Additionally, paste this code immediately after the opening tag: velgen dilemma in combinatie met Magura HS33 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

velgen dilemma in combinatie met Magura HS33

multiwgb schreef:Ave Gone zulke groene velglinten heb ik ook gehad op mijn racefiets.
Volgens mij waren deze ooit blauw. :D
Ze heten Schwalbe high pressure of zo.
BertjeConti schreef:Wellicht dat deze Ryde ZAC 19 velg toch niet zo geschikt is voor zware tandem belastingen, terwijl gerenommeerd tandembouwer Thorn ze wel in zijn programma heeft.
Of ...... de ZAC19 is wel geschikt maar dan met hogere bandenspanning. Of je hebt gewoon een maandagochtendexemplaar getroffen, dat kan natuurlijk ook.
Marten schreef:
BertjeConti schreef:Wellicht dat deze Ryde ZAC 19 velg toch niet zo geschikt is voor zware tandem belastingen, terwijl gerenommeerd tandembouwer Thorn ze wel in zijn programma heeft.
Of ...... de ZAC19 is wel geschikt maar dan met hogere bandenspanning. Of je hebt gewoon een maandagochtendexemplaar getroffen, dat kan natuurlijk ook.
Nog hogere bandenspanning? :shock:
Dat is nou juist de reden van de scheuren.

------------------------------------

Overigens staat er op ' Sheldon Brown' een mooi tabelletje waarin je de geadviseerde minimale binnen velgbreedte bij een bepaalde bandbreedte kunt opzoeken.
Nou geeft hij bij banden van 54mm een binnenvelgbreedte van 25mm op, dat advies ga ik dus ook opvolgen. http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Ik vraag me overigens nog iets af, zal de band breder (dikker) worden op een bredere velg? theoretisch natuurlijk wel, maar hoeveel?
Ik heb namelijk nu nog maar een paar mm vrijheid tussen de ketting en band als het lichtste verzet gekozen is.
Bij de opbouw van de tandem heb ik destijds gekozen voor een zo klein mogelijke Q factor. Als het mis gaat zal er een breder bottom bracket in moeten :cry: en dat wil ik eigenlijk niet.

