Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips LED Verlichting in regen - Forum Wereldfietser

Tips LED Verlichting in regen

Natte periode zou beginnen. Weet iemand de oplossing van mij problemen van afgelopen jaren
1. Na een week rijden door de regen krijg ik vocht van binnen. Frontglas wordt niet meer doorzichtig, de licht wordt minder.
2. Bij hard regen zie ik weinig. Ik denk dat komt door
a. de moderne LED lampjes zijn klein
b. lichtbron is blauw. – kortere golflengte veroorzaakt meer weerkaatsing.
Ik fiets 2..4keer/week 2x33km woon-werkverkeer.
Heeft iemand oplossing van mij problemen?

Bij voorbat dank,
Miro
Mijn BM Ixon IQ led koplamp heeft bij mij nog nooit problemen gegeven. Ik fiets nochtans in alle weersomstandigheden en dat ook met een fiets zonder voorspatbord. De fiets heeft dus ook al uren regen meegemaakt en momenten dat het water met bakken uit de lucht viel.

Wel is de lamp op het stuur bevestigd en niet aan de voorvork wat wel wat verschil zal maken bij het rijden zonder spatbord.

Mijn achterlichten is een heel ander verhaal, mijn zoektocht naar een voldoende waterdicht exemplaar is tot nu toe mislukt. Maar daar maak ik wel een ander topic over aan om jouw voorlamptopic niet te kapen.

Renaat
Dit ziet er leuk uit en is niet duur: http://cf1.superzaklamp.nl/?gclid=CN22t ... tAodvyYA0Q
Stuurhouder is verkrijgbaar.
Dat is géén fietslamp. Daarmee ga je andere weggebruikers danig irriteren.
Euh, plakbandje aan de bovenkant en wat meer naar beneden richten?
Euh, plakbandje in de regen?
Ik heb met de dynamo lampen die ik heb ook nog nooit last gehad van binnenkomend water (wel van vuil op de lamp maar dat veeg je er zo af).

Het probleem met het relatief blauwe licht (of koud wit) van leds herken ik wel, al vind ik het nog meevallen. De philips saferide lampen zijn wat warmer wit, geen idee of bv de IQ2 series ook wat warmer zijn. Als het echt een probleem is kan je een tweedehands Son E6 lamp - halogeenlamp op de kop tikken, die moeten ondertussen wel vrij makkelijk te vinden zijn. Die kan je dan bij regenweer gebruiken (en bij droog weer geeft ze ook best wel veel licht, maar niet te vergelijken met de nieuwe led lampen).
Wat de weerkaatsing bij regen betreft, vermoed ik dat dit vooral te maken heeft met de toegenomen lichtsterkte van fietsverlichting. Meer licht, meer weerkaatsing.
Misschien heeft de plaatsing er ook mee te maken? Op het stuur of op de kroonplaat: ik veronderstel (nog nooit uitgetest) dat dit ook een ander effect geeft. De hoek ten opzichte van de ogen is verschillend.

Problemen met binnendringend vocht heb ik met nog geen enkele koplamp ervaren, wat niet wil zeggen dat het niet kan.

Wat achterlichten betreft, moet ik Renaat gelijk geven (voortdurend defecten).
Bedankt voor jullie reactie.
@Eric – Bedankt voer de tipsIk zou met een zelfvulkanizeerd rubber+ tape dichtmaken. Over de lamp. Waarschijnlijk het ik een geweldige lamp. Het is populier in Asie –
http://www.dx.com/nl/p/l12-cree-xp-e-q5 ... CE10In0zaI

Ik heb de predecessor van deze lamp.
http://www.dx.com/p/infinite-zooming-24 ... CE0_Yn0zaI
Het is een Swiss army knife type –zaklamp, fietslamp. Met zoom en power controll functie kun je alles doen. Bijv wandelen met een 100m beam, of lekker in de tent met low power en breed lichtbundel. Op de fiets als een spotlight of juist als een opvoel licht of een hoofdlicht.
Het enige nadeel is dat het is super water gevoelig. Ik heb geen idee hoe komt van. Overal heb je rubber O rings alleen de swicht en frontlens zijn open.
@ Renaat&jan – Het word help me help you. Onze fietsen zijn met spatborden en ik gebruik led verlichting op de zadelpen. Afgelopen week heb ik de batterijen op alle/familie fietsen gewisseld. De acterLEDs van binnen waren even goed/schoon als nieuw. Het gewone achterlicht gebruik ik als een passieve reflector. Ik fiets regelmatig met een rugzak op bagagedrager en ik zorg altijd dat beide reflectors en LED zijn zichtbaar.
@ arnob – heb je betere oplossing dan een tape?
Alternatief voor tape: knip met een stevige huishoudschaar uit een aluminium bier- of energiedrankblikje een strook. Tijdelijk vastmaken met dubbelzijdige plakband aan de lantaren om de juiste vorm en grootte te bepalen, dan definitief erop bevestigen met een 2-componentenlijm. Of je maakt eerst een goed sjabloon van dik papier/dun karton en knipt dan pas het blik op maat.

Oh, en natuurlijk de scherpe rand aan de voorzijde inknippen (driehoekjes uitknippen bij een ronding) en ombuigen (evt. ook vastlijmen met 2-comp.lijm).

Nog een mogelijkheid: je zou aan de slag kunnen met sugru om een 'eendenbek' (wat is een goede vertaling voor de klep aan een 'duck billed baseball cap'?) daarvan te fabriceren. Ik heb nog geen ervaring met sugru, maar zou het een uitgelezen kans vinden er eens mee te knutselen.
Bij een fiets die bij mijn werk in de fietsenstalling staat is er een stuk kunststof buis over zo'n soort lamp geschoven. Er is een stuk uitgezaagd zodat de bovenkant als een soort afdakje boven de lamp hangt. Daardoor wordt een tegenligger niet verblind en heb je wel licht op de weg. Er zit trouwens wel een loei van een losse accu aan, dus ik verwacht dat een beetje afscherming wel op zijn plaats is.