Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zwetende Rohloff. - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Zwetende Rohloff.

Bedankt voor deze info.
Slaapt schreef:Wat jij wil.
Ik ben helemaal moe van dit discussie.
Een olie gemeerde systeem bied veel voordelen maar heeft ook nadelen. Lekkage is een van.
Hetzelfde geld voor de vet. Bijv. vet is niet de beste lubricant voor een low speed tandaandrijving.
Het is goed je gevoelens en je mening te uiten.
De Rohloff naaf kan lekken op de keeringen en een goede fietsenmaker die zijn personeel de cursus heeft laten doen kan die zelf vervangen.
Hij kan ook lekken op de o-ring in het midden van de holle as van een snelspanner-as [ dan zit je snelspanner-as onder de olie] en dan moet hij terug naar Rohloff en daar zijn nooit kosten aan.

Is hij kapot? nee hij lekt, kan je rustig 5000km mee doorrijden als hij helemaal leeg is.

Maar rij motor in t zand en doe niet rustig en lekken ze op de uitgaande as van het tandwiel? nee ook niet na 80.000km.

Gaan er veel naven terug? ja en meer dan jullie denken..

Nu word geadviseerd er minder dan de 25ml olie in te gooien bij een wissel dan lekt ie minder.. tja dat klopt met minder olie :roll:

En als je naaf lekt heeft het geen zin om er olie bij te doen tenzij je meer dan 5.000km hebt gefietst, lekt er toch weer uit. lekker blijven fietsen tot je hem even kan missen of je hebt een goede fietsenmaker die een leenwiel heeft als je wiel naar Rohloff is.

Maar als je veel fietst is er niks beters dan Rohloff en dan helemaal met een belt drive, kan misschien lekken maar dat is altijd minder zooi dan wat je op een ketting doet tijdens het smeren en vreemd genoeg hoeft een Rofloff naaf niet 2x terug voor een lekkage zo ver ik weet.
blijft toch een feit dat een Rohloff een dure kmprijs heeft....duurder dan een 3x9 systeem..
Dat is onzin, bij een jaar door fietsen is 3x9 rustig e150, Rohloff belt drive e14.90 en met ketting gemiddeld e70 :roll: [ woon/werk a 5.000km]
Reken je de aanschafprijs van die Rohloff niet mee? Zou ik wel doen om een reëel kostenplaatje per km te krijgen.
als ik 5000 per jaar zou fietsen, kost een 3.x9 systeem me 39 euro.
een rohloff kost 1000 (globaal) euro meer dan een 3x9 systeem, dan moet je echt wel veel fietsen om met de rohloff goedkoper uit te zijn. :twisted:
Pff laten we nu niet weer de discussie over de kosten van een Rohloff opstarten. Die is al zo vaak gevoerd. Een Rohloff koop je m.i. niet om goedkoper uit te zijn, maar bijvoorbeeld om met minder onderhoud regelmatig door de modder en af en toe door rivieren te raggen.

Willem
(die erg blij is met zijn Rohloff en in de afgelopen 8 jaar nog geen seconde spijt heeft gehad van de dure aankoop)
is een Rohloff eigenlijk waterdicht? zodanig dat je hem kan onderdompelen tijdens een tocht door water, en dan gewoon doorfietsen?
Als er geen olie uit komt zal er er ook wel geen water in gaan hè.

Overigens niet te diep: iedere meter is ongeveer 100 mbar druk en die keringen kunnen vast niet veel hebben. :?

Water in die naaf zou overigens wel funest zijn.
Als er geen olie uit komt zal er er ook wel geen water in gaan hè.
Zie eerdere discussie...
Tja, het is natuurlijk wel nogal een risico als je hem in het water zou houden: het water wat er in weet te komen gaat er zeker niet meer uit.
Ik zie overigens een groter gevaar in water wat er hard tegenaan zou stromen, of nog waarschijnlijker: er hard tegenaan gespoten wordt.
Erwin op [url=http://www.sintchristophorus.nl/ijsland-no-bridge-over-troubled-water/]Sint Christophorus[/url] schreef:Michiel ik heb nog even de vraag bij Rohloff voorgelegd of de naaf bestand is tegen onderdompeling in water tijdens een rivier doorwading, en heb van hen volgend antwoord gekregen:
¨Wo auch mal Öl austritt, kann auch Wasser eindringen. Einen direkten Punkt, wo die Nabe entlüftet gibt es jedenfalls nicht. Wichtig hierbei ist, dass der Ölwechselintervall eingehalten wird, bzw. das nach der Tour ein Ölwechsel gemacht wird. Weitere Probleme sind nicht zu erwarten¨.
Voor de Rohloff dus blijkbaar niet zo spannend, olie verversen en opgelost.
...
Ik denk dat ik volgend jaar dus maar de fiets op m´n nek door de riviertjes ga dragen :-)
Zoals gezegd is water in de naaf nogal funest, en wie heeft er nu de olie en het gereedschap bij om het er weer uit te krijgen?

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Een eindje omlopen om het water ontwijken, of desnoods optillen heeft dus altijd de voorkeur. En vooral niet met een (hoge druk) spuit op de assen richten.
Na 10 jaar met een lekkende Rohloff te hebben rondgereden eindelijk een methode gevonden waar dit grotendeels mee opgelost is. Vooropgesteld: Een naaf met de prijs van een rohloff hoort niet te lekken. In het begin is het wiel teruggestuurd en deze weer retour gekregen met de mededeling: Deze kan niet lekken. Ik heb helaas iets anders moeten constateren. Aan de schakelzijde zit achter het bekende ronde blokje waar de schakelkabel doorheen loopt een lager met een RS(R) afdichting. Dit is een stofdicht lager, maar geen oliedicht lager. De naaf bleef lekken.
De methode: Verkrijg een setje met een nieuwe schakelkabel en afdichtingen (al eens eerder vervangen) Mijn oude schakelkabel ziet er net zo uit als de nieuwe, die wordt genoeg gesmeerd door uittredende olie. Voor de zekerheid maar vervangen.
Achter dit geheel zitten twee papieren afdichtingen. Eentje voor de buitenring van het lagertje (functie onbekend) en een voor achter het schakelringhuis met gaatjes voor de boutjes. Deze beiden vervangen, ze zijn overigens nog heel. De pakking met de gaatjes heb ik hergebruikt, nl. aan de buitenzijde van de ring waar de olie uittreed. De hergebruikte pakking zit nu tussen het schakelringhuis en de plaat met het linker asuiteinde. De boutjes goed vastgedraaid. De slangetjes van het schakelkabeltje goed dichtbinden, daar kan nu nog olie uittreden. Dit heb ik drie maanden geleden uitgevoerd bij een fiets die dagelijks gebruikt wordt. Er is geen sprake meer van uittredende olie en liggen geen plasjes olie meer onder de fiets. Slecht licht zweterig bij de uiteinden van de slangetjes van de schakelkabel.
Eerste post op dit forum en ik duik meteen maar de in slangekuil die Rohloff heet :lol: .

Ik ben de troste bezitter van een Rohloff naaf. Ik ge/misbruik de naaf behoorlijk (MTB bikepacking), dus hij is al een paar keer stuk gegaan. No big deal, ben altijd op de bestemming aangekomen.
Ik gebruik ook regelmatig m'n singlespeed mtb, maar deze opstelling gaat eigenlijk net zo snel stuk als m'n Rohloff ivm de grotere aandrijfkrachten.

Doet nu allemaal niet ter zake, wat wel ter zake doet is de eventuele oorzaak van Rohloff lekkage.
In voorgaande posts wordt regelmatig de vergelijking gemaakt met een "normale" versnellingsbak. Dit is in mijn ogen niet correct. Iedere "normale" versnellingsbak is voorzien van een of andere ontluchting inrichting, maw overdruk in het bakhuis wordt voorkomen doordat deze altijd in open verbinding staat met atmosfeer.
Ook die Vespa.
Hoe weet ik dat? Ik rij al jaren competitie met een 4x4 (erg stout, ik weet het), daar is de ontluchting van bak en assen een veeel groter ding dan bij een Rohloff, details zal ik jullie besparen.

Een Rohloff is een "roterende versnellingsbak" en is dus veel lastiger van zo'n ontluchting inrichting te voorzien. Het gevolg is lekkage als je de naaf aan plotselinge temperatuur wisselingen blootstelt.
Lekker in de bloedhete zon fietsen en dan de fiets in de sloot dompelen om het stof er af te spoelen kan een omgekeerd effect geven, aanzuigen van water in de naaf door snelle afkoeling van de interne lucht (theorietje van mij, gebeurd nl in de 4x4 wereld regelmatig)
Is lekkage eenmaal een feit, dan zal de olie steeds eenvoudiger een weg weten te vinden langs de keerring. Is er geen slijtage van de keerring en/of aanlegvlak schade dan zou je de boel los moeten halen, schoonmaken en dan zou het goed moeten zijn. (weet niet of dit "in het veld" uit te voeren is eigenlijk...)

Mijn inbreng, voor wat het waard is.
Mijn Rohloff heeft nu 10000 km gelopen, ruim een jaar oud totaal 3 keer olie verwisseld bij de fietsenmaker.
Zondag na het fietsen afstand 110 km merkte ik dat er een klein plasje olie op de grond lag. heb er een krant onder gelegd en de volgende dag weer een klein beetje olie. Nog nooit gehad moet ik hier iets aan gaan doen?
Had ik ook die van mij is terug geweest naar Duitsland. Werd op maandag opgehaald door een koerier uit Duitsland en vrijdagmiddag had ik em weer terug.