Ketting <> band op lichtste verzet:
Afbeelding

Afbeelding
Wat mij opvalt, je hebt veel ruimte tussen de cassette en het frame. Normaal is dat, dacht ik en bij onze fietsen, veel minder. Zou je deze ruimte hebben gemaakt in verband met het aanlopen van je band vraag ik me af of je wiel wel in het midden van het frame staat. Staat het wiel in lijn met je voorwiel.
BertjeConti schreef:Ik vraag me overigens nog iets af, zal de band breder (dikker) worden op een bredere velg?
Ja, afhankelijk van de band en de breedte van de velg varieert dit ongeveer van -5mm tot +2mm voor velgen van 15 tot 30mm bij een 40mm band. Dus grofweg is het verschil tussen een hele smalle en hele brede velg 7mm, tenminste bij de banden en velgen die ik gebruik. Maar het verschilt per band, hoe soepeler de band hoe minder het verschil (en ook hoe ouder.....).
In jouw geval zal het ongeveer 3mm schelen schat ik, zo te zien teveel. Grappig dat een ketting zo dicht langs een band kan lopen, nooit bij stilgestaan maar niet onlogisch.
BertjeConti schreef:De huidige velg heeft het na 3000km begeven.
...
Op de velgen liggen big apples van 55mm breed, om ons gezamenlijk gewicht goed te kunnen dragen staat er tussen de 2,5 en 3 bar op de achterband.
BertjeConti schreef:Nog hogere bandenspanning? :shock:
Dat is nou juist de reden van de scheuren.
Kijk eens op de volgende webpagina van Schwalbe waaruit blijkt dat Schwalbe 2,0 bar de MINIMUM druk in deze band vindt: (en 4 pas de maximum druk)
http://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/big-apple.html
Voor een tandem lijkt me 2,5 echt weinig en 3 met bagage erbij nog net aan.
Ave Gone schreef:Kijk eens op de volgende webpagina van Schwalbe waaruit blijkt dat Schwalbe 2,0 bar de MINIMUM druk in deze band vindt: (en 4 pas de maximum druk)
Ach ja, zo lang je geen stootlekken hebt, en je niet te erg stoort aan 'dweilen' en hoge rolweerstand, maakt het niet uit hoeveel (in dit geval weinig) lucht je in een band stopt.
En de aangegeven min en max drukken op banden hebben vooral iets te maken met productaansprakelijkheid en niet met feitelijke grenswaardes. Anders zouden ze op zijn minst gewichtsafhankelijk moeten zijn.
JaapG schreef:Ach ja, zo lang je geen stootlekken hebt, en je niet te erg stoort aan 'dweilen' en hoge rolweerstand, maakt het niet uit hoeveel (in dit geval weinig) lucht je in een band stopt.
Sommige typen banden, en niet de minste, hebben er altijd een soort sport van gemaakt om bij de hieldraad te scheuren als je ze te lang op een te lage druk rijdt. Dat te lang was soms nog geen 2500 km. Daarna had ik een manometer.
Ave Gone schreef:Sommige typen banden, en niet de minste, hebben er altijd een soort sport van gemaakt om bij de hieldraad te scheuren als je ze te lang op een te lage druk rijdt.
Aaah ja, was ik vergeten. Komt door een ongelukkige combinatie van de band (manier van bevestiging van de hieldraad) en de velg (vorm van de rand/uitsparing). Een lage druk helpt hier inderdaad niet, een andere velg met een andere rand wel.
Bedankt voor de uitleg.
De velgen zijn inderdaad gelukkig min of meer gestandaardiseerd. Er zitten alleen wel kleine verschillen tussen de maten van de breedte van de rand, de dikte van het gebruikte aluminium, de diepte van het velgbed, de 'overhang' van de rand, etc. En dat leidt er toe dat bepaalde banden wat meer ruimte hebben in de ene dan de andere velg. Met als gevolg dat de band in sommige velgen op de velgrand veel meer belast wordt, of juist daar meer speling heeft. Dat laatste kan zowel positief (band kan optimale positie zoeken) als negatief uitpakken (band beweegt de hele tijd en hieldraad scheurt uit). Wat dan helpt is een andere velg.
Zo weet ik nog van 15 jaar geleden dat een bepaalde Koga fiets (velg) altijd last had van uitgescheurde banden. Was vaste prik. Ben na al die jaren de types vergeten. Andere banden of velgen loste het probleem op, de velgen en banden an sich waren ieder op zichzelf prima zoals in andere fietsen bleek.
Beste Allen,

Ik heb gekozen, het worden niet de Andra-40 velgen, maar voor Halo SAS velgen.
Deze zijn nog een stukje breder en toch nog geschikt voor velgremmen.

Deze velgen worden geloofd door de downhill scene, dus heel robuuste sterke velgen. Het zijn ook dubbel gebuste velgen, maar dan met RVS busjes, de velgen zijn zwart geanodiseerd en gemaakt van 6061 T-10 aluminium (voor wat het waard is), 30 mm binnen breedte, wat een stuk beter bij mijn brede banden past.


Over bandendruk gesproken:

3 bar in een 55mm brede band is behoorlijk hoor! De meesten hier zullen dit wel weinig vinden, maar bredere banden hebben nou eenmaal minder druk nodig. Ook is de rolweerstand van een brede band lager dan een smal bandje.
In je openingspost geef je aan dat "Magura HS33 ondersteund een maximale velgbreedte van 28 mm".

Nu heb je velgen met een binnenbreedte van 30 mm.

Hoe kan die nieuwe velg dan nu ineens wel passen? Of klopte je openingspost niet?
BertjeConti schreef:Bij 3 bar en 140 kg gewicht heeft de band een footprint opp (op vlakke weg) van ongeveer 46cm2. dit komt overeen met een elipsvorm van 3*5cm of 2*7,5cm. valt mee hé?
Gezien de mathematica die je bij de andere argumenten lijkt te gebruiken zal dit in jouw geval misschien wel kloppen, maar in mijn parallel universum is het oppervlak van een ellips van 3 x 5 cm gelijk aan 3,14 x 1/4 x 3 x 5 = 11,8 cm2.
Travelmaster schreef:In je openingspost geef je aan dat "Magura HS33 ondersteund een maximale velgbreedte van 28 mm".

Nu heb je velgen met een binnenbreedte van 30 mm.

