Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De nieuwste idworxen voor 2015 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De nieuwste idworxen voor 2015

ja allemaal erg leuk deze fiets maar ik kan heb lang niet betalen,met een uitkiringkje die ik heb is dit onhaalbeer ik zou het wel graag willen maar dan echt weg en voorlopig niet meer thuis komen.
Troost je: ook zónder uitkering is het voor velen onhaalbaar :wink:
Eric op de Fiets schreef: Wat materialen betreft verbaasd het me dat de magnesium frames zo lang op zich laten wachten.
De doorbraak laat misschien op zich wachten, maar dat zal dan ook wel een reden hebben. Want op zich bestaan magnesiumframes als veel langer. Toen ik een jaar of 15-20 naar een grote fietsbeurs in Nederland ging stond men er al met mountainbikes met een fietskader uit magnesium.

Overigens is op het gehele gewicht (fietsframe + onderdelen + bagage + berijder) het frame slechts een fractie.

Zelf als ik veel geld zou hebben, zou ik het denk ik niet over hebben voor een (titanium) Idworx. Een nog veel onbetaalbaardere Moulton Double Pylon (geen vakantiefiets) daarentegen: http://www.moultonbicycles.co.uk/models ... Pylon.html

Renaat
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom mensen zoveel geld zouden uitgeven voor een fiets. Ik begrijp net zo min waarom mensen zoveel geld uitgeven voor een auto of een smartphone. Vanaf een bepaald niveau heb je gewoon voldoende kwaliteit en functionaliteit; alles daarboven is luxe (ook al zijn er genoeg die perfect kunnen rationaliseren waarom die duurdere materialen echt nodig zijn). Rijdt Frank van Rijn op een fiets van 5000 euro? I doubt it. Maar goed, mensen willen nu eenmaal hun geld uitgeven waar hun hart ligt, en als dat een fiets is dan ligt daar een markt, en liever een fiets dan een auto.

En ik werk verdorie mee aan een commercieel topic :?
Eric op de Fiets schreef: Wat materialen betreft verbaasd het me dat de magnesium frames zo lang op zich laten wachten. Nog weer 50% lichter dan titanium.
Fietsenmaker op de hoek (dealer van het merk Ségal - dat maakt al 9 jaar magnesium frames maar krijgt geen poot aan de grond in de "erkende vakhandel") wees me op het volgende:

Vergeleken met aluminium en kunststoffen (zoals carbon), kost de productie van eenzelfde gewicht aan magnesium relatief veel energie. De fabricage van een magnesium frame van een fiets is echter veel energie-efficiënter dan die van een aluminium frame. Dat is het geval omdat magnesium een derde lichter is dan aluminium.

Qua duurzaamheid is magnesium vergelijkbaar met aluminium; de sterkte van magnesium is per gewichtseenheid zelfs groter dan die van aluminium en carbon.

Segalbikes frames zijn voorzien van een keramische laag (Keronite®),die onder meer bescherming biedt tegen oxidatie. De Keronite® technologie converteert het materiaal oppervlak en voorkomt daarmee ook ongewenste insluiting van metaalachtige deeltjes. Dat zijn onmiskenbare voordelen bij de recycling van de behandelde delen aan het eind van de levensduur. Het Keronite® proces heeft een milieuvriendelijk karakter aangezien het elektrolyt geen gevaarlijke of schadelijke stoffen bevat.

Recycling van magnesium (en aluminium) is procesmatig eenvoudiger dan recycling van carbon en verbruikt slechts 5% van de noodzakelijke energie bij produktie van het basismateriaal. Het teruggewonnen magnesium kan voor een groot aantal doeleinden gebruikt worden bijvoorbeeld als legeringselement. Dit in tegenstelling tot gerecycled carbon waarvan de korte vezel een beperkt aantal toepassingen heeft. De techniek om carbon fiber te recyclen wordt niet grootschalig aangewend.

