Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kettingonderhoud - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

kettingonderhoud

Bij een nieuwe ketting verwijder ik zoveel mogelijk het vet omdat het geen goed smeermiddel is maar meer conserveringsmiddel.Daarna smeer ik opnieuw.

Het preventief omwisselen van de ketting vind ik een beetje overdreven gezien de kosten van een nieuwe ketting en/of cassette.(Of je moet het een leuk klusje vinden natuurlijk)
Ik doe ongeveer 2500 km per ketting en 5000 met een cassette,maar smeer wel regelmatig

Dirk
dik5 schreef:Bij een nieuwe ketting verwijder ik zoveel mogelijk het vet omdat het geen goed smeermiddel is maar meer conserveringsmiddel.Daarna smeer ik opnieuw.
Ik heb me altijd afgevraagd of dit waar is. Op gebruiksaanwijzingen van kettingen staat daar nooit iets over. Wat is je bron?
Sheldon Brown is het niet met je eens:
"Factory Lube
New chains come pre-lubricated with a grease-type lubricant which has been installed at the factory. This is an excellent lubricant, and has been made to permeate all of the internal interstices in the chain.
This factory lube is superior to any lube that you can apply after the fact.
Some people make the bad mistake of deliberately removing this superior lubricant. Don't do this!
The factory lubricant all by itself is usually good for several hundred miles of service if the bike is not ridden in wet or dusty conditions. It is best not to apply any sort of lube to a new chain until it is clearly needed, because any wet lube you can apply will dilute the factory lube."

Nog een aardige link: http://www.bikerumor.com/2011/06/28/cha ... h-shimano/
dik5 schreef:Het preventief omwisselen van de ketting vind ik een beetje overdreven gezien de kosten van een nieuwe ketting en/of cassette.
Rotor SL-101Ti ketting: €52,95. KCNC 10v MTB cassette: €329,00.
Hallo,

Prima reacties waar ik wat aan heb.
Vooral de reactie van Math. Daar waar de meeste reacties gaan over slijtage en het langer worden van de ketting , benoemt Math het inslijten van de ketting op de tandwielen.En daar ging het mij om.
Enfin ,ik ga er mee experimenteren.Het verwisselen ga ik echter toepassen na 1000 km.500 Is inderdaad snel bereikt.En dat schoonmaken met peut laat ik ook maar achterwegen.
Verder ben ik niet zo benauwd voor vieze handen en vind het prutsen aan de fiets leuk.Hoewel ik daar ( nog ) een leek in ben.

Groet.
Ik vraag me wel eens af of al dat preventief vervangen economisch gezien eigenlijk wel voordelig is.

Als je genoegen neemt met deore kwaliteit, dan kost een cassette zo'n 25 euro. Is het dan echt zinvol om nauwlettend periodiek een ketting te vervangen?

Wat als je nou gewoon blijft fietsen tot de fiets echt problemen begint te geven met schakelen/doortrappen en dan pas cassette en ketting vervangt?

Ik had vroeger een fiets met 21 versnellingen,matige kwaliteit, daar heb ik echt vele jaren op gefietst zonder er naar om te kijken, o.a. dagelijks naar school. Onderhoud was iets waar wij thuis nooit van gehoord hadden, af en toe ketting smeren en dat was het. Pas na jaren toen de fiets echt problemen begon te geven naar de fietsenmaker gebracht. Nieuwe cassette en ketting er opgelegd en dat was het. Voorblad hoefde niet vervangen te worden, fiets altijd op grootste blad voor.

Ik vraag me af hoeveel kettingen in versleten zou hebben op deze fiets, wanneer ik ze vervangen zou hebben terwijl ze nog goed waren.
Alien schreef:
dik5 schreef:Het preventief omwisselen van de ketting vind ik een beetje overdreven gezien de kosten van een nieuwe ketting en/of cassette.
Rotor SL-101Ti ketting: €52,95. KCNC 10v MTB cassette: €329,00.
En dat betaal jij ook echt? :shock:
Ave Gone schreef:
dik5 schreef:Bij een nieuwe ketting verwijder ik zoveel mogelijk het vet omdat het geen goed smeermiddel is maar meer conserveringsmiddel.Daarna smeer ik opnieuw.
Ik heb me altijd afgevraagd of dit waar is. Op gebruiksaanwijzingen van kettingen staat daar nooit iets over. Wat is je bron?
Sheldon Brown is het niet met je eens:
"Factory Lube
New chains come pre-lubricated with a grease-type lubricant which has been installed at the factory. This is an excellent lubricant, and has been made to permeate all of the internal interstices in the chain.
This factory lube is superior to any lube that you can apply after the fact.
Some people make the bad mistake of deliberately removing this superior lubricant. Don't do this!
The factory lubricant all by itself is usually good for several hundred miles of service if the bike is not ridden in wet or dusty conditions. It is best not to apply any sort of lube to a new chain until it is clearly needed, because any wet lube you can apply will dilute the factory lube."

