Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alfine11 vs Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Alfine11 vs Rohloff

miro schreef:geen merkbare verschil tussen A11 en R14. http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgra ... ltungen-2/
Fazit
Während die Rohloff Speedhub in allen Leistungsbereichen vergleichbar effizient wie eine Kettenschaltung arbeitet, zeigen preisgünstigere Nabenschaltungen doch deutlich höhere Verluste.


Wat bedoel je?
Ave Gone schreef:
miro schreef:geen merkbare verschil tussen A11 en R14. http://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgra ... ltungen-2/
Fazit
Während die Rohloff Speedhub in allen Leistungsbereichen vergleichbar effizient wie eine Kettenschaltung arbeitet, zeigen preisgünstigere Nabenschaltungen doch deutlich höhere Verluste.


Wat bedoel je?
Met goedkopere IGH hij bedoeld Shimano Nexus 8 – not premium. Lees beide gedeelte van article
http://fahrradzukunft.de/16/wirkungsgra ... haltungen/
Fazit
of lees grafieken.

Die Rohloff Speedhub ohne Kettenspanner erreicht bei höherer Antriebsleistung ähnliche Effizienz wie eine Kettenschaltung mit leicht verschlissenem Schaltwerk. Shimanos Alfine11 liegt im Wirkungsgrad nur unwesentlich schlechter als die Rohloff Speedhub.
Beide citaten kloppen, maar de een is van 2013 en de ander van 2014. In de laatste staat: "Der seit dem letzten Artikel verbesserte Prüfstand zeigt, dass die Alfine11 doch deutlich ineffizienter als die Rohloff Speedhub arbeitet."
Ave Gone schreef:Beide citaten kloppen, maar de een is van 2013 en de ander van 2014. In de laatste staat: "Der seit dem letzten Artikel verbesserte Prüfstand zeigt, dass die Alfine11 doch deutlich ineffizienter als die Rohloff Speedhub arbeitet."
Het verschil is duidelijk en groot tussen A11 en R14 . Gemiddeld 7..8%. Bij P=250W dit is 20wats

De vraag is waarom voel ik dat niet?
Een voor-spatbord voel ik met een als - 1..3km/h. Een aero-TT helm als + 1..2km een sopel band als 1..3km/h
Ik fiets bijna even snels met een race fiets, Hybride met deore XT 3x9 en TT bars, Hybride met Nexus 8 premium TT bars.
Een mogelijk verklaring is dat Nexus premium is even efficiënter als een Rohlhoff /of zelfs beter dan R14. Bij 5,6,7,8 versnelling werk alleen een planet mechanism.
Hoe zit het eigenlijk met hoge snelheden fietsen, en een alfine naaf?

Ik lees op internet nogal eens verhalen over het feit dat sneller dan 25 km/uur problemen oplevert bij Nexus-naven. :? Ik ga er van uit dat alfine hier geen last van heeft?
Otis schreef:Hoe zit het eigenlijk met hoge snelheden fietsen, en een alfine naaf?

Ik lees op internet nogal eens verhalen over het feit dat sneller dan 25 km/uur problemen oplevert bij Nexus-naven. :? Ik ga er van uit dat alfine hier geen last van heeft?
Nexus 7 was vet gesmeerd, en dat vet vloog de verkeerde kant op door de centrifugale krachten bij hoge snelheden. Andere naven hebben hier geen last van.
JaapG schreef:
Otis schreef:Hoe zit het eigenlijk met hoge snelheden fietsen, en een alfine naaf?

Ik lees op internet nogal eens verhalen over het feit dat sneller dan 25 km/uur problemen oplevert bij Nexus-naven. :? Ik ga er van uit dat alfine hier geen last van heeft?
Nexus 7 was vet gesmeerd, en dat vet vloog de verkeerde kant op door de centrifugale krachten bij hoge snelheden. Andere naven hebben hier geen last van.
Nexus 3,4,7,8 en alfine 8 zijn vet gesmeerd. Alfine 11 is de enige in olie.
Jaap Is jouw Nexus 7 kapot gegaan of heb je via via iets gehoord?
Otis schreef:Hoe zit het eigenlijk met hoge snelheden fietsen, en een alfine naaf?

Ik lees op internet nogal eens verhalen over het feit dat sneller dan 25 km/uur problemen oplevert bij Nexus-naven. :? Ik ga er van uit dat alfine hier geen last van heeft?

Persoonlijk fiets ik met Nexus 8 premium. Tot nu 16,000km. De naaf van binnen is net zo goed als nieuw. Ik fiets 2x33km/dag met gemiddled rond 30km/h. Fietscomputer data van vrijdag – 1:09h heen 1:01h terug.
Er zwerft infoirmatie op internet over kapote Nexus hubs. Ik weet het niet welke zijn waar en welke zijn fabeltjes. I zou een aparte bericht starten.
Tot nu toe weet ik.
1. Naaf onderhoud
- een keer per 2 jaar of 5000km. Personlijk rij ik met industrial/synthetic vet. ik zou dat doen een keer/10 000
2. Weinig fietsenmakers weten over nexus naven en nog minder wat voor vet moeten ze gebruiken.
Mijn nexus naaf draait al jaren zo goed/slecht als ze draaien, ondanks dat ik er meerdere keren hard (> 60 km/u) bergaf mee ben gereden. Ik denk dat ik er 10 k km's mee heb gereden. Dus het valt wel mee met het wegdrukken van het vet. Aan de andere kant, wie rijdt er nou tienduizenden km's met een nexus 7 speed? Pas dan ga je echt merken dat de smering nalaat mocht dat zo zijn.
Dus mijn bewering is meer theoretisch + anekdotisch (geruchten bij de fietsenmaker, het internet en andere onbetrouwbare bronnen) van aard, mijn persoonlijke ervaring kan hem niet onderbouwen (behalve dat ik het eens ben met de theoretische bezwaren).
Ik ga regelmatig >40 km/u met mijn nexus 3. Hij moet flink meer dan 10.000 km hebben maar gaat mits een beetje afgesteld toch nog prima.
JaapG schreef: Nexus 7 was vet gesmeerd, en dat vet vloog de verkeerde kant op door de centrifugale krachten bij hoge snelheden.
Zou dat geen broodje aap verhaal zijn? Een wiel draait zelden sneller dan aan 5 omwentelingen per seconde. In combinatie met de beperkte diameter van een versnellingsnaaf zal de middelpuntvliedende kracht erg beperkt zijn.

Renaat
Ach ja, zoals ik al zei is er anekdotisch bewijs (ik heb zeker 5 mensen horen zeggen dat hun naaf kapot was gegaan om deze reden) maar kan niemand het aantonen of ontkrachten. Theoretisch is er een grond van waarheid, wat er in de werkelijkheid aan de hand is......
JaapG schreef:Ach ja, zoals ik al zei is er anekdotisch bewijs (ik heb zeker 5 mensen horen zeggen dat hun naaf kapot was gegaan om deze reden) maar kan niemand het aantonen of ontkrachten. Theoretisch is er een grond van waarheid, wat er in de werkelijkheid aan de hand is......
Als mijn natuurkunde niet al te roestig is (maar ik sluit geen reken of denkfouten uit) dan is de middelpuntvliedende kracht in zo'n omstandigheid voor het vet dat in zo'n naaf zit een pak kleiner dan de zwaartekracht. M.a.w. het laten stilstaan van de fiets zou ernstigere gevolgen hebben voor de verdeling van het vet dan het rijden.

Renaat
Revanho schreef:Zou dat geen broodje aap verhaal zijn? Een wiel draait zelden sneller dan aan 5 omwentelingen per seconde. In combinatie met de beperkte diameter van een versnellingsnaaf zal de middelpuntvliedende kracht erg beperkt zijn.
De planeetwieltjes intern draaien aanmerkelijk sneller rond dan de as. En toen ik mijn Nexus 8-versnellingnaaf groot onderhoud gaf, na 5.000 km, viel op dat juist de planeetwieltjes bijna alle vet verloren waren -- want dat kleefde er duidelijk zichtbaar in een hoopje naast.

Maar, dat de naaf toen al niet meer helemaal geruisloos liep, was te horen. Een oliebad en nieuw vet verhielp dat ook.

Degenen die claimen hun Nexus naaf verkloot te hebben doordat ze zo godsgruwelijk hard kunnen fietsen a] hadden een oud type naaf, want Shimano had de afdichting niet altijd goed in orde, b] reden in een erg nat klimaat, of c] negeerden alle geluid dat uit de naaf kwam.
ijsbrand schreef: De planeetwieltjes intern draaien aanmerkelijk sneller rond dan de as. En toen ik mijn Nexus 8-versnellingnaaf groot onderhoud gaf, na 5.000 km, viel op dat juist de planeetwieltjes bijna alle vet verloren waren -- want dat kleefde er duidelijk zichtbaar in een hoopje naast.
Met die hogere snelheid van de planeetwieltjes heb ik inderdaad - ten onrechte - geen rekening gehouden. (Gewoon niet aan gedacht.) Dat wordt wel weer deels (niet volledig) gecompenseerd door de kleinere diameter.

