechtstreeks op de USB-stick zetten.

Of nog mooier: een USB OTG-kaartlezer. Dan kun je met je tablet van SD-kaart naar SD-kaart kopiëren.
Janneke V schreef:Het is soms lastig van de foto´s van mijn Canon Ixus onderweg een back up te maken. In de camera zit een micro SD-kaart. Als ik de camera koppel een aan computer, met een kabeltje, meldt de computer een communication error. Dit blijkt te gebeuren indien je meer dan 1000 foto's hebt genomen, ongeacht het aantal bytes.
Heb je al gekeken of er geen firmware update is voor gemaakt? Het lijkt me sterk dat canon zo'n probleem niet oplost.

Qua backup - de belangrijkste reden waarom ik op reis zou willen backuppen is omwille van diefstal. Daarmee kan je dus alle toestel backups vergeten. Op een server thuis backuppen gaat wel, maar de verbinding is, zeker intercontinentaal, meestal crap. Online backup is voorlopig dus de enige goede oplossing, helaas niet altijd doenbaar in verwegistan.
Wij stuurden dan ook af en toe een volle usb stick naar huis, eens daar aangekomen werd die dan gekopieerd waarna wij de sd kaartjes konden wissen. (en nooit alle backups bij elkaar).
(en wij gebruiken gewoon hier en daar een pc, geen idee waarom ik er één zou meeslepen, de halve wereld staat er vol mee)
Geheugenkaarten zijn tegenwoordig behoorlijk goedkoop, gewoon kaarten kopen zodat je onderweg niets hoeft te wissen (vroeg of laat gaat dat geheid een keer mis). En dan een image tank mee als backup. Eventueel de volle kaarten naar het thuisfront versturen via de post.
Alien schreef:Geheugenkaarten zijn tegenwoordig behoorlijk goedkoop, gewoon kaarten kopen zodat je onderweg niets hoeft te wissen (vroeg of laat gaat dat geheid een keer mis). En dan een image tank mee als backup. Eventueel de volle kaarten naar het thuisfront versturen via de post.
Hoe groot/zwaar is een imagetank eigenlijk? (bij benadering volstaat)
Een voorbeeld van een goeie imagetank
http://tweakers.net/nieuws/35522/epson- ... roken.html
Zelfs de opvolger van die Epson, de 3000, is al uit het leverprogramma. Het product is van eind 2004, dus al weer 10 jaar oud. En dat is in de digitale wereld toch wel bejaard te noemen.

Als je wat moderns met veel capaciteit zoekt, zou je kunnen kijken naar de WD My Passport Wireless. Zo nieuw dat er, op moment van dit schrijven, in de Pricewatch bij Tweakers (nog) geen winkels die kunnen leveren vermeld staan. De afmeting ervan is 86 mm breed bij 127 mm lang en variabel in hoogte, 22 tot 30 mm, afh. van capaciteit. Gewicht tussen 0,25 en 0,35 kg (productfolder WD).