Zowel uit een oogpunt van verwerkingskosten als qua opbrengsten, steekt de recycling van magnesium frames zeer gunstig af bij de terugwinning van frames van carbon. Hierdoor dragen magnesium frames bij aan het voorkomen van toekomstige schade aan het milieu.
Een leuk weetje: ik leer altijd van dit forum:-)

(want met een winkeltje heb je het te druk met van alles, zodat soms de nodige verdieping in kennis ontbreekt. Want ik moet ook nog toiletten schoonmaken, koffie zetten, rekeningen betalen, fietsen een eerste beurt geven, webshopspullen inpakken en versturen, 50 mails per dag beantwoorden, afstoffen, ramen lappen, belastingaangifte doen en betalen, vertegenwoordigers te woord staan, bestellingen doen, aan het eind van de dag de kas tellen, fietsen repareren, personeel bijsturen (met veel lol), vuilnis buiten zetten, retourgoederen naar de leverancier sturen, cursussen geven, de website updaten, reparatiefilmpjes bijwerken, af en toe schilderen, kassarollen vernieuwen, goederen in ontvangst nemen, pakbonnen controleren, prijzen en opruimen, fietsen bouwen, gebouwde fietsen controleren, meterstanden opnemen, vuilnis buiten zetten, afwassen, boodschappen doen (koffie, thee en negerzoenen), af en toe mijn moeder bellen, fietsen afleveren enzovoort.
Oh ja, en dan uiteraard nog klanten helpen, want dat is het leukste. Maar gelukkig doe ik dit niet allemaal alleen)
willem.m schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom mensen zoveel geld zouden uitgeven voor een fiets.
Het is wel een vrij goedkope manier om de patser uit te hangen. Met een auto van €25.000 euro ben je in bepaalde kringen een looser. Met een fiets van €7.500 hoor je er weer helemaal bij. :D
Eric op de Fiets schreef:Afbeelding
Wat materialen betreft verbaasd het me dat de magnesium frames zo lang op zich laten wachten. Nog weer 50% lichter dan titanium. http://www.paketabike.com/index.cfm?page=technology
Dat plaatje krijg je als je het aan de magnesiumman vraagt. Als je jet aan Van Nicholas vraagt krijg je ineens een heel ander plaatje (bekijk de URL van het onderstaande plaatje maar eens):
Afbeelding
Wedden dat als we het aan Santos vragen het weer een ander plaatje is en als we het aan VSF vragen wéér?
Ave Gone schreef:
willem.m schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom mensen zoveel geld zouden uitgeven voor een fiets.
Het is wel een vrij goedkope manier om de patser uit te hangen. Met een auto van €25.000 euro ben je in bepaalde kringen een looser. Met een fiets van €7.500 hoor je er weer helemaal bij. :D
Ik voel me met mijn el cheapo Avaghon een enorme loser!
willem.m schreef:
Ave Gone schreef:
willem.m schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom mensen zoveel geld zouden uitgeven voor een fiets.
Het is wel een vrij goedkope manier om de patser uit te hangen. Met een auto van €25.000 euro ben je in bepaalde kringen een looser. Met een fiets van €7.500 hoor je er weer helemaal bij. :D
Ik voel me met mijn el cheapo Avaghon een enorme loser!
Kun je nagaan hoe ik me zou moeten voelen. Die T-400 van mij kost nóg maar eens de helft.
Vorig jaar op reis zagen we ergens twee volgepakte Idworxen staan en concludeerden dat elk van die fietsen met bagage meer kostte dan onze beide fietsen, de volledige kampeeruitrusting én onze auto erbij!
Ave Gone schreef:Kun je nagaan hoe ik me zou moeten voelen. Die T-400 van mij kost nóg maar eens de helft.
L O S E R ! ! !
niet eens een T700 ha ha
8)
Eric Schuijt schreef:Een leuk weetje: ik leer altijd van dit forum:-)