Nog een aardige link: http://www.bikerumor.com/2011/06/28/cha ... h-shimano/
Nou dan heb ik zeker altijd in een broodje aap gegloofd :oops: of het is in de loop van de tijd acherhaald
ANDO schreef:Daar waar de meeste reacties gaan over slijtage en het langer worden van de ketting , benoemt Math het inslijten van de ketting op de tandwielen.En daar ging het mij om.
En het inslijten op de tandwielen komt door...? :wink:
Ave Gone schreef:[Sheldon Brown:] "Some people make the bad mistake of deliberately removing this superior lubricant. Don't do this!
The factory lubricant all by itself is usually good for several hundred miles of service if the bike is not ridden in wet or dusty conditions."
Tenzij je aan indoorsport doet, is fietsen volgens mij altijd ofwel wet, ofwel dusty. Het valt mij altijd op dat de buitenkant van nieuwe Shimanokettingen enorm kleverig is. Ik heb eens een fiets van een nieuwe ketting voorzien en vervolgens enige weken in mijn overdekte stalling (omhekt, zonder muren) moeten laten staan tijdens het wachten op andere onderdelen die er ook nog op moesten. Zonder dus een meter te rijden was de ketting na die tijd overdekt met een dikke laag stof. Vandaar dat er bij mij wel even een droog doekje langs de nieuwe ketting gaat, dat lijkt genoeg om de aantrekkingskracht op vuil te verminderen.

Carl
ANDO schreef:Daar waar de meeste reacties gaan over slijtage en het langer worden van de ketting , benoemt Math het inslijten van de ketting op de tandwielen.
Als een ketting goed gesmeerd is, niet vuil (schoon), en van de goede lengte (niet te lang) zullen tandwielen niet slijten. Tandwielen slijten in zo'n geval alleen van een te lange ketting aangezien de kettingrollen dan niet meer op het goede punt van de kransjes aangrijpen. De ketting slijt wel (op z'n rollen) en wordt daardoor langer.
Tandwielen slijten wel/ook van teveel vuil (zand) op de ketting. Daarom is wax populair in mtb kringen als smeermiddel.

Theoretisch kun je dus oneindig lang doen met een cassette, in de praktijk niet omdat een ketting nooit perfect schoon en gesmeerd is. De vraag is dan dus waar je je kantelpunt legt mbt schoonmaken en -houden van de ketting en het kopen/verwisselen van nieuwe kettingen en cassettes.

Het enige relevante meetitem hier is de verlenging van de ketting aangezien dit de hoofdoorzaak van tandwielslijtage is. Dit natuurlijk wel als je de ketting zo schoon en gesmeerd mogelijk houdt.
Naar mijn idee is een vet gesmeerde ketting erg prettig als je ervoor zorgt dat de buitenkant niet plakt. Want je hebt dan zeer goede smering die lang blijft zitten, en geen zooi aan de buitenkant die je cassette sloopt.

Ik kook mijn kettingen dan ook uit in kettingvet en maak daarna de buitenkant vetvrij door ze door een in ontvetter gedoopte doek te halen. Als je niet in de regen rijdt gaat deze smering ongeveer 1500 km mee op een racefiets. Vet blijft veel beter zitten dan olie, dus uren regen overleeft deze smering ook itt oliesmering. Veel werk maar je hebt er een tijd geen omkijken meer naar.

Het spul dat op nieuwe kettingen zit is precies hetzelfde als kettingvet, alleen dan al in de fabriek aangebracht (op dezelfde manier, uitkoken). Vooral laten zitten dus, beste smering die er is. Alleen wel de buitenkant schoonmaken want dat doen ze niet in de fabriek ivm conserveringsvoordelen. Afhankelijk van het merk (ieder merk zijn eigen vet...) dient dit meer of minder agressief te gebeuren, variërend van een doek erlangs tot een doek met ontvetter erlangs.