Hoe kan die nieuwe velg dan nu ineens wel passen? Of klopte je openingspost niet?
In de openingspost staat dat ik de optie voor Magura HS33 open wilde houden, Op dit moment zitten er nog gewone XT V-brakes op.

Als ik straks naar HS33 wil, dan opteer ik voor de Trial versie en plaats zelf nieuwe nokken op de achterbrug. deze kan ik plaatsen hoe ik wil.
Ave Gone schreef:
BertjeConti schreef:Bij 3 bar en 140 kg gewicht heeft de band een footprint opp (op vlakke weg) van ongeveer 46cm2. dit komt overeen met een elipsvorm van 3*5cm of 2*7,5cm. valt mee hé?
Gezien de mathematica die je bij de andere argumenten lijkt te gebruiken zal dit in jouw geval misschien wel kloppen, maar in mijn parallel universum is het oppervlak van een ellips van 3 x 5 cm gelijk aan 3,14 x 1/4 x 3 x 5 = 11,8 cm2.
Ja, kwam ik net ook achter. miscalculatie van mij :oops: .

een elips van 4 * 15 cm komt meer in de richting voor 46cm2 :
BertjeConti schreef:In de openingspost staat dat ik de optie voor Magura HS33 open wilde houden, Op dit moment zitten er nog gewone XT V-brakes op.

Als ik straks naar HS33 wil, dan opteer ik voor de Trial versie en plaats zelf nieuwe nokken op de achterbrug. deze kan ik plaatsen hoe ik wil.
Helder! Hoop dat de nieuwe velg gaat bevallen. Je kunt er in ieder geval mee downhill :wink: .
BertjeConti schreef:Beste Allen,


Over bandendruk gesproken:

3 bar in een 55mm brede band is behoorlijk hoor! De meesten hier zullen dit wel weinig vinden, maar bredere banden hebben nou eenmaal minder druk nodig. Ook is de rolweerstand van een brede band lager dan een smal bandje.

BIJ GELIJKE DRUK! En je wilt er nu net minder in gooien. Meer rolweerstand dus.
BertjeConti schreef:Nog hogere bandenspanning? :shock:
Dat is nou juist de reden van de scheuren.
Hoe weet je dat zo zeker? Het kan ook gewoon een beroerd exemplaar zijn dat bij elke bandenspanning kapot gedrukt zou zijn. Afgezien daarvan: zoals door Ave Gone ook al aangegeven: 4 bar is de maximum druk (zegt Schwalbe). Wij reden de 60 mm Big Apple ook bij 4 bar en dat werkte prima. De velgen (toen nog DT 6.1FR) gingen er niet kapot van; de enige reden om de BA niet meer te gebruiken is dat er wat zijdelingse slagen in kwamen. Daardoor paste de achterband niet meer in het frame van de Santos en zijn we overgegaan op de 50 mm Marathon Supreme.
staal is ideaal schreef:
BertjeConti schreef:Beste Allen,


Over bandendruk gesproken:

3 bar in een 55mm brede band is behoorlijk hoor! De meesten hier zullen dit wel weinig vinden, maar bredere banden hebben nou eenmaal minder druk nodig. Ook is de rolweerstand van een brede band lager dan een smal bandje.

BIJ GELIJKE DRUK! En je wilt er nu net minder in gooien. Meer rolweerstand dus.
En toch is 3 bar in een 55mm band best wel veel. We hebben deze banden voor één heel belangrijke reden gekozen, en dat is namelijk 'comfort'. m'n partner (de stoker) heeft namelijk ooit een nekhernia opgelopen en verdraagt geen schokken. vooral kleine harde schokjes zijn voor haar funest. een verende zadelpen zal dus niet werken. brede banden werken gelukkig wel. Wij zijn heel tevreden met deze opzet en willen dat dus ook kosten wat het kost zo houden.

Overigens rij ik ook mtb en heb na vele tests op m'n lokale trainingsronde de ideale (lees snelste) druk in m'n banden weten te bepalen. Op m'n mtb liggen steevast race-kings 2.0 met voor 1,1-1,2 bar en achter 1,6-1,7 bar. Ook hiervan zegt iedereen dat dat veel te laag is, maar ik ben er gewoon sneller mee, en nog nooit een 'snake bite' opgelopen.

Ik verwacht de nieuwe velg snel, zal jullie op de hoogte houden van het nieuwe wiel.