Additionally, paste this code immediately after the opening tag: velgen dilemma in combinatie met Magura HS33 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

velgen dilemma in combinatie met Magura HS33

Die bandendruk van je MTB hangt natuurlijk ook weer af van wat je weegt. Bij mij blijft het echter ook een afweging: in het terrein zou het best wat zachter kunnen dan de 2-2,2 bar waarmee ik rij, maar ik wil ook zonder al teveel weerstand naar het parcours toe. En da's toch al gauw aardig wat kilometers asfalt.
BertjeConti schreef:
staal is ideaal schreef:
BertjeConti schreef:Beste Allen,


Over bandendruk gesproken:

3 bar in een 55mm brede band is behoorlijk hoor! De meesten hier zullen dit wel weinig vinden, maar bredere banden hebben nou eenmaal minder druk nodig. Ook is de rolweerstand van een brede band lager dan een smal bandje.

BIJ GELIJKE DRUK! En je wilt er nu net minder in gooien. Meer rolweerstand dus.
En toch is 3 bar in een 55mm band best wel veel. We hebben deze banden voor één heel belangrijke reden gekozen, en dat is namelijk 'comfort'. m'n partner (de stoker) heeft namelijk ooit een nekhernia opgelopen en verdraagt geen schokken. vooral kleine harde schokjes zijn voor haar funest. een verende zadelpen zal dus niet werken. brede banden werken gelukkig wel. Wij zijn heel tevreden met deze opzet en willen dat dus ook kosten wat het kost zo houden.

Overigens rij ik ook mtb en heb na vele tests op m'n lokale trainingsronde de ideale (lees snelste) druk in m'n banden weten te bepalen. Op m'n mtb liggen steevast race-kings 2.0 met voor 1,1-1,2 bar en achter 1,6-1,7 bar. Ook hiervan zegt iedereen dat dat veel te laag is, maar ik ben er gewoon sneller mee, en nog nooit een 'snake bite' opgelopen.
Good for you dat je met je mtb met die bandendruk het snelste bent, maar dat is iets anders dan zeggen dat je weinig rolweerstand hebt. De keuze voor brede banden is er een van comfort en praktisch nut. Een 23 mm racebandje op 9 bar heeft toch echt minder rolweerstand dan de door jou aangehaalde 3 bar in een 55 mm band. Een klapperend gebit, modder en schimmige paadjes zorgen ervoor dat de keuze voor een brede band, met een lage druk, soms tch veel sneller kan zijn. Duidelijk is echter dat de rolweerstand daar nu net niet zo'n enorme factor in is.
staal is ideaal schreef:Good for you dat je met je mtb met die bandendruk het snelste bent, maar dat is iets anders dan zeggen dat je weinig rolweerstand hebt. De keuze voor brede banden is er een van comfort en praktisch nut. Een 23 mm racebandje op 9 bar heeft toch echt minder rolweerstand dan de door jou aangehaalde 3 bar in een 55 mm band. Een klapperend gebit, modder en schimmige paadjes zorgen ervoor dat de keuze voor een brede band, met een lage druk, soms tch veel sneller kan zijn. Duidelijk is echter dat de rolweerstand daar nu net niet zo'n enorme factor in is.
Voor we hier weer een bandenbreedte rolweerstand discussie krijgen: lees even wat oude topics door of een paar Jan Heine - wide supple tires posts, en je weet meteen dat je claim alleszins te rechtlijnig is om altijd juist te zijn. Bijvoorbeeld: http://www.bikequarterly.com/images/BQ64TireTest.pdf
De nieuwe velg is binnen. :lol:

Maar eerst wilde ik wel eens weten hoe goed die 'spokecheck' app nu is, waar ik dus die heel hoge spaakspanning in het oude wiel mee gemeten heb.

Dus een testopstelling gebouwd om een bekende spanning op een spaak aan te brengen. Mijn fietsmontage standaard, een oud asje, een stapel stoeptegels, mensenweegschaal en spanbanden brachten uitkomst.
Op deze manier een bekend gewicht (92 kg) aan een 260mm alpine III spaak gehangen. appje erbij en pingen maar. bij een spaaklengte van 260mm en dikte van 1.8 in de app kwam er een te hoge spanning uit, iets boven de 1000N. door nu de spaaklengte terug te brengen tot 240mm in de app kwam hij met een waarde van 920N. De afwijking is dus helemaal niet zoveel.
Nu weet ik dus dat ik met een lengte van 240mm in plaats van de werkelijke 260mm in de app een heel goede richtwaarde eruit krijg.
Hier mijn testopstelling:
Afbeelding

En dan nu nog wat shotjes van de nieuwe velg naast de oude.
Oudje weegt 520g en de nieuwe Halo SAS doet 720g aan de haak.