(want met een winkeltje heb je het te druk met van alles, zodat soms de nodige verdieping in kennis ontbreekt. Want ik moet ook nog toiletten schoonmaken, koffie zetten, rekeningen betalen, fietsen een eerste beurt geven, webshopspullen inpakken en versturen, 50 mails per dag beantwoorden, afstoffen, ramen lappen, belastingaangifte doen en betalen, vertegenwoordigers te woord staan, bestellingen doen, aan het eind van de dag de kas tellen, fietsen repareren, personeel bijsturen (met veel lol), vuilnis buiten zetten, retourgoederen naar de leverancier sturen, cursussen geven, de website updaten, reparatiefilmpjes bijwerken, af en toe schilderen, kassarollen vernieuwen, goederen in ontvangst nemen, pakbonnen controleren, prijzen en opruimen, fietsen bouwen, gebouwde fietsen controleren, meterstanden opnemen, vuilnis buiten zetten, afwassen, boodschappen doen (koffie, thee en negerzoenen), af en toe mijn moeder bellen, fietsen afleveren enzovoort.
Oh ja, en dan uiteraard nog klanten helpen, want dat is het leukste. Maar gelukkig doe ik dit niet allemaal alleen)
Redelijk doorsnee leven dus.
Groet.
Als ik dan al zo'n smak geld uit zou gaan geven dan mag het wel een op maat gemaakt frame van de door iedereen gewaardeerde Marten Gerritsen worden waarbij ik zelf kan kiezen wat er allemaal precies op moet zitten. Hou me te goede, geen slecht woord over de ID-worx, ik vindt dit alleen typisch fietsen voor mensen die alles al hebben en een Koga of Santos te minnetjes vinden achterop hun dikke volvo of bmw. Echt veel mee gefietst zal er door de bank genomen niet mee worden. Uitzonderingen daargelaten.

Peter
Ik vind iedere fiets met Firmtec, riemaandrijving, SL voorvork en LBB erg mooi :wink:

(maar serieus wij hebben genoeg klanten die echt hebben gespaard voor een idworx en dat zijn heus geen 'Veluwe fietsers' of zo.)
Eric Schuijt schreef: dat zijn heus geen 'Veluwe fietsers' of zo.)
Wat is er tegen Veluwe Fietsers, Randstedelijke man? Best mooi hier en spaarzaam wonen is hier nog mogelijk :wink:
De fietsen beginnen hysterische prijzen te krijgen. En dan heb ik het niet alleen over idworx( die gun ik het nog het meest omdat ze innovatief en in lage aantallen bezig zijn). Ik heb gelukkig sinds kort een kijkje achter de schermen en ik kan u melden er zitten hele fatsoenlijke marges op. Al vind de fietsenhandelaar dat niet. Maar tel voor de grap maar eens de losse onderdelen als set op(neem de prijs van Bike components omdat die heel dicht tegen Nederlandse groothandels prijzen aanzitten). Enige geheim blijft de frame prijs. Maar ook dat is verre van de prijzen die o.a. santos vraagt voor losse frames maar dat is bewust om te zorgen dat u alleen een los frame koopt en de onderdelen via internet.

Kortom mooi maar het begint nu wel een beetje van de gekke te worden qua prijzen. Tijd dat de betere merken iets meer richting aantallen gaan ipv omzet. Al is het maar om ideologisch gezien meer mensen aan een goede fiets te helpen.
Eric op de Fiets schreef:
Eric Schuijt schreef: dat zijn heus geen 'Veluwe fietsers' of zo.)
Wat is er tegen Veluwe Fietsers, Randstedelijke man? Best mooi hier en spaarzaam wonen is hier nog mogelijk :wink:
idem, jammer alleen dat de fietspaden soms eigenlijk te smal zijn.
Eric Schuijt schreef:
(maar serieus wij hebben genoeg klanten die echt hebben gespaard voor een idworx en dat zijn heus geen 'Veluwe fietsers' of zo.)
Na 5 jaar dromen... Komen dromen eindelijk uit. Over 5 maanden ga ik met mijn vriendje op onze idworx'en op wereldreis.

