Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Budgetfietsen in Spanje/Italië - Forum Wereldfietser

Budgetfietsen in Spanje/Italië

Volgende zomer/nazomer ga ik waarschijnlijk fietsen in Spanje of Italië. Heb reeds een beetje gezocht op internet en heb de indruk dat het toch aanzienlijk goedkoper zou uitkomen om voor Spanje te kiezen, klopt dit?
(Voor de duidelijkheid: het zou de bedoeling zijn om meestal te kamperen, soms wild, soms "legaal", en af en toe een goedkoop hotelletje...)

In Spanje ben je goedkoper uit dan in Italie. Als je tenminste de toeristische stukjes van de Costas mijdt. Campings kosten meestal rond 3 euro per persoon en 3 euro voor de tent. Slechts een paar campings wijken daar vanaf, maar dan ben je stuk meer kwijt. Sanitair op Spaanse campings is kraakhelder en de douches zijn warm. Douchemuntjes zijn onbekend en er hangt altijd een rol met W.C.-papier. Hostals, fondas, albergues en pensions zijn plaatsen waar je goedkoop kunt overnachten. Vaak heb je voor vanaf 12 Euro een prima kamer met douche en W.C. Let op: in veel kleine plaatsen staat er geen bordje boven deur, maar vaak verhuurt de bar of het restaurant kamers. Je kunt het ook op het gemeentehuis vragen. Ieder dorp in Spanje heeft wel een gemeentehuis. Langs pelgrimsroutes kun je overnachten in refugios: zeer eenvoudig in stapelbedden, maar je betaalt weinig, of soms zelfs niets. Wildkamperen kan nog altijd prima, maar in natuurgebieden heb je kans dat je wordt weggestuurd. Diverse bosbranden zijn veroorzaakt door wildkampeerders. Het beste kun je het gewoon vragen in een klein plaatsje: bij de burgemeester, de pastoor of de kroegbaas. Zij wijzen je vervolgens een mooi plekje aan. Spanje is voor de rest een fantastisch fietsland, met veel rust en ruimte buiten de steden en de costas. Heerlijke landschappen, dorpen waar de tijd heeft stil gestaan en verweerde koppen van de bewoners die reageren op je bepakte fiets: dat is geen fiets, maar een vrachtwagen!. Zie mijn gids Fietsen in Spanje! www.fietswegen.nl

Italie of Spanje? De campings in Italie zijn soms belachelijk duur! (In je uppie betaal je soms aan de kust 15 euro...) In Spanje hanteren ze redelijker prijzen.

Spanje is een stuk goedkoper dan Italië, zonder meer. In het binnenland kun je een goede driegangenmaaltijd met wijn krijgen voor 8 euro. Dat lukt in Italië never nooit niet. Ook de campings en hotels zijn er veel goedkoper.
Dus als je budget erg laag is, dan is Spanje te prefereren.

Voor mij is het echt veel meer dan budget om duidelijk voor Spanje te kiezen. Het is gewoon een fantatisch fietsland!

bert sitters schreef:Voor mij is het echt veel meer dan budget om duidelijk voor Spanje te kiezen. Het is gewoon een fantatisch fietsland!
Inderdaad Spanje is een prachtig land en je wordt er ook als ook fietser meer gewaardeerd, itt soms tot Italië waar je geregeld van de sokken wordt gereden.

Op
http://www.flickr.com/photos/73889574@N ... 053822567/
heb ik wat opnieuw gescande plaatjes voor mijn website gezet.

Afbeelding

Zoals Bert het beschrijft zou je er toch meteen zin in krijgen!
Maar hij heeft zondermeer gelijk. Ik heb ook wel in Italië gefietst maar het vinden van aantrekkelijke fietsroutes is daar gewoon moeilijker; je fietst snel in een fuik van een of andere drukke autoweg. Nee dan Spanje. Daar vind je superroutes waar je nauwelijks een auto tegenkomt.
Vrij kamperen en zonas de acampada maken het ook vrij goedkoop.
Een dagmenu in een restaurant krijg je al vanaf 6 euro. Bij de Chinees 4 euro.
Een paar woordjes Spaans kunnen spreken en verstaan is wel wenselijk, maar dan zul je er zeker geen spijt van krijgen.

Oké, jullie hebben me overtuigd, Spanje zal het worden! 8)

Nog een klein vraagje van praktische aard (maar toch niet onbelangrijk :)): in Spanje is het natuurlijk erg warm in de zomer... als je zoveel mogelijk probeert te wildkamperen, hoe gaat dat dan met de hygiënische kant van de zaak? Ik kan me voorstellen dat het in die hitte niet erg aangenaam is om slechts om de 3/4 dagen te douchen :o

Dan neem je toch een waterzak mee met een douchekop (Ortlieb heeft die dingen). In vrijwel elk dorp is een waterkraan.
Overigens is het in de nazomer niet zo erg warm meer. In de bergen kan het begin september zelfs al fris worden.

Het binnenland van Spanje heeft weinig campings en daar ben je idd vaak op vrij kamperen aangewezen. Om fris te blijven kun je met een washand en 1,5 liter water een heel eind komen. Ook erg handig: openbare pompen en de toiletten bij benzinestations. Verder hebben bijna alle dorpje, zelfs hele kleine, vaak een openbaar zwembad waar je voor een paar euro naar binnen kunt. Meestal sluiten ze echter om een uur of 7 of 8 's avonds, terwijl het juist 's avonds erg aangenaam fietsen is omdat het dan een beetje is afgekoeld. Maar een paar baantjes trekken in een openluchtbad na een dag fietsen is wel goddelijk. :D

Ik heb overigens ooit gratis een overzichtskaart gekregen bij de VVV in Spanje met alle campings erop aangegeven. Dat bleek buitengewoon handig.