Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Oefff... even wennen hieraan! Santos TM2.9 e-bike met pinion - Forum Wereldfietser

Oefff... even wennen hieraan! Santos TM2.9 e-bike met pinion

http://www.sintchristophorus.nl/santos- ... wissdrive/

Zo dan, da's best een lelijk hok, maar de techniek is wel weer mooi! Ben benieuwd wat de TM 2.9 met pinion zónder motor mag kosten.
Een Santos TM 2.9E met 1.18 pinion / goswiss / magura 33 / son edelux en son dynamo komt op ........8000 euro. :cry:


Dezelfde configuratie , zonder motor komt op zo`n 5350 euro. :cry:


http://iframe.santosbikes.com/?ct=custo ... uage=nl_NL
Tja, het heeft een bult, maar is het daardoor een dromedaris?

Wat een kostbaar gedrocht. En daarvoor betaal je meer dan voor een elektrische scooter?

Ongeacht wat er van e-bikes is te vinden, is het jammer dat fabrikanten ervoor kiezen ergens een bult batterijen aan het frame te bouten. Nu lijkt het me voor de stabiliteit gunstiger om dat binnen de framedriehoek te doen (zoals in dit geval) dan tussen bagagedrager en spatbord (alhoewel dat laatste onopvallender is en naar mijn idee daardoor beter oogt), maar het wordt tijd dat er zich een echt ontwerpbureau aan waagt. Of ik zag niet eerder een echt fraaie e-bike. Bestaan er eigenlijk geluidloze lichtgewicht elektrische crossmotorenbrommers?
aardvark schreef:Bestaan er eigenlijk lichtgewicht elektrische crossmotoren?
Ja:
http://www.ktmfreeride-e.com/en

Nou ja lichtgewicht, weegt toch zo'n 120 kg.

Afbeelding


Gr Leo
Dank je! Daarin ben ik in het geheel niet thuis, echt een andere wereld. Ik ga eens grasduinen, maar denk niet dat ik ooit verleid kan worden over te stappen. Zo lang ik kan gaat het op eigen kracht en daarna leunstoelreizen met fietsfilmpjes op Vimeo. :D
aardvark schreef:Tja, het heeft een bult, maar is het daardoor een dromedaris?

Wat een kostbaar gedrocht. En daarvoor betaal je meer dan voor een elektrische scooter?

Ongeacht wat er van e-bikes is te vinden, is het jammer dat fabrikanten ervoor kiezen ergens een bult batterijen aan het frame te bouten. Nu lijkt het me voor de stabiliteit gunstiger om dat binnen de framedriehoek te doen (zoals in dit geval) dan tussen bagagedrager en spatbord (alhoewel dat laatste onopvallender is en naar mijn idee daardoor beter oogt), maar het wordt tijd dat er zich een echt ontwerpbureau aan waagt. Of ik zag niet eerder een echt fraaie e-bike. Bestaan er eigenlijk geluidloze lichtgewicht elektrische crossmotorenbrommers?
Gazelle heeft een ontwerp bureau ingeschakeld
http://www.apparata.nl/nieuws/gazelle-c ... esign-9036
Giugiaro is niet mis: Giorgetto Giugiaro was de ontwerper van de oorspronkelijke Volkswagen Golf. Zie http://www.volkswagen-classic.de/magazi ... view-golf1
Het zou mooi zijn als deze ontwerpstudio ook zoiets revolutionairs kon bedenken voor de E- Bike. Maar mooier dan die Santos wordt het allicht.
Zonder trappers maar wel mooie e-bikepacking:

Feddz E Bike
Afbeelding
aardvark schreef: Bestaan er eigenlijk geluidloze lichtgewicht elektrische crossmotorenbrommers?
De Feddz weegt 33kg met een actieradius tot 110km en in een uurtje op te laden.

Bij de Gazelle vind ik de side markerverlichting wel mooi gevonden, ondanks dat ik geïntegreerde verlichting om andere redenen weer helemaal niets vind.
Uitpakparty: Vanmoof Electrified, slimme elektrische fiets http://www.bright.nl/uitpakparty-vanmoof-electrified
Is een stadsfiets maar wel mooi ontworpen. Geen bulten oid.
aardvark schreef:het wordt tijd dat er zich een echt ontwerpbureau aan waagt.
Een fiets is in vrijwel alle onderdelen op het kantje ontworpen tussen prijs, gewicht en betrouwbaarheid. Daarom bestaan goede fietsen nog steeds voor een groot deel uit rechte stukken en las- en boutverbindingen. Wat er gebeurt als er designers in het spel komen laat zich raden. Reliable, cheap, light: pick any two.
Hier is de test van de Santos tijdens ons laatste bedrijfsuijte.
http://www.vakantiefietser.nl/201409/be ... utterrain/
Ave Gone schreef:
aardvark schreef:het wordt tijd dat er zich een echt ontwerpbureau aan waagt.
Een fiets is in vrijwel alle onderdelen op het kantje ontworpen tussen prijs, gewicht en betrouwbaarheid. Daarom bestaan goede fietsen nog steeds voor een groot deel uit rechte stukken en las- en boutverbindingen. Wat er gebeurt als er designers in het spel komen laat zich raden. Reliable, cheap, light: pick any two.
Bovendien hebben designers niet zelden de gewoonte om het warm water telkens weer uit te vinden (wat meestal geen verbetering inhoudt) en alles in een ontwerp te 'integreren'. Als er iets is dat ik niet wil bij fietsen, is een te vergaande integratie. Lampen, bagagedrager, spatborden, ... wil ik graag eenvoudig kunnen vervangen bij defect of indien ik iets anders wil en verwijderen indien niet nodig/gewenst.

Er zullen zonder twijfel veel ontwerpbureaus prachtig werk leveren, maar er zijn er naar mijn gevoel iets te veel die zichzelf aan het werk houden.
Ik vind deze kamelen verkeerstechnisch nogal gevaarlijk klinken. Nu al sturen veel mensen spontaan een sloot in als ik ze inhaal op mijn racefiets. Want het concept dat iemand ze zonder geluid kan inhalen, terwijl ze met 15 km max uitest links en uiterst rechts het hele pad bezetten...Nee, daar heeft men moeite mee. Terwijl ik een bel heb, die gebruik en ook nog eens langzaam ben vergeleken met veel racefietsen.
En veel gebruikers van de huidige electrische fietsen zijn in mijn ogen niet eens in staat om die in bedwang te houden. Tenminste, zo rijden ze niet.
Nu gaan we dus snellere electro fietsen ontwikkelen, die de grens tussen fiets en scooter/brommer vervagen...het fietspad wordt een gevaarlijke plek op deze manier.
Hoeveel weegt deze Santos?
Ik schat in dat je veel kilo's krijgt voor al deze duizenden euro's.
captain_fabulous schreef:En veel gebruikers van de huidige electrische fietsen zijn in mijn ogen niet eens in staat om die in bedwang te houden. Tenminste, zo rijden ze niet.
Nu gaan we dus snellere electro fietsen ontwikkelen, die de grens tussen fiets en scooter/brommer vervagen...het fietspad wordt een gevaarlijke plek op deze manier.
Daar is de overheid nog steeds mee bezig... De huidige regelgeving dateert uit 2002, toen de E-bike net in opkomst was. De overheid wacht nu op de nieuwe Europese regelgeving die in 2017 in gaat.

Zie ook: http://www.sintchristophorus.nl/wetgevi ... -verboden/

Verder moet je zo'n snelle fiets natuurlijk met je verstand kopen en gebruiken en je eigen beperkingen, maar ook die van je medeweggebruikers kennen.
Dank voor het filmpje Eric. Ik zag in elk geval twee aspecten bij Santos waarover nagedacht is. Als eerste de simpel afneembare, maar toch afsluitbare, accu (wat weegt dat ding?, zijn de batterijen erin zelf te vervangen?) en als tweede de magnetische electrische connector (hoe houdt zich die in natte weersomstandigheden?).

Over ontwerpers. Ja, ik ben me ervan bewust dat er nadelen kunnen zijn om die los te laten op het meest efficiënte voertuig waarmee de mens zich op eigen kracht kan voortbewegen. Desondanks vergelijk ik een niche-product als de Santos met zoiets als een sportwagen. Ook een beperkte markt waar hoge prijzen worden gehanteerd, maar waar in elk geval moeite wordt gedaan er iets fraais van te maken. Ik blijf de accubult lelijk vinden. Weliswaar heeft de Vanmoof een kleinere actieradius (en een ander inzetgebied, ofschoon ik mij afvraag of al die stoere e-bikes meer dan 1% echt buiten de gebaande paden komen) maar daar wordt moeite gedaan de batterij te verhullen (en lijkt diefstalbestendiger) en is de uitlezing/bediening robuuster & netter opgelost (niet ergonomischer, dat dan weer niet).

