Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thermarest in de aanbieding bij Futurumshop - Forum Wereldfietser

Thermarest in de aanbieding bij Futurumshop

Bij Futurumshop zijn diverse Thermarest slaapmatjes in de aanbieding.
Ik ben zoekende naar een passende slaapmat.
Voor in het voor-hoog en naseizoen wil ik hem gebruiken.
Niet in extreme kou dus.
Ik zag de volgende drie op de site van Futurumshop in de aanbieding:

Neoair Trekker van 140 euro nu voor 89,95 euro (maat Large)
Neoair Xtherm van 180 euro nu voor 126,95 euro (maat Regular, Large kost 140 euro)
Neoair All Season van 180 euro nu voor 126,95 euro. (maat Large)

Wie heeft ervaring met één van deze matjes en welke past het best bij mij?

Alvast mijn dank voor jullie informatie.
Voor alle duidelijkheid, er zijn in totaal 6 matten in de aanbieding op dit moment.
lichtgewicht 2 stuks
gewoon 4 stuks
Rob53 schreef:welke past het best bij mij?
Dat is zo'n vraag die enkel jij mogelijk kan beantwoorden. Maar tips van anderen zullen vooral zinvol zijn als je zelf eerst meer informatie geeft. Ben je een koukleum of niet, wat is je lichaamsbouw, in welke houding slaap je, hoeveel belang hecht je aan gewicht, hoe voorzichtig ben je met materiaal, hoe beperkt is je budget, ...
Allemaal factoren die een rol kunnen spelen ...

Renaat
Ik weeg rond de 70 kilo en ben 1.73 m lang.
Heb een Mammut 3 season kompakt slaapzak.
Zoals ik al aangaf ga ik hem vanaf april tot oktober gebruiken, dus niet echt in het extreem koude weer.
Maar in de Ardennen en in de Alpen kan het 's nachts aardig afkoelen en daar wil ik hem ook kunnen gebruiken.
Slapen doe ik het liefst op mijn zij.
Budget: de uitgave ben je snel vergeten een slechte nachtrust is drama.
Dus ga niet bezuinigen op een paar tientjes.
Rob53 schreef:Ik weeg rond de 70 kilo en ben 1.73 m lang.
Heb een Mammut 3 season kompakt slaapzak.
Zoals ik al aangaf ga ik hem vanaf april tot oktober gebruiken, dus niet echt in het extreem koude weer.
Maar in de Ardennen en in de Alpen kan het 's nachts aardig afkoelen en daar wil ik hem ook kunnen gebruiken.
Slapen doe ik het liefst op mijn zij.
Budget: de uitgave ben je snel vergeten een slechte nachtrust is drama.
Dus ga niet bezuinigen op een paar tientjes.
Zo te horen lijken je wensen op de mijne. Ik had een `klassieke`thermarest en heb nu een Neo Air omdat die kleiner en lichter is. Voordeel van de klassieke: die blaast zichzelf op. Voordeel van de neo air: echt miniem in de bagage.
Beide slapen prima. Ik had gehoord dat de Neo Air kraakt, maar ik heb nergens last van. Wellicht betrof dat eerdere modellen.
Neoair Trekker van 140 euro nu voor 89,95 euro
Lijkt me buiten de lagere prijs geen enkel voordeel te hebben. Zou ik dus van de lijst schrappen.

Neoair Xtherm van 180 euro nu voor 126, ... aat Large)

Over duurzaamheid durf ik me niet uit te spreken. Maar het enige voordeel dat ik zie aan de Neoair All Season is de extra breedte die je misschien (als zijslaper) nodig hebt. Maar dat is een kwestie van testen. Als 51 cm niet te smal is, dan zou ik voor de Xtherm gaan.

Renaat
Noorwegen (om maar eens iets te noemen) kan in april nog bar koud zijn...

Zelf zou ik als ik voor deze keuze zou staan voor de XTherm gaan. De werkelijke isolatie van een opblaasmat is naar mijn ervaring toch wat minder dan wat de fabrikant aangeeft als je op je zij slaapt en de mat niet keihard opblaast (wat niet comfortabel is).De Trekker met een R-waarde van 2.0 zou me daarom te koud zijn (ik heb een Exped met R-waarde 3).

