Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vennbahn: informatie en campings - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vennbahn: informatie en campings

bert sitters schreef:Je kunt op het station van Troisvierges kaartjes kopen, maar géén fietskaartjes voor Nederland.
Kun je dan wel fietskaartjes tot Visé kopen of kun je fietskaartjes voor Nederland in de trein kopen?
Ave Gone schreef:
bert sitters schreef:Je kunt op het station van Troisvierges kaartjes kopen, maar géén fietskaartjes voor Nederland.
Kun je dan wel fietskaartjes tot Visé kopen of kun je fietskaartjes voor Nederland in de trein kopen?
Leon, Je kunt fietskaartjes kopen voor Belgie, maar ik weet niet zeker of Belgische fietskaartjes geldig zij tot Maastricht. Tussen Luik en Maastricht rijdt een Belgische trein met een Belgische conducteur.
Op het station van Maastricht kun je wel Belgische kaartjes kopen. Wellicht kun je het daar navragen.
Mijn ervaring is er dat door het grijze gebied met fietskaartjes in de grensstreken en er niet overal grensoverschrijdende fietskaartjes te koop zijn de conducteurs in de grensoverschrijdende treinen van Belgie naar Nederlands zich soepel opstellen.
Maar wat moet Joop doen?
Naar mijn ervaring van 2013 is een belgisch of nederlands fietskaartje niet geldig in de internationale trein Luik-Maastricht. Deze moet apart (€10) gekocht worden op het station in Luik (of Nederland), niet in de trein. Verder de gebruikelijke procedure om toegang te krijgen met fiets tot een belgische stoptrein.
JaapG schreef:Naar mijn ervaring van 2013 is een belgisch of nederlands fietskaartje niet geldig in de internationale trein Luik-Maastricht. Deze moet apart (€10) gekocht worden op het station in Luik (of Nederland), niet in de trein. Verder de gebruikelijke procedure om toegang te krijgen met fiets tot een belgische stoptrein.
Fijne info, maar Joop zit in Troisvierges. Kan hij daar op een of andere practische manier met de fiets op de trein of niet?
In Troisvierges kun je op het station een treinkaartje kopen voor jezelf (€26,80) en je fiets (€10,-) voor de treinreis tot aan Maastricht. Je zult moeten overstappen in Luik.
Ja hoor, kaartje+fietskaartje op station in Belgie kopen tot Luik met de boemel (gaat inderdaad niet vaak), daar uitstappen en kaartje+fietskaartje kopen tot Maastricht voor internationale trein (bij internationale loket vooraan in station). Ook een boemel. En van daar weer verder.

En de reis duurt inderdaad dan erg lang. Reken maar op een dag om van de Ardennen naar de randstad te treinen.

Het treinkaartje in Belgie is denk ik goedkoper (€6,50 geloof ik) als je alleen een kaartje voor de betreffende rit koopt en niet een dagkaart voor heel Belgie.
Als je ondertussen genoeg in de trein hebt gezeten kun je van Luik ook naar Maastricht fietsen. Het is 34 km. Zorg dat je in Luik zo snel mogelijk op de oostoever van de Maas komt. Daar is een autovrije fietsroute. Bij de meest noordelijke stadsbrug gaat de route de Maas over en dan langs het Albertkanaal. In Visé weer naar de andere kant van het kanaal. Dan Is Maastricht al in zicht.
Ave Gone schreef:Maar wat moet Joop doen?
Gewoon met zijn fiets naar het station van Troisvierges gaan. Komt echt goed.
bert sitters schreef:
Ave Gone schreef:Maar wat moet Joop doen?
Gewoon met zijn fiets naar het station van Troisvierges gaan. Komt echt goed.
+1
Ik heb op troisvierges wel eens een kaartje gekocht bij de conducteur in de trein, toen het loket dicht was. Wel even melden bij instappen aan de conducteur, niets aan de hand.
JaapG schreef:En de reis duurt inderdaad dan erg lang. Reken maar op een dag om van de Ardennen naar de randstad te treinen.
Naar de Randstad? Dus naar Maastricht is het een dag min een uur of twee? Dan kun je ongeveer net zo goed (qua tijd, qua beleving natuurlijk veel beter :wink: ) fietsen, ik deed over de hele Vennbahn van Troisvierges naar de camping ten westen van Vaals vorig jaar ook een dag.

Carl
Dat klopt.
Carl schreef:
JaapG schreef:En de reis duurt inderdaad dan erg lang. Reken maar op een dag om van de Ardennen naar de randstad te treinen.
Naar de Randstad? Dus naar Maastricht is het een dag min een uur of twee? Dan kun je ongeveer net zo goed (qua tijd, qua beleving natuurlijk veel beter :wink: ) fietsen, ik deed over de hele Vennbahn van Troisvierges naar de camping ten westen van Vaals vorig jaar ook een dag.

Carl
Treinreis
van Troisvierges naar Luik een keer in de twee uur.
van Luik naar Maastricht een keer per uur.
van Maastricht naar Amsterdam twee keer per uur.
10:16 Vertrek Troisvierges
11:42 Aankomst Luik
12:10 Vertrek Luik
12:43 Aankomst Maastricht
12:58 Vertrek Maastricht
15:22 Aankomst Amsterdam Centraal.
Ik vertrouw op de reacties waarin gezegd wordt dat een kaartje te koop is in Troisvierges. Overigens hoef ik niet naar de Randstad maar ga vanaf Maastricht weer verder op de fiets richting Velp.

Heel hartelijk dank voor de reacties, groet Joop
bert sitters schreef:
Carl schreef: Dus naar Maastricht is het een dag min een uur of twee? Dan kun je ongeveer net zo goed (qua tijd, qua beleving natuurlijk veel beter :wink: ) fietsen, ik deed over de hele Vennbahn van Troisvierges naar de camping ten westen van Vaals vorig jaar ook een dag.
10:16 Vertrek Troisvierges [...]
12:43 Aankomst Maastricht [...]
15:22 Aankomst Amsterdam Centraal.
Hum, daar fiets ik niet tegenaan... Gelukkig weet Joop inmiddels dat hij een kaartje in Troisvierges kan kopen. En dat hij even moet opletten hoe laat hij bij het station aankomt, omdat het met een tweeuursdienst wel veel langer gaat duren als je vijf minuten te laat bent voor de trein...

Carl
Ik neem even een ander spoor bij dit onderwerp. Over onze gezinsbelevenissen op de Vennbahn maakten we een verslag dat inmiddels online staat.
Met dank aan medeforumlid Bert Sitters, die hiervoor ons benaderde en het verhaal redigeerde en plaatste. Inspireert hopelijk andere potentiële Vennbahnfietsers

Hier de link: http://verkeersbureaus.info/nieuws-verk ... -vennbahn/
bert sitters schreef:Joop R.
Je kunt op het station van Troisvierges kaartjes kopen, maar géén fietskaartjes voor Nederland.
Bert
Wat laat nog mijn toevoeging:

Op 28 augustus (2014) reisde ik van Troisvierges naar Den Bosch (via Luik/Maastricht) en kon op het station van Troisvierges dan wel geen fietskaartje voor Nederland kopen maar wel een internationaal fietskaartje (€10), en daarmee kun je toch ook gewoon in Nederland reizen? En voor het stuk door Belgie heb je toch ook dat kaartje nodig?
marcvincent schreef:
bert sitters schreef:Joop R.
Je kunt op het station van Troisvierges kaartjes kopen, maar géén fietskaartjes voor Nederland.
Bert
Wat laat nog mijn toevoeging:

Op 28 augustus (2014) reisde ik van Troisvierges naar Den Bosch (via Luik/Maastricht) en kon op het station van Troisvierges dan wel geen fietskaartje voor Nederland kopen maar wel een internationaal fietskaartje (€10), en daarmee kun je toch ook gewoon in Nederland reizen? En voor het stuk door Belgie heb je toch ook dat kaartje nodig?
Welke bestemmingsstation stond er op dat fietskaartje?
bert sitters schreef: Welke bestemmingsstation stond er op dat fietskaartje?
Den Bosch.
De man aan het loket wilde perse een bestemming voor de fiets hebben, maar de conducteurs kijken daar niet naar als je een internationaal fietskaartje hebt. Dat hebben wij nog gevraagd aan de conducteurs in zowel de Belgische als Nederlandse treinen.

Feitelijk hadden wijzelf maar een kaartje tot Maastricht nodig en reisden daarna verder op ons abonnement. Dat was voor de man aan het loket in Troisvierges overigens een bijna onmogelijke taak, maar met onze hulp heeft hij het wel voor elkaar gekregen. :D