Additionally, paste this code immediately after the opening tag: velgen dilemma in combinatie met Magura HS33 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

velgen dilemma in combinatie met Magura HS33

wellicht wel nuttig een echte spaakspanning meter aan te schaffen

Iss de park tool TM-1 een bruikbare meter voor de hobbyist?
Je kunt ook m-gineering je wiel laten maken. Dan weet je zeker dat het goed is, en kun je er weer jaren tegen. Bij tandems is de foutenmarge heel gering.
Wim schreef:Je kunt ook m-gineering je wiel laten maken. Dan weet je zeker dat het goed is, en kun je er weer jaren tegen. Bij tandems is de foutenmarge heel gering.
nee nee, dat is geen optie.
Ik wil altijd zoveel wat binnen mijn macht ligt zelf doen. 8)
Echt goede wielen maken is wel een kunst hoor, zeker voor een tandem.
BertjeConti schreef:wellicht wel nuttig een echte spaakspanning meter aan te schaffen
Iss de park tool TM-1 een bruikbare meter voor de hobbyist?
Ja. Ik heb hem al een paar keer gebruikt. Het is geen heel precies apparaat maar het werkt goed genoeg. Uiteraard niet in de schuur in de gereedschapskist donderen maar netjes in de kamerkast leggen. Gelukkig is het ook een mooi ding.
BertjeConti schreef:
Wim schreef:wiel laten maken
nee nee, dat is geen optie. Ik wil altijd zoveel wat binnen mijn macht ligt zelf doen. 8)
Ik ook. Daarnaast erken ik als het in mijn voordeel is graag andermans vakmanschap en ervaring.
Mijn idee, ik doe dit soort dingen ook zelf. Heb een beetje hekel aan dat tovenarij gedoe. Nadeel, jij krijgt niet veel ervaring met wielen breien eenmaal goed gaat het jaren mee. Gaat het fout zijn de kosten te overzien. Daarbij gebeurt er onderweg iets met je wiel sta je niet met je mond vol tanden en kan je het fatsoenlijk oplossen.

Wat ik me wel afvraag hoe zuiver is de frequentie die je met een smartphone meet. Kan me niet voorstellen dat er een gecalibreerde microfoon in zo'n massa product zit. Ga je de spaken spannen eerst even een stemvork bij je smartphone houden. :lol:
multiwgb schreef:Daarbij gebeurt er onderweg iets met je wiel sta je niet met je mond vol tanden en kan je het fatsoenlijk oplossen.
Gezien de vragensteller nu thuis met een gebroken velg zit is er toch iets meer aan de hand dan dat.
multiwgb schreef:Wat ik me wel afvraag hoe zuiver is de frequentie die je met een smartphone meet. Kan me niet voorstellen dat er een gecalibreerde microfoon in zo'n massa product zit.
Ik denk dat het met die pure frequentiemeting wel goed zit. De echte zwakke punten lijken mij:
* het feit dat een spaak geen fraaie toon produceert omdat hij niet tussen twee punten zit, maar kruis-over is gespaakt en een raakpunt heeft met een andere spaak wat de toon verpest.
* De variabelen van de spaakgegevens (materiaal, afmeting, vorm, hardheden) op betrouwbare manier verwerkt moeten worden. Gezien de vaak overenthousiaste verhalen van de app-makers dat het allemaal zo simpel is zet ik daar vraagtekens bij.
Dit heeft BertjeConti ervaren en geleerd en wij ook een beetje. Op naar het volgende wiel zou ik zeggen. Het lukt niet altijd om geen leergeld te betalen. Daar geen zin meer in dan ga je overstag en je gelooft in tovenarij. :wink:

Inderdaad, dat enthousiaste van jonge mensen ik zou willen dat ze iets kritischer waren. Nog eens terugkomen met een videotje "mannen dit is het wiel na". :lol:
Ave Gone schreef:
multiwgb schreef:De echte zwakke punten lijken mij:
* het feit dat een spaak geen fraaie toon produceert omdat hij niet tussen twee punten zit, maar kruis-over is gespaakt en een raakpunt heeft met een andere spaak wat de toon verpest.
* De variabelen van de spaakgegevens (materiaal, afmeting, vorm, hardheden) op betrouwbare manier verwerkt moeten worden. Gezien de vaak overenthousiaste verhalen van de app-makers dat het allemaal zo simpel is zet ik daar vraagtekens bij.
Het valt wel mee met dat toonmeten:
- je moet de spaken goed dempen, behalve natuurlijk de spaak die je meet. Dan hoor je de grondtoon prima, vooral als je dat combineert met een goede FFT analyse op je computertje.
- de grondtoon van een snaar wordt in principe alleen bepaalt door de lengte en de massa. De grondtoon is makkelijk uit een spectrum te halen met een FFT analyse als je de karakteristieken (lengte, massa) van de snaar weet. De lengte kun je meten, de soortelijke massa van diverse staalsoorten is min of meer constant binnen 1% dus de massa is afhankelijk van de dikte (gecorrigeerd voor butting). In de apple app die ik noemde wordt daar rekening mee gehouden en deze levert dan ook zeer goede resultaten op.