De Xtherm regular is qua grootte vergelijkbaar met m'n Exped en ik (1.75m en 65kg) heb nooit het gevoel gehad een grotere mat nodig te hebben, het lagere gewicht en vooral kleinere pakvolume van de Xtherm t.o.v. de All Season Large zou voor mij dan de doorslag geven.
Ik heb gisteren bij Rose Versand Magura remmen HS33 gekocht

afgeprijsd van 175euro voor 99 euro

Mario
Misschien even een nieuw topic daarvoor aanmaken, mario. Met een linkje erbij enzo, zodat we niet hoeven te zoeken?
Ze zijn uitverkocht

Mario
supermario schreef:Ze zijn uitverkocht

Mario
Dan had je het ook in kletspraat kunnen zetten :lol: . Maar gefeliciteerd met je aankoop.
Ik vraag informatie/ervaring over een matras en dan komt Mario met Magura's die in de aanbieding zijn.
Goede investering die Mario gedaan heeft maar zie niet een meerwaarde in mijn vraag naar ervaring over een slaapmat.
Maar goed, Renaat, Janneke en Peter bedankt voor jullie uitleg.
Na jullie uitleg denk ik dat de neoair Xtherm de beste investering is.
Gezien het feit dat ik het liefst op mijn zij slaap denk ik na Renate's advies dat ik voor de maat Large moet kiezen.

Heeft iemand deze Thermarest Neoair Xtherm en hoe bevalt deze?
Rob

Je hebt helemaal gelijk, maar ik dacht laat ik dan ook maar met een aanbieding komen misschien hebben anderen er iets aan.

Mario
supermario schreef:Rob

Je hebt helemaal gelijk, maar ik dacht laat ik dan ook maar met een aanbieding komen misschien hebben anderen er iets aan.

Mario
Ja zo kun je ook redeneren. :lol:
Hey Mario,

No hard feelings.
Maar we dwalen af van het opgestarte onderwerp.

Graag info/ervaring van Thermarest Neoair Xtherm bezitters(s)
Rob53 schreef: Graag info/ervaring van Thermarest Neoair Xtherm bezitters(s)
Als er hier te weinig mensen zijn met ervaring met dat matje (ik heb zelf enkel ervaring met de eerste generatie Neoair-matjes), dan zou je de vraag ook eens kunnen stellen op http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php

En ik vermoed dat er in het Engels sowieso al veel informatie (waaronder gebruikerservaringen) terug te vinden zijn en dat je op Engelstalige buitensportfora nog meer bezitters zal treffen. Ook op youtube zal vast een zeker heel wat te vinden zijn.

Renaat
He Renaat, bedankt voor de tip.

Ik zat zojuist op Outdoorwijzer.nl een zeer positieve review te lezen.
Was wel een review uit 2012.
In die twee jaar zijn deze slaapmatten misschien zelfs nog verder ontwikkeld en verbeterd.
In 2013 was de Thermarest Neoair Xtherm de winnaar van de slaapmattentest van Oppad.

Misschien dat hier toch nog Wereldfietsers ervaring hebben en deze willen delen.
Rob53 schreef:
Misschien dat hier toch nog Wereldfietsers ervaring hebben en deze willen delen.
Hier een tevreden Xtherm-slaper.

Sinds twee jaar veelvuldig gebruikt, ook bij vorst. Bij extreme kou gaat er wel een extra mat onder (gesloten celmat, betrouwbaar, kan niet lek) maar dat zou ik onder alle slaapmatten doen.

Heb de regular en als zijslaper met 1.71 lengte slaapt dat heel lekker. En warm: bv onder 't vriespunt, met een slaapzak die met thermokleding aan net te doen is, voel ik heel duidelijk de warmte van de mat. Is dan wel zo prettig.
Ben ook blij met de breedte banen, vind het prettiger/steviger liggen dan lengte banen.
En tis opgerold een klein pakketje, kan samen met de slaapzak en bijna alle kleding in een 13L drybag en das ook wel zo fijn.
D'r zat een hoesje bij die tegelijk als pompzak werkt maar heb die nog nooit gebruikt. Ik blaas gewoon zelf, gaat prima en heb gewoon een lichter/kleiner hoesje.

Er zijn er die vinden dat de Xtherm kraakt, misschien waren dat de eerdere modellen want ik heb iig nergens last van.

Ben wel voorzichtig met het matje want het materiaal voelt toch kwetsbaar, zal hem ook nooit zomaar in het gras leggen ofzo. Maar tot nu toe heeft ie al heel wat reisjes overleeft dus geloof dat het allemaal wel meevalt.
Hey Yopie,

Dit is advies waar ik en anderen forumbezoekers iets aan hebben.

Ik ben slechts 2 cm langer dan jij maar ik maak uit jouw verhaal op dat jij met een Regular ook op jouw zij kan slapen en ik daarvoor niet de Large hoeft te kiezen.

Bedankt voor de informatie.