Afbeelding

Afbeelding

Alle spulletjes compleet voor de bouw van een mooi sterk nieuw wiel:

Afbeelding
Mooie test, altijd verbazingwekkend hoe zwaar zo'n spaak wordt belast eigenlijk. Jammer dat ik niet zoveel stenen en een stevige riem heb liggen....ik heb alleen getest tov een Parktool die van zichzelf al niet op 10% correct is, en daar klopte het redelijk.

In mijn app (Tensioner) staat dat je de lengte tussen het kruisen van de spaken en de nippel moet meten, inclusief het verdikte stuk (van ongeveer 4cm bij de Alpine 3). Je moet hier het type en de diameter van de spaak opgeven, hetzelfde als in jouw app.
BertjeConti schreef: Maar eerst wilde ik wel eens weten hoe goed die 'spokecheck' app nu is, waar ik dus die heel hoge spaakspanning in het oude wiel mee gemeten heb.
Hier vind je een check uit de tijd dat je voor deze meting nog een muzikaal gehoor nodig had: http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp53-2002.pdf
Da's een serieus verschil met de oude velg. Benieuwd naar het vervolg!
Zo, het nieuwe wiel is klaar.
Volgens de spokecheck zit er rechts rond de 1400N en links 900N op de spaken. Of het klopt weet ik niet, maar ik heb de spaken op gehoor gespannen, dat vind ik toch het gemakkelijkst om in alle spaken aan één kant dezelfde spanning te krijgen. Het mooie is dat het wiel dan ook meteen recht is.
Op het gehoor is de spanning iets lager dan het oude wiel, en dat komt dan ook overeen met de meetwaarden uit de spokecheck app.

Afbeelding

De hartlijn van de achterste cranks zat 2mm uit het midden naar links verschoven, de linker crank zat dus 4mm verder van het frame af dan de rechter, gemeten op het pasvlak van het pedaal. Dit het ik opgelost door een vulring van 2mm tussen het brackethuis en de bracketas te monteren aan de rechterkant. Dit geeft mij weer 2mm extra ruimte tussen de ketting en de band, omdat de kettingwielen 2mm verder van het frame verschoven zijn.

De remmen passen nog prima op de 36mm brede velgen, dat komt vooral omdat ik de nokken voor de remmen indertijd 10mm verder uit elkaar op het frame heb gezet dan gebruikelijk is, deze zitten 90mm in plaats van 80mm uit elkaar. Hiermee zijn de HS33 remmen volgens mij een onmogelijke optie geworden. (alhoewel op m'n specialized mtb de nokken op de voorvork ook 90mm uit elkaar zitten :shock: , en dat is origineel zo)

de remmen:
Afbeelding

Nu komt het spannendste, de nieuwe velg heeft een binnen breedte van 30mm, tegen 19mm op de oude. Hoeveel breder zal de band worden op deze velg? de velg is immers 11mm in de breedte gegroeid.
Op de oude velg meet de band 54mm, en op de nieuwe 58mm, dus slechts 4mm erbij :P
Valt mij allezins mee.
Dit betekend dus geen problemen bij de ketting, daar is immers ook 2mm extra ruimte bij gekomen.

Zo, en hier staat het allemaal weer in elkaar:
Afbeelding

Hopelijk kan ik in de toekomst alleen maar goed berichten over dit wiel.

Deze velg ook voor het voorwiel toepassen zou ik ook graag doen, maar dan moet er eerst een nieuwe voorvork in, want in de huidige opzet heeft de band aan iedere zijde in de vork slechts 2mm vrije ruimte. Om het voorwiel eruit te krijgen moet ik de band altijd leeg laten, anders gaat hij niet tussen de remblokken.
Ik zat me trouwens af te vragen, misschien heb ik eroverheen gelezen: heeft een downhillvelg van tegenwoordig eigenlijk wel een remvlak voor V-brakes...?
Travelmaster schreef:Ik zat me trouwens af te vragen, misschien heb ik eroverheen gelezen: heeft een downhillvelg van tegenwoordig eigenlijk wel een remvlak voor V-brakes...?
Ja: http://www.halowheels.com/products/part/RMHAS68X
Je leest ook meteende maximale spaakspanning: 135 kgf (1324 N)
BertjeConti schreef:Zo, het nieuwe wiel is klaar.
Volgens de spokecheck zit er rechts rond de 1400N en links 900N op de spaken. Of het klopt weet ik niet
Zoveel problemen hebben, moeite doen en geld uitgeven en dan beginnen met een ik weet het niet?
BertjeConti schreef:Nu komt het spannendste, de nieuwe velg heeft een binnen breedte van 30mm, tegen 19mm op de oude. Hoeveel breder zal de band worden op deze velg? de velg is immers 11mm in de breedte gegroeid.
Op de oude velg meet de band 54mm, en op de nieuwe 58mm, dus slechts 4mm erbij :P
De nieuwe velg is 11 mm breder. Dit is een afsnede van de cirkel die het karkas tussen de velgeinden maakt. Als we de afsnede eens negeren is de diameter 11 / pi = 3,51 mm groter. Best een aardige schatting.
BertjeConti schreef:Om het voorwiel eruit te krijgen moet ik de band altijd leeg laten, anders gaat hij niet tussen de remblokken.
Ook niet als je de remhoeven losmaakt met het daarvoor bedoelde koppelingetje?
Wat voor naaf zit hier trouwens in? Een gewone nieuwe XT?
Wim schreef:Wat voor naaf zit hier trouwens in? Een gewone nieuwe XT?
de vorig jaar aangeschafte deore XT FH-T780, deze heb ik destijds gekozen voor zijn oversized as diameter.
Oversized as = kleinere lagerkogels?
Ave Gone schreef:
Travelmaster schreef:Ik zat me trouwens af te vragen, misschien heb ik eroverheen gelezen: heeft een downhillvelg van tegenwoordig eigenlijk wel een remvlak voor V-brakes...?
Ja: http://www.halowheels.com/products/part/RMHAS68X
Je leest ook meteende maximale spaakspanning: 135 kgf (1324 N)
Thanks voor de tip ! Zit ik toch aardig in de buurt :lol:
Ave Gone schreef:
BertjeConti schreef:Zo, het nieuwe wiel is klaar.
Volgens de spokecheck zit er rechts rond de 1400N en links 900N op de spaken. Of het klopt weet ik niet
Zoveel problemen hebben, moeite doen en geld uitgeven en dan beginnen met een ik weet het niet?
Ik heb helemaal geen problemen! Ik heb destijds alleen te zwakke velgen gekocht. Ze waren dan gelukkig ook niet duur.
Ave Gone schreef:
BertjeConti schreef:Om het voorwiel eruit te krijgen moet ik de band altijd leeg laten, anders gaat hij niet tussen de remblokken.
Ook niet als je de remhoeven losmaakt met het daarvoor bedoelde koppelingetje?
Duuhhh, ja ik ben niet achterlijk!
Zoals ik al eerder schreef is er slechts 2mm ruimte tussen de band en de vork aan elke zijde, daartussen zitten ook nog eens remblokken. Daar past de opgepompte band dan echt niet meer tussendoor!
Travelmaster schreef:Oversized as = kleinere lagerkogels?
ook weer niet goed :evil: ?

tot nu toe doet de as het prima hoor :wink:

Wel jammer dat er nog steeds geen enkele suggestie gekomen is op mijn eigenlijke vraag :| :|
BertjeConti schreef: ook weer niet goed :evil: ?

tot nu toe doet de as het prima hoor :wink:

Wel jammer dat er nog steeds geen enkele suggestie gekomen is op mijn eigenlijke vraag :| :|
Als het voor jou werkt is het prima toch? Ik val je er niet op aan hoor. Als ik me dit correct herinner (van die kleinere kogels), zou ik het net een mindere keuze vinden. Maar ik ga voor duurzaamheid, jij voor stijfheid denk ik?

Voor je oorspronkelijke vraag ga ik nu weer even terug naar je openingspost :P .
Oorspronkelijke vraag:
Zijn er wellicht toch mogelijkheden om Magura velgremmen op zulke velgen toe te passen?
Die had je nu zelf toch al beantwoord? Je zou nokken gaan lassen toch?
Travelmaster schreef:
BertjeConti schreef: ook weer niet goed :evil: ?

tot nu toe doet de as het prima hoor :wink:

Wel jammer dat er nog steeds geen enkele suggestie gekomen is op mijn eigenlijke vraag :| :|
Als het voor jou werkt is het prima toch? Ik val je er niet op aan hoor. Als ik me dit correct herinner (van die kleinere kogels), zou ik het net een mindere keuze vinden. Maar ik ga voor duurzaamheid, jij voor stijfheid denk ik?

Voor je oorspronkelijke vraag ga ik nu weer even terug naar je openingspost :P .
Ik heb 't even opgezocht, een gebruikelijke as (bijvoorbeeld LX) heeft 9* 6,35mm kogels aan elke zijde, de deore XT heeft 13*4,72mm kogels aan elke zijde.

Dus kleinere kogels maar ook meer.
Ik heb deze as inderdaad voor de stijfheid gekozen.
BertjeConti schreef:de vorig jaar aangeschafte deore XT FH-T780, deze heb ik destijds gekozen voor zijn oversized as diameter.
Ik wilde nog zeggen Brace-Brace-Brace maar ik ben al (veel) te laat.
Denk ook weer niet dat dat zo'n vaart zal lopen. Maar dit is wel de reden waarom Santos z'n Dual Travel uitrust met LX-naven. Upgrade is dan meteen DT Swiss.