Zo moeilijk is het niet als je een goed FFT algoritme inplementeert. En die kun je gewoon op het internet vinden. Het meeste werk zit in de gui van de app en het maken van de database met (butted) spaken. En natuurlijk in het dempen van de spaken.
multiwgb schreef:Dit heeft BertjeConti ervaren en geleerd en wij ook een beetje. Op naar het volgende wiel zou ik zeggen. Het lukt niet altijd om geen leergeld te betalen. Daar geen zin meer in dan ga je overstag en je gelooft in tovenarij. :wink:

Inderdaad, dat enthousiaste van jonge mensen ik zou willen dat ze iets kritischer waren. Nog eens terugkomen met een videotje "mannen dit is het wiel na". :lol:
Wie bedoel je met 'enthousiaste van jonge mensen' ?

-------------------------------------------------------------------------

Wellicht heb ik nog wel een andere verklaring voor de defect geraakte velg.

Het betreft dus een dubbel gebuste velg, tijdens het gebruik afgelopen jaar sprongen er telkens busjes kapot, hiermee bedoel ik dat het flensje van de bus aan de buitenzijde van het busje af brak en als een los ringetje om de spaak bleef zitten.
In het begin sporadisch, later steeds meer. ik denk dat er nog amper een busje intact is.
De losgesprongen ringetjes heb ik telkens doorgeknipt en verwijderd van de spaken.

Ik heb het vermoeden dat er te korte bussen in de velg zijn gezet, waardoor de bus alleen tegen de binnenste wand van de dubbelwandige velg aan drukt. deze binnenste wand alleen is dus niet sterk genoeg en wordt zover vervormd dat hij uiteindelijk scheurt.
Als ik de scheuren goed bekijk zie ik ook dat het binnenste van de velg richting centrum (lees as) getrokken is.
Op onderstaande foto ook duidelijk te zien:
Afbeelding

Ik ga vanavond het wiel 'ontspaken' en zien of ik gelijk heb. Dat zou dan duiden op een fabricage fout.
JaapG schreef: - de grondtoon van een snaar wordt in principe alleen bepaalt door de lengte en de massa. De grondtoon is makkelijk uit een spectrum te halen met een FFT analyse als je de karakteristieken (lengte, massa) van de snaar weet. De lengte kun je meten, de soortelijke massa van diverse staalsoorten is min of meer constant binnen 1% dus de massa is afhankelijk van de dikte (gecorrigeerd voor butting). In de apple app die ik noemde wordt daar rekening mee gehouden en deze levert dan ook zeer goede resultaten op.

Zo moeilijk is het niet als je een goed FFT algoritme inplementeert. En die kun je gewoon op het internet vinden. Het meeste werk zit in de gui van de app en het maken van de database met (butted) spaken. En natuurlijk in het dempen van de spaken.
Bij butted spaken is de snaar voornamelijk het dunste deel van de spaak, dus als je alleen die lengte en dikte ingeeft in de app krijg je de juiste resultaten, zonder een database nodig te hebben.
BertjeConti schreef:Ik heb zo'n appje gevonden voor op m'n telefoons.(check spoke) getest op twee toestellen.
Bij beide toestellen kom ik zo gemiddeld op 1700N tot 1900N aan de casette kant en 1300N -1400N aan de andere kant.
In het appje kan je niet aangeven dat het butted spaken zijn, ik heb de dunste diameter opgegeven (1,8), als je dikker op geeft krijg je nog hogere spanning.
Ik denk dat je op lagere spanningen uitkomt als je alleen de lengte van het dunne deel van de snaar invoert.
Ik neem aan dat je gelezen hebt dat het spaken spannen met een iphone meevalt, een kwestie van enz. Ik kan me niet voorstellen dat daar geen haken en ogen aan zitten. Op ontwikkelingen van de laatste jaren is weinig kritiek, uitsluitend lovende woorden. Ik lees of zie graag de zaken waar je op zou moeten letten. Vroeger werd door vaklieden de introductie van een product onder de loep genomen en kwamen de voor-en nadelen boven tafel. Het is tegenwoordig allemaal geweldig. Nadelen daar kom je vanzelf wel achter. :lol:
Ik weet niet hoe jij leest maar als je de reviews van de door mij genoemde app leest/googled kom je wel het eea tegen. Alleen lovend is mij niet opgevallen.
Experts, allemaal natuurlijk volkomen onafhankelijk en alwetend, zijn vervangen door iets wat wel eens de 'crowd' wordt genoemd. Prima info als je kunt lezen, en ook volop meningen die op nadelen en gebruikswijze duiden.
Lovend was of is voor ontwikkelingen in het algemeen.
Als het helpt zal ik zal voortaan een enter geven of een regel overslaan.
JaapG schreef:Experts, allemaal natuurlijk volkomen onafhankelijk en alwetend, zijn vervangen door iets wat wel eens de 'crowd' wordt genoemd.
Ik ben bang dat het regelmatig voorkomt dat hele crowds massaal en jarenlang in dezelfde hoax blijven trappen.
Nog even, het is on topic maar het is een aanvulling wat ik bedoel.
We krijgen vandaag een krantje binnen daar staat dan de tekst. Op 9 oktober wordt het theater officeel geopend, enz. Wat is dit.
Nou, dan ga ik als topicstarter maar even terug naar het onderwerp waar het eigenlijk om gaat.