En als je veel mtb-ed in de blubber kan het verstandig zijn iedere vorm van 'plakken' weg te halen en over te gaan op was-smering.
Otis schreef:Ik vraag me af hoeveel kettingen in versleten zou hebben op deze fiets, wanneer ik ze vervangen zou hebben terwijl ze nog goed waren.
Niet al teveel want dit was nog in het tijdperk van de 7-speed toen kettingen veel minder snel sleten. Sterker nog, in het 5-speed tijdperk ging een ketting langer mee dan een cassette (of ongeveer even lang). Daar was de wereld omgekeerd.
JaapG schreef:
ANDO schreef:Daar waar de meeste reacties gaan over slijtage en het langer worden van de ketting , benoemt Math het inslijten van de ketting op de tandwielen.
Als een ketting goed gesmeerd is, niet vuil (schoon), en van de goede lengte (niet te lang) zullen tandwielen niet slijten.
Een herhaling van een bewering die ik al eerder bestreden heb en waarvoor geen enkele ondersteuning wordt gegeven. Waarom zouden van twee onderdelen die met grote krachten over elkaar getrokken worden en die meestal van hetzelfde materiaal zijn (staal), de ene (ketting) wél slijten en de andere (kransje) niet? Geef hier eens een toelichting op, svp!

In het helaas terziele gegane tijdschrift Technical Journal of the International Human Powered Vehicle staat een mooi artikel over de efficiency van de kettingaandrijving. Heel interessant in het kader van bovenstaande discussie is dat de temperatuur van de kransjes, ketting en body is gemeten met een IR-camera bij constante aandrijving met 50-100-150W. Het idee is dat de temperatuur een maat is voor de wrijvingsverliezen. Het blijkt nu dat de temperatuur van de tanden van de kransjes HOGER is dan die de ketting. Als de wrijvingsverliezen alleen in de ketting zouden plaatsvinden en de warmte door geleiding overgedragen wordt aan de kransjes, zou je moeten zien dat de temperatuur van de tanden LAGER is dan die van de ketting. Dat blijkt niet het geval (Figuur 5). Ik veronderstel een sterke relatie tussen wrijving en slijtage en zie hierin een aanwijzing dat doorlopende slijtage van de kransjes plaatsvindt ook bij een schone ketting (zoals in deze studie).
http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp50-2000.pdf
JaapG schreef:Op mijn racefiets heb ik nog nooit een cassette of voorblad hoeven te vervangen. Ik heb er minstens 40k km mee gereden, ik denk een stuk meer. De kettingen gaan in het algemeen 4 tot 6 k km mee, afhankelijk van het merk, het weer en de mate van verzorging.
Ik vervang mijn ketting altijd bij 0.8% verlenging (meestal eerder, wil geen risico lopen), gemeten op een schone ketting op minstens twintig verschillende plaatsen. De crux zit er in dat er nergens een verlenging > 0,8% mag zitten.

Bij mij gaan de cassette en tandwielen dus tot op heden oneindig lang mee. Of dit economisch of werktechnisch zinvol is is een andere vraag. In vind het prettig, er zijn genoeg mensen die het overdreven vinden.
STOER !!

maar dat slaat natuurlijk nergens op. Je beweert hier dus dat de tandwielen op je casette niet slijten omdat je regelmatig (4k -6k) je ketting vervangt?
Voorbladen kunnen heel lang mee gaan, maar de moderne 8 to 11 speed casettes zeer zeker niet.
waarschijnlijk rij je nog op zo'n ouder type freewheel tandwielen cluster waar kransjes op zitten met volle tandjes.
Een cassette die 40.000 km mee gaat lijkt mij praktisch onmogelijk, of ziet die van jou er nu zo uit:
Afbeelding (bron: m-Gineening)
math schreef:
JaapG schreef:
ANDO schreef:Daar waar de meeste reacties gaan over slijtage en het langer worden van de ketting , benoemt Math het inslijten van de ketting op de tandwielen.
Als een ketting goed gesmeerd is, niet vuil (schoon), en van de goede lengte (niet te lang) zullen tandwielen niet slijten.
Een herhaling van een bewering die ik al eerder bestreden heb en waarvoor geen enkele ondersteuning wordt gegeven. Waarom zouden van twee onderdelen die met grote krachten over elkaar getrokken worden en die meestal van hetzelfde materiaal zijn (staal), de ene (ketting) wél slijten en de andere (kransje) niet? Geef hier eens een toelichting op, svp!