De titanium was ook voor ons iets te duur..
Slaapt schreef:Ik heb gelukkig sinds kort een kijkje achter de schermen en ik kan u melden er zitten hele fatsoenlijke marges op. Al vind de fietsenhandelaar dat niet.
Hangt van de fietsenhandelaar en de inkooporganisatie af. Op een fiets van 1000 euro "verdient" de handelaar 250 euro. Daar gaan het rijklaar maken en de eerste beurt nog vanaf (100 euro) en het uur dat je bezig bent om de klant op te meten en de verkoop rond te breijen (60 euro). Dan blijft er 90 over.

Ik ken fietsenhandelaars die om die reden hun schoolgaande kinderen in containers dumpen. (En de occasionele klant die om korting staat te zeiken)
Slaapt schreef:De fietsen beginnen hysterische prijzen te krijgen.
Ik heb naar aanleiding van dat hier ergens geplaatste verhaal van die jongens in Brussel die een eigen stadsfiets gaan fabriceren, zitten uitrekenen wat het kost om een stadsfiets met redelijke onderdelen en een frame van dezelfde framebouwer als zij te bouwen. Dan zit je als snel op 450 euro en dan moet de hele boel nog in elkaar geschroefd worden.
hildepl schreef:
Eric Schuijt schreef:
(maar serieus wij hebben genoeg klanten die echt hebben gespaard voor een idworx en dat zijn heus geen 'Veluwe fietsers' of zo.)
Na 5 jaar dromen... Komen dromen eindelijk uit. Over 5 maanden ga ik met mijn vriendje op onze idworx'en op wereldreis.

De titanium was ook voor ons iets te duur..
Alleen dromen>? Niet werken?! Fantastisch! Ik moet meer dromen! :lol:

Have fun!!
Eric op de Fiets schreef:Afbeelding
Wat materialen betreft verbaasd het me dat de magnesium frames zo lang op zich laten wachten. Nog weer 50% lichter dan titanium. http://www.paketabike.com/index.cfm?page=technology
Magnesium frames zijn al bijna 30 jaar op de markt. De Kirk Precision, daterend uit 1987 of 1988 als voorbeeld. En mogelijk niet eens de eerste.

Het probleem van magnesium is dat het erg corrosie gevoelig is bij slecht onderhoud. De afgelopen jaren verbeterd dat wel enigszins door de samenstelling van magnesium alloys aan te passen. Maar daar wordt het productieproces niet goedkoper mee. En gezien onderhoud bij veel producten als nalatig te beschrijven is, zal magnesium niet snel iets worden voor het brede publiek.

Qua kracht valt magnesium ook wel mee. Ja, bij een gelijk gewicht is magnesium sterker dan titanium. Maar magnesium heeft een gewicht van ca. 35 - 40% van dat van titanium. Om tot een soortgelijke kracht te komen zie je dan ook dat de buizen in omvang dienen toe te nemen. Paketa wielrenfietsen bijv. hebben buizen van een gemiddeld MTB formaat. En dat op fietsen waar de impact beperkt zou zijn. Magnesium MTB frames kennen al snel vrij massieve stukken metaal welk simpelweg enkel de hoogte in gaan omdat een circulaire constructie gezien de bijkomende breedte niet langer prettig fietst. Waarmee het ook tegelijk deel van de kracht verliest.

Een laatste issue met magnesium is metaal moeheid. Dit is bij magnesium nog sterker dan bij staal. Dit heeft voor de Kirk Precision frames er dan ook toe geleid dat productie gestaakt diende te worden. Binnen enkele jaren was het aantal meldingen van framebreuk simpelweg te groot.