Is het vet naast zo'n wieltjes ook niet voornamelijk weg gedrukt?
ijsbrand schreef: Degenen die claimen hun Nexus naaf verkloot te hebben doordat ze zo godsgruwelijk hard kunnen fietsen a] hadden een oud type naaf, want Shimano had de afdichting niet altijd goed in orde, b] reden in een erg nat klimaat, of c] negeerden alle geluid dat uit de naaf kwam.
Het zou me inderdaad niet verbazen dat de problemen daar moeten gezocht worden. Niet in problemen voortkomend uit middelpuntvliedende krachten.
Als dat zo snel een probleem zou geven, dan denk ik dat ook een massa elektrisch aangedreven motoren in o.a. huishoudtoestellen snel het loodje zouden leggen.

Renaat
Het is een combinatie van alle genoemde factoren. Zoals ik al op het nieuwe fiets advies topic omschreven heb. Mijn Koga streetliner was origineel ook met nexus 7 uitgerust. Ik fietste 40 km per dag met een kruissnelheid van 30 km/h. Nadat de eerste nexus 7 het na 3 maanden begeven heeft is deze onder garantie vervangen. Drie maanden later weer het zelfde geval. Daarna is onder garantie de nexus 7 vervangen door een nexus 8 premium die een betere afdichting en naaldlagers zou hebben (groter loop vlak in vergelijk met kogels). Na 4 of 5 maanden weer het zelfde verhaal, toen tegen bijbetaling om laten bouwen naar Rohloff en inmiddels ongeveer 10 tevreden jaren verder.

Bij mij was het iig erg duidelijk dat de vetsmering de boosdoener was. Of middelpuntvliedende krachten hierop een invloed hebben weet ik echter zo net nog niet. Vet heeft een behoorlijk hoge oppervlakte spanning en zou eerst op de tandwielen een druppel moeten vormen die dan weg geslingerd kan worden, voor dit gebeurd heeft het tandwiel echter allang weer een volgende omwenteling gemaakt. Mijn theorie is dat druk en temperatuur de grootste factoren zijn. In mijn geval kon je met mijn fiets compleet normaal +/- 10 km flink door fietsen zonder problemen. Op warme dagen begon hij na deze 10 km echter te piepen als een kanarie pietje (drooglopen). Vandaar dat ik denk dat met name bij hogere temperaturen het vet tussen de tandwielen uit gedrukt wordt. Als de fiets een poos stil gestaan heeft loopt dit door capilaire werking en oppervlakte spanning deels weer terug maar nooit 100%.

Naar mijn mening kun je prima af met een Nexus of Alfine als je voorheen geen problemen ondervonden hebt. Maar als je door de stand van de maan of een afwijking in je kleine teen problemen met Nexus krijgt is Rohloff een prima foolproof oplossing.
ijsbrand schreef:De planeetwieltjes intern draaien aanmerkelijk sneller rond dan de as.
Klopt. De as staat stil.
Marko schreef:
ijsbrand schreef:De planeetwieltjes intern draaien aanmerkelijk sneller rond dan de as.
Klopt. De as staat stil.
Ja en nee.
Da zit still.
Bij engadged planet groep de zonwiel is still - verbonden met de as
De planetwiel kooi met planetweilen draaien rond de zonwiel
Bartus schreef:Het is een combinatie van alle genoemde factoren. Zoals ik al op het nieuwe fiets advies topic omschreven heb. Mijn Koga streetliner was origineel ook met nexus 7 uitgerust. Ik fietste 40 km per dag met een kruissnelheid van 30 km/h. Nadat de eerste nexus 7 het na 3 maanden begeven heeft is deze onder garantie vervangen. Drie maanden later weer het zelfde geval. Daarna is onder garantie de nexus 7 vervangen door een nexus 8 premium die een betere afdichting en naaldlagers zou hebben (groter loop vlak in vergelijk met kogels). Na 4 of 5 maanden weer het zelfde verhaal, toen tegen bijbetaling om laten bouwen naar Rohloff en inmiddels ongeveer 10 tevreden jaren verder.