In het helaas terziele gegane tijdschrift Technical Journal of the International Human Powered Vehicle staat een mooi artikel over de efficiency van de kettingaandrijving. Heel interessant in het kader van bovenstaande discussie is dat de temperatuur van de kransjes, ketting en body is gemeten met een IR-camera bij constante aandrijving met 50-100-150W. Het idee is dat de temperatuur een maat is voor de wrijvingsverliezen. Het blijkt nu dat de temperatuur van de tanden van de kransjes HOGER is dan die de ketting. Als de wrijvingsverliezen alleen in de ketting zouden plaatsvinden en de warmte door geleiding overgedragen wordt aan de kransjes, zou je moeten zien dat de temperatuur van de tanden LAGER is dan die van de ketting. Dat blijkt niet het geval (Figuur 5). Ik veronderstel een sterke relatie tussen wrijving en slijtage en zie hierin een aanwijzing dat doorlopende slijtage van de kransjes plaatsvindt ook bij een schone ketting (zoals in deze studie).
http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp50-2000.pdf
Leuk die temperatuurmeting. Alleen komen tandjes op een kransje elke ca. 17 tandjes aan de beurt en bij de ketting is er een koeltermijn van ca. 112 stuks, met gaatjes en twee zijden :wink:
Daarnaast is het geen harde wet die zegt dat twee oppervlakken die meer wrijving vertonen dan twee andere ook meer materiaal verliezen.
Vervolgens is het ook geen wet dat twee oppervlakken die van niet exact dezeflde legering zijn gemaakt even veel materiaal verliezen. Idem vorm.

Het belangrijkste is het volgende: een ketting wordt effectief langer door de slijtage tussen pennen en schalmen, niet door de slijtage van de rollen. Pas als de ketting langer wordt (te lang) gaan de rollen tijdens het kracht zetten tegen de schakels opkruipen, wat met kracht gebeurt. De slijtagesnelheid wordt dan een stuk groter.
Grappige discussie dit. Zou een en ander ook nog te maken hebben met de manier waarop wij zelf de kracht op de pedalen uitoefen? Soepele tred vs stoempen?

Ik weet alleen dat ik op de MTB rond de 2000 km m'n ketting mag verwisselen, maar dat de aandrijflijn op de Santos nu zo'n 6285 km meegaat. Nog niks te merken van overslaan of andere ellende. Ik fiets daar 90% van de tijd op het grote blad, in de middelste regionen van de cassette. Gewoon Deore, nothing special.
Travelmaster schreef:Grappige discussie dit. Zou een en ander ook nog te maken hebben met de manier waarop wij zelf de kracht op de pedalen uitoefen? Soepele tred vs stoempen? Ik weet alleen dat ik op de MTB rond de 2000 km m'n ketting mag verwisselen, maar dat de aandrijflijn op de Santos nu zo'n 6285 km meegaat.
Dat zou best kunnen*, al zal er op een MTB meestal ook meer sprake zijn van allerlei slijpmiddelen die in de ketting dringen.

*: in de slijtageleer is "dat zou best kunnen" helaas soms het enige antwoord dat zeker is :oops:
Ik beperk het schoonmaken van mijn ketting (hybridefiets grotendeels op verhard wegdek fietsend) ook tot het zo grondig mogelijk schoonwrijven met een doek, daarna inspuiten met tef-spray: uit zo'n Kroon Oil bus met pompje, dus zonder drijfgassen, waarmee je geknoei op frame en banden kunt voorkomen. Daarna lichtjes wrijven zodat de ketting aan de buitenkant niet te nat is en er niet zo veel rommel aan blijft hangen. Als ik het wat grondiger doe: wiel uit het frame en met een oude afwasborstel zoveel mogelijk zand, modder en andere smurrie van mijn kransjes poetsen. Daarna wiel er weer in, de ketting smeren en daarna rijdt het weer als nieuw.