Gisteravond de defecte velg nader geïnspecteerd, maar daaruit kan ik niet concluderen dat er een constructieve fout in de velgen/busjes zit. De lengte van de bussen past precies.
Wat me wel nog opviel is de vorm van de busjes en hoe deze de binnenste wand van de velg zullen belasten. daarbij kan ik me wel voorstellen dat er hoge puntbelastingen rond het gat in de velg ontstaan op de plaatsen waar de zijkanten van de flens van het busje weggehaald zijn, tbv pasvorm in de velg.
Afbeelding
Omdat de bus niet overal rond het gat belast is er natuurlijk een punt te vinden waar er overgang is van geen belasting naar volle belasting van het materiaal, en dat is vragen om scheuren,

Wellicht dat deze Ryde ZAC 19 velg toch niet zo geschikt is voor zware tandem belastingen, terwijl gerenommeerd tandembouwer Thorn ze wel in zijn programma heeft.
Gelukkig heeft de Andra-40 velg geen busjes.

Terug naar mijn eigenlijke vraag:

Is er een oplossing voor toepassing van Magura HS33 remmen in combinatie met de bredere Andra-40 velg ?
Nu ik er een aantal busjes uitgeslagen heb, weet ik vrijwel zeker dat het een combi is van (te) brede banden op een 19mm velg en een constructieve misser in de ZAC 19 met betrekking tot de busjes.
De busjes zorgen voor het ontstaan van een scheurtje en de brede band oefent zoveel druk op de zijkanten van de velg uit, dat de scheuren daardoor steeds groter worden.

Hieronder zie je een close-up van een busje met de afgekante flens:
Afbeelding

En een aantal scheuren aan de binnenzijde, allemaal begonnen uit het gat, waar het busje met de afgekante flens contact maakt:

een beginnend scheurtje:
Afbeelding

iets verder stadium:
Afbeelding

Bij deze zie je ook duidelijk hoe de afgekante flens in het aluminium heeft zitten vreten:
Afbeelding

En nog één waar duidelijk de start van de scheurtjes te zien is:
Afbeelding
Ik ben ook maar even het schuurtje ingegaan.

Foto 1 Voorwiel, Mavic 28", 21 breed inw., dubbel gebust, spaakspanning ca. 1000 N, banden 37, op vakantie 5 bar, 1999, 42.000 km. Hier kon ik het velglint optillen.
Afbeelding

Foto 2 Achterwiel, Mavic 28", 19 breed inw., dubbel gebust, spaakspanning ca. 1600 N, banden 37, op vakantie 6 bar, 2002, 27.000 km.
Afbeelding

Foto 3 Achterwiel, Exal 26", 19 breed inw., dubbel gebust, spaakspanning ca. 1450 N, banden 47, 5 bar, 2012, 4.500 km.
Afbeelding

Het ontwerpdetail blijkt dus wel vaker voor te komen.
Ave Gone zulke groene velglinten heb ik ook gehad op mijn racefiets. Banden spanning rond de 6 bar. Het lint werd door de druk en misschien ook door warmte zo diep in het gat van de bus geperst dat het lint op de rand van het gat scheurde. Omdat de kunststof van dat lint zo hard en scherp is kreeg ik een lekke band. Dit proces is al in een gevoorderd stadium bij jouw.