Bij mij was het iig erg duidelijk dat de vetsmering de boosdoener was. Of middelpuntvliedende krachten hierop een invloed hebben weet ik echter zo net nog niet. Vet heeft een behoorlijk hoge oppervlakte spanning en zou eerst op de tandwielen een druppel moeten vormen die dan weg geslingerd kan worden, voor dit gebeurd heeft het tandwiel echter allang weer een volgende omwenteling gemaakt. Mijn theorie is dat druk en temperatuur de grootste factoren zijn. In mijn geval kon je met mijn fiets compleet normaal +/- 10 km flink door fietsen zonder problemen. Op warme dagen begon hij na deze 10 km echter te piepen als een kanarie pietje (drooglopen). Vandaar dat ik denk dat met name bij hogere temperaturen het vet tussen de tandwielen uit gedrukt wordt. Als de fiets een poos stil gestaan heeft loopt dit door capilaire werking en oppervlakte spanning deels weer terug maar nooit 100%.

Naar mijn mening kun je prima af met een Nexus of Alfine als je voorheen geen problemen ondervonden hebt. Maar als je door de stand van de maan of een afwijking in je kleine teen problemen met Nexus krijgt is Rohloff een prima foolproof oplossing.
Bedankt voor de goede uitleg Bartus. Ik wil een article over Nexus 8 premium schrijven en ik waardeer zeer hoog jou negatieve ervaring

Tja 2400km is niet veel =3 manden *20 dagen * 40km
En zeker de tweede Nexus 7 ook na 2400km kapot - dat is knap gedaan. :-)
Nexus 8 premium heeft naald lagers bij de planeet wieltjes - andere nexusen hebben daar "sliding bearing".
En de kogellagers blijven gewoon zoals de fietswiel ontdekt is :-)
3200....4000km vor een premium naaf is niet veel.

Bedankt voor de extra info en gedachten.
Ik heb een premium 8 met 16 000km in. deze week heb ik 200km door de modder en regen gaden. Tot nu toe slijt ik allen kettingen en tandwielen. Nexus-19t - 2Euro Stalen 4kant 44T krankstel 6,50 Euro en ketting 10..15Euro Ooo ja een maal chainglider 30Euro=20+10Euro.
Ik wil graag mijne naaf kapot maken en ik heb je expertise nodig.
1. Snelheid en de kracht kan ik makkelijk aan de kant zetten. - Er zijn miljoenen E-bikes die fitsen rond 25km/h. Ik fiets tikje sneller dan jij. In de zomer - 35km/h soms ga ik achter een ebike met 39..41km/h. S'winters ga ik rond 30km/h
2. Onderhoud - op 1200...1500km heb de originele vet verwangen door mijne. daarna een keer op 12 000km Volgende buurt ik op 22,000km
3. Smeermiddel - daar is een verschil - Ik rij niet met Shimano nexus vet, maar de naaf zat goed van binnen bij de eerste buurt toen ik heb de Nexus vet uitgehaald.


Ik heb de smeermiddelen berekend van SKF en Kluber application notes.
Voor mij rijstijl weeromstandigheden en preferentie kwam ik
1. Grease #1 - base oil viscosity ISO220 NLGI 1,5...2 - voor alle tandwielen en twee kleine kogellagers
2. Grease #2 - Base oil ISO100 NLGI 1 - grote kogellager
2. Syntetic tenacous 75W90 gear oil- dompen allemaal voor assemblage. API GL4 is voldoende,
dat lijk vrij complex maar dat kost 1....1,5 uur gecombineerd met ketting en tandwiel veerwangen Meestal bij 10,000km is mij ketting zo is zo totaal versleten.

Heb je nog handige tips hoe kan ik mij naaf kapot krijgen?

--------------------
@ijsbrand - De grootste probleem met shimano vet is dat het is allen een vet voor alle klimaten en rijders rond de arde.
Persoonlijk vind ik de oplossing van Aaron Goss@rideyourbike overdreven voor de gemiddelde Naderlandse ww fietser. Maar dit is persoonlijk - zo i zo ben ik niet fan van aluminium complex vetten.
Misschien heb ik iets gemist, maar ik vraag mij af wat de ratio is achter Shimano's beleid om Nexus naven met vet te smeren. De methode van SA of de vroegere Sachs naven die je met een smeernippeltje zuinig van dunne olie kon voorzien, werkte destijds perfect. De nieuwere naven zijn zelfs helemaal dicht, en zijn dus qua smering van de tandwielen helemaal onderhoudsvrij. Uiteraard gaat alles een keer kapot of tegensputteren,maar zou een Nexus naaf met dunne olie op de tandwieltjes niet lekkerder draaien?