Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10... - Forum Wereldfietser

Derailleurversie van Santos Travelmaster naar 3x10...

Misschien niet helemaal het juiste subforum, maar ik was even op zoek naar het bereik van mijn Deore-cassette op mijn Travelmaster. Zie ik ineens dat Santos de Travelmasters uitrust met 3x10...

Tsja, ze zullen wel met de markt meemoeten. Maar of het positief is? Het luistert allemaal weer wat nauwer en is weer een tikkie kwetsbaarder.
vooruitgang of niet, ik koop altijd de groep die in de aanbieding is. :?

maar ja, ik hoor ook bij een specifiek consumentenprofiel....
En dan is het ook nog een 11-36, die eigenlijk bedoeld is voor 2x10...

Nou ja, er zijn nog genoeg deore 9-speeds te krijgen gelukkig.
Het slijt ook nog eens sneller, en is duurder bij vervanging. Wat mij betreft zijn dure derailleursystemen voor de meeste vakantiefietsen economisch niet zo zinvol. Een ROhloff is dan niet zoveel duurder. Goedkope derailleursystem zijn een ander verhaal, en doen het ook prima. Ook een ander verhaal is de heel snelle lichtgewcht tourer/brevetfiets. Dan ging ik echter zelf liever voor een ultracompacte dubbel met 2x8 (degelijk en goedkoop).
Wat dat betreft pakt Santos het dan wel weer aardig aan: ze maken de derailleurversie gewoon minder interessant, zodat meer mensen naar Rohloff uitwijken :P .
Volgens de site van Santos is de meerprijs voor Rohloff / ketting ten opzichte van derailleur 3x10 nog altijd 1000 euro, niet echt een klein verschil dus.
Dan zijn ze echt duur, maar dat wisten we al. Is dit ten opzichte van XT?
Ik schreef het met een knipoog 8) .
Wim schreef:Dan zijn ze echt duur, maar dat wisten we al. Is dit ten opzichte van XT?
De "Special" met XT en HS33 is 2000,-. De Rohloff met ketting is 3000.
Een Rohloff is economisch gezien ook niet echt interressant...voor 1000 euro prijsverschil kun je met een 3x9 systeem heeeeel lang fietsen...
Wim schreef:Het slijt ook nog eens sneller
Is dat wel zo? Volgens mij was er vorig jaar een kettingtest waaruit bleek dat 10s juist kettingen slijtvaster waren. 10s is wel duurder natuurlijk.
Santos heeft de 10 speed zo lang mogelijk uit gesteld maar toen meneer Shimano niet meer de 9 speed wil/kon leveren moesten ze wel naar 10 speed.

Rohloff los is ongeveer net zo duur als een XT groep maar dan heb je nog geen frame met excentrische trapas, dat is duurder om te maken + de productie aantallen zijn kleiner en dus ook duurder.

Zelfde voor het Gates belt-drive frame, riem en tandwielen kosten verkoop los iets van 240 maar het pakket op een fiets is iets van 500 duurder. dat is ook weer het frame.
Wim schreef:Het slijt ook nog eens sneller
Is dat zo? Vanwege de dunnere ketting? Hoeveel procent sneller slijt dit schat je? En wat slijt sneller? Alleen de ketting of ook de cassette?
Travelmaster schreef:Misschien niet helemaal het juiste subforum, maar ik was even op zoek naar het bereik van mijn Deore-cassette op mijn Travelmaster.
Om hierop terug te komen: als je het echt wilt weten is een inreallife-tandjestelling altijd nog het betrouwbaarste, maar ik ben uiteraard de eerste die op dat idee komt ;-)
Op het moment van zoeken had ik de fiets niet naast me... Denk ook dat het tandjestellen wordt hoor. Ik dénk overigens 11-32.
Ik begrijp nooit zo goed waarom een cassette met zo,n klein (11) tandwielltje moet beginnen.
Voor mij is 13 of 14 wel voldoende
Het liefst zou ik een cassette hebben die hoofdzakelijk in stapjes van 1 tand oploopt
dik5 schreef:Ik begrijp nooit zo goed waarom een cassette met zo,n klein (11) tandwielltje moet beginnen.
Voor mij is 13 of 14 wel voldoende
Het liefst zou ik een cassette hebben die hoofdzakelijk in stapjes van 1 tand oploopt
Dan moet je ze zelf gaan samenstellen. Moet mogelijk zijn.
Kleiner is lichter, en lichter verkoopt beter.

Miche produceert cassettes met twaalf, dertien, veertien, vijftien, zestien en zelfs achttien tandjes als kleinste kransje. Kost wat meer, maar grotere kransjes gaan ook weer wat langer mee.
Miche cassettes kosten helemaal niet meer maar zijn juist heel goedkoop, relatief en absoluut. Kijk bijv eens op http://www.fks-sport.nl/index.php?item= ... 50&lang=nl, cassette is willekeurig samen te stellen, ook vertandingen die niet op de site staan kunnen (Ik heb niets met deze webshop en heb geen mening over hun betrouwbaarheid).
Shimano-cassettes koop ik toch echt vanaf minder dan de helft van dat geld, hoor. Maar goed, dat was het punt niet.