Hoe dan ook zowel de Santos als de Feddz (ook categorie sportwagen en/of 'lifestyle') zijn naar mijn mening iets voor de early adopters en te verwachten valt dat als de verkoopaantallen toenemen, het een commodity wordt en prijs zal halveren (naar het prijsniveau van huidige e-brommers/e-scooters; hell, een Tato Nano is goedkoper dan de Santos).

captain_fabulous schreef:Nu gaan we dus snellere electro fietsen ontwikkelen, die de grens tussen fiets en scooter/brommer vervagen...het fietspad wordt een gevaarlijke plek op deze manier.
Laten we deze draad niet gebruiken om over de wenselijkheid van e-bikes te discussiëren, daar zijn andere topics voor. De wetgever heeft er in elk geval oog voor (overgangsperiode tot 2017), alhoewel e.e.a. sterk met normbesef en handhaving samenhangt : http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... uning.html.
Christophorus schreef:De huidige regelgeving dateert uit 2002, toen de E-bike net in opkomst was. De overheid wacht nu op de nieuwe Europese regelgeving die in 2017 in gaat.
Zie ook: http://www.sintchristophorus.nl/wetgevi ... -verboden/
Ronduit schokkend hoe Nederland van een vooraanstaand land is verworden tot een op wereldniveau flink achterliggend land op innovatiegebied.
captain_fabulous schreef:Ik vind deze kamelen verkeerstechnisch nogal gevaarlijk klinken. Nu al sturen veel mensen spontaan een sloot in als ik ze inhaal op mijn racefiets. Want het concept dat iemand ze zonder geluid kan inhalen, terwijl ze met 15 km max uitest links en uiterst rechts het hele pad bezetten...Nee, daar heeft men moeite mee.
En dat naar mijn persoonlijke mening is echter een probleem op zich. De diversiteit aan snelheden op fietspaden is al langer een probleem. Zeker voor wat betreft relatief smalle fietspaden waar sowieso al nauwelijks met 2 naast elkaar gefietst kan worden.

Sommige mensen denken daar toch met ca. 30 in te kunnen halen. Een enkeling heb ik daarbij vrij lelijk ten val zien komen.

En met snelle e-bikes wordt dat probleem natuurlijk enkel maar groter. Met als enige verschil dat een bestuurder van zo'n e-bike het zichzelf juridisch lastiger maakt dan een wielrenner welk de fout in gaat.



Voor wat betreft het design van sommige van dit soort fietsen moet ik zeggen dat het mij altijd verbaast hoe klein de interesse hiervoor is onder het bredere publiek. Kijk je naar de aanschaf van auto's dan is design al jarenlang één van de meest invloedrijke drijfveren. Bij de fiets echter lijkt men al snel totaal geen persoonlijke smaak meer te hebben, en wordt de eerste de beste willekeurige opoefiets aangeschaft.

En dat terwijl in veel van de gevallen functionaliteit en onderhoudsgemak in die keuze toch niet meewegen. De eventuele argumentatie dat dit bij designer bikes een probleem zou vormen zal dan ook niet de hoofdzaak zijn. Prijs zal uiteraard meespelen, maar toch zie je dat voor bijv. de auto men ook niet snel zal gaan voor een goedkopere, maar minder fraai ogende variant.
stef.l schreef:Voor wat betreft het design van sommige van dit soort fietsen moet ik zeggen dat het mij altijd verbaast hoe klein de interesse hiervoor is onder het bredere publiek. Kijk je naar de aanschaf van auto's dan is design al jarenlang één van de meest invloedrijke drijfveren. Bij de fiets echter lijkt men al snel totaal geen persoonlijke smaak meer te hebben, en wordt de eerste de beste willekeurige opoefiets aangeschaft.
Dat ben ik niet met je eens. Nederlandse A-merken doen er heel veel aan om fietsen er leuk uit te laten zien en dat lukt ze kennelijk duidelijk omdat de meeste Nederlanders vallen voor de gelikt uitziende fietsen die we overal zien. Dat het sommigen niet aanstaat kan zijn, maar de meesten vinden zulke fietsen mooi. Waarom deze fietsen op dit forum niet zo populair zijn is me ook duidelijk: de meeste forumleden fietsen meer dan de Nederlands gemiddelde 1000 km per jaar en onder vaak zwaardere omstandigheden en vooral andere locaties; dat is nu eenmaal de doelstelling van dit forum.

Dat al je al die design ook onder de naam plastic kapjes kunt vangen is deels wel mijn mening. In de auto-industrie is het heus niet anders. Onder vrijwel elke motorkap huist nog steeds een stalen blok waarin beurtelings beetjes van een olieprodukt in de fik worden gestoken, net als zo'n 100 jaar geleden.
Wel zijn fabrikanten duidelijk op zoek naar een goede manier om de accu te plaatsen. Het zal zijn tijd nodig hebben.