Het is een gegeven dat de smalle kettingen op moderne derailleurfietsen sneller slijten dan de bredere op de oude 10 of 12-versnellingsfietsen. Als het blijft ratelen en kraken is het gewoon versleten en zet je er voor een paar tientjes een setje nieuwe kransjes en een ketting op. Zelfs als je dit door de fietsenmaker laat doen is het tientjeswerk en geen echt kapitaal. En je fiets rijdt weer als nieuw. En met een beetje geluk gauw een paar 1000 km. Ik heb een jaar lang op een Giant Expedition door weer en wind naar mijn werk gereden: 4 dagen in de week, 14 km. enkele reis. Na dat jaar en ongeveer 3000 km was ik aan een nieuwe ketting en kransjes toe. De voorbladen waren nog als nieuw, net als de rest van de fiets na een flinke poetsbeurt.
Ik doe nu 3/4 jaar dagelijks 35 km woonwerkwoon. Weer en wind, vooral verhard maar ook onverhard door het Haagse Bos. 140 km per week. Dat dan voorzichtig geschat 45 weken (er zullen echt wel momenten zijn waarop ik de fiets niet pak, hoewel dat in 9 maanden slechts 2x is voorgekomen). Nog steeds de boel niet hoeven vervangen. En eigenlijk moet ik dan ook de gewone kilometers nog meerekenen, op dagtochtjes en fietsvakanties. Allemaal met dezelfde fiets.

Ik ben wel tevreden :lol:.

Op de MTB gaat het natuurlijk sneller: slechtere omstandigheden, maar ook minder nauwkeurig omgaan met de kettinglijn. In het terrein heb je niet altijd aandacht daarvoor en wil je dat ook niet hebben. Overigens heb ik sindskort 2x10. Benieuwd of dat langer mee gaat, want dat heeft automatisch al minder extremen in de kettinglijn.
BertjeConti schreef: STOER !!

maar dat slaat natuurlijk nergens op. Je beweert hier dus dat de tandwielen op je casette niet slijten omdat je regelmatig (4k -6k) je ketting vervangt?
Voorbladen kunnen heel lang mee gaan, maar de moderne 8 to 11 speed casettes zeer zeker niet.
waarschijnlijk rij je nog op zo'n ouder type freewheel tandwielen cluster waar kransjes op zitten met volle tandjes.
Een cassette die 40.000 km mee gaat lijkt mij praktisch onmogelijk, of ziet die van jou er nu zo uit:
Afbeelding (bron: m-Gineening)
Nee, hoor, gewone 9-speed cassette van Miche. Ziet en nog prima uit en een nieuwe ketting (net vorige week erop gegaan) loopt er nog prima op. Als je je ketting maar op tijd vervangt en heel schoon houdt gaat dat prima. Miche heeft wel kransjes die net zo dik zijn als een 7-speed Shimano kransje, ik weet niet hoeveel dat nog uitmaakt.
Niets stoers aan, gewoon een kwestie van je ketting te vaak vervangen en te schoon houden want het moge duidelijk zijn dat mijn aanpak economisch gezien onzin is.

Even als gedachte experiment: wat zou er met je cassette en tandwielen gebeuren als je elke rit met een nieuwe ketting zou gaan rijden? Hoe groot zou dan de slijtage zijn? Mijn bewering is dat er dan geen (vooruit, geen significant merkbare) slijtage optreedt onder de voorwaarde dat je gewoon op een racefiets rijdt (en niet bijv. elke keer een strandrace op de mtb).
math schreef:Geef hier eens een toelichting op, svp!
Hij is al gegeven, maar de redenering is als volgt:

Een ketting slijt in de rollen doordat ze om de kransjes, voorbladen en derailleurwieltjes moeten 'vouwen' in een cirkelvorm. Dus niet er op, bij het contact met al deze tandwielen. Als de ketting niet te lang is past hij namelijk precies op de tandjes, in ieder geval in een perfecte wereld waar alles precies goed gefabriceerd wordt. De slijtage aan de buitenkant van de ketting komt pas als de interne slijtage te hoog wordt en de ketting dus te lang. Dan kruipt de ketting naar boven op de tandjes met als gevolg slijtage aan de tandjes + ketting.
Het bovenstaande onder de voorwaarde dat er geen rotzooi (zand e.d.) buiten op de ketting zit en hij goede gesmeerd is, want anders past zelfs een nieuwe goed gefabriceerde ketting niet zonder veel wrijving op een nieuw goed gefabriceerd kransje.