Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Race groep of MTB groep op woon-werk fiets - Forum Wereldfietser

Race groep of MTB groep op woon-werk fiets

Omdat ik niet echt een fiets naar mijn zin kan vinden, overweeg ik zelf een fiets samen te stellen.

Dit moet een sportieve, snelle, fiets worden, waar dagelijks gemiddeld zo'n 40 KM mee gefietst kan worden. Route is 88% goed asfalt, 10% betegeld (fiets)pad, en 2% onverhard.

Hoewel met name dat kleine stukje onverhard de fiets telkens smerig maakt, wil ik toch een derailleurfiets. Ik zit nu enorm te twijfelen of ik een racegroep of MTBgroep moet nemen.

Ik heb eigenlijk alleen ervaring met MTB groepen. Wat mij opvalt is dat racegroepen echt een stuk duurder lijken. Is het deze meerprijs waard? Wat zijn de voordelen van een racegroep? Wat ik zo kan bedenken is dat het soepeler schakelt, en vooral dat de stapjes tussen versnellingen kleiner zijn. Dat vind ik zelf een groot voordeel. Gewichtsbesparing vind ik niet zo interessant.

Wat raden jullie aan? Race groep of mtb groep?
Het begint natuurlijk met de vraag wat voor stuur je wilt.
Wim schreef:Het begint natuurlijk met de vraag wat voor stuur je wilt.
Gewoon een recht stuur, dus geen sti shifters.

Ik zoek iets iets de richting van een Stevens Strada 600, maar dan met hoogwaardigere onderdelen.
Om een of andere reden dacht ik trouwens dat race-cassettes niet icm MTB groepen werkte. Dat blijkt wel te kunnen. Dan wordt een racegroep al weer minder interessant denk ik.
Succes met je keuzes
kenben schreef:3x10 groep kopen of samenstellen... dan heb je zeker voldoende voor elke gelegenheid. wanneer je de fiets alleen maar voor nederland gebruikt dan zou 2x10 ook voldoende moeten zijn mits je niet in met veel bagage op pad bent.
Slx met XT shifters, wel zo'n beetje wat op de mtb flora wordt geadviseerd als best value for money.

Succes met je keuzes
Welke derailleur raad je aan? Ik wil graag met een cassette rijden met zo klein mogelijke sprongen, maar volgens mij functioneert dat niet zo goed i.c.m. met gangbare mtb derrailleurs.
Ik zou zeggen, als je een cassette met kleine sprongen wilt (= race) waarom gebruik je dan daarbij niet een race achterderaillieur die de vlakke cassette keurig volgt? Die kun je gewoon bedienen met een mtb shifter. Een race cassette met een mtb derailieur zal ook prima werken maar ik zou verwachten dat dat net iets minder direkt schakelt, vooral bij de grotere (lichtere) versnellingen omdat de mtb derailieur dan verder van het tandwiel afstaat.
Moraal van het verhaal koop wat je je kunt veroorloven en kunt vervangen wanneer het kapot gaat. En onderhoud je spullen.
10 speed weg en atb is niet meer zondermeer uitwisselbaar. Dus waarom gebruik je geen weggroep met de speciale Shimano raceshifters voor rechte sturen? Fitness bikes noemen ze dat geloof ik. Als je kleinere voorbladen wilt dan bij ene racegroep kun je beter de speciale CX 70cyclo cross voorderailleur monteren omdat die optimaal is met 46-36 voorbladen. Voor triples met kleine bladen is er de IRD Alpina triple voorderailleur. http://www.rivbike.com/Derailers-s/133.htm
Wim
Over 10-speed en derailleurcompatibiliteit kan ik niets zeggen, maar ik kan wel m'n eigen ervaringen delen. Ik rijd al een tijdje met een 8-speed 12-26 cassette en MTB-groep, eerst een 15-jaar oude XT achterderailleur en nu een nieuwe SLX. Dat schakelt prima, maar ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat ik mis, ik heb nog nooit met een elitaire racegroep gereden. Wel kan ik wielrenners prima bijhouden, behalve als ze blijven trappen op een afdaling en ik met 42x12 alleen maar kan rollen (rollen gaat met een zware fiets, 35mm banden, spatborden en een stuurtas trouwens minstens zo hard als de carbonmonsters, dus daar heb ik ook weinig last van m'n 'MTB-groep')

Ik zou denken dat de volgorde moet zijn dat je eerst bedenkt wat voor verzetten / snelheden je wilt kunnen rijden, dat je daaruit afleidt wat je voor en achter nodig hebt, en dat je dan kijkt wat voor cranks e.d. je kunt gebruiken. Het zou me niet verbazen als je niks hebt aan de grote ring op racecranks. Persoonlijk zou ik voor 40k woon-werk denk ik kiezen voor een 1x9 setup, 44 voor en 12-28 ofzo achter, maar hey, dit is jouw fiets.

Als je 'groep' wat breder bedoelt, dan zit je met racegroepen al snel tegen een maximale bandendikte aan te kijken (remmen), en, waar wim naar verwijst, racebochtgrepen. De breedte van de achtervork is ook anders (130 v 135mm), dus je frame moet ook compatibel zijn met de naaf die je kiest.

Niet echt gebaseerd op ervaring zou ik wel willen gokken dat een MTB groep beter past bij woon-werk (betrouwbaar, robuust, kan tegen viezigheid) dan een racegroep (shiny, zondagasfalttourtjes, lichtgewicht).
Een paar weken geleden heb ik vrijwel dezelfde overwegingen gehad, behalve dat ik al een fiets had met alles XT afgemonteerd 3x10 sp voor 44,32,24 en achter 11-34 voor woonwerk. Ik merkte dat ik eigelijk maar zo'n drie verzetten gebruikte voor altijd 44 achter 17, 15 en 13 af en toe 19. Toen ben ik gaan rekenen wat het ha digste en goedkoopste zou zijn, en uiteindelijk heb ik alleen de cassette vervangen door 11-28 Ultegra, volgens Shimano is dit compatible. Nu gebruik ik voor vrijwel alleen de 34 en achter 12,13,14,15. Werkt prima.
Jeroen
Zonde, je gebruikt nog niet de helft van je cassette, en toch mag je hete hele ding vervangen als die paar kransjes op zijn. En dan gebruik je nog de kleinere kransjes ook, dus die slijtage verloopt relatief snel.
.
.
kenben schreef:hoeft niet de hele cassette te vervangen, kunt gewoon de versleten kransen vervangen door nieuwe...
Als je nog losse kransjes weet te vinden wel, ja. Anders kun je ze wel apart vervangen, maar spendeer je nog steeds een boel geld aan kransjes die je niet gebruikt.

Kies voor een set sportbladen en een cassette waarmee je "go-to" verzet over het middenblad en het middelste kransje loopt, en dan niet (veel breder) dan nodig.
Hier en daar wordt hierboven met zevenmijlslaarzen door de porceleinkast gelopen....
Enige combinatie van shifter en achterderailleur uit beide werelden zal dan beperkt moeten blijven tot (8 of) 9 speed. 10 speed combinaties werken echt niet, tenzij je voor SRAM kiest. Die hebben trouwens geen 9v weggroepen en ook geen triple wegcranks. Maar Truvativ en FSA natuurlijk wel.
Een mtb achterderailleur schakelt heel hakerig op cassettes minder dan 25t groot, zowel Shimano als SRAM. Er is wat dat betreft geen verschil tussen short en long cage, maar een short cage schakelt natuurlijk wel vlotter.
Naast mtb frames kun je uiteraard ook losse trekking framesets als basis gebruiken.
kenben schreef:hoeft niet de hele cassette te vervangen, kunt gewoon de versleten kransen vervangen door nieuwe...
Met alle gevolgen van dien voor het dan ontbreken van een systeem in de schakelhulpen. Nogal kort door de bocht. Geen goed advies.
kenben schreef:Rij zelf woonwerk op n racefiets 2x11 chorus supercompact.
Ben zeer benieuwd naar dat "supercompact " crankstel. Het concept "supercompact crankstel" is immers door deze auteur ontwikkeld en bestaat niet in Campagnolo.
kenben schreef:Kunt in principe elke derailleur gebruiken. Rij zelf met X-9 lange kooi met n cassette 12-25.
Oh ja? moet je eens een Shimano derailleur hiermee combineren.... :roll:
sjefke schreef:Hier en daar wordt hierboven met zevenmijlslaarzen door de porceleinkast gelopen....
Enige combinatie van shifter en achterderailleur uit beide werelden zal dan beperkt moeten blijven tot (8 of) 9 speed. 10 speed combinaties werken echt niet, tenzij je voor SRAM kiest. Die hebben trouwens geen 9v weggroepen en ook geen triple wegcranks. Maar Truvativ en FSA natuurlijk wel.
Een mtb achterderailleur schakelt heel hakerig op cassettes minder dan 25t groot, zowel Shimano als SRAM. Er is wat dat betreft geen verschil tussen short en long cage, maar een short cage schakelt natuurlijk wel vlotter.
Naast mtb frames kun je uiteraard ook losse trekking framesets als basis gebruiken.
Ja, ik vind het allemaal erg lastig om te bepalen wat compatible met elkaar is, en wat niet.

Op mijn oude koga randonneur (9-speed) wil ik eigenlijk ook zo'n 12-23 cassette plaatsen. Dat zal echter wel problemen geven met de derailleur, en ik heb geen idee wat voor derailleur ik er dan op zou moeten zetten.
.
Otis schreef: Op mijn oude koga randonneur (9-speed) wil ik eigenlijk ook zo'n 12-23 cassette plaatsen. Dat zal echter wel problemen geven met de derailleur, en ik heb geen idee wat voor derailleur ik er dan op zou moeten zetten.
Een gewone wegderailleur...