Additionally, paste this code immediately after the opening tag: advies racefiets voor woon-werk verkeer en fietsvakantie - Forum Wereldfietser

advies racefiets voor woon-werk verkeer en fietsvakantie

Beste allen,

Afgelopen week ben ik onaangenaam verrast met de diefstal van mijn woon-werk fiets (Bulls Desert Falcon - aluminium fiets). Ik moet nu dus op zoek naar een nieuwe fiets.

Op mijn bulls had ik een tubus fly bagagedrager gezet welke vast gezet zat achter mijn achterrem en een speciale snelspanner op mijn achterwiel. Dit werkte prima.

Ik heb destijds specifiek gekozen voor een aluminium frame omdat mij dit destijds was aangeraden bij het gebruik van een bagagedrager. Ook omdat ik van plan was op fiets vakantie te gaan met deze fiets en dus de nodige bagage zou mee nemen (15kg).

Nu vroeg mij mij af wat jullie ervaringen zijn met het gebruik van een full carbon fiets voor dit soort doeleinden? Is dit te doen of is het toch verstandiger om weer voor een aluminium fiets te gaan?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Alvast bedankt
lunitic schreef: Nu vroeg mij mij af wat jullie ervaringen zijn met het gebruik van een full carbon fiets voor dit soort doeleinden? Is dit te doen of is het toch verstandiger om weer voor een aluminium fiets te gaan?
Ik zou een fiets kiezen die bevestigingen heeft voor sparborden en je bagagedrager.
Carbon zou ik zelf niet zo snel kiezen voor een woon/werk fiets, al is er geen "echte" reden om dit niet te doen. Tegenwoordig wordt carbon bij een breuk makkelijk hersteld.
Ik zou eerder titanium (of aluminium) kiezen.
Mocht de geometrie je passen, dan zou ik kiezen voor de Vannicholas Yukon.
Een goed en niet duur frame met oogjes voor bagagedrager en spatborden.
Bij een licht en dus duur frame hoort een stevig slot. Een oude wijsheid uit het zuiden zegt dat een frame plus het bijbehorende slot voor in de stad altijd samen 5 kilo wegen. Nu weegt een stalen frame 2,5 kilo, een aluminium meestal 2 en een carbon 1 à 2. Wat het slot moet wegen kun je dus zelf uitrekenen.

Er zijn weinig carbon fietsen die voldoen aan de voor de hand liggende eisen aan een vakantiefiets: (kopie fvwiki)
  • Een frame dat voldoende stijf is om stabiel te rijden met bagage.
    Een niet te korte liggende achtervork om niet met de hakken tegen de tassen te komen bij het fietsen.
    Lichte verzetten om met bagage tegen hellingen op te fietsen.
    Goede remmen voor afdalingen.
    Een sterk achterwiel omdat de meeste bagage achterop zal gaan.
    Een sterke achterdrager.
    Een stuur dat je met meerdere handposities kunt vasthouden.
    Betrouwbare en ietwat robuuste onderdelen want je wilt ver van huis niet snel op zoek naar een fietsenmaker.
    Onderdelen die stuk kunnen gaan in een type dat zo mogelijk verkrijgbaar is of repareerbaar is in de regio van bestemming.
    Verder zo eenvoudig mogelijk: wat er niet op zit kan niet stuk.
Als je spreekt over woonwerk verkeer, dan is de vraag wat carbon zou een meerwaarde geven: (ik zet stijf bij + hoewel het ook bij - kan horen, dat is persoonlijk)
Carbon = + licht, fancy, stijf - kwetsbaarder, duurder, minder evident om aanpassingen te doen voor bagage dragers.
Staal = + relatief onkwetsbaar, goedkoper, makkelijk te vinden met allerlei boutgaatjes - zwaarder, mogelijk onderhevig aan corrosie
Aluminium = + licht, stijf, corrodeert niet, goedkoper - vaak te stijf, kwetsbaarder dan staal, niet geloofwaardig in racers circuit.
Titanium = + licht, stijf genoeg, corrodeert niet, geloofwaardig - duur

Persoonlijk zie ik dus geen meerwaarde aan een carbon fiets voor woon werk verkeer. Ik zou dan eerder bij van nicholas kijken voor een titanium exemplaar. Ik ken alvast één woon-werkfietser die er dol enthousiast over is, en het ziet er vet-stoer uit :-). (en ze hebben zelfs modellen met drager of spatborden)
Bedankt.

Een titanium frame is zeker ook wel iets wat ik in overweging heb genomen alleen valt dit helaas ruim buiten mijn budget.

Mijn ervaring is dat een aluminium fiets prima voldoet maar als carbon ook geen probleem is icm een bagagedrager maakt dat het aanbod wat groter.

Het wordt sowieso een 2e hands fiets.
Ik snap niet helemaal waarom je aan een racefiets denkt voor woon werk verkeer of vakantie. De bandjes zijn te smal, je hebt geen spatborden, en evenmin verlichting. Als het iets dergelijks zou moeten worden, maar dan bruikbaarder, zou ik denken aan een cross fiets. Voor een beetje bescheiden budget denk ik dan bij een nieuwe fiets aan een Surley Cross check, opgebouwd met naafdynamo, spatborden en Tubus Vega drager.
Volgens mij een goede keuze: http://www.wiggle.nl/gt-grade-al-tiagra-2015/
@ Wim - op mijn vorige racefiets had ik ook spatborden, verlichting, 25mm banden en een bagagedrager gemonteerd. Dit haalde ik er in de zomer vanaf als de fiets mee ging op zomervakantie.

Een cyclocross fiets is idd misschien ook nog wel een idee.
Of misschien iets als de focus mares ax 4.0 ? Of een surly Stragler of crosscheck.

Tweedehands zal een ridley crossbow waarschijnlijk het gemakkelijkst te vinden zijn. Bijvoorbeeld